نقد و بررسی

اورلود چیست وچه عملی را در کمپرسور انجام میدهد؟

در این مقاله می خواهیم بدانیم اورلود چیست و در چند نوع وجود دارد، overload  در واقع قطعه ای است که از اضافه بار محافظت می کند و بیشتر لوازم خانگی برقی مجهز به چنین قطعه ای هستند، اورلود در واقع از آسیب رسیدن به این لوازم و سوختن و از کار افتادن آنها جلوگیری می کند. به دلیل تنوع لوازم برقی خانگی، انواع اورلود نیز بسیار متنوع است و در واقع بر روی هر وسیله باید قطعه مخصوص به آن نصب شود.

معرفی انواع اورلود (overload)

به طور کلی اورلود ها در دو دسته حرارتی و مغناطیسی تولید می شوند و در بازار وجود دارند که بسته به وسیله ای که می خواهید روی آن اورلود را نصب کنید نوع آن انتخاب می شود و نام آشناترین آنها اورلود یخچال، اورلود کمپرسور یا کولر گازی و همچنین اورلود برودتی می باشد.

اورلود حرارتی چیست؟

اورلود حرارتی قطعه ای است که در مدار به شکل سری بسته می ‌شود و اگر بر روی وسیله ای نصب شود جریان را با بالا رفتن حرارت قطع می‌کند و تا زمانی که حرارت پایین نیاید و به اصطلاح وضعیت سفید نشود، اجازه عبور جریان و وصل شدن آن را نمی دهد. این نوع از اورلود مانند بی متال عمل می کند که متشکل از دو فلز غیر هم‌ جنس می باشد و از آنجایی که میزان انبساط فلزات غیر هم جنس متفاوت است در زمان گرم شدن و تغییر حالت دادن آنها، اتصال اورلود جدا و باعث قطعی جریان  جریان می گردد، این حالت تا زمان سرد شدن تیغه های فلزی اورلود باقی می ماند. اورلودهای حرارتی تقریبا در تمامی وسایل برقی وجود دارند و در صورت بالا رفتن بیش از اندازه حرارت به سرعت جریان را قطع می کند تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

اورلود مغناطیسی چیست؟

اورلود بوبینی نوعی اورلود مغناطیسی است که موجب قطع مدار در زمان هایی که جریان بیش از اندازه از آن عبور می کند، می شود. کلیدهای خودکار مثال خوبی برای اورلود های مغناطیسی هستند و در واقع از آن ها در مقابل خطای اتصال کوتاه محافظت می شود. در اتصال های کوتاه نمی توان از اورلودهای حرارتی استفاده کرد چرا که در این گونه اتصالات جریان باید خیلی سریع قطع شود و اورلود حرارتی قادر به قطع سریع اتصال نیست. اورلود مغناطیسی متشکل از یک هسته مغناطیسی سیم پیچی شده است که در صورت بروز  اتصال مغناطیس می شود و در نهایت اهرم قطع را جذب می کند و باعث قطعی می شود و بدین ترتیب از قطعه محافظت می کند. لازم به ذکر است چنین رله هایی همراه با رله های حرارتی معمولا در کلیدهای خودکار مورد استفاده قرار می گیرند و از آن ها معمولا به طور جداگانه استفاده نمی شود.

اورلود یخچال چیست؟

اورلود یخچال از انواع حرارتی اورلود است که به آن اورلود کمپرسور یخچال نیز گفته می شود و در حقیقت کار محافظت از یخچال را انجام می دهد و در زمان هایی که حرارت یا جریان الکتریکی بیش از اندازه مجاز می شود، باعث می شود تا جریان قطع شود و آسیبی به یخچال وارد نشود. اورلود یخچال در واقع بر روی کمپرسور یخچال نصب می شود در زمان های خطر جریان برق کمپرسور را قطع می کند و بدین ترتیب کمپرسور خاموش می شود و تا زمان عادی نشدن شرایط کمپرسور روشن نمی شود. اورلود کمپرسور با پایه مشترک اتصال کمپرسور به صورت سری وصل می شود. از آنجایی که اورلود یخچال، حرارتی است زمانی که کمپرسور داغ می شود، صفحه بی متال توسط شار جریان تحریک شده و بدین ترتیب جریان برق آن قطع می شود تا یخچال دچار آسیب نشود و یا موتور آن نسوزد. این اتفاق در اثر عواملی از قبیل خرابی کمپرسور و یا خرابی ترموستات، افزایش یا افت ولتاژ، گرمای بیش از حد محیطی که یخچال در آن قرار دارد و همچنین کاهش گاز مبرد یخچال ممکن است رخ دهد.

برای اینکه یخچال از وضعیت اورلود خارج شود باید دمای موتور یا کمپرسور کم شود و در صورتی که بعد از مدتی اورلود به حالت عادی بازگشت، یعنی مشکلی وجود ندارد و  کمپرسور دوباره به طور خودکار شروع به کار می کند، برای تسریع روند خنک شدن کمپرسور می توانید از یک دستمال یا حوله خنک استفاده کنید و دور و اطراف آن را نمناک نمایید. بعد از خنک شدن کمپرسور، در صورت به کار نیفتادن خودکار آن احتمالا مشکلی وجود دارد و در این مواقع خودتان دست به چیزی نزنید و سریعا با یک فرد متخصص در این زمینه تماس بگیرید تا آسیب بیشتری به یخچال وارد نشود، اگر می خواهید اورلود یخچال منزلتان را امتحان یا تست کنید به راحتی با یک اهم متر امکان پذیر است و در صورتی که وصل باشد یعنی سالم است و مشکلی ندارد.

اورلود کولر گازی چیست؟

به طور کلی دو نوع اورلود کولر گازی داخلی و خارجی وجود دارد که اولودهای خارجی یا اکسترنال معمولا مخصوص کولرهای گازی قدیمی می باشد و این اورلودهای خارجی روی سیم com مشترک به صورت سری بسته می شود ولی امروزه بیشتر کولر های گازی دارای اورلود های اینترنال یا داخلی هستند و در داخل کولر گازی و روی کمپرسور کولر گازی نصب می شوند. شما از دمای بدنه کمپرسور کولر گازی می توانید متوجه شوید که مشکل دارد و اورلود کولر گازی کار می کند یا خیر بدین ترتیب که اگر حرارت کمپرسور بیش از حد بالا رود اگر اورلود سالم باشد و عملکرد درستی داشته باشد باید موجب قطع جریان شود ولی اگر جریان قطع نشود و کولر همچنان با دمای بالا کار کند، دچار مشکل شده است، یک روش خانگی برای رفع این مشکل خارج کردن کمپرسور و خنک کردن آن است ولی پیشنهاد می کنیم برای رفع این مشکل با یک فرد متخصص تماس بگیرید و یا مشورت کنید.

اورلود کمپرسور کولرگازی ممکن است به دلایلی از قبیل تخلیه گاز دستگاه و نشتی گاز، خراب شدن فن کندانسور،  سرویس نشدن به موقع کمپرسور و دستگاه، وجود مشکلات مکانیکی کمپرسور و همچنین مشکل داشتن و خرابی اورلود کمپرسور کولر گازی رخ دهد. برای تشخیص اورلود کولر گازی روش های مختلفی وجود دارد و در بسیاری از مواقع دستگاه کمپرسور از خود نشانه هایی را بروز می دهد، زمانی که مشاهده کردید دستگاه بعد از 5 دقیقه کار کردن هیچ باد سرد یا گرمی ایجاد نمی کند و هر نیم ساعت یکبار همین امر تکرار می شود، به معنی ایجاد اشکال در کولر می باشد. همچنین برای تشخیص اورلود کمپرسور کولر گازی می توانید به وسیله اهم متر، پایه های کمپرسور را امتحان کنید، در صورتی که پایه C کمپرسور به سایر  پایه ها راه نداد به معنی وجود مشکل در دستگاه است اگر این اتفاق افتاد باید مدتی دستگاه را خاموش کنید و در صورتی که دستگاه به حالت اولیه خود بر نگشت باید با یک متخصص در این زمینه تماس بگیرید تا دستگاهتان را تعمیر کند.

اورلود کمپرسور یک اسب و 3/4 اسب

اگر مشکلی در یخچال ها و دستگاه های برودتی دارای کمپرسور ایجاد شود، اورلود یخچال شروع به کار می کند و برق دستگاه قطع می شود و دیگر به سیم پیچ موتور آسیب و صدمه ای وارد نخواهد شد. مشکل زمانی ایجاد می شود که صدای تیک تیک از پشت یخچال و یا فریزر  بعد از هر بار روشن شدن به گوش رسد و با مواجه شدن با این شرایط باید بدانید که یخچال دچار یک مشکل در مدار شده است و این مشکل باعث تکرار  اورلود می باشد که باید حتما با یک متخصص این موضوع را در جریان بگذارید، قبل از شروع به تعمیر باید از سالم بودن موتور یخچال اطمینان حاصل کرد و سپس باید رله و اورلود را امتحان کرد. لازم به ذکر است کمپرسور برودتی یک اسب نوعی کمپرسور صنعتی است که در یخچال های نوشابه و قصابی ها و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و نصب می شود. اورلود از جمله مهمترین قطعات در مدارهای برودتی است و از آنجایی که موتورهای برودتی صنعتی بسیار گران قیمت هستند باید برای جلوگیری از خراب شدن آنها و ایجاد هرگونه خسارت، از اورلود بر روی آنها استفاده کرد، همانطور که گفته شد اورلود باعث قطع برق دستگاه می شود و در صورت بروز مشکل در مدار برودتی به سیم پیچ هیچ گونه صدمه ای وارد نخواهد شد. برای موتورهایی که قدرت آنها 3/4 اسب است باید اورلود با قدرت 3/4 اسب خریداری کرد و برای اطلاع از قیمت این قطعه می توانید به وبسایت ما مراجعه نمایید و یا تماس بگیرید و اورلود های با کیفیت را با قیمت های مقرون به صرفه به همراه تکنسین و تعمیرکار از ما بخواهید. توجه داشته باشید برای اطلاع از عملکرد خوب و صحیح کمپرسور باید امپر موتور را سنجید و در صورتی که کمپرسور درست عمل نکند احتمالا امپر موتور به صورت غیر عادی بالا و پایین می شود که در چنین مواقعی باید نسبت به تنظیم آن و یا تعمیر و تعویض اورلود اقدام کرد.

قیمت اورلود

نصب اورلود برودتی برای محافظت از وسایل گرانقیمت برقی امری بسیار ضروری است به خصوص در این روزها که قیمت ها هر روز تغییر می کند و رو به افزایش است بهتر است که وسایل برقی خود را چک کنید و در صورت وجود مشکل در عملکرد اورلود آن را تعویض و یا تعمیر کنید. به طور کلی قیمت اورلود بسته قدرت و کیفیت قطعات آنها، متفاوت است و قطعات داخلی اورلود ها از قطعه های مختلفی از جمله فنر، پلاتین، سوکت و موارد دیگر می باشد و قیمت اورلود بر اساس چنین فاکتورهایی تعیین می شود. قیمت اورلود معمولا از 15 هزار تومان شروع می شود. قبل از خرید اورلود بهتر است که آن را امتحان کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید. در صورتی که متوجه وجود هرگونه مشکل در اورلود برودتی کمپرسور و دستگاه خود شدید، باید با یک متخصص این کار تماس بگیرید و از هر گونه اقدام خودسرانه ای اجتناب کنید.

عوامل نوسانات بار موتور

از جمله دلایلی که باعث افزایش یا کاهش غیر عادی امپر موتور می شوند می توان به مشکلات عمومی از قبیل کاهش در محفظه مکش و یا گرفتگی توری و فیلتر، کاهش فشار در خط مکش و یا کاهش فشار در داخل سیلندر، مشکلات مکانیکی از قبیل عمل نکردن سوپاپ مکش یا عملکرد نادرست آن،شل بودن پیستون و همچنین افزایش حجم فضای آزاد، سفتی پیستون و یا عمل نکردن صحیح سوپاپ رانش در صفحه سوپاپ، مشکلات کندانسور که موجب افزایش غیر عادی درجه حرارت تقطیر می شود و در نهایت افزایش درجه حرارت مکش اشاره کرد. یکی دیگر از دلایل نوسانات زیاد بار موتور افت ولتاژ کمپرسور است که در اثر افت جریان برق ورودی و همچنین افت ولتاژ شبکه اتفاق می افتد و در این شرایط موتور اورلود می کند، اگر این دو مورد همزمان رخ دهد احتمال اورلود کردن موتور بسیار زیاد است.

دلایل سوختن و خرابی کمپرسور های برودتی چیست؟

کمپرسور یکی از مهمترین اجزای سیستم های تهویه است و باید در محافظت از آن بسیار تلاش کرد چرا که اگر کمپرسور یک دستگاه خراب شود سیستم دیگر کارایی نخواهد داشت و به همین دلیل است که بر روی کمپرسورها اورلود نصب می شود تا از خراب و معیوب شدن آن جلوگیری کند. هزینه های تعویض کمپرسور بسیار بالا است و در صورتی که بتوان آن را تعمیر کرد، این هزینه ها کاهش می یابد ولی توجه داشته باشید در صورتی که یونیتی قدیمی باشد به طوری که ارزش نصب یک کمپرسور جدید را نداشته باشد باید هزینه ای معادل با خرید یک دستگاه جدید را پرداخت. قبل از تعویض کمپرسوری که خراب شده باید به عیب یابی دستگاه پرداخت چرا که اگر مشکل از خود کمپرسور نباشد و دستگاه دچار مشکلات مکانیکی شده باشد حتی اگر کمپرسور جدیدی هم خریداری کنید مجدد دچار مشکل سابق می شود. در ادامه به بررسی دلایل معیوب شدن کمپرسور ها می پردازیم.

لوله های تعبیه شده در پشت یخچال، کندانسور یخچال نام دارند و سیاه شدن و آلودگی این لوله های می تواند منجر به معیوب شدن و یا سوختن موتور کمپرسور گردند، باید مطمئن شوید که این لوله ها تمیزند و هوای مطلوب از آنها عبور می کند و باید عاری از هر گونه کثیفی و غبار باشند در غیر اینصورت فشاری که در لوله ها وجود دارد افزایش می یابد و منجر به افزایش دما در آنها می شود که همین موضوع باعث می شود تا سیم پیچ ها داغ شوند و آمپر اضافی تولید شود و در نهایت کمپرسور می سوزد، یکی دیگر از دلایل سوختن کمپرسور، خراب شدن سوپاپ رانش در اثر وارد شدن فشار اضافی در رانش کمپرسور می باشد. اورلود کمپرسور از رخ دادن چنین اتفاقاتی جلوگیری می کند ولی باید توجه داشته باشید در برخی مواقع و در طولانی مدت دمای بالای اورلود نیز می تواند منجر به خرابی کمپرسور شود به همین دلیل باید قبل از تعویض کمپرسور علت خرابی را جستجو کرد و ان را برطرف نمود. از عوامل دیگر خرابی کمپرسور می توان به رطوبت و باقیمانده جوشکاری، اکسید مس و لجن و گرد و غبار در لوله های سیستم اشاره کرد. در مورد کولرهای گازی و اسپیلت باید از یک نصاب حرفه ای کمک بگیرید چرا که نصب نادرست این دستگاه ها منجر به معیوب شدن کمپرسور کولر گازی می شود به این دلیل که در نصب اشتباه ممکن است لوله پیچ و تاب بردارد و جریان مبرد ایجاد نشود که در اینصورت فشار سیستم بالا می رود، در این مورد، آمپر کشی سیم پیچی موتور اتفاق می افتد و کمپرسور به اصطلاح می سوزد و یا سرسیلندر آسیب می بیند و معیوب می شود که منجر به نشتی گاز می گردد.

گرفتگی لوله مویی یکی دیگر از دلایلی است که منجر به خرابی کمپرسور می شود. این لوله که بسیار باریک است و از نام آن پیداست که قطر بسیار کمی دارد، تولید سرما می کند ولی اگر دچار گرفتگی شود باعث معیوب شدن موتور کمپرسور می گردد و این گرفتگی به دلایل مختلفی از قبیل وجود جرم خارجی یا رطوبت در سیستم ایجاد می شود و در صورتی که این مشکل برطرف شود دیگر نیازی به تعویض یا تعمیر کمپرسور نیست و هزینه زیادی هم در بر ندارد. اگر لازم است کمپرسور جدیدی نصب شود باید قبل از نصب، سیستم را با گاز ازت و توزن شستشو داد و سپس توزن را به صورت کامل خارج کرد. شیرهای انبساط نیز باید چک شوند تا اطمینان حاصل شود که سوزن شیر در جای خود ثابت نمانده باشد چرا که این موضوع منجر به گرفتگی و در نهایت خرابی کمپرسور می شود. اگر در سیستم، رطوبت وجود داشته باشد این رطوبت منجر به واکنشی با روغن کمپرسور می شود و اسیدی ایجاد می شود که عایق سیم پیچ کمپرسور و فلزات آن را می خورد و از بین می برد، در این بین روغن دیگر روان حرکت نمی کند و بین قطعات اصطکاک ایجاد می شود و منجر به افزایش دمای کمپرسور می شود و موتور در جا می سوزد، توجه داشته باشید سیستم و دستگاه باید در هر بار تعمیر به وسیله گاز ازت شسته و همچنین باید فیلتر درایر نیز عوض شود. در برخی مواقع در سیستم پدیده ای به نام رسوب گذاری مس رخ می دهد که یکی دیگر از دلایل خرابی کمپرسور می باشد. در سیستم های برودتی گاز مبرد و روغن با هم ترکیب می شوند و هر دوی آنها در لوله ها جریان دارند که در برخی مواقع امکان نشت روغن از محل نشت گاز مبرد وجود دارد و همین باعث وارد آمدن آسیب به کمپرسور می شود، بنابراین قبل از تعویض کمپرسور باید عیب یابی کنید و در صورتی که با نشتی روغن مواجه شدید، این مشکل را برطرف نمایید چون کمپرسور اگر روغن نداشته باشد و کار کند بدون شک می سوزد(گیرپاژ)، اگر روی لوله ها روغن وجود دارد احتمال وجود نشتی روغن بسیار زیاد است.

دلایل جانبی خراب شدن کمپرسور

یکی از مهمترین عواملی که باعث خرابی کمپرسور حتی با وجود اورلود می شود این است که در زمان کوتاهی به دفعات روشن و خاموش شود و این موضوع دلایل مختلفی از جمله خرابی سیستم برق مکانی که سیستم در آن قرار دارد، معیوب بودن رله استارت، اورلود و یا ترموستات دارد و زمانی که چنین مشکلاتی وجود داشته باشد در زمان کوتاهی، کمپرسور به طور خودکار چندین بار خاموش و روشن میوشد که منجر به سوختن یا خرابی آن می شود، در صورتی که زمان خاموشی کمپرسور زیاد باشد ممکن است فشار سیستم به تعادل برسد و در غیر اینصورت باعث افزایش فشار راه اندازی و با نچرخیدن روتور مواجه می شود، با بالا رفتن آمپر، اورلود وارد عمل می شود و اگر این موضوع تکرار شود کمپرسور به راحتی می سوزد. یکی از ابزارهایی که از آسیب های احتمالی بسیار جلوگیری می کند، ترموستات دیجیتالی است و می توان بر روی سیستم آن را نصب کرد. اگر سیم پیچ کمپرسور بسوزد و یا آسیب های عمیق تری مانند شکستن سوپاپ ها به سیستم وارد شود، کمپرسور معیوب می شود، همچنین اگر گاز مبرد، آلوده باشد و دوباره آن را شارژ کنید باعث سوختن سیم پیچ کمپرسور و اسید موجود در آن باعث خوردگی سیم پیچ کمپرسور جدید می شود و برای جلوگیری از چنین رخدادی بهتر است مبرد جدید استفاده شود و یا سیستم، پمپ دان گردد..

عیب یابی قسمت های مختلف کمپرسور مانند خازن و رله استارت، ترموستات، اورلود و کنترل ولتاژ شبکه که باعث راه اندازی کمپرسور می شوند، قبل از تعویض آن بسیار اهمیت دارد و در صورت وجود مشکل در هر کدام از این قطعات باید نسبت به تعمیر یا تعویض آنها اقدام کرد و از هزینه خرید یک کمپرسور جدید معاف شد. یکی از دلایلی که موجب خرابی کمپرسور و موتور یخچال می شود، نوسانات برق شبکه می باشد که برای جلوگیری از آسیب های وارده از این طریق می توان از ترموستات دیجیتالی و یا محافظ یخچال استفاده کرد چرا که نوسانات برق شبکه تاثیر مستقیم و مخربی روی کمپرسور دارد و به همین راحتی کمپرسور می سوزد و متحمل هزینه های سنگین خواهید شد، آخرین دلیل که برای خرابی کمپرسور به شما عزیزان معرفی می کنیم، جام کردن کمپرسور است، این اتفاق زمانی می افتد که روتور یک کمپرسور سالم جام کند که در اینصورت احتمال اینکه مجبور شوید کمپرسور را تعویض کنید در حدود 30 درصد می باشد.

  • اسماعیل
 آخوندی

    خیلی عالی پیشنهاد میکنم حتما بخرید

    پاسخ دهید

  • نادر
 شهبازی

    عالیه.این محصول نیاز به تعریف نداره.

    پاسخ دهید

  • علی
 داوودی

    این محصولش عالیه

    پاسخ دهید

  • سیدعلی
 موسوی

    خیلی‌ خیلی خیلی خیلی خیلی خوب و عالیه

    پاسخ دهید

  • غلامحسین
 نجفی

    این محصول خوب و برای همه کارها عالیه

    پاسخ دهید

  • علی محمد
 بختیاری

    قیمت بسیار عالی

    پاسخ دهید

  • داوود
 خسروی

    این محصول که فرستاده بودند صحفه اش خش دار بود

    پاسخ دهید

  • بهروز
 کاظمی

    بی نظیره.تو خریدش شک نکن

    پاسخ دهید

  • صادق
 عسگری

    جدید ترین این محصول از نظرم

    پاسخ دهید

  • محمدعلی
 روزبه

    واقعا رنگ طلاییش شیک و براقه

    پاسخ دهید