کمپرسور دانفوس 1/5

نقد و بررسی

 کمپرسور دانفوس ۵/۱ اسب بخار، نسل جدید کمپرسورهای امروزی

کمپرسور دانفوس 1/5 یکی از پرفروش ترین کمپرسورهای موجود در بازار است. این کمپرسور به گونه ای طراحی شده است که با مصرف انرژی بسیار کم، بالاترین بازدهی ممکن را داشته باشد و به همین دلیل در دسته کمپرسور های مورد علاقه صنعتگران قرار گرفته است. کمپرسور دانفوس 1/5 اسب بخار وظیفه فشرده سازی و متراکم کردن سیالات تراکم پذیر را بر عهده دارد. این کمپرسور در دسته کمپرسور های جابجایی مثبت قرار دارد. در کمپرسور های جابجایی مثبت انرژی منتقل شده به سیال جهت فشرده سازی به صورت دوره ای انجام می شود. نوع دیگر از کمپرسور های موجود در بازار، کمپرسورهای دینامیکی هستند که انرژی را به صورت پیوسته به سیال منتقل می کنند. از لحاظ قدرت تراکم سازی می توان گفت کمپرسور های جابجایی مثبت، قدرت تراکم بالاتری نسبت به کمپرسورهای دینامیکی هستند. به طور کلی کمپرسور های جابجایی مثبت به سه دسته روتاری، پیستونی و اسکرول تقسیم بندی می شوند که در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

انواع کمپرسور دانفوس

کمپرسور دانفوس با عملکرد سیلندر پیستونی

کمپرسور دانفوس در صورتی که از طریق سیلندر و پیستونی به فشرده سازی جریان سیال بپردازد، قدرت بیشتری جهت فشرده سازی ایجاد می کند. در این کمپرسور، جریان سیال از طریق سوپاپ ورودی به درون سیلندر مکیده می شود. پس از مکیده شدن پیستون حرکت کرده و با کاهش حجم سیال به فشرده سازی آن می پردازد. پس از افزایش فشار تا حد تعیین شده سوپاپ خروجی باز شده و سیال به دلیل اختلاف فشار موجود در دو طرف از سیلندر خارج می شود.

کمپرسور دانفوس با عملکرد روتاری

در کمپرسور دانفوس با عملکرد روتاری ، شاهد کاهش مصرف انرژی هستیم. در این کمپرسور به دلیل طراحی بی نظیر آن، سطح صدای تولیدی آن بسیار پایین تر از کمپرسور های سیلندر پیستونی است. در کمپرسور دانفوس  با عملکرد روتاری، عمل فشرده سازی هوا از طریق چرخش ۳۶۰ درجه شافت موتور انجام می پذیرد. بر روی شفت موتور تعدادی پره نصب شده است. جریان سیال مورد نظر از ورودی وارد کمپرسور شده و به پره ها برخورد می کند‌. با برخورد متراکم شده و با چرخش پره ها به سمت خروجی هدایت می شود. کمپرسور دانفوس ، حجم هوای بیشتری بیشتری را فشرده میکند اما قدرت فشرده سازی کمتری نسبت به کمپرسور سیلندر پیستونی داراست. ظرفیت حرارتی این کمپرسور در بازه ۷۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ BTU قرار دارد.

کمپرسور دانفوس با عملکرد اسکرول

یکی دیگر از کمپرسور های شرکت دانفوس که فروش بسیار زیادی را را در سراسر جهان دارد، کمپرسور دانفوس اسکرول است. جهت شرح عملکرد این کمپرسور می توان گفت، جریان سیال از قسمت وارد به درون کمپرسور راه پیدا می کند. کمپرسور دانفوس با عملکرد اسکرول جهت فشرده سازی سیال مورد نظر از دو نوع حلزونی استفاده می کند. یکی از حلزونی ها ثابت بوده و حلزونی دیگر متحرک است‌‌. جریان سیال وارد شده به کمپرسور بین پره های ثابت و متحرک قرار گرفته و فشرده می شود. پس از فشرده شدن از طریق خروجی مورد استفاده قرار می گیرد. از کمپرسور دانفوس با عملکرد اسکرول جهت ظرفیت های بسیار زیاد استفاده می شود. ظرفیت این کمپرسور های از ۲۴۰۰۰ تا ۹۶۰۰۰ BTU تغییر می کند.(btu چیست؟)

به طور کلی کمپرسور های اسکرول دانفوس در سه مرحله عملیات تراکم پذیری را به انجام می رساند.
مرحله اول: در این مرحله جریان سیال مورد نظر پس از خروج از اواپراتور به صورت مستقیم وارد کمپرسور می شود.

مرحله دوم: در این مرحله جریان هوای بیشتری به علت مارپیچی بودن، وارد کمپرسور می شود. با قرار گرفتن سیال و حرکت آن بین لایه ها فشرده می شود

مرحله سوم: پس از فشرده سازی، هوای فشرده شده به محفظه موتور منتقل می کنند.

خنک کاری در کمپرسور دانفوس

عمل خنک کاری در کمپرسور ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است‌. چرا که با فشرده شدن سیالات در اثر کاهش حجم میزان برخورد ذرات با یکدیگر افزایش یافته و در نتیجه دمای مجموعه سیال افزایش پیدا می کند. افزایش دما باعث افزایش دمای بدنه کمپرسور خواهد شد. برای جلوگیری از آسیب دیدگی در کمپرسور ها و تغییر شکل ها آن ها باید تهویه مناسبی در مجموعه کمپرسور برای کاهش دپا مورد استفاده قرار گیرد. یکی از راه های کاهش دمای سطح کمپرسور، استفاده از فین در اطراف کمپرسور است. فین ها به طور معمول برای آن ضریب رسانش بالاتری داشته باشند از جنس آلومینیوم ساخته می شوند. گرما از درون کمپرسور به درون فین ها منتقل شده و به دلیل آن که سطح تماس بیشتری با جریان هوا داشته عمل انتقال دما به خوبی انجام خواهد پذیرفت. اما قرار دادن فین بر روی کمپرسور ها به خوبی عمل تهویه را انجام نمی دهد. به همین دلیل طراحان شرکت دانفوس اقدام به نصب یک عدد فن تهویه در راستای پره ها کرده اند. فن باعث تهویه اجباری در سیستم شده و به این ترتیب ضریب انتقال حرارت جابجایی افزایش پیدا میکند. با افزایش این ضریب، میزان انتقال گرما از روی سطح فین ها به جریان هوا بیشتر شده و به این ترتیب کمپرسور سریعتر خنک می شود.

اما راه دیگر تهویه و خنک کاری مجموعه کمپرسور دانفوس چیست؟ کمپرسور دانفوس برای خنک کاری از آب نیز استفاده می کند. در این روش خنک کاری در اطراف کمپرسور لوله های تعبیه شده است. به نحوی که به طور کامل در اطراف کمپرسور را تحت پوشش خود قرار دهد. سپس از طریق یک پمپ کوچک جریان آب به اطراف کمپرسور هدایت می شود. پس از عبور جریان آب به اطراف کمپرسور گرمای ناشی از فشرده سازی سیال، توسط آب جذب شده و کمپرسور خنک می شود. اما چرا از سیال آب برای کاهش دمای کمپرسور و خنک کاری استفاده می شود؟ از آنجایی که ظرفیت گرمای ویژه آب از هر مایعی بیشتر است، قابلیت جذب گرمای بیشتری را بدون آن که تغییر حالت دهد، دارد. همچنین این ماده به وفور یافت می شود و از هر ماده از ارزان تر است.

کمپرسورهای دینامیکی دانفوس

همانطور که گفته شد کمپرسور های جابجایی مثبت که بهترین آن ها کمپرسور دانفوس 1/5 است، تنها یکی از انواع کمپرسورهای موجود در بازار است. نوع دیگری از کمپرسورها، کمپرسورهای دینامیکی است. در این کمپرسورها برخلاف کمپرسورهای جابجایی مثبت که اساس کار آن ها انتقال انرژی به صورت پریودیک به سیال است، انرژی را به صورت دائم به سیال منتقل می کنند. از جمله کمپرسورهای دینامیکی رایج می توان به کمپرسورهای جریان محوری و کمپرسورهای گریز از مرکز اشاره کرد. در کمپرسور های جریان محوری، جریان سیال در ابتدای ورودی ، از وسیله ای تحت عنوان دیفیوزر عبور می کند. در این وسیله سرعت جریان به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده و بر فشار استاتیکی آن افزوده می شود. سپس از طریق پره های شعاعی به سمت مرکز حرکت کرده و بر اثر نیروی گریز از مرکز موجود، به سمت محیط پره های شعاعی هدایت می شود. کمپرسور های محوری، از تعدادی پره ثابت و متحرک ساخته شده است. جریان وارد شده از میان پره های ثابت و متحرک عبور می کند. لازم به ذکر است در این نوع از کمپرسورها از پره های بزرگتری استفاده میشود و هرچه به سمت انتهای کمپرسور پیش میرویم، پره های کوچکتری استفاده می شود. کمپرسورهای محوری، نسبت به کمپرسورهای گریز از مرکز، قادر هستند جریان حجمی بالاتری را فشرده سازی کنند. این کمپرسور ها ابعاد کمتری نسبت به کمپرسورهای گریز از مرکز دارند ولی سرعت سیال در آن ها به میزان ۲۵ درصد بیشتر از کمپرسورهای گریز از مرکز است‌.

خرید کمپرسور دانفوس1/5

شرکت دانفوس در زمینه ی تولید انواع کمپرسور برودتی فعالیت می کند. دفتر اصلی این شرکت واقع در آلمان می باشد .اولین تولید کننده ی کمپرسورهای بروتی شرکت دانفوس بوده است.به دلیل کیفیت محصولات و طول عمر بالا کمپرسورهای دانفوس انتخاب اکثر مصرف کننده گان می باشد.تولیدات شرکت دانفوس شامل کمپرسور برای یخچال فریزر های خانگی – صنعتی و سردخانه ای می باشد . جهت انتخاب کمپرسور مورد نیاز خود با شرکت سرمایش (مرجع لوازم برودتی)تماس حاصل فرمایید.

  • حبیب الله
 توسلی

    دوام طولانی کمپرسور.

    پاسخ دهید

  • ناصر
 شفیعی

    برای تنظیم باد وبادکردن انواع تیوب خوبه ولی اگه به این فکر میکنید که لاستیک تیوبلس رو صفر تا صد باد کنید، نه بدرد این کار نمیخوره، اصلا این سبک کمپرسورا برای اینکار نیستند

    پاسخ دهید

  • ابوالفضل
 خلیلی

    درست وسالم وسیله رو ارسال نمیکنن

    پاسخ دهید

  • یعقوب
 حجتی

    خرید آن انجام نگردد

    پاسخ دهید

  • عبدالله
 رنجبر

    بسیار قوی و کارآمد عالیه عالیه نسبت به مدل‌های دیگه قویتره….

    پاسخ دهید

  • رضا
 آقایی

    سرمایش ،وقتی فرستاده دیده جعبه نگه دارنده پاره و شکسته هست ،برداشتن چسب پهن زدن زیرش.

    پاسخ دهید

  • شهرام
 حسنی

    این محصول خیلی خوبی

    پاسخ دهید

  • حبیب
 جلالی

    از همه نظر توصیه میشه

    پاسخ دهید

  • داوود
 امیری

    بسسار عالی همه چی بیست

    پاسخ دهید

  • سیدمحمد
 مهدوی

    عالیی رنگ طلاییش

    پاسخ دهید

  • جواد
 جعفری

    در یک کلام عالیه نات اکتیو هم است.

    پاسخ دهید

  • حامد
 زاهدی

    این این محصول عالی هست

    پاسخ دهید

  • بهروز
 رضا

    در کل خوب

    پاسخ دهید

  • عباس
 فاطمی

    فوق العاده

    پاسخ دهید

  • سیدحسین سبزواری

    در کل خوبه کار راه بندازه

    پاسخ دهید