نقد و بررسی

روغن وکیوم شل مخصوص پمپ های وکیومی مانند والو میباشد که با استفاده از این روغن راندمان کاری پمپ های وکیوم به حداکثر خود خواهد رسید.روغن وکیوم شل یکی از باکیفیت ترین روغن های وکیومی موجود در بازار میباشد که هم به صورت لیتری و هم به صورت بشکه آماده فروش میباشد.

روغن وکیوم شل

شرکت شل المان جزو اولین تولید کنندگان روغن های برودتی در دنیا میباشد.پمپ های وکیوم برای روانکاری بین قطعات خود نیاز به روغن وکیوم با ویژگی های خاص دارند. در پمپ های تک مرحله ای نیاز به روغنی با فشار بخار کمتر از 1 میلی بار نیاز است. برای پمپ های دو مرحله ای نیاز به روغن با فشار بخار کمتر از 0.0005 میلی بار است. در بعضی موارد که تجهیزات در شرایط خاص قرار دارند(معرض مواد آتشزا یا رادیواکتیو) نیز باید از روغن هایی با ویژگی های مخصوص استفاده نمود که به سرعت آتش نگیرند. در پمپ های وکیوم تعویض به موقع روغن باعث افزایش عمر مفید دستگاه خواهد شد.چون فشار بخار روغن بالاتر از آب است (نقطه جوش و بخار) به همین دلیل با روغن محصوص وکیوم می‌توان مکش خیلی خوب و قابل قبولی ایجاد کرد. (در صورتی که روغن وکیوم استاندارد باشد نه روغن‌های صنعتی دیگر)

روغن پمپ وکیوم یا VAC pump oil نوعی روغن خاص با قابلیت های منحصر به فرد میباشد که برای ایجاد خلاء در پمپ های وکیوم مورد استفاده قرار میگیر. نقش روغن وکیوم در یک پمپ وکیوم علاوه بر محافظت و روانکاری بین قطعات،باعث ایجاد خلا بهتر نیز میشود. روغن پمپ وکیوم که با عناوین دیگری مانند روغن روتاری هم در بازار شناخته می شود، می تواند نقش های متفاوتی داشته باشد. اما در عین حال انتخاب روغن مناسب و استاندارد و همچنین آشنایی با شرایط آن تاثیر بسیار مهمی در نحوه عملکرد دستگاه دارد. بنابراین خرید روغن وکیوم مناسب و استاندارد در کنار شرایط کاری آن اصلی ترین فاکتور ها در جلوگیری از استهلاک پمپ وکیوم است.

روغن پمپ وکیوم که در بازار با عنوان‌های مختلفی چون روغن روتاری به فروش می‌رسد، روغنی بسیار حیاتی برای پمپ‌های وکیوم روغنی به شمار می‌رود. اهمیت نوع روغن به کار رفته شده در پمپ وکیوم از این نظر است که وقتی پمپ وکیوم شروع به کار می‌کند در فاصله ۳ صدم میلی متری یاتاقان‌ها و بلبرینگ دستگاه یک لایه نازک از روغن قرار می‌گیرد؛ حال در صورتی که این روغن به طور کامل نتواند این فاصله را پر کند، روان کاری به خوبی صورت نمی‌گیرد و به یاتاقان‌ها و بلبرینگ‌ پمپ وکیوم آسیب وارد می‌شود.

روغن وکیوم نقش موثری در روان کاری و خنک کاری قطعات مهم دستگاه مانند روتور، تیغه‌های پمپ خلا و بلبرینگ دارد.

ویژگی‌های منحصر به فرد روغن وکیوم شل

از ویژگی‌های برجسته روغن مخصوص پمپ وکیوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱) در مقابل حرارت و گرما بسیار مقاوم هستند و حرارت بالا را به خوبی تحمل می‌کنند.

۲) در طولانی مدت تغییری در رنگ و بوی روغن ایجاد نمی‌شود.

۳) روغن در تمام طول مدت استفاده و تا زمان تعویض، شکل و انسجام ظاهری خود را حفظ می‌کند.

وظایف روغن وکیوم شل در پمپ وکیوم

روغن وکیوم به عنوان یکی از حساس ترین فاکتورهای تاثیر گذار در میزان بهره وری و کارایی دستگاه، وظایف متعددی را بر عهده دارد که در زیر توضیحاتی در خصوص برخی از این وظایف ارائه می‌شود:

۱. در موتور پمپ وکیوم، یکی از وظایف روغن وکیوم پر کردن فضاهای خالی بین قطعات مختلف دستگاه است. هدف از این کار جلوگیری از نشت و قرار گیری هوا در فاصله بین قطعات است، در نتیجه؛ به این طریق در چرخه وکیوم سازی اختلالی ایجاد نخواهد شد.

۲. دومین نقش روغن وکیوم در موتور پمپ وکیوم بسیار وابسته به کیفیت روغن وکیوم است. یه صورت یک قاعده کلی، روغن در مقایسه با آب فشار بخار بسیار بالاتری دارد در نتیجه در صورتی که از روغن مرغوب مخصوص پمپ وکیوم استفاده کنید، فشار بخار ایجاد شده به بیش ترین مقدار می‌رسد و به دنبال آن مکش دستگاه بیش تر می‌ شود و خلاسازی تا محدوده نزدیک به صفر مطلق انجام خواهد شد.

۳. یکی از خاصیت‌های جالب روغن، خاصیت چسبندگی آن است‌. روغن وکیوم به طور کامل سطح همه اجزا و قطعات موتور پمپ وکیوم را می‌پوشاند وبه این طریق مانع از ساییدگی قطعات به یکدیگر و فرسایش آن‌ها می‌شود.

روغن پمپ وکیوم شل باکیفیت باید چگونه باشد؟

روغن وکیوم باکیفیت باید ویژگی‌های مشخصی را داشته باشد تا برای استفاده در پمپ وکیوم مناسب باشد.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که روغن پمپ وکیوم مرغوب باید داشته باشد: تحمل حرارت و فشار زیاد می‌باشد. هرچه روغن بتواند در مقابل حرارت بیش‌تری مقاومت کند، طول عمر دستگاه و قطعات آن زیادتر می‌شود.

هرچه میزان گرانروی و ویسکوزیته روغن وکیوم بیش‌تر باشد، به مقدار کم‌تری تبخیر خواهد شد و به دنبال آن حجم روغن به مقدار بسیار کمی کاهش می‌یابد.

روغن‌های با میزان چسبندگی بالا ایده‌آل ترین روغن‌ها برای پمپ وکیوم محسوب می‌شوند؛ چون سطح قطعات را به طور کامل پوشش می‌دهند پس احتمال خوردگی قطعات کاهش می یابد.

روغن وکیوم باید در شرایط و آب و هواهای مختلف، قابل استفاده باشد و کیفیت مقبول خود را حفظ کند.

سخن آخر

روغن وکیوم شل با دارا بودن ویژگی‌های منحصر به فردی چون گرانروی بالا، چسبندگی زیاد و تحمل حرارت بالا از بهترین و ایده‌‌آل ترین روغن‌های مخصوص پمپ وکیوم به شمار می‌رود.

  • ابراهیم
 اصغری

    خوب بود خوشم اومد.

    پاسخ دهید

  • اسدالله
 اصغری

    در شگفت انگیز خوبه

    پاسخ دهید

  • مسعود
 شریعتی

    خوبه
    کیفیت خوبی داره

    پاسخ دهید

  • عبدالرضا
 شکیبا

    کیفیت مناسبی داره

    پاسخ دهید

  •  شریفیان

    از وقتی این روغن رو از فروشگاه یا سرمایشکالا خریداری میکنم، هیچ روغن و برند دیگه ای نمیگیرم‌

    پاسخ دهید

  • سعید
 تهرانی

    کیفیت خوبی داره

    پاسخ دهید

  • رامین
 رحمتی

    عالی در یک کلام

    پاسخ دهید

  • محمدعلی
 خادمی

    فوق العاده زیبا و عالی

    پاسخ دهید

  • حیدر
 مجد

    عالی از هر نظر

    پاسخ دهید

  • قربانعلی
 طباطبائی

    بسسار عالی همه چی بیست

    پاسخ دهید

  • مسعود
 تقی زاده

    این محصول خیلی خوش دست و زیبایی هست

    پاسخ دهید

  •  فاطمی

    عالیه مرسی

    پاسخ دهید