رفع خرابی خازن یخچال فریزر با چند راهکار اساسی

رفع خرابی خازن یخچال فریزر با چند راهکار اساسی

یکی از بخش های مهم در سیستم های برودتی و یخچال فریزرها، خازن ها هستند. خازن ها برای بهبود عملکرد هر چه بهتر کمپرسور یخچال ها طراحی و بر سر راه فرایند سرماسازی یخچال، قرار گرفته است. این قطعه همان قدر که می تواند عملکرد یخچال فریزر را بهبود ببخشد، خرابی خازن یخچال فریزر نیز می تواند باعث مشکلات جدید در این سیستم برودتی شود.

ما در این مقاله به مورد زیر خواهیم پرداخت:

  • علل اصلی خرابی و مشکلات خازن یخچال فریزر
  • نکات طلایی در تعمیر خازن یخچال فریزر
  • نکاتی برای نصب خازن یخچال فریزر

ابتدا می خواهیم یک تعریف ساده از این محصول به شما ارائه دهیم:

خارن در یخچال فریزر چیست و چه نقشی دارد؟

خازن در سیستم های برودتی وظیفه حفظ عملکرد صحیح دستگاه را بر عهده دارد. خازن ها با کارکردن کمپرسور، یک بار الکتریکی را ذخیره کرده و سپس آن را آزاد می کنند. اگر این دستگاه به درستی کار نکند، یخچال شما غذا را خنک نمی کند و باعث ایجاد مشکلات زیادی می شود. خازن ها می توانند خطرناک باشند، به همین جهت در حین نگهداری و تعمیر یخچال نیاز به رسیدگی و سرویس دقیق دارند.

کمپرسورهای تک فاز یخچال ها به یک خازن استارت احتیاج دارند که به موتور کمک می کند تا روشن شود. با این حال ، صرف نظر از مارک یخچال و فریزر، این خازن ها گاهی اوقات قادر به انجام کار نیستند و دچار مشکل می شوند. وقتی این اتفاق می افتد، کمپرسور به سادگی از کار می افتد و این برای هر مارک یخچال ممکن است، اتفاق بیافتد. خرابی خازن یخچال فریزر به دلیل فرسودگی و پارگی طبیعی اتفاق می افتد و بدیهی است که نمی توان، به سادگی مارک یا مدل خاصی را مقصر دانست.

اینجاست که شما نیاز پیدا می کنید که یک تکنسین تعمیر یخچال فریزر یا تعمیر کولر گازی در مشهد که با سیستم های برودتی آشنایی دارد، برای تعمیر آن، به منزل شما بیاید.

دلیل اصلی 90 درصد خرابی خازن یخچال فریزر چیست؟

اگر بخواهید علت اصلی این خرابی ها را به صورت دقیق بررسی کنید، گرم شدن اولیه باعث ایجاد این خرابی ها می شود. با این حال، دلایل دیگری نیز وجود دارد. در حالت ایده آل، خازن های راه اندازی یخچال فریزر قرار نیست گرما را پراکنده کنند، مخصوصا گرمایی که به طور معمول با عملکرد مداوم یخچال مرتبط است. آنها برای این ساخته شده اند تا مدت زمان کوتاهی تا زمان روشن شدن موتور یخچال در مدار  برودتی و الکتریکی بمانند.

با این حال، اگر خازن استارت یخچال فریزر بیش از حد یا بهتر است بگوییم بیشتر از مدت زمان مشخص شده، در مدار باقی بماند، بیش از حد گرم می شود و در نهایت خراب و یا حتی می سوزد. وقتی این اتفاق می افتد، باید تکنسین هایی را که در مشهد یا جاهای دیگر به تعمیر یخچال مشغول هستند، احضار کنید تا سریعا به تعمیر خازن یخچال فریزر یا حتی تعویض آن، بپردازند. زیرا راه دیگری برای عبور از این مسئله وجود ندارد و به یاد داشته باشید، این بیش از حد یک مشکل اساسی است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

افراد فنی، وقتی احضار می شوند ، به جای اینکه فقط به خازن استارت و مدار بپردازند، رله شروع را نیز هنگام عیب یابی بررسی می کنند. دلیل این امر این است که نقاط تماس رله نیز می توانند آسیب ببینند و باعث شود هنگام روشن شدن موتور یخچال فریزر، بسته بماند و بنابراین این باعث می شود که خازن استارت را برای مدت طولانی در مدار نگه داشته و باعث قطع یا خرابی آن شود.

دیگر دلایل عمده خرابی خازن یخچال فریزر چیست؟

در صورتی که مشکلی برای کمپرسور یخچال فریزر ایجاد شود، ممکن است تعداد دفعات استارت کمپرسور بیش از حد معمول شود. همین باعث می شود که خازن دفعات بیشتر در یک مدت زمان کوتاه، در مدار قرار بگیرد. این تعداد دفعات بیش از حد زمان را برای خنک شدن خازن نمی دهد. در نتیجه گرمای زیاد این جریان، باعث خرابی خازن یخچال فریزر می شود.

بهترین خازن استارت می تواند در طول یک ساعت 20 بار استارت بزند و این 20 بار هیچ آسیبی به دستگاه وارد نمی کند.

در صورت مشکل و خرابی خازن، قطعه توسط متخصصان با کمک اهم متر یا کمک تستر خازن، خازن استارت نیازی به باز شدن ندارد. در شرایط عادی، متخصصان فصلی با بازرسی بصری می توانند سلامت و وضعیت خازن استارت را اندازه گیری کنند. یک خازن استارت معیوب ممکن است حتی باعث انفجار شود، اگرچه ممکن است موارد استثنا در آن نیز وجود داشته باشد.

مهم ترین نشانه خرابی خازن یخچال فریزر چیست؟

دانستن اینکه چه عواملی باعث خراب شدن خازن یخچال فریزر می شود قطعا برای شما کاربردی و مفید است، اما از کجا متوجه می شویم که این خازن خراب است یا خیر؟ خوشبختانه خازنی که در خراب باشد غالباً نویزهایی مانند کلیک را به نمایش می گذارد که می توانید برای مشخص کردن مشکل دار بودن خازن، از آن استفاده کنید. این قسمت ممکن است بر روی استارت کمپرسور یا خاموش شدن آن، با توجه به دستور ترموستات، صدای کلیک کند. این یکی از علائم اصلی خازن خراب است که نشانه ای برای تعمیر خازن یخچال فریزر نیز می باشد.

حال برای مطمئن شدن از این مشکل، بهتر است که مکان خازن یخچال را پیدا کنید. خازن یخچال در یک جعبه سفید یا سیاه است که در نزدیکی کمپرسور پشت یخچال قرار دارد. با کمک شخص دیگری می توانید یخچال را با خیال راحت از دیوار دور کرده و سعی کنید این صدای کلیک را گوش دهید. اگر آن را شنیدید و مطمئن شدید که این صدا از جعبه خارج می شود، می توانید کاملاً مطمئن باشید که اکنون زمان تعمیر خازن یخچال فریزر است.

بهترین راه پیشگیری از خرابی خازن یخچال فریزر چیست؟

یکی از راه های جلوگیری از خرابی خازن کار، تمیز نگه داشتن محیط اطراف آن است. پشت یخچال خود را مرتباً جارو برقی بکشید و با استفاده از یک پارچه مرطوب، گرد و غبار یا کثیفی های اطراف آن را پاک کنید. حتما این کار فقط در صورتی که یخچال را از برق کشیده باشید، انجام دهید. یخچال فریزر شما همچنین به فضای کمی بین خود و دیوار نیاز دارد تا جریان هوا مناسب باشد، بنابراین دستگاه را خیلی محکم به عقب فشار ندهید و به دیوار نچسبانید.

چگونه خازن یخچال فریزر را تعویض کنیم؟

ما در 6 مرحله، تعویض و نصب خازن یخچال فریزر را برای شما شرح می دهیم:

1) یخچال فریزر را از برق بکشید. چون خازن با جریان الکتریکی ارتباط دارد، در صورتی که یخچال را از برق نکشید، ممکن است شما را دچار برق گرفتگی کند.

2) یخچال را از دیوار فاصله دهید و اگر پوشش یا کاوری برای دسترسی به بخش فنی یخچال فریزر وجود دارد، از یخچال جدا کنید. این کار به راحتی با انواع پیچ گوشتی، انجام پذیر است.

3) نگهدارنده سیم های بخش کمپرسور را کنار بزنید تا بتوانید خازن را ببینید. بسته به نوع یخچال فریزر، این خازن به روش های مختلفی به این سیستم برودتی، متصل شده است. برای جدا کردن آن معمولا باید شاسی به همراه پیچ های آن را باز کنید. این خازن به رله استارت متصل است و باید به گونه آن را جدا کنید که در نصب خازن یخچال فریزر به رله استارت، آسیبی وارد نشود.

4) خازن جدید را به رله استارت وصل کنید و سپس نگهدارنده سیم را دوباره به آن، متصل کنید.

5) قبل از این یخچال را به حال اولیه برگردانید، یخچال فریزر را روشن کنید. اگر با صدای خاصی روبرو نشدید و به حالت عادی یخچال، شروع به کار کرد، اکنون تمام مراحل قبل را رعایت کرده و دوباره یخچال را به سرجای خود، برگردانید

این تمام مراحلی بود که در نصب خازن یخچال فریزر باید، در نظر بگیرید.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی بر این داشتیم که نکات مهمی درباره خرابی خازن یخچال فریزر برای شما عزیزان، بررسی کنیم. برخی از خرابی های خازن را می تواند در منزل با در نظر گرفتن نکات تعمیر خازن یخچال فریزر، برطرف کرد اما برخی از خرابی های آن نیاز به مهارت و تخصص خاصی است که فقط کارشناسان و تکنسین های تعمیر یخچال فریزر، از پس آن، برخواهند آمد.

7دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران بدون دیدگاه

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه