سرویس چیلر جذبی | راهکارهای اساسی در نگهداری این سیستم

سرویس چیلر جذبی | راهکارهای اساسی در نگهداری این سیستم

یکی از کارهایی که در استفاده از چیلرهای جذبی باید با رعایت اصول خاصی، انجام بگیرید، سرویس چیلر جذبی است. به هر حال این سیستم های تهویه مطبوع نیز مانند دیگر سیستم های تهویه مطبوع همچون سردخانه ها، یخچال های صنعتی و کولر گازی های کارخانجات، نیاز به سرویس دارد و سرویس آن، کار هر کسی نخواهد بود. شاید برای شما سوال باشد که چگونه می توان به بهترین نحو، این سیستم ها را سرویس کرد؟

بهترین شرکتی که خدمات سرویس و نگهداری چیلر جذبی را به عهده دارد، چه ویژگی هایی دارد؟

قبل از هر چیز بهتر است که با این سیستم ها، آشنا شوید. شناخت سیستم های چیلر جذبی، کمک بسیاری به شما در هنگام سرویس دستگاه ها، خواهد کرد. ما این موارد را با توجه به تجربیات کارشناسان شرکت سرمایش در حوزه سرویس سیستم های برودتی برای شما تهیه کرده ایم.

چیلر جذبی چیست و چه وظایفی در قبال محیط دارد؟

انواع مختلفی از چیلرهای جذبی در بازار ایران و در کل دنیا وجود دارد اما همه آنها بر اساس یک اصل مشابه کار می کنند. در یک سیستم با فشار کم، یک مایع جذبی تبخیر می شود و با این کار، گرما را از آب سرد خارج می کند. یک منبع حرارتی مانند بخار، از گازهای خروجی یا آب گرم برای بازسازی محلول جذب، استفاده می کند.

برخلاف چیلرهای معمولی، چیلرهای جذبی از مجموعه گرمای هدر رفته حاصل از سایر فرآیندها یا تجهیزات برای هدایت فرآیند ترمودینامیکی استفاده می کنند که امکان سرد شدن و توزیع آب برای نیازهای سیستم های تهویه مطبوع را فراهم می کند. به جای مبردهای معمولی، آب معمولاً با آمونیاک یا لیتیوم بروماید مخلوط می شود و جالب است بدانید که لیتیوم بروماید یکی از موارد رایج در استفاده در این سیستم ها است زیرا سمی نیز نمی باشد.

اگر می خواهید به خوبی با این سیستم تهویه مطبوع آشنا شوید، مطالعه مقاله چیلر جذبی چیست، بهترین راهکار برای شماست.

ویژگی های منحصر به فرد چلیرهای جذبی چیست؟

قبل از اینکه با موارد سرویس چیلر جذبی آشنا شوید، بهتر است که بدانید یک چیلر جذبی کارآمد، چه ویژگی هایی دارد و چگونه می توان این ویژگی ها و قابلیت ها را بهبود بخشید. در ادامه 6 ویژگی و قابلیت چیلرهای جذبی را با هم بررسی می کنیم:

  • یکی از مهم ترین ویژگی های چیلرهای جذبی این است کهمبردهای این سیستم ها در درجه اول، به گرم شدن کره زمین و تخریب ازن کمک نمی کنند.
  • چیلر جذبی می تواند هزینه برق، هزینه های مربوط به گرم کردن آب، گرمایش و سرمایش تأسیسات را کاهش دهد.
  • به دلیل کمبود کمپرسور در دستگاه، سر و صدا و لرزش در ساختمان به طور قابل توجهی کاهش می یابد و محیطی آرام با قابلیت اطمینان بالا را فراهم می کند.
  • چیلر جذبی تقریباً به طور کامل از طریق گرمای حاصل از هدر رفتن آن، تأمین می شود
  • برای تولید آب سرد و گرما دیگر نیازی نیست که به مقدار زیادی، برق مصرف کنید.
  • این تقریباً به ظرفیت کافی برای تخصیص در سیستم برق پشتیبان اضطراری نیاز ندارد.

4 نکته اساسی در استفاده از چیلرهای جذبی

همان طور که گفته شد، چیلرهای جذبی دستگاه های حساسی هستند. درست است که ویژگی خاص و جذابی برای استفاده کردن در سیستم های تهوهی مطبوع یک شرکت و ساختمان برای کاربران دارد، اما در صورتی که به نکات مهم نگهداری و استفاده از چیلرهای جذبی، توجه نشود، ممکن است شما را دچار مشکلات هزینه بر، کند.

ما در ادامه 4 نکته مهم را در استفاده و بهره برداری از چیلرهای جذبی برای شما بیان کرده ایم:

1) حفظ خلا در سیستم های چیلر جذبی عامل بسیار مهمی در حفظ عملکرد ایده آل آن است. پس در صورتی که گازهای غیرقابل تقطیر در سیستم مشاهده شد، می بایست آن را با دستگاه پمپ پرچ، جمع آوری کرد.

2) آب چیلر و آب برج خنک کننده می بایست به اندازه مشخص شده ای که در برگه مشخصات دستگاه، نوشته شده است، باشد. در غیر این صورت و اگر میزان این آب ها کم یا زیاد باشد، ممکن است دستگاه را دچار مشکلات جدی کند. در نتیجه در سرویس و نگهداری چیلر جذبی، حتما این مورد را در چک لیست خود، یادداشت کنید.

3) درجه حرارت آب برج خنک کننده اهمیت بسیاری در چیلرهای جذبی در حین عملکرد ایده آل دارد. تغییرات ناگهانی در درجه حرارت آب حاصل این برج برای ورود به ابزربر، ممکن است باعث ایجاد کریستال شود. در نتیجه در سرویس چیلر جذبی باید بدانید که این آب سردی که از برج خنک کننده تامین می شود، دارای دمای یکنواخت باشد.

4) سعی کنید همیشه سختی و کیفیت آب سردی که از برج خنک کننده برای استفاده در سیستم خارج می شود را اندازه گیری کنید. در صورتی که این آب، کیفیت مناسبی نداشته باشد، قطعا دستگاه را دچار مشکلات جدی می کند که مهم ترین مشکل آن، ایجاد رسوب در لوله هاست.

نکته مهم درباره آب برج خنک کننده: سختی و کیفیت آب برج خنک کننده باید بین 50 تا 90 ppm باشد.

آیا چیلر جذبی نیاز به بازرسی هفتگی دارد؟

بله. هر دستگاهی که قابلیت های کارآمدی را برای شما ایجاد کنند، قطعا نیاز به بازرسی و سرویس دارد. این دستگاه نیز به همین صورت است. اما مهم ترین کار در سرویس چیلر جذبی به صورت هفتگی چیست؟

هوا ممکن است به داخل چیلرهای جذبی نفوذ کرده و باعث کاهش ظرفیت چیلر و ایجاد کریستال در محلول آن شود. ما نمی توانیم به خوبی جلو نفوذ هوا را بگیریم. در نتیجه باید هفته به هفته آن را بررسی کنیم که سیستم را دچار مشکل نکند. برای این کار می بایست آزمایش آزمایش نشتی پمپ خلاء را در سرویس و نگهداری چیلر جذبی به صورت هفتگی، انجام دهیم.

چرا نگهداری پمپ خلاء در چیلر جذبی، اینقدر اهمیت دارد؟

پمپ خلاء در چیلرهای جذبی یکی از مهم ترین اجزا، به حساب می آید و اگر به خوبی از آن، نگهداری نشود، در عملکرد ایده آل سیستم خلل ایجاد کرده و سیستم را دچار مشکل می کند. به هر حال در صورت عدم توجه به سرویس و نگهداری چیلر جذبی در بخش پمپ خلاء، باعث می شود که گازهای قابل تقطیر مختلف، ذرات ریز هوا، گرد و غبارهای محیط باعث صدمه زدن به بخش های مختلف پمپ شود.

مهم ترین کار در سرویس چیلر جذبی به صورت سالانه

در سرویس سالانه چیلر جذبی مهم ترین بخش، بررسی محلول لیتیوم بروماید است. این ماده باید به طور کامل بررسی شود تا در صورت ناکارآمدی آن، در اولین فرصت، آن را عوض کنید. اما برای بررسی این محلول در سرویس و نگهداری چیلر جذبی بعد از گذشت یک سال چه باید کرد؟

نمونه گیری از محلول لیتیوم بروماید

این نمونه گیری بدین منظور انجام می گیرد که دستگاه چیلر جذبی در طول سال، حدکثر عملکرد خود را برای استفاده افراد در ساختمان، داشته باشد. بدین منظور ما آزمایش را به صورت زیر انجام می دهیم تا از سرویس چیلر جذبی بدین وسیله، مطمئن شویم:

1) ابتدا دستگاه باید به مدت 6 ساعت قبل از آزمایش، فعالیت کرده باشد

2) مشعل دستگاه و پس از آن، پمپ های آب چیلد و برج خنک کننده را خاموش کنید

3) بر روی ترمینال های مربوط به رله های این منابع آب، پل زده و دکمه راه اندازی چیلر را بزنید.

4) شیر میانبری که برای مبرد است باز کرده تا مبرد به طور کامل وارد محلول دستگاه شود.

5) محلول را به مدت زمان 15 تا 30 دقیقه به وسیله پمپ محلول بچرخانید تا غلظت محلول به 54 درصد برسد.

6) در این مرحله می بایست 200  سی سی از محلول را حهت نمونه گیری از شیر خروجی پمپ محلول خارج کنید.

7) محلول را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید.

این مقاله ادامه با انبوهی از نکات سرویس چیلر جذبی ادامه دارد …

7دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران بدون دیدگاه

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه