سیستم های تبرید جذبی

سیستم های تبرید جذبی

در سیستم تبرید تراکمی اگر به جای کمپرسور برودتی یک ژنراتور قرار داده و یک جذب کننده نیز به سیستم اضافه کنیم سیستم را تبرید جذبی می گویند.در سیستم جذبی ممکن است از مواد جذب کننده جام ویا جاذب های سیال نیز استفاده شود ولی دستگاه هایی جذبی با مایع از معمولی ترین آنها است.

مواد شیمیایی سیستمهای جذبی

ترکیبات شیمیایی مختلفی در سیستم ها ی جذبی بکار برده می شوند ولی آمونیاک NH3 به عنوان مبرد و آن به عنوان جاذب از مشهورترین انهاست.

در سیستم های تهویه مطبوع و دستگاههایی با ظرفیت برودتی بیشتر از آب به عنوان مبرد و از برومورلیتیوم(Br.Li.) (Lithium) یا کلرورلیتیوم (Lithium Chloride) به عنوان جاذب استفاده می شود.

سیستم جذبی (برومورلیتیوم-آب)

این سیستم نیز مشابه سیستم جذبی آب و آمونیاک می باشد با این تفاوت که در اینجا مبرد آب و جاذب برومورلیتیوم بوده ومحلول موجود درژانراتور محلول برومورلیتیوم و آب خواهد بود.

در ژنراتور در اثر حرارت خارجی آب به حالت بخار درامده ودر کندانسور به علت از دست دادن حرارت مجددا به آب تبدیل می شود.

این آب پس از گذشتن از شیر یا مجرای تقلیل دهنده ء فشاروارد محفظه کم فشار اواپراتور شده و به علت تبخیر مجدد حرارت محیط اواپراتور را جذب می کند.

بخار خروجی از اواپراتور جذب کننده شده و به وسیله محلول غلیظ برومورلیتیوم که از ژانراتور فرستاده شده است جذب می گردد.محصول به دست آمده که در آن نسبت برومورلیتیوم کم ولی نسبت آب زیاد است و به طرف ژانراتور رانده می شود تا کار سیکل اولی تکرار شود.

قدرت برودتی این سیستمها بین 3تا 700 تن تبرید می باشد ولی چون مبرد آب بوده و در درجه حرارت پایین تر از 32 F یخ می زند و به این منظور درجه حرارت در ژانراتور بالای نقطه انجماد آب تعیین می گردد.

برومورلیتیوم که جذب کننده خوبی برای آب می باشد برای جامد بوده وزمانی که نسبت آن به30% مخلوط برسد محلول در می اید.

فشار در سیستمها معمولا کمتر از فشار جو خواهد بود مثلا در درجه حرارت تبخیر  در اواپراتور که 45 F  فرض شود فشار مطلق معادل0/3inHg  اینچ جیوه و در درجه حرارت معادل 170 F در ژنراتور برابر 2 اینچ خواهد بود.

در صورتیکه هر سوالی در زمینه سیستم های تبرید جذبی داشتید، میتوانید در زیر همین پست عنوان کنید تا همکارانمان سریعا پاسخ دهند.

2دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران 2 دیدگاه

  • حبیب الله
 طباطبائی

    خیلی سایت خوبی دارین 😍😍😍

    پاسخ دهید

  • میثم
 گنجی

    بیشتری بنویسین لطفا

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه