کولر گازی چیست
ماهیت و کاربرد کولر گازی چیست

ماهیت و کاربرد کولر گازی چیست

کولر گازی یکی از بهترین وسیله هایی است که می تواند در فصل طاقت فرسای گرما، شرایط را برای افراد، بهبود بخشد. در فصل هایی که دمای هوا افزایش پیدا می کند، مردم از کولرها برای خنک کردن خود استفاده می کنند.

حال مسئله ای که وجود دارد این است که این کولرها به چندین دسته تقسیم بندی می شوند که هر کدام از آن ها عملکرد متفاوتی دارند و با استفاده از روش های متفاوت می توانند در تعدیل دمای محیط، نقش مفیدی ایفا کنند. در این مقاله وب سایت سرمایش تصمیم گرفته ایم تا به صورت کلی پروسه تبریدی که کولرهای گازی ایجاد کرده و با استفاده از آن دمای محیط را بهینه می کنند را برای شما عزیزان تشریح کنیم.

کولرهای ابتدایی که توسط مردم مورد استفاده قرار گرفت، همان کولرهای آبی بود که امروزه نیز در بسیاری از خانه ها می توانیم آن ها را مشاهده کنیم. اما اگر کمی در این زمینه تحقیق کنید، متوجه می شوید که کولرهای گازی جایگاه بالاتر و محبوب تری نسبت به کولرهای آبی به دست آورده اند؛ چراکه به مراتب عملکرد سریعتر و بهتری داشته و با روش های مناسب تری می توانند سیکل تبرید را به وجود بیاورند.

کولر گازی در واقع وسیله ای که هوای گرم موجود را جذب می کند و طی یک پروسه خاص، آن را به هوای سرد تبدیل می کند. تبخیر کردن مایع مبرد، اصلی ترین مرحله ای است که در این قسمت می تواند تاثیرگذار باشد. کولر گازی یا همان اسپیلت از اجزای زیادی تشکیل شده اند که مهمترین آن ها کمپرسور، کندانسور، مبرد، اواپراتور و شیر انبساط می باشند.

همانطور که گفته شد، متعادل سازی هوای محیط طی عملیاتی با عنوان سیکل تبرید انجام می شود. اواپراتور که یکی از اجزای اصلی و مهم کولرهای گازی است، هوای گرم را جذب خود می کند و آن را به سمت کمپرسور موجود در اسپیلت انتقال می دهد.

اتفاقی که در کمپرسور می افتد، این است که گاز برودتی مورد استفاده قرار گرفته، متراکم می شود. این گاز متراکم شده، در کندانسور کاهش دما پیدا کرده و به بیرون کولر انتقال داده می شود. کولرهای گازی محیط را به صورت یکنواخت خنک می کنند اما انواع محبوبی از این محصول نیز وجود دارند که بعد از پروسه خنک سازی محیط، روند تبرید را متوقف کرده و به همین منظور در مصرف برق به خوبی صرفه جویی می کنند.

انواع کولر گازی های موجود در بازار

کولر گازی نیز مانند هر محصول دیگری، با توجه به شرایطی که قرار است مورد استفاده قرار بگیرد، انواع مختلفی خواهد داشت. البته برای راحتی کار، دو نوع کلی کولر وجود دارند که بیشتر مورد استفاده افراد در منازل و محیط های کاری قرار می گیرند:

  • کولر گازی پنجره ای
  • کولر گازی دو تکه

کولر گازی پنجره ای همانطور که از اسمش مشخص است، در پنجره ها نصب شده و محیط مورد نظر را به صورت یکنواخت خنک می کند. سبک و نوع عملکرد اجزای این کولرهای گازی پنجره ای، مقداری قدیمی محسوب می شوند و به همین دلیل، در مصرف برق، نمی توانند عملکرد خوبی از خود نشان دهند.

در مورد کولر گازی دو تکه باید بگوییم که این محصولات خود به دو دسته کلی سرماساز و سرد و گرم تقسیم بندی می شوند. نوع اول تنها قادر است محیط را خنک کرده و دما را کاهش دهد و در فقط هم در فصل های گرم سال می تواند نقش مفیدی داشته باشد. اما نوع دوم، علاوه بر اینکه در فصول گرم نیز کاربرد دارد، می تواند در فصل های سرد سال نیز گرمای مورد نیاز افراد را تولید کنند. به طور کلی هر دمایی که وجود داشته باشد را این دسته از کولرهای گازی، تعدیل می کنند.

مزیت های کولر گازی دو تکه

کولر گازی دو تکه بر خلاف دیگر وسایل سرمایشی، مزیت های بسیاری دارد. این اسپیلت ها می توانند علاوه بر سیکل تبرید، ناخالصی های موجود در هوا را نیز تصفیه کرده و بهترین تهویه را برای شما به ارمغان بیاورند. همچنین ظاهری زیبا دارند که این مورد می تواند بر روند دکوراسیون داخلی منزل شما اثرات مفید زیادی داشته باشد

امیدواریم که با استفاده از این مطلب توانسته باشید اطلاعاتی کلی در زمینه عملکرد کولر گازی به دست بیاورید و در نهایت بهترین تصمیم را در مورد انتخاب و در نهایت خرید کولر گازی مورد نظر خود انجام دهید. این نکات برگرفته از تجربیات کارشناسان ما در فروشگاه لوازم برودتی است.

4دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران بدون دیدگاه

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه