انواع کندانسور
کندانسور هوایی و کندانسور آبی

کندانسور هوایی و کندانسور آبی

بخار داغ رانده شده از کمپرسور حرارت خود را در کندانسور به وسیله هوا یا آب از دست داده و تبدیل به مایع می شود.

کندانسور ها را با عامل خنک کنندگی انها که هوا یا آب باشد طبقه بندی کرده و بنام کندانسور هوایی یا کندانسور آبی می نامند .

گاهی اوقات از هوا و آب متشرکا برای خنک کردن کندانسور استفاده می نمایند که در این صورت کندانسور تبخیری می نامند.

کندانسور آبی Water-Cooled  Condensers

از نظرکار و ساختمان کندانسور های آبی را به انواع :کندانسور افقی پوسته و لوله عمومی پوسته و لوله-پوسته و کویل-نوع دو لوله تقسیم بندی کرده اند  و معمولی ترین نوع آنها کندانسور های افقی از نوع پوسته و لوله می باشد.

صورت مایع از قسمت تحتانی پوسته خارج می شود. مایع خروجی از کندانسور مستقیما به طور شیر انبساط حرکت کرده و اگر مخزن مایعی در سیستم وجود داشته باشد از طریق این مخزن به طرف شیر انبساط واواپراتور رانده می شود. در بعضی از مخازن مایع لوله باریکی از قسمت بالا به طرف کندانسور کشیده شده که گاز داخلی مخزن را مجددا به کندانسور می فرستند تا در آنجا به مایع تبدیل می شوند.

کندانسورهای عمومی پوسته و لوله نیز عینا شبیه نوع آنهاست فقط حالت استقرار آنها متفاوت است و این نوع کندانسور ها در سیستم های تبرید با ظرفیت زیادی که با آمونیاک عمل می کند کاربرد داخلی دارند.ازمحاسن کندانسورهای نوع پوسته و لوله جاگیری کمترو رسوب گیری راحتتر را می توان نام برد.کندانسور های نوع پوسته و کویل نیز شبیه نوع اول بوده منتها به جای لوله های مستقیم لوله مارپیچی به شکل کویل در داخل پوسته قرار دارد.

کندانسورهای نوع دولوله , از دو لوله تو د تو تشکیل شده اند که گاز مبرد در لوله خارجی و آب در لوله داخلی و در خلاف جهت یکدیگر جریان دارند و در این کندانسور ها مقدار حرارت انتقالی کمتر بوده و در نتیجه در دستگاههای کوچک بکار برده می شوند.

کندانسور هوایی Air-Cooled  Condensers

در کندانسور ها اگر به جای آب از هوا برای جذب کردن حرارت گاز مبرد استفاده شود کندانسور را هوایی می نامند.کندانسور های هوایی معمولا از لوله های پره دار ساخته می شوند تا بتواند حرارت گاز را به هوای جریانی بیشتر منتقل نمایند.تاچند سال پیش کندانسورهای هوایی دردستگاهای با قدرت کمتر تا حدود 2 اسب بخار استفاده می شود ولی با بکار بردن کندانسورهای هوایی که به طور سری ساخته می شوند می توان تا قدرتهای حدود 100 اسب بخار نیز از این نوع کندانسور ها استفاده نمود.

مقدار حرارت دفع شده Heat-Rejection  Rates

برای انتخاب کندانسور با اندازه صحیح اطلاع از مقدار حرارتی که باید دفع شود ضروری است.برای ایجاد یک تن تبرید مقدار حرارت دفع شده در کندانسور مقدار ثابتی نبوده و به درجه حرارت تقطیر در کندانسور و تبخیر دراواپراتور بستگی دارد و کندانسور باید قادر باشد که حرارت اخذ شده  در اواپراتور با اضافه حرارت تولیدی در کمپرسور را به خارج دستگاه هدایت کند.مقدار تئوری حرارت دفع شده در کندانسور با استفاده از دیاگرام فشار آنتالپی از مبرد مصرفی و اطلاع از درجات حرارت تقطیر و تبخیر با ترسیم سیکل تبرید به اسانی به دست می اید.

3دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران یک دیدگاه

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه