ساخت سردخانه مواد غذایی، ساخت سردخانه، مشخصات سردخانه
3 فاکتور اساسی در ساخت سردخانه مواد غذایی

3 فاکتور اساسی در ساخت سردخانه مواد غذایی

ممکن است با خود بپرسید که چه راهکارهایی برای ساخت سردخانه مواد غذایی اصولی وجود دارد و این مکان خاص، باید چه ویژگی هایی داشته باشد. این خیلی مهم است که بتوانید اصولی ترین سردخانه را برای مواد غذایی ایجاد کنید. ما در این مقاله، سعی داریم، شما را با یک سردخانه خوب و ویژگی های آن، آشنا کنیم. به طور کلی 3 فاکتور اساسی و مهم در ساخت سردخانه وجود دارد که هر کدام دارای راهکارها و نکاتی هستند. این فاکتورها عبارت اند از:

  1. دما محیط سردخانه
  2. رطوبت نسبی محیط
  3. نور محیط سردخانه

دما؛ اساسی ترین فاکتور در سردخانه مواد غذایی

در تمام سردخانه ها، یک اصل وجود دارد که آن، کاهش دمای محصول در کمترین زمان ممکن و نگهداری آن، در همان دما است. اگر بتوانید به صورت اصولی و تکنیکی، دمای سردخانه ها را کنترل کنید، برای شما مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

  • پایین آمدن تنفس و فعالیت متابولیک محصول
  • کاهش تغییرات نامناسب محصول همانند پیر شدن و از بین رفتن شکل ظاهری آن
  • کاهش میزان تبخیر آب محصولات
  • کاهش خسارات ناشی از کپک ها، باکتری های مخرب مواد غذایی و …

هر محصولی که قرار است در سردخانه نگهداری شود، در حداقل و حداکثر دمای مشخص شده، کیفیت خود را از دست نمی دهد و شکل ظاهری خود را نگه می دارد. معمولا برای هر مواد غذایی لیستی از دماهای مختلف وجود دارد و این دماها برای برخی محصولات یکسان است. از این جهت کمتر پیش خواهد آمد که برای هر مواد غذایی یک سردخانه خاص، در نظر بگیریم. این یک اصل بسیار مهم است که بیشتر مواد غذایی در دمای پایین، کیفیت مطلوب خود را نگه می دارند. از این جهت پیشنهاد می شود که مواد غذایی همانند میوه جات را بعد از خریداری کردن، درون یخچال یا سردخانه، قرار دهید.

ثبات دما و نداشتن تغییرات محسوس در آن، از مهم ترین مشخصات سردخانه خوب است. ثبات دما یک طرف قضیه است و اینکه دما در تمام قسمت های سردخانه، یکسان باشد، طرف دیگر قضیه. معمولا در 90 درصد سردخانه ها، با جریان هوا، دما را در تمام قسمت های سردخانه، یکسان و ثابت، نگه می دارند.

ساخت سردخانه مواد غذایی، ساخت سردخانه، مشخصات سردخانه

از این جهت تهویه هوا و سیستم گردش آن، موضوع بسیار مهمی در ساخت سردخانه مواد غذایی است.

معمولا زمانی که یک محصول را وارد سردخانه می کنند، چون اختلاف دمای محصول با سردخانه زیاد است، سیستم گردش هوا را روی دور تند قرار می دهند تا زمانی که دمای محصول و دما محیط، به کمترین اختلاف ممکن خود، برسند. البته زمانی، رسیدن به کمترین اختلاف دما بین محصول و سردخانه، صورت می گیرد که چینش محصول و مسیر گردش هوا به سمت محصولات، به صورت کاملا اصولی، تنظیم شده باشد.

3 عامل اثرگذار در دمای محیط سردخانه ها

از جمله عوامل موثر در دمای سردخانه، عبارت اند از:

  • تعداد کارگران مورد استفاده برای سردخانه ها
  • تعداد لامپ های روشنایی و بررسی نوع آن ها
  • وسایلی که برای جابجایی مواد غذایی استفاده می شود

این عواملی است که معمولا در ساخت سردخانه، باید در نظر گرفته شود، چون ممکن است با تولید اندکی گرما، دمای سردخانه تحت تاثیر خود قرار دهد.

ساخت سردخانه مواد غذایی، ساخت سردخانه، مشخصات سردخانه

رطوبت نسبی؛ یک عامل مهم در نگهداری مواد غذایی

رطوبت نسبی براساس مقدار دمای محیط و با در نظر گرفتن میزان رطوبت عادی هوا، در سردخانه، اندازه گیری می شود. معمولا این فاکتور را با درصد، نمایش می دهند. میزان رطوبت هوا، یک مقدار مشخصی دارد، حال اگر میزان رطوبت را به حداکثر خود برسانیم، شاهد قطرات آب و شبنم هایی روی دیواره ها و محصولات، در سردخانه ها می شویم. این یک موضوع مهم در ساخت سردخانه مواد غذایی است.

اگر در يک فضای بسته که به اندازه ثابتى رطوبت در هوا داشته باشد، دمای هوا را افزایش دهیم، مقدار رطوبت نسبى هوا کاهش مى آيد و عکس این جریان، با سردکردن هوا، رطوبت نسبى هوا افزایش می یابد، تا مقداری که هوا از رطوبت 100 درصد به نقطه شبنم مى رسد. رطوبت نسبى، اهميت فوق العاده ای در حفظ کيفيت محصولات و مدت زمان ماندگارى آن در سردخانه خواهد داشت. اگر رطوبت نسبى محيط بالا باشد، اين رطوبت نسبی اضافه در سطح محصول، امکان رشد ميکروارگانيسم ها و کپک ها را افزايش می دهد و برعکس کاهش بسیار زیاد رطوبت نسبى باعث پژمردگى و پلاسيدگى محصولات خواهد شد.

ارتباط رطوبت نسبی با دما در سردخانه ها چیست؟

دما و رطوبت نسبی در ساخت سردخانه ها و ایجاد ثبات در راستای ایجاد شرایط نگهداری سردخانه ها، موضوعات مهمی هستند. هر دو این فاکتورها را باید تنظیم کرد و باید بدانید که این دو با هم رابطه مستقیم دارند. البته که اگر اختلاف دمای سیستم تبخیر کننده اواپراتور با محصول کمتر باشدف می تواند از رطوبت نسبی بالاتری در محیط استفاده کرد.

رطوبت نسبی چه ارتباطی با نگهداری مواد غذایی دارد؟

این سوالی است که امکان دارد برای خیلی از شما پیش آید. برخی میوه ها و مواد غذایی، در نگهداری خود در شرایط ایده آل و کیفیت مطلوب، نیازمند مقدار رطوبت نسبی و وجود برخی گازها در هوای محیط هستند. این نشان می دهد که در ایجاد شرایطی ایده آل برای نگهداری مواد غذایی، رطوبت نسبی و گازهای مورد نیاز را، تهیه کنید. در این شرایط این مورد را نیز باید در ساخت سردخانه و ایجاد بخش های مختلفی، برای آن در نظر بگیرید که برخی مواد غذایی در زمان نگهداری، ممکن است از خود، گازهایی را تولید کنند که برای دیگر مواد غذایی، مضر باشد، در نتیجه باید این موارد را جداگانه نگهداری کنید.

نور محیط سردخانه

در ارائه مشخصات سردخانه، نور فاکتور مهمی در ساخت سردخانه مواد غذایی است. شما باید بدانید که چه سیستم روشنایی مناسب سردخانه ها است. بهترین حالت برای نگهداری مواد غذایی در دما پایین، در کمترین مقدار روشنایی است. این رایج ترین راهکار در ساخت سردخانه مواد غذایی است. حتی برخی از سردخانه ها، در تاریکی مطلق، مواد غذایی را نگهداری می کنند. چون ممکن است روشنایی باعث ایجاد گرما شود، یکی از دلایل نگهداری مواد غذایی در محیط تاریک است.

5دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران 3 دیدگاه

  • عیسی
 احمدی

    چقد خوبین شما 😍😍😍

    پاسخ دهید

  • جعفر
 سالاری

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

    پاسخ دهید

  •  کیان

    چقد خوبین شما 😍😍😍

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه