علت برفک زدن اواپراتور سردخانه چیست؟

علت برفک زدن اواپراتور سردخانه چیست؟

اواپراتور یکی از تجهیزات پرکاربرد در سردخانه ها می باشد و وظیفه مهم تبادل حرارت را به عهده دارد و این تبادل حرارت را از تبدیل مایع مبرد به گاز انجام می دهد و محیط اطراف اعم از هوا یا مایع را سرد می کند. حال یکی از رایج ترین مشکلاتی که برای این وسیله به وجود خواهد آمد، برفک زدن است. ما در این مقاله به علت برفک زدن اواپراتور سردخانه می پردازیم.

اواپراتورها لوله های مارپیچی است که در اشکالات و اندازه های متفاوتی وجود دارد که همانطور که گفته شد وظیفه تبادل حرارت را به عهده دارد. درون این لوله ها مایع مبرد یا گاز جریان دارد و این امر موجب سرمازایی میشود. مبردها پس از گذشت از لوله های موئی، وارد به اواپراتور میشوند. در این حالت گاز از حالت مایع در لوله موئی به تدریج به حالت بخار داخل اواپراتور، تبدیل میشود و منجر پایین آمدن فشار گاز می شود.و همچنین فشار کم باعث می شود که درجه جوش مبرد بسیار پایین آید و گاز مایع را به راحتی به بخار تبدیل کند. در این حالت گاز مایع به راحتی هرچه تمام تر بخار میشود که فضای اطراف را سرد کند و گاز از طریق لوله مکش که قطر آن بزرگتر است به کمپرسور باز می گردد.

در ادامه میخواهیم به دلیل برفک زدن اواپراتور سردخانه می پردازیم که برگرفته از تجربیات کارشناسان ما در شرکت سرمایش است. در حالت کلی دو مدل برفک زدن در سردخانه ها داریم که عبارتند از:

برفک به صورت کامل

در برخی از سردخانه ها اواپراتور ها به صورت کامل دچار برفک میشوند. در ادامه به علت برفک زدن اواپراتور سردخانه ها به طور کامل می پردازیم.

خرابی ترموفیوز

یکی از انواع دلیل برفک زدن اواپراتور سردخانه خرابی ترموفیوز می باشد که این برفک از نوع برفک کل اواپراتور سردخانه می باشد. ترموفیوز یکی از وسیله های سردخانه است که ممکن است در برخی وجود نداشته باشد. وظیفه اصلی ترموفیوز کنترل دمای هیتر المنت می باشد و مانع برفک زدن اواپراتور سردخانه می شود. برای بررسی خرابی ترموفیوز باید اقداماتی نظیر موارد زیر را انجام داد:

  • تست ترموفیوز با اهم متر
  • تست برد سوکت ها با اهم متر

خرابی المنت

المنت ها میتوانند از برفک زدن اواپراتور سردخانه جلوگیری کنند. المنت ها وظیفه مهم برفک زدایی را دارند. اما این وظیفه را المنت ها با دستور گرفتن از ترمودیسک و برد الکترونیکی انجام می دهند که خرابی در این قسمت مهم ممکن است یکی از انواع علت برفک زدن اواپراتور سردخانه باشد. برای بررسی و تست المنت ها همانند ترموفیوز ها عمل میکنیم.

  • تست ترموفیوز با اهم متر
  • تست برد سوکت ها با اهم متر

خرابی سنسور

خراب بودن سنسور نیز میتواند یکی از انواع دلیل برفک زدن اواپراتور سردخانه باشد، اما چگونه از خرابی سنسور سردخانه ها مطلع بشویم ؟

اغلب سردخانه ها دارای صفحه نمایشی می باشند که دارای قسمت جای خالی درجایگاه فوقانی علامت قفل نمایشگر دارد. با لمس این قسمت به حالت چشمک زدن در میاید و عددی را کمتر از نمایشگر نشان می دهد. اما اگر D3 را نشان دهد، بدین معنا است که سنسور دچار مشکل شده است با انجام این تست میتوانید از خرابی و یا درستی سنسور ها آگاه شوید.

خرابی برد

یکی دیگر از انواع علت برفک زدن اواپراتور سردخانه ممکن است مربوط به خرابی برد شود برای تست خرابی برد باید بررسی هایی لحاظ شود. اگر ترموفیوز و سنسور ها در حالت عادی بوده و بدرستی کار کند اما المنت دچار مشکل باشد و شروع بکار نکند مشکل از برد میباشد.

برفک به صورت نیمه

در این نوع از برفک ها فقط قسمتی از اواپراتور ها دچار برفک میشوند که در ادامه به دلایل برفک زدن اواپراتور می پردازیم.

خرابی ترموستات

یکی از انواع علت برفک زدن اواپراتور سردخانه خرابی ترموستات می باشد. وظیفه ترموستات ها دمای یک سامانه را در یک دمای مشخص نگه میدارد و خرابی این قطعه باعث می شود که اواپراتور سردخانه دچار برفک شود. این برفک اواپراتور را به صورت کامل در بر نمیگیرد و و اواپراتور به صورت نیمه دچار برفک میشود.

برای حل این شکل میشود هم میتوان ترموستات را تعویض نمود و نیز هم میتوان آن تنظیم کرد.

اشتباه وارد کردن گاز

یکی از اصلی ترین دلیل برفک زدن اواپراتور سردخانه اشتباه وارد کردن گاز می باشد. این اشتباه وارد کردن گازها (به عنوان مثال گاز 134 بجای گاز 404) منجر تغییر سیکل میشود و از آن قدرتی که برای کمپرسور تعیین شده بالاتر رفته و در نهایت باعث بیشتر کارکردن کمپرسور میشود و این بیشتر کار کردن کمپرسور به برفک جزئی یا نیمه در اواپراتور میشود.

وجود روغن در اواپراتور

وجود روغن در اواپراتور باعث برفک زدن اواپراتور میشود. در صورت وجود روغن در قسمتی از اواپراتور باغث میشود که به آن قسمت سرما نرسد و این موضوع باعث بالاتر رفتن کارکرد اواپراتور میشود که در نتیجه به برفک زدن نیمه اواپراتور ختم میشود.

5دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران 2 دیدگاه

  • جلال
 مقدم

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

    پاسخ دهید

  • حبیب
 ایزدی

    اکانت اینستا هم دارید؟

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه