انواع-کمپرسور-برودتی
هر آنچه که باید از کمپرسور برودتی و انواع آن بدانید.

هر آنچه که باید از کمپرسور برودتی و انواع آن بدانید.

کمپرسور برودتی نوعی از کمپرسور است که با کمک انرژی الکتریکی گاز تبرید را از اپراتور مکش  و پس از فشرده سازی، آن را وارد کندانسور می‌کند. اصولا از کمپرسورها برای فشرده کردن گاز و سیالات استفاده می‌کنند که پس از فشرده کردن، دمای گاز افزایش پیدا می‌کند و برای اینکه این دما به حالت معمول و اولیه برگردد، آن را از یک سیستم خنک کننده، عبور می‌دهند.

انواع کمپرسور برودتی

انواع کمپرسور برودتی

کمپرسور برودتی انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • کمپرسور برودتی گریز از مرکز
  • کمپرسور برودتی اسکرو
  • کمپرسور برودتی اسکرال
  • کمپرسور برودتی پیستونی
  • کمپرسور برودتی روتاری
  • کمپرسور برودتی صنعتی

1-کمپرسور برودتی گریز از مرکز

یکی از انواع کمپرسور برودتی، کمپرسور گریز از مرکز است که ویژگی‌ها و خصوصیات خاص خودش را دارد. در کمپرسورهای گریز از مرکز که به نام کمپرسورهای سانتریفیوژ هم معروفند، آنها از طریق پره‌های دوار و با استفاده از افزایش انرژی جنبشی گاز مبرد؛ باعث بالا رفتن فشار و دمای گاز می‌شوند. وقتی فشار و دمای گاز افزایش پیدا کرد؛ به داخل محفظه کشیده شده و از طریق پره با سرعت بالا به چرخش در می‌آید. طی این فرآیند انرژی جنبشی گاز که فشار پایین و سرعت بالایی داشت به گازی با انرژی جنبشی با فشار بالا و سرعت پایین تبدیل می‌شود. این فرایندها به طور همزمان و مداوم اتفاق می‌افتد. فشار نهایی با افزایش سرعت دورانی پره بیشتر می‌شود. کمپرسورهای گریز از مرکز به کمپرسورهای تک حالتی، دو حالتی و چند حالتی از نظر تعداد حالت و به ریزشی، تحت فشار و بدون روغن از نظر روش روغن کاری تقسیم بندی و دسته بندی می‌شوند. این کمپرسورها دارای قابلیت اطمینان بالا و هزینه‌ی نگهداری کم، بازدهی بالا، صدای کم و برای ظرفیت‌های بالاتر از 700 کیلووات و یا 200 تن تبرید در تهویه و تبرید بهترین گزینه هستند و قابلیت استفاده از نیروی الکتروموتور، توربین گازی و توربین بخار را نیز دارند.

کمپرسور برودتی اسکرو

2-کمپرسور برودتی اسکرو:

یکی دیگر از انواع کمپرسور برودتی، کمپرسور اسکرو است که برای ظرفیت‌های کمتر از 70 کیلووات (20 تن تبرید) غیر قابل طراحی و ساخت اما برای ظرفیت‌های 70 تا 2600 کیلووات (200 تا 750 تن تبرید) بسیار مناسب است. در این نوع کمپرسور برای افزایش فشار و دمای گاز از دو قطعه‌ی دوار استفاده می‌شود. این دو قطعه‌ی نر و ماده به صورت مارپیچ طراحی شده اند تا گاز را همزمان با چرخش، متراکم هم بکنند. در ورودی کمپرسور ابتدا گاز سرد مبرد مکیده  و در بین قطعات مارپیچ نر و ماده محبوس  و در نهایت همزمان با دما و فشار بالا از دریچه خروجی، خارج می‌شود.در ساخت این نوع از کمپرسورها از قطعات کمتری استفاده شده است و ساختار ساده تری دارند. نسبت به حرکات دورانی مدام لرزش کمتر و ظرفیت و بازدهی بالاتری دارند.

کمپرسور پیستونی

3-کمپرسور برودتی پیستونی:

کمپرسور پیستونی از انواع دیگر کمپرسور برودتی است که دارای تنوع بیشتر در انواع وسایل و صنایع مختلف از یخچال‌های خانگی گرفته تا انواع سیستم‌های تهویه مطبوع و سردخانه‌ای هستند. حرکت دوار این کمپرسورها از طریق میل لنگ‌های موجود در آنها انجام می‌شود و عمل مکش و دهش را از طریق حرکات رفت و برگشتی آنها انجام می‌دهند. کمپرسورهای پیستونی به کمپرسورهای تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای بسته به موقعیت مبرد در اطراف پیستون‌های‌شان تقسیم بندی می‌شوند.

کمپرسور-برودتی-روتاری

4-کمپرسور برودتی روتاری:

در نهایت آخرین نوع کمپرسور برودتی به کمپرسور روتاری تعلق دارد که به نام دورانی پیستونی هم نامگذاری می‌شود. در کمپرسور روتاری فضای بین سیلندر و پیستون دوران کننده به وسیله‌ی پره به دو بخش مکش و تخلیه تقسیم می‌شود. حجم این دو قسمت با چرخش پیستون به صورت پیوسته افزایش و کاهش می‌یابد و باعث مکش، تراکم و تخلیه‌ی گاز مبرد می‌گردد. کمپرسورهای روتاری دارای وزن کمتر و بازدهی بالاتری هستند و در ساخت آنها از قطعات کمتری استفاده می‌شود. به دلیل مزایای بالایی که دارند، امروزه از آنها بیشتر در کولرهای گازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موتور یخچال

کمپرسور یا موتور یخچال وسیله‌ای است که در آن میل لنگ، پیستون و سوپاپ‌های یخچال قرار دارد و هرکدام کارکردها و عملکردهای متفاوتی دارند. وقتی صحبت از موتور یخچال می‌شود، منظور همان کمپرسور یخچال است. اصطلاح و کلمه‌ی درست برای این قطعه‌ی مهم یخچال‌ها همان کمپرسور است اما در اصطلاح عامیانه موتور یخچال جا افتاده است. کمپرسور در واقع وظیفه فشرده سازی گاز داخل یخچال که عمدتا از نوع R134 است؛ دارد. البته در مرحله‌ی بعدی این گاز فشرده سازی شده توسط کمپرسور در کندانسور تبدیل به مایع می‌شود تا با گردش در لوله‌های موجود در یخچال باعث خنک کردن آن شود. البته قبلا از گاز R22 چه در کولرهای گازی و یخچال‌ها استفاده می‌شد، اما به دلایل زیست محیطی و اینکه این نوع گاز باعث سوراخ شدن لایه‌ی اوزون و گرم کردن آن می‌شود، از آن دیگر شرکت‌های تولید از سال 2010 اجازه‌ی استفاده ندارند و تا سال 2020 تمامی وسایل و تجهیزاتی که از این گاز مبرد استفاده می‌کنند؛ جمع آوری خواهند شد.

خرید کمپرسور برودتی

خرید کمپرسور برودتی از طریق فروشگاه‌های فیزیکی و اینترنتی امکان پذیر است. البته خرید از فروشگاه‌های اینترنتی بیشتر توصیه می‌شود، چرا که این روش خرید کردن مزایای زیادی نسبت به خرید از فروشگاه‌های فیزیکی دارد. از جمله‌ی این مزایا می‌توان به راحتی و سهولت در خرید کردن و قیمت بهتر و منصفانه تر اشاره کرد. در فروشگاه‌های اینترنتی شما به راحتی در هر زمان و مکانی می‌توانید خرید خود را انجام دهید. همچنین به دلیل اینکه این فروشگاه‌های اینترنتی از پرداخت هزینه‌هایی چون اجاره مغازه، قبوض آب و برق و مالیات معاف هستند و بیشتر آنها کالاهای خود را مستقیما از تولید کننده می‌خرند و یا خودشان تولید کننده هستند؛ خریدار با قیمت کمتر و منصفانه تری می‌تواند، کالای مورد نظر را خریداری کند. همچنین در برخی از مواقع سال این فروشگاه‌های اینترنتی فروش کمپرسور برودتی به مناسبت‌های مختلف تخفیف‌های جذاب و فوق العاده‌ای ارائه می‌دهند و امکان ارسال رایگان برای خریدار را در نظر می‌گیرند. قیمت این کمپرسورها با توجه به نوع کمپرسور و محل و مکان مورد استفاده و برند تولید کننده متفاوت است

5دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران یک دیدگاه

  • غلامحسین
 حسنی

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین 😍😍😍

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه