کمپرسور یخچال چگونه کار می کنئ
نحوه کارکردن کمپرسور یخچالی

نحوه کارکردن کمپرسور یخچالی

کمپرسور یخچال چگونه کار میکند

کمپرسور برودتی نقشی حیاتی در سیستم های سرمایشی بر عهده دارد. در این مطلب ما به توضیح نحوه کارکردن کمپرسور یخچال و همچنین انواع کمپرسورهای برودتی و همچنین روش یافتن بهترین راه برای تعمیر کمپرسور یخچالی خواهیم پرداخت.

 

کمپرسور یخچالی نقشی اساسی در سیستم سرمایش یخچال برعهده دارد و به شکلی هسته مرکزی یخچال و هرگونه سیستم برودتی به شمار می رود. کمپرسور یخچالی انواع مختلفی دارد ولی معمولا روش کار آن ها با یکدیگر مشابه است و فقط در نوع کاربرد و همچنین میزان توان تولیدی و مصرفی با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه به نحوه کار کردن کمپرسور یخچالی خواهیم پرداخت.

نحوه کارکردن کمپرسور یخچالی

کمپرسور یخچالی از یک موتور و یک پمپ تشکیل شده است که سرما را از طریق سیستم به حرکت در می آورد. زمانی که درجه حرارت داخل یخچال و فریزر از نقطه تنظیم شده بالاتر برود سنسورهای دما به کمپرسور برودتی یخچال علامت می دهند تا کار خود را شروع کند. هیچکدام از یخچال و یا فریزری های موجود در بازار به شکل کامل عایق نیستند و بهمین دلیل هوای سرد از آن ها خارج و هوای گرم وارد یخچال شده، و این امر سبب می شود که دمای یخچال به بالاتر از نقطه تنظیم شده برسد و سنسور دما به کمپرسور یخچالی دستور شروع فعالیت بدهد.

همانطور که کمپرسور روشن می شود، مایع سرد سرمایش که از اواپراتور خارج شده است را به داخل خود می کشد. یخچال و فریزرها از یک نوع گاز مبرد و یا سرمایشی استفاده می کنند که در دمای بسیار سرد در حدود منفی 15.9 درجه فارنهایت (منفی 26.6 درجه سلسیوس)  به مایع تبدیل می شود. سپس کمپرسور با اعمل فشاربر روی گاز آن را فشرده می کند. همزمان با  فشرده شدن گاز، دمای آن نیز افزایش می یابد.

کمپرسور گاز داغ و فشرده را از طریق کویل فلزی (لوله) در پشت یا پایین یخچال به بیرون هدایت می کند. این کویل ها اجازه می دهند که گرما به هوا منتقل شود. از آنجا که گاز تحت فشار قرار دارد با سرد شدن به مایع تغییر فاز می دهد.

گاز مایع تا زمانی که به سوپاپ گسترش برسد در سیستم جریان خواهد داشت. این سوپاپ گاز مایع را از طریق یک سوراخ بسیار کوچک رد کرده و مایع را به یک مه بسیار سرد تبدیل می کند که در زمان عبور از کویل فریزر تبخیر می شود. این تبخیر در دمای منفی 27 درجه فارنهایت (منفی 33 درجه سانتیگراد) رخ می دهد.

همانطور که گاز مایع سرد شده از طریق کویل در حرکت است، گرما را نیز از هوای اطراف خود در یخچال و فریزر جذب می کند. این اتفاق بر اساس قانون دوم ترمودینامیک شکل می گیرد: حرارت از اشیای گرمتر به سمت اشیای سردتر حرکت می کند. در اینجا جسم سردتر گاز تبخیر شده و جسم گرمتر هوا می باشد.

کویل ها به کمپرسور منتهی می شوند. هنگامی که مایع دوباره به کمپرسور می رسد، فشار بر روی آن اعمال می گردد. کمپرسور گاز داغ را از طریق حلقه های خارجی به بیرون انتقال می دهد تا گرما به هوا منتقل شود. تا زمانی که دمای یخچال به نقطه تنظیم شده برسد، فرایند فشرده سازی و تبخیر ادامه می یابد. هنگامی که درجه حرارت داخل یخچال به دمای تنظیم شده برسد، سنسورهای دما به کمپرسور علامت می دهند تا کار خود را متوقف کند.

با توضیحات بالا به شکلی خلاصه با نحوه کارکردن کمپرسور یخچالی آشنایی پیدا کردید. کمپرسور های برودتی انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

انواع کمپرسور برودتی

انواع اصلی کمپرسورهای برودتی شامل کمپرسور های پیچشی، متقاطع ،اسکرول و گریز از مرکز می شوند. از این کمپرسور های برودتی در سرمایش، پمپ های حرارتی و تهویه مطبوع مانند سردخانه مواد غذایی، خنک کردن محیط های وسیع و تولیدات دارویی استفاده می شود.

کمپرسور برودتی پیچشی دوار

کمپرسورهای پیچشی دوار دارای پیچ های دوک مانند هستند که گاز را بلافاصله پس از ورود از طریق اواپراتور فشرده می کنند. کمپرسور های پیچشی عملکردی روان داشته و نیاز زیادی به تعمیر و نگهداری ندارند. معمولا این کمپرسورها تنها نیاز به تعویض روغن، فیلتر روغن و جداساز هوا و روغن دارند. دو نوع کمپرسور پیچشی دوار وجود دارند که مدل های تک و دوقلو نامیده می شوند.

کمرپرسور برودتی متقاطع

کمپرسور متقاطع از یک مکانیسم تخلیه پیستونی با پین های دارای فنر برای مکش سوپاپ از جای خود استفاده می شود تا بتوان از سیستم با هر میزان فشاری استفاده کرد. این فرآیند شبیه یک موتور احتراق داخلی در ماشین عمل می کند. این نوع کمپرسور در هر دو نوع کارکرد کامل و یا نسبی کارآمد است. از دیگر مزایای این کمپرسور برودتی می توان به کنترل ساده و توانایی کنترل سرعت اشاره کرد. کمپرسور متقاطع در وسایل با توان مصرفی پایین مورد استفاده قرار می گیرد.

کمپرسور برودتی اسکرول

اسکرول اسکرال

کمپرسور برودتی اسکرول از طریق حرکت یک عنصر مارپیچی درون یک مارپیچ ثابت دیگر به منظور تولید بسته های گازی کار می کند. در طی عمل فشرده سازی، چندین بسته گازی به طور همزمان فشرده می شوند. با نگه داشتن تعداد زیاد و برابر بسته های گازی در دو طرف، نیروهای فشرده سازی داخل اسکرول موجب تعادل و کاهش ارتعاش داخل کمپرسور می شوند. این نوع کمپرسور به جای سیلندر ثابت یا پیستون یا مکانیسم فشرده سازی یک طرفه از طراحی اسکرول استفاده می کند که فضای هدر رفته در بخش فشرده سازی را حذف کرده و نیاز به فشرده سازی دوباره گاز را از بین می برد. با از بین بردن چرخه فشرده سازی دوباره مصرف انرژی نیز کاهش می یابد.

کمپرسور برودتی گریز از مرکز

کمپرسورهای گریز از مرکز گاز سرمایشی را از طریق نیروی گریز از مرکز تولید شده توسط روتورهایی که با سرعت بالا می چرخند، فشرده می کند. این انرژی سپس به یک قسمت پخش کننده فرستاده می شود و بخشی از آن به فشار افزایش یافته تبدیل می شود. کمپرسور این عمل را با کمک گسترش منطقه جریان مایع و به منظور کاهش سرعت جریان آن، انجام می دهد. ممکن است گسترش دهنده ها از اجسام ایرودینامیکی، مانند پره، برای بهبود این عملکرد استفاده کنند. کمپرسورهای برودتی گریز از مرکز برای فشرده سازی حجم زیادی از گاز به فشار متوسط مناسب هستند.

تعمیر کمپرسور یخچالی

حساس ترین بخش هر یخچال کمپرسور آن است. معمولا کمپرسور یخچال بعد از مدتی استفاده و کار کردن نیاز به سرویس و یا تعمیر شدن دارند تا بتوانند دوباره برای چند سال برای شما کار کنند. یافتن کمپرسور مناسب برای تعویض و یا قطعات اصل و مناسب برای تعمیر یخچال در بازار امروز کاری سخت و دشوار است. شرکت سرمایش با بیش از 30 سال سابقه در زمینه تولید و پخش قطعات یدکی لوازم برودتی، مشاوره، طراحی، و راه اندازی دستگاههای سرمایشی و همچنین تعمیر انواع کمپرسورهای برودتی می تواند انتخابی مناسب برای تهیه قطعات و دریافت مشاوره حرفه ای باشد. با مراجعه به وب سایت این شرکت به آدرس https://sarmayesh.com/ می توانید از بین محصولات موجود قطعه و یا کمپرسور مورد نظر خود را انتخاب کنید و یا در صورت عدم اطمینان از انتخاب محصول مورد نظر با متخصصان مجرب این شرکت مشورت کنید. شرکت سرمایش قطعات سفارش داده شده توسط شما را در اسرع وقت با «ضمانت بهترین قیمت» و «تضمین اصلی بودن کالا» در اسرع وقت به محل شما ارسال می کند. در صورت نیاز به تعمیرکار نیز میتوانید با این شرکت تماس بگیرید و تعمیرکاران مجرب این شرکت در کوتاه ترین زمان برای عیب یابی و تعمیر محصولات برودتی نزد شما خواهند آمد. لازم به ذکر است در حال حاضر خدمات ارسال تعمیرکار این شرکت به شهر مشهد محدود می شود.

[aparat id=”q0pSi”]

 

7دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران بدون دیدگاه

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه