راهنمای نصب برج خنک کننده

راهنمای نصب برج خنک کننده

یکی از بهترین راهکارها برای بهبود عملکرد ماشین آلات صنعتی، نصب برج خنک کننده در کارخانجات است. اگر می خواهید تعداد دفعات تعمیر ماشین آلات را به حداقل برسانید و اینکه کمتر با شرکت های خدمات دهنده سیستم های برودتی مانند سرمایش برای رفع خرابی های برج خنک کننده ارتباط بگیرید، می تواند اقدام به نصب برج خنک کننده کنید. برج خنک کننده در کنار چیلرهای صنعتی، بهترین راهکار برای خنک سازی و تا حدودی حذف کردن گرمای طاقت فرسای ماشین آلات صنعتی است.

محل نصب برج خنک کننده

ابتدا باید بهترین مکان ساختمان را برای نصب برج خنک کن، انتخاب کنید. در حالت ایده آل، هنگام انتخاب مناسب ترین مکان، به یاد داشته باشید که بهترین مکان جایی است که سایه وجود داشته باشد. می توانید از سایه خود ساختمان یا سایر ساختمان های اطراف بهره ببرید. درختان اطراف و سایر ویژگی های توپوگرافی نیز می توانند برای استفاده به عنوان سایه ایده آل باشند.

از طرف دیگر، هنگام انتخاب مکان مناسب برای دستگاه خنک کننده، اطمینان حاصل کنید که آن را در جریان بادهای طبیعی در محل ساختمان قرار می دهید. این به افزایش عملکرد و بازخورد بهتر دستگاه کمک می کند. سایر عواملی که هنگام انتخاب مکان باید در نظر داشته باشید مانند استراتژی های صوتی طراحی فضاها و سایر ویژگی های اطراف است. این به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که تمام اشکالات داشتن برج خنک کننده در اطراف در نظر گرفته شده است.

وقتی نوبت به نصب برج خنک کننده می رسد، به خصوص اگر این کار را در بالای یک ساختمان تجاری انجام می دهید، باید اطمینان حاصل کنید که سیستم یا ساختمان به خوبی ساخته شده و از مقاومت کافی برای پشتیبانی برج ها برخوردار است. بنابراین، شما باید یک مهندس یا معمار را برای آنها دعوت کنید تا به شما در این زمینه کمک کنند و شما نیز از تجربیات آن ها، بهره مند شوید.

پس از اینکه برای با افرادی که راهنمای نصب برج خنک کننده هستند ارتباط گرفته و اطلاعات دریافت کردید، شرایط و نکات مختلفی وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید. برای شروع باید اطمینان حاصل کنید که مکانی که برج را نصب می کنید به خوبی تهویه شود یا خیر. این به حداکثر رساندن اثر خنک کننده و بازخورد بهتر برج خنک کننده کمک شایانی می کند.

از طرف دیگر، شما باید اطمینان حاصل کنید که برج دقیقاً همان طور که در نقشه ساخت نشان داده شده است، نصب و راه اندازی می شود. برج نیز باید به صورت پایدار و افقی نصب شود.

در آخر، باید اطمینان حاصل کنید که جهت و موقعیت برج های خنک کننده درست است و همچنین نازل ها به خوبی نصب شده اند.

چگونگی سیستم لوله کشی در نصب برج خنک کننده

یکی از اصلی ترین موارد در نصب برج خنک کننده، لوله کشی است. معمولا لوله کشی در برج های خنک کننده برای ایجاد و ساخت مسیر انتقال آب بین سیستم و برج های خنک کننده است. آب در این سیستم می بایست به برج خنک کننده منتقل شود و طی یک فرایندی خنک شده و به بیرون منتقل شود که طبیعتا باید با یک قدرت پمپ این عمل انجام شود.

یکی از مهم ترین نکات در سیستم لوله کشی برج خنک کننده، انتخاب پمپ مناسب و طراحی نحوه لوله کشی در برج است. پمپ مورد نیاز برای این سیستم به گونه ای نیست که هر پمپی برای آن مناسب باشد و اینکه هر تعداد پمپی را به صورت دل بخواهی، در سیستم قرار دهیم.

اگر بخواهید به طور دقیق پمپ مورد نظر را پیدا کنید باید با توجه به فرمول زیر که در راهنمای نصب برج خنک کننده آمده است، عمل کنید. در این فرمول مجموع هد پمپ را بدست خواهید آورید:

افت فشار برج + افت فشار سیستم + افت فشار مسیر لوله کشی + ارتفاع برج و سیستم = مجموع هد پمپ

در ادامه چند نکته مهم در لوله کشی برج خنک کننده برای شما آماده کرده ایم:

  1. بهترین حالت قرار گیری پمپ در پایین ترین نقطه لوله کشی است.
  2. هم مرکز بودن تکه های لوله کشی همانند زانویی و مابقی را فراموش نکنید.
  3. در لوله کشی بهتر است که قطر لوله ها در تمام مسیر یکسان باشد
  4. سعی کنید مسیری را برای لوله کشی انتخاب کنید که با کمترین پیچ و تاب به مقصد برسد
  5. در صورتی می خواهید از صافی، زانویی ها و شیرها استفاده کنید، بهتر است که در مسیر برگشت یا همان خروجی قرار بگیرد
  6. لوله مکش در لوله کشی برج باید صاف باشد
  7. بهتر است که در مسیر لوله مکش یک عدد گیج نصب کنید تا فشارهای منفی را بدست آورد
  8. طراحی واترلگ یکی مواردی است که می تواند جلو سرریز شدن پمپ برج بعد از خاموش شدن را بگیرد.

این نکات می تواند عملکرد لوله کشی در برج خنک کننده را با بهبودی کامل روبرو کند. اما برخی نیز به دلیل نداشتن تجربه کافی در زمینه نصب برج خنک کننده و لوله کشی های آن، دچار برخی اشتباهات و مشکلات می شوند. ما در ادامه این موارد را برای شما مشخص می کنیم، تا در مواجه با این موضوعات، دقت بیشتری را به خرج دهید:

  • تخمین اشتباه مجموع هدپمپ که فرمول آن را در بالا توضیح داده ایم
  • انتخاب نادرست پمپ و ایجاد کاویتاسیون و افت فشار مکش
  • به وجود آمدن هوا در مسیر مکش پمپ
  • بکارگیری اشتباه کنترل های بای پس یا افت فشار بالا در نازل ها به دلیل رفتار غیرمعمول پمپ در مراحل عملکرد خود
  • عدم سرویس به موقع برج خنک کننده در مواقع ضروری

در بخش بعدی راهنمای نصب برج خنک کننده می خواهید نکاتی در قالب کنترل ظرفیت برج را برای شما توضیح دهیم.

کنترل ظرفیت در برج خنک کننده

در برج های خنک کننده ممکن است تغییراتی ایجاد شود که کارکرد دستگاه را تحت تاثیر خود، قرار دهد. این تغییرات می تواند شامل تغییرات دمای باشد که به دلیل اثرگذاری دمای هوا بر روی آن ها است. به همین منظور کارشناسان و متخصصین سیستم های تهویه مطبوع فاکتورهایی را برای برج های خنک کننده برای نگهداری آن در وضعیت ایده آل، کنترل ظرفیت را طراحی کردند.

ساده ترین راه کنترل ظرفیت برج های خنک کننده تغییر سرعت فن های سیستم است که معمولا در برج های خنک کننده چند سلولی کاربرد بیشتری دارد و به کار گرفته می شود. با موتورهای دور متغییر در برج های خنک کننده میتوان این کار را نیز انجام داد. راهکار دیگر در کنترل ظرفیت که فاکتور مهمی در این موضوع است، استفاده از دمپر های تنظیم کننده برای دهانه خروجی فن سانتریفوژها است. بای پس کردن آب نیز راهکار دیگر برای کنترل ظرفیت است.

آیا برج خنک کننده در زمستان نیز کارایی دارد؟

در صورتی که می خواهید از برج های خنک کننده در زمستان نیز استفاده کنید می بایست موارد زیر را بررسی کنید و برای آن ها برنامه ریزی های لازم را داشته باشید.

  • گردش باز آب در برج های خنک کن
  • گردش بسته آب در یک سرد کننده های تبخیری به صورت مدار بسته
  • آب تشت و نحوه قرارگیری آن در برج های خنک کننده

سخن آخر

ما در این مقاله سعی داشتیم نکات مهمی درباره نصب برج خنک کننده را به شما توضیح دهیم. در صورتی در این باره نیاز به سوالاتی داشتید، می توانید در قسمت نظرات، برای ما ارسال کنید. کارشناسان ما در سرمایش همیشه آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

7دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران بدون دیدگاه

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه