کمپرسور های اینورتر

کمپرسور های اینورتر

دونوع کمپرسور در کولر گازی وجود دارد:

الف )کمپرسور معمولی یا دور ثابت

ب)کمپرسور اینورتر یا متغیر

در کولر گازی دور ثابت همیشه کمپرسور با حداکثر توان کار کرده و هربار که خاموش و روشن گردد توان زیادی مصرف می کند به اصطلاح آمپر میکشد اما در نوع کمپرسور اینورتر یا دور متغیر بسته به دما و رطوبت محیط و همچنین دمای تنظیم شده توسط کنترل دستی دور کمپرسور تغییر میکند و فقط یکبار روشن وخاموش می شود در نتیجه چون با دور کم یا متوسط و یا دور بالا کار کرده و اضافه و خاموش و روشن نمی شود مصرف کمتر و صدای کمتری دارد.

اینورتر به معنای مبدل برای کنترل کردن سرعت چرخش یک موتور با کنترل فرکانس برق اعمال شده به موتور الکتریکی است.در واقع اینورتر قسمتی از بورد الکتریکی است که می تواند به صورت بورد جداگانه یا همراه بورد اصلی بر روی کولر باشد.

اگر فرکانس تغییر کند میتواند میدان دوار را هم تغییر داد.یک موتور چهار هرتزی در فرکانس 500 هرتز دارای 1450 دور در دقیقه است چنانچه فرکانس همین موتور به 30 هرتز تقلیل یابد سرعت آن نیز به 850 دور در دقیقه کاهش پیدا میکند.

در کمپرسورها می توان میزان برودت را با این روش کم و زیاد کرد.

بوردهای الکتریکی کولر های اینورتردر واقع از دو قسمت. بوردکانورتر و بورد اینورتر تشکیل شده است.به منظور تغییر فرکانس برق تغذیه برقAC ابتدا می باسیت وارد کانورتر که یک پل دیود به همراه خازن فیلتر می باشد شده و پس از تبدیل شدن به ولتاژDC وارد بورد اینورتر که وظیفه تبدیل ولتاژDC بهAC با فرکانس متغیر را برعهده دارد می شود.

انواع اینورتر از نظر برق وروردی و خروجی کدام اند؟

از نظر ورودی اینورترها به دو دسته تک فاز و سه فاز برق شهری تقسیم می گردند.البته خروجی همه انها سه فاز است.

برای اینورترهای با توان بالا3 اسب فقط از وروردی سه فاز استفاده می گردد.یعنی اگر اینورتر برای کمپرسور تک فاز باشند برق 220 ولت متناوب شهری تک فاز با فرکانس 50 هرتز تغذیه می شود اما خروجی های آن 3 فاز 220ولت و اگر تغذیه بورد 380 ولت متناوب سه فاز با فرکانس 50 هرتز باشد خروجی 380 ولت سه فاز است.

نکته:خروجی اینورتر برق متناوب تصفیه شده است تا بتوان فرکانس آن را تغییر داد.

انواع کمپرسور اینورتر از نظر ساخت داخلی کدام اند:

1)کمپرسور اینورتری AC: در ساختار داخلی کمپرسورهای اینورتر دار سیم پیچ استارت و رنینگ وجود ندارد و طراحی آن به صورت ستاره 3 فاز سربندی می شوند. در کمپرسورهای بسته کولرها و انتهای سیم پیچ ها در داخل کمپرسور به هم متصل می شوند و سرهای آن از کمپرسور خارج می گردد.از نظر مکانیکی مثل کمپرسورهای معمولی است.

2)کمپرسورهای اینورتری DC:شبیه کمپرسورهای اینورتری AC از نظر مکانیکی و سیم پیچ ها می باشد فقط از لحاظ ساختار رتور و استاتور متفاوت است که باعث می شود مثل موتورهای BLDC کار کند و دارای راندمان بالاتری باشند.

مزایای استفاده از کمپرسور اینورتر چیست؟

کاهش انرژی مصرفی و لذا کاهش هزینه برق و کاهش جریان راه اندازی و در نتیجه طولانی شدن عمر موتور امکان تغییر سرعت موتور و امکان تغییر جهت حرکت موتور داشتن حفاظت در برابر اضافه باز و امکان کنترل از راه دور و ایجاد سرعت بیشتر از سرعت نامی موتور برنامه ریزی کردن حرکت.

نکته:خروجی اینورتر برق متناوب تصفیه شده است تا بتوان فرکانس ان را تغییر داد.

در اصل همانطور که میدانیم یکی از مشکلات و عوامل مصرف کولرها با کمپرسور معمولی استفاده از خازن در انها است که مخصوصا در هنگام استارت آمپر زیادی از شبکه برق میگیرد وباعث صدمه زدن به سایر وسایل برقی می شود خازن به صورت دایم کار و ذخیره و تایید آمپر را برای کمپرسور به عهده دارد. این درحالی است که در سیستم اینورتر برق ورودیAC متناوب را به DC تبدیل و با کنترل فرکانس دور کمپرسور تنظیم می شود و دیگر برای استارت اولیه و همچنین کارکرد نیازی به خازن ندارد.با حذف خازن و سیسم پیچ استارت در کمپرسورهای اینورتر علاوه بر حذف آمپر مورد نیاز به صورت پلکانی می توان سرعت بالا تا رسیدن به دمای مطبوع اشاره کرد.

4دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران 3 دیدگاه

  • مرد ایرانی

    با عرض سلام و خسته نباشید
    ضمن تشکر بابت توضیحات و راهنمایی هاتون
    آیا کمپرسور روتاری در کولر گازی معمولی امکان نصب اینورترو دارن؟
    خیلی ممنون
    یاعلی

    پاسخ دهید

    • sarmayesh

      سلام وقت شما بخیر.کولر گازی های اینورتر دارای موتور های اینورتر هستند که امکان اینورتر کردن موتور های معمولی وجود نداره.این موتور ها دور متغیر دارند.

      پاسخ دهید

  • S. H

    با عرض سلام، در کمپرسورهای اینورتر، برق 220 ولت AC تبدیل به چند ولت DC میشود تا کپرسور، کار کند؟ سپاسگذارم

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه