کمپرسورسردخانه
آشنایی با کاربردهای انواع کمپرسور سردخانه

آشنایی با کاربردهای انواع کمپرسور سردخانه

کمپرسور سردخانه

کمپرسورهای سردخانه ای

از حدود 150 سال قبل با پیدایش سیستم های سرمایشی و سردخانه های مختلف انواع کمپرسور سردخانه و صنعتی نیز تولید شده و مورد استفاده قرار گرفتند. کمپرسور سردخانه یا سایر کمپرسورهای موجود یک نوع کمپرس کننده یا فشرده ساز گاز به شمار می روند. در این بین انواع کمپرسور سردخانه به عنوان بخش اساسی در تشکیل و تولید انواع یخچال های عظیم نیز در برندها و ابعاد و کاربردهای مختلفی وارد بازار تولید می شوند. البته صاحبان صنایع مختلف به خصوص صنایع غذایی برای دستیابی به بهترین کمپرسور سردخانه و همچنین خرید کمپرسور سردخانه با دغدغه ها و مشکلات خاصی روبرو هستند. به دلیل حساسیت این موضوع و نیز شناخت بیشتر کاربردهای کمپرسور سردخانه سعی کرده ایم تا مطالب جامع و مفیدی را در این زمینه برای شما تهیه و گردآوری کنیم. بنابراین در صورتی که تمایل دارید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید حتما تا انتهای این مطلب نیز ما را همراهی کنید.

دسته بندی انواع کمپرسورها

کمپرسورها را به دو نوع دینامیک( برای فشارهای پایین)  و انتقال دهنده یا جابجا کننده  مثبت( با تراکم کمتر و دبی پایین تر )طبقه بندی کرده اند. همچنین هر یک از این دو گروه نیز شامل انواع کمپرسورهای مختلفی می باشند. مثلا کمپرسورهای دینامیکی بر دو نوع کمپرسورهای سانتریفیوژی و جریان محوری تقسیم می شود. کمپرسورهای جابجا کننده مثبت نیز به دو نوع کمپرسورهای رفت و برگشتی و روتاری یا به اصطلاح  دورانی تقسیم می شوند.

کاربردهای مختلف کمپرسور در صنایع مختلف

انواع کمپرسور سردخانه و صنعتی یا بهترین کمپرسورهای موجود در بازار با توجه به نوع استفاده در صنایع مختلف به کمپرسورهای مختلفی تقسیم شده اند. اصولا از کمپرسورهای مختلف در موارد متعددی استفاده می شود که مهمترین مصارف انواع کمپرسور سردخانه و سایر کمپرسورها عبارتند از:

  • استفاده در سیستم های تهویه مطبوع
  • سیستم های سرمایشی صنعتی
  • سردخانه های نگهداری مواد غذایی مختلف با دمای بیشتر از صفر یا کمتر از صفر
  • کشتارگاه های صنعتی
  • کشتی های حمل کالاها و مواد غذایی (مجهز به سردخانه های مخصوص)
  • صنایع مختلف فراوری انواع ماهی و گوشت قرمز و…
  • صنعت بستنی سازی
  • صنایع پتروشیمی
  • سردخانه ها و تونل های انجماد گوشت
  • صنایع مختلف آزمایشگاهی
  • صنایع حمل و نقل یا ناوگان کانتینری مجهز به یخچال ها و کانتینرهای سردخانه ای
  • قطارهای مخصوص حمل بار و مسافر
  • صنایع مخصوص پخت نان های مختلف
  • سردخانه های مربوط به فروشگاه ها یا مراکز خرید بزرگ
  • سیستم های ضد انفجار

برندهای معتبر کمپرسور سردخانه و سایر کمپرسورهای ایران

هر چند شرکت های تولید کننده ایرانی نیز در سالیان اخیر فعالیت هایی را در زمینه تولید انواع کمپرسور سردخانه و صنعتی انجام داده اند ولی معتبرترین کمپرسورهای سردخانه موجود در بازار ایران و جهان که کاربردهای فراوانی داشته و کیفیت و ماندگاری آنها به اثبات رسیده است عبارتند از: کمپرسور سردخانه بیتزر، کمپرسور سردخانه دانفوس، کمپرسور سردخانه دورین، کمپرسور سردخانه کوپلند، کمپرسور سردخانه گراسو و … .

درباره  انواع کمپرسور سردخانه بیشتر بدانید

کمپرسور سردخانه به عنوان بخش اساسی و تنظیم کننده سیستم های سرمایشی و تبریدی به شمار می رود که لازم است تا ویژگیهای شاخص آن مورد توجه خریداران و صاحبان صنایع قرار گیرد تا بتوانند با خیال راحت نسبت به انتخاب بهترین کمپرسور سردخانه و نیز خرید کمپرسور سردخانه اقدام نمایند. شاید لازم باشد تا برای درک این موضوع کمی با تکنولوژی کلنجار بروید و درباره مراحل مختلف تولید یک کمپرسور سردخانه  اطلاعات بیشتری کسب کنید. کمپرسور سردخانه غالبا توسط مهندسین فنی که در این زمینه از تخصص لازم برخوردار هستند طراحی و تولید شده و تحت عناوین و برندهای تجاری مشخصی به بازارهای خارجی و داخلی عرضه می شوند. کشورهای اروپایی از پیشتازان تولید انواع کمپرسور سردخانه می باشند. در واقع پیشینه تولید انواع یخچال صنعتی را به یک اسکاتلندی نسبت می دهند. البته نباید از این نکته نیز غافل بود که کشورهای در حال توسعه از قبیل هندوستان نیز در این زمینه تجارب موفقی را پشت سر نهاده اند که می تواند الگوی مناسبی برای تولیدکنندگان انواع سیستم های سرمایشی و سردخانه ای در کشورمان باشد.

کمپرسورهای هرمتیک و نیمه هرمتیک

کمپرسورها در ابتدا قطعات جداگانه ای بودند که به تنهایی و در بخشی از محل قرار می گرفتند و عموما بزرگ و دارای میزان مصرف انرژی بسیار بالایی بودند که راندمان کار و بازدهی مطلوب را تا حد زیادی کاهش می داد ولی با ظهور نسل جدیدی از انواع کمپرسور سردخانه ای جدید و لزوم حفظ و بقای انرژی این  نوع کمپرسورها نیز در ابعاد کوچکتری تولید شده  و مورد استفاده قرار گرفته اند. هر چند روند استفاده از کمپرسور سردخانه و سایر کمپرسورهای موجود تا بیش از یک قرن ادامه پیدا کرده است ولی هم اکنون کمپرسورهای موجود دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که با توجه به نوع کاربرد و نیز میزان استفاده از این نوع کمپرسورها این مزیت های نیز می تواند متفاوت باشد. مثلا کمپرسورهای هرمتیک که کمپرسورهای یک تکه نیز نامیده می شوند در مقایسه با کمپرسورهای نیمه هرمتیک یا دو تکه دارای تفاوت ها و مزیت هایی می باشند که می تواند تعمیر و یا نصب آنها را نیز تحت الشعاع خود قرار دهد. مثلا کمپرسورهای نیمه هرمتیک می توانند باز شوند و یا تعمیرات اساسی روی آنها انجام گیرد در حالی کمپرسورهای هرمتیک فاقد این ویژگی می باشند.  با این وجود انواع کمپرسور سردخانه در شکل ارتقا یافته خود دارای مزیت ها و ویژگیهای شاخص و قابل توجهی می باشد که در ادامه این مطلب به بررسی هر یک از این موارد به طور جداگانه خواهیم پرداخت.

کارکردهای دوگانه کمپرسور سردخانه

کمپرسور سردخانه در واقع کارکرد دوگانه ای دارد یعنی در نوع خود می تواند هم به عنوان یک  موتور و  هم یک پمپ به شمار رود. کمپرسور سردخانه از طریق همین سیستم سرمایشی هوای سرد را  به گردش در می آورد. سنسورهای دما با کنترل سیگنال و درجه فشار کمپرسور سردخانه را کنترل می کنند و از افزایش دما یا کاهش غیر متعارف آن جلوگیری می کنند. در واقع هیچ یک از سیستم های سرمایشی به گونه ای طراحی شده اند که فاقد هوادهی باشند و از همین رو این سنسورها که نقش متعادل کننده دما و درجه برودت را بر عهده دارند می توانند به تنظیم درجه دما و ایجاد یک نقطه تعادل در سیستم کمک کنند. در واقع نوسانات دما در این سیستم ها همواره باید تحت کنترل قرار گیرد و از همین رو وجود انواع سنسورها توجیه علمی و مناسبی داشته باشد.

کمپرسور سردخانه و نقش آن در انواع سیستم های سرمایشی

زمانی که کمپرسور سردخانه شروع به کار می کند گاز مبرد به صورت مایع وارد  اواپراتور شده که یک نوع تبخیر کننده بوده و به منظور تبدیل به گاز مبرد مورد استفاده در این نوع سیستم های سرمایشی شود. یخچال ها و سیستم های سرمایشی بزرگی که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرند از نوعی گاز مبرد استفاده می کنند که می تواند سرمایش در درجات بسیار پایین یعنی پایین تر از 15.9 درجه فارنهایت یا 26.6 درجه سلسیوس را نیز فراهم سازند. کمپرسور سردخانه از طریق پرس کردن یا فشار سنگین بر گازبرودتی مذکور به نوعی آن را به حالت متراکم یا کمپرس درمی آورد. در این شرایط همزمان با فشرده سازی گاز مبرد دمای آن نیز افزایش پیدا می کند. کمپرسور سردخانه از طریق کویل یا لوله های خارجی موجود روی سیستم سرمایشی گاز داغ و کمپرس شده را به بخش های پایینی یا پشت دستگاه منجمد کننده یا انواع یخچال های عظیم صنعتی مختص نگهداری مواد غذایی منتقل می کند. کویل اجازه می دهد تا گازهای موجود توسط جریان هوای محیط پراکنده شود. در واقع گازهای برودتی موجود از طریق میعان به دلیل فشار موجود به یک نوع مایع سیال محیطی تغییر حالت می دهد. اکنون گازی که به شکل مایع درآمده است به شکل سیال به شیر انبساط گرمایی یا the expansion valve می رسد. شیر انبساط گرمایی از طریق شبکه ای از سوراخ های ریز این مایع سیال را تحت فشار قرار می دهد و به ذرات بخار بسیار سرد تبدیل می کند که در حین عبور از داخل کویل عمل تبخیر انجام می گیرد. تبخیر در دمای 27 درجه فارنهایت یا 33- درجه سانتیگراد انجام می گیرد.  زمانی که گاز مبرد در کویل گردش پیدا می کند گرمای محیطی را خارج می کند.

قانون دوم ترمودینامیک و رابطه آن با کمپرسور سردخانه

این کار مطابق اصل دوم قانون ترمودینامیک انجام می گیرد. طبق قانون دوم ترمودینامیک انتقال دما از یک جسم گرم به یک جسم سرد صورت می گیرد. در این عمل جسم سردتر گاز تبخیر شده و جسم گرمتر هوا می باشد. در نهایت کویل ها به کمپرسور سردخانه منتقل می شوند که به محض ورود مایع به کمپرسور فشار از جانب آن اعمال می شود. کمپرسور سردخانه گاز داغ را از طریق لوله های بیرونی خارج می سازد تا گرما را به هوا تبدیل کند. در این شرایط فرایند تبخیر و فشرده سازی تداوم پیدا می کند تا دمای یخچال به نقطه تعادل و تنظیم برسد. در این شرایط اگر درجه دما تنظیم باشد سنسورها حرکت کمپرسور سردخانه را متوقف می سازند یعنی یک نوع حالت اتوماتیک به کمپرسور می دهند که در صورت افزایش دما بیش از حد معمول کمپرسور دوباره شروع به کار کند تا مجددا دمای سیستم سرمایشی به حد متعادل خودش برسد.

اجزای کمپرسور سردخانه و انواع کمپرسورهای برودتی

انواع کمپرسور سردخانه به طور کلی شامل قطعات فنی زیر می باشند که نقص هر یک از این قطعات کارایی کمپرسور را کند می کند و می تواند دستگاه سردخانه را با مشکلات متعددی مواجه کند. در واقع کمپرسور سردخانه قلب یک دستگاه برودتی به شمار می رود که اغلب از آن به عنوان موتور دستگاه نیز نام برده می شود. به طور کلی مهمترین و اساسی ترین قطعات موجود در کمپرسور سردخانه و وظایف آنها عبارتند از:

  • کمپرسور اصلی: با وظایف کمپرسور اصلی کم و بیش در مطالب بالا آشنا شدید و می دانید که کار آن فشرده سازی گاز مبرد است و بنابراین نیازی نیست که مجددا برای شما آنها را توضیح دهیم.
  • کندانسور: نقش کندانسور در کمپرسور سردخانه این است که گاز گرم را بعد از خنک سازی به مایع تبدیل کند. بنابراین بدون آن به طور کلی کمپرسور و سردخانه معنایی ندارد.
  • اواپراتور: در کویل یا مجاری اواپراتور گازی که به شکل مایعی سیال در گردش است به حالت جوش در می آید یا به اصطلاح به نقطه جوش می رسد و تبخیر می شود. یعنی از مایع به گاز تبدیل می شود. به اواپراتور تبخیر کننده نیز می گویند.

همچنین برخی دیگر از قطعات مورد استفاده در انواع کمپرسور سردخانه عبارتند از:

رینگ:

 به طور کلی رینگ های به کار رفته در کمپرسورهای مختلف از جمله کمپرسور سردخانه دارای دو نوع Lubricated یا مخصوص کمپرسورهای روغنی و همچنین رینگهای Oil Free مخصوص کمپرسور هوای خشک می باشد. جنس رینگ های دسته نخست غالبا از برنز، چدن و سایر فلزات و آلیاژهای دیگر می باشد در حالی که جنس رینگ های گروه دوم غالبا از تفلون یا گرافیت می باشد. وظیفه رینگ جلوگیری از نشت و خروج گاز می باشد.

پیستون:

پیستون نیز در انواع کمپرسور سردخانه بر چند نوع است. مثلا پیستون های دیسکی یا تخت لوله ای از آن جمله به شمار می روند. در انواع کمپرسور سردخانه عمودی یا ایستاده از پیستون های تخت استفاده می شود در حالی که در سایر نمونه ها پیستون های ساده به کار می رود.

شاتون:

در کمپرسور سردخانه شاتون به منظور متصل کردن پیستون به میل لنگ مورد استفاده قرار می گیرد. شاتون دارای دو شاخه جدا شونده و متصل می باشد . جنس شاتون باید بسیار مقاوم بوده و به همین منظور از فولاد یا چدن ساخته می شود.

کاسه نمد:

 به منظور محکم کاری برای میل لنگ و جلوگیری از اخلال در کار آن به کار می رود. در صورتی که کاسه نمد دچار معایبی باشد عملکرد کمپرسور سردخانه هم مطلوب نخواهد بود.

بای پس:

برای تنظیم و کاهش توان مصرفی کمپرسور سردخانه در زمان استارت اولیه به کار می رود. بای پس همچنین به دو نوع دستی  و اتوماتیک تقسیم می شود.

کارتر:

در کمپرسور سردخانه ایستاده کارتر در واقع به نوعی متصل کننده سایر قطعات به همدیگر شناخته می شود و از درجه مقاومت زیادی برخوردار است. به طور معمول میل لنگ در درون محفظه کارتر قرار گرفته است.

میل لنگ:

میل لنگ در کمپرسور سردخانه حرکت دورانی موتور را باز طریق شاتون به حرکت تناوبی تبدیل می کند. جنس میل لنگ بسیار مهم است و حتما باید از آلیاژها و فلزات محکم و ضد سایش و اکسیداسیون در تولید آنها استفاده شود.

سوپاپ محافظ:

سوپاپ محافظ در یک کمپرسور سردخانه به منظور جلوگیری از احتراق غیر معمول یا جلوگیری از فشار رانشی آب به خارج به کار می رود. سوپاپ محافظ در حالت عادی که کمپرسور سردخانه فعال است بسته می باشد و در زمان اضطرار باز می شود.

همچنین یک موتور سردخانه دارای قطعات دیگری از قبیل شیرهای کمپرسور، ترمینال برق، پمپ روغن ، واشر کامل، چرخ طیار، کریسکف و … می باشد که نمی توان در این مطلب به شرح وظایف هر یک از این قطعات پرداخت و سعی شده است تا مهم ترین قطعات موجود در کمپرسور سردخانه مورد بررسی قرار گیرد.

نکته: از روغن برودتی مناسب برای کمپرسور استفاده کنید که بتواند در مقابل سایش و زنگ زدگی از قطعات کمپرسور محافظت کند.

با ویژگیهای بهترین کمپرسور سردخانه آشنا شوید

در مطالب فوق به برخی از برندهای ایرانی و خارجی که هم اکنون در بازار تولید  حضور دارند اشاره کردیم. در این مطلب نیز سعی می کنیم تا با ویژگیهای بهترین کمپرسور سردخانه که شما را برای خرید کمپرسور سردخانه بیشتر مجاب کرده و می تواند در تصمیم گیری شما بدین منظور نقش مهمی ایفا کند آشنا سازیم. به طور کلی بهترین کمپرسور سردخانه باید دارای ویژگی های زیر باشد تا جزو گزینه های انتخابی سرمایه گذاران در سردخانه های صنعتی و یا هر یک از صنایع مرتبط قرار گیرد و بتوانند با خیال راحت نسبت به خرید کمپرسور سردخانه مذکور اقدام کنند. لازم به ذکر است ویژگیهای ذکر شده بخشی از مزیت های اشتراکی انواع کمپرسور سردخانه می باشد که قابل تامل بوده و در ادامه سعی کرده ایم تا به طور مختصر به برخی از آنها اشاره کنیم.

1-انطباق کامل با گازهای R404A، R407C، R134a، R22 که می تواند تضمین کننده سلامت محیط و سردخانه های مواد غذایی باشد.

2- دارای مدل های مختلفی هستند  که با توجه به نوع استفاده در سردخانه های مختلف متفاوت بوده و دارای حجم و ابعاد معینی می باشند.

3-گزینه مناسبی به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی بوده و به همین دلیل از هزینه های مصرف انرژی را کاهش می دهند و عمر دستگاه های برودتی و سرمایشی را نیز افزایش می دهند.

4-خرید کمپرسور سردخانه می تواند کیفیت مواد موجود در سردخانه های مختلف را با همان کیفیت اولیه حفظ کرده و بنابراین زمانی که مالک یا صاحبان صنایع غذایی برای انتخاب و خرید کمپرسور سردخانه  با چالش هایی مواجه می شوند یکی از دلایل آن می تواند اطمینان یافتن از حجم سرمادهی آن می باشد.

5-نصب و استفاده از انواع کمپرسور سردخانه به سهولت انجام گرفته و لذا استفاده از چند یا چندین نیروی انسانی ضرورت نداشته و با حداقل نفرات ممکن نیز این کار انجام می گیرد.

6-دوام و ماندگاری انواع کمپرسور سردخانه بسیار بالا بوده و از آلیاژها و فلزات مقاوم در برابر هر نوع زنگ زدگی تولید شده اند.

7-قیمت کمپرسور سردخانه در مقایسه با سرمایه گذاری شما در صنایع مربوطه بسیار ناچیز است و بنابراین طبیعی است که برای شما و یا هر سرمایه گذار دیگری که قصد استفاده بهینه از سردخانه های موجود را دارد خرید کمپرسور سردخانه در برندهای مختلف  از هر نظر مقرون به صرفه باشد.

8-اغلب کمپرسورهای موجود که در سردخانه ها و اتاق های مذکور نصب شده و  مورد استفاده قرار می گیرند از سیستم تنظیم دما به صورت اتوماتیک برخوردار می باشند.

9-هریک از کمپرسورهای موجود با توجه به نیاز شما می تواند به عنوان بهترین کمپرسور سردخانه شناخته شود. این کمپرسورها منطبق با استانداردهای جهانی کیفیت تولید و با توجه به موارد متعددی از قبیل گارانتی بلند مدت و وجود نمایندگی های معتبر خرید لزومی ندارد تا به خرید انواع کمپرسور بدون کیفیت و نامرغوب در بازار اقدام کنید.

10-الکتروموتورهای انواع کمپرسور سردخانه موجود در بازار اغلب قابل تعویض بوده و به طور کلی قطعات این کمپرسورها به راحتی قابل تعمیر می باشند.

11- کمپرسورهای موجود دارای بازدهی بالا برای اتاق های سردخانه بوده و در تامین سرمایش کافی و حفظ برودت پایین بسیار پرکاربرد می باشند.

12-اغلب کمپرسورها که می توانند در زمره بهترین کمپرسور سردخانه نیز قرار بگیرند دارای سر و صدای کم و نیز کمترین لرزش و تکان می باشند. بنابراین شما با استفاده از کمپرسور سردخانه با محیطی آرام و تمرکز بیشتری بر روی کارهایی که قصد انجام شان را دارید مواجه خواهید شد.

13-ابعاد کمپرسورهای سردخانه مناسب بوده و در مواردی شما می توانید ابعاد مورد نظر خودتان را برای سردخانه به تولید کننده سفارش دهید تا متناسب با نیاز شما تولید شود.

کاتالوگ کمپرسورسردخانه را از فروشنده بخواهید

در زمان خرید کمپرسور سردخانه لازم است تا از راهنمایی مشاوران خرید در این زمینه استفاده کنید. دقت کنید تا کمپرسور سردخانه را متناسب با نیازهای خودتان خریداری کنید. هر یک از کمپرسورهای سردخانه دارای کاتالوگ های معتبری می باشند که تشریح کارکرد دستگاه را داراست

نکته: فراموش نکنید هرگز بدون در اختیار داشتن اطلاعات کافی نسبت به خرید کمپرسور سردخانه اقدام نکنید. 

خود کفایی در تولید انواع کمپرسور سردخانه

امروزه تولید کنندگان داخلی نیز توانسته اند مرزهای مهارت و رقابت را پشت سر بگذارند و در زمینه تولید بهترین کمپرسور سردخانه ای موجود در کشور به خودکفایی برسند. در واقع این کار موجب شده است تا دسترسی به قطعات مختلف کمپرسورها که در گذشته از خارج کشور تامین می شد در داخل کشور به راحتی صورت گیرد. امروزه تولیدکنندگان کمپرسورهای مختلف در ایران نیز همپای سایر تولید کنندگان توانسته اند به موفقیت های شایان توجهی در این زمینه دست پیدا کنند.

خرید انواع کمپرسور سردخانه ای

برای خرید انواع کمپرسور سردخانه ای می تواید با کارشناسان شرکت سرمایش(مرجع برودت ایران) تماس بگیرید وکمپرسور مورد نیاز خودرا از انها بخواهید تا شمارا در انتخاب کمپرسور سردخانه ای راهمایی کنند.به دلیل اینکه کمپرسورهای سردخانه ای انواع محتلفی دارند انتخاب انها کار بسیار سختی می باشد پس چه بهتر که برای انتخاب کمپرسور موردنیازتان به صورت کاملا رایگان از راهنمایی کارشناسان شرکت سرمایش استفاده کنید و بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

16دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران 4 دیدگاه

  • نصیر

    سلام و خسته نباشید بابت مقاله خوبتون؛
    ببخشد من از کمپرسور پیستونی استفاده می‌کنم و دستگاه بیش از حد گرم میشه جدیدا ! از چند نفر پرسیدم علت رو کاهش حجم روغن اضافی که باعث این افزایش دما می‌شه گفته بود در حالی که من اصلا روغن کم نکردم! امکانش هست روغن خود به خود کم بشه؟

    پاسخ دهید

    • sarmayesh

      سلام دوست عزیز.بله امکانش هست که روغن کم بشه.یکی از مهم ترین دلایل داغ شدن کمپرسور ها هم کم شدن روغن هستش.

      پاسخ دهید

  • علی
 میر

    من زندگیمو مدیون شمام

    پاسخ دهید

  • غلام
 آدینه

    اینا فوق العادن

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه