اواپراتور

مقدمه: اواپراتور یک مبدل حرارتی که در آن حرارت از موادی که بایستی سرد شوند به بخار مبرد منتقل می گردند و بسته به نوع سیستم و اواپراتور حرارت ممکن است از هوا – آب و یا سایر مواد گرفته شود.

انواع اواپراتور

تقسیم بندی اواپراتو ها از راههای مختلفی امکان پذیر است:

1_از نظر جریان سیال در اواپراتور که ممکن است به صورت اجباری به وسیله ء پمپ یا پنکه بوده و یاممکن است با جریان طبیعی صورت گیرد.

2_از نظر محل تبخیر مبرد که ممکن است در داخل لوله و یا خارج لوله عمل تبخیر انجام گیرد.در بیشتر اواپراتور مبردها در داخل لوله تبخیر شده وسیال سردشونده در خارج لوله ها جریان می یابد و در بعضی دیگر مبرد در داخل پوسته تبخیر شده وسیال در داخل لوله ها جاری است.

3_تقسیم بندی دیگری نیز معمول است که به نام اواپراتور نوع خشک و اوپراتور نوع مرطوب خوانده می شود:اواپراتور مرطوب نوعی است که در تمام سطوح انتقال حرارت مبرد به صورت مایع وجود دارد در صورتی که در اواپراتور نوع خشک قسمت اعظم سطح حرارتی با بخار مبرد در تماس باشد.برای تشخیص اینکه اواپراتور از نوع مرطوب و یا خشک انتخاب شده است کافی است معلوم شودکه در سیستم تبرید تقلیل دهنده فشار  از نوع شیر شناوری بوده ویا از نوع شیر انباسط می باشد.

چون در اواپراتور های مرطوب اجبارا از شیر شناوری استفاده می شود.

لوله های سرد با جریان طبیعی هوا

از نوع لوله  ها بیشتر در سردخانه استفاده می شود به این ترتیب که لوله ها را در امتداد سقف یا دیوار ها نصب می کنند و مایع مبرد پس از عبور از شیر انبساط شروع به بخار شدن نموده و تا انتهای لوله ها بسرد کاملا بخار شده و حرارت هوای محیط را جذب و باعث سرد شدن داخل سردخانه می گردد.اغلب این لوله ها از نوع لوله های معمولی است و بعضی اوقات برای ازیاد سطوح تبادل حرارت آنها را پره دار انتخاب می کنند.ولی در حال حاضر بیشتر لوله های سرد از نوع وزش اجباری همراه با یک فن ساخته می شوند.از محسنات لوله های سرد با جریان طبیعی این است که اولا جایی را در کف اشغال نمی کنند و در ثانی هزینه نگهداری کمتری داشته و در آنها مدت زمان لازم برای برفک گیری مجدد طولانی است.

از معایب انها می توان کم بودن ضریب هدایت حرارتی و در نتیجه زیاد بودن سطح تبادل حرارت را نام بردکه در مقایسه با کویلهای سرد با جریان اجباری دارای لوله های زیاد و در نتیجه مخارج بیشتر خواهد بود.

اواپراتور مرطوب

در اواپراتور مایع مبرد وارد شیرانبساط از نوع شیر شناوری شده و به طرف لوله مارپیچ جریان می یابد.حرارت خارج و فشار کم داخلی باعث می شود که مایع مبرد در مسیر خود شروع به بخار شدن نموده و مخلوطی از مایع و بخار به طرف محفظه شیر شناور جریان یابد.

وظیفه این مخزن جدا کردن بخاراز مایع مبرد بوده که مایع را بدرون لوله های اواپراتور برگردانده و بخار را به طرف کمپرسور هدایت میکند. همچنین وظیفه مخزن جدا کردن تجزیه بخار و مایع مبرد به هنگام خروج از شیر شناور می باشد.

در این نوع اواپراتورها چون سطوح داخلی تبادل حرارت همیشه با مایع در تماس است راندمان خوبی نسبت به انواع دیگر اواپراتور ها خواهد داشت.اواپراتور مرطوب همچنین تله خوبی برای روغن جریانی در سیستم خواهد بود و به این دلیل در این نوع سیستمها روغن خروجی از کمپرسور بایستی در لوله خروجی از گاز تفکیک و به مخزن فرستاده شود.

سردکن مایع

در نوع نوع سردکن ها ممکن است مبرد در داخل پوسته و سیال سردشونده در داخل لوله ها و یا برعکس درداخل پوسته جریان داشته باشد.

در نوعی که مبرد در پوسته قرار میگیرد سطح مایع مبرد چند اینچ از قسمت فوقانی پوسته پایین تر است و در نتیجه محل کافی برای مایع و بخار تفکیک شده وجود دارد.در نوع دوم معمولا مایع مبرداز طریق شیر انبساط حرارتی وارد محفظه اواپراتور می گردد و با ادامه جریان در لوله ها شروع به تبخیر نموده و از این نظر انها را جزء اواپراتورهای خشک می نامند.

4دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران بدون دیدگاه

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه