موارد استفاده از تبرید
موارد استفاده از تبرید :

موارد استفاده از تبرید :

موارد استفاده از تبرید :

زمانی از صنعت تبرید فقط برای تهیه یخ استفاده می شد ولی امروزه برای تهیه و نگهداری مواد غذایی به طور موثر و در عملیات صنعتی و تهویه مطبوع برای خنک سازی در سطح وسیعی از تبرید استفاده می شود.کاربرد تبرید در رشته های مختلف صنعتی و زندگی موجودات زیاد بوده ولی به طور خلاصه می توان ان را به چهار دسته تقسیم کرد:

1_در تهیه و نگهداری مواد غذایی

2_در صنایع غذایی

3_در دستگاه های سرد کننده خانگی و مخصوص

4_در تهویه مطبوع و تهویه صنعتی

1_تهیه غذا :

مراحل مختلف این امر را در تهیه و نگهداری و توزیع می توان خلاصه کرد به این معنی بعضی از مواد غذایی مثل انواع گوشت و سبزیجات و میوه جات که در زمانی از سال فراوان است می توان در سردخانه ها نگهداری و در فصول دیگر آنها را به بازار عرضه کرد.

بعضی دیگر از مواد غذایی روزانه مثل شیر و بستنی نیز بدون استفاده از دستگاه های سرد کننده قابل استفاده نخواهد بود .مثلا وقتی شیر در مزرعه  و گاوداریها دوشیده می شود تا زمانی که به کارخانه برسد بایستی  در ظروف مخصوصی سرد نگهداری شود واضح است درکارخانه در زمان عملیات پاستوریزه و بسته بندی احتیاج به نگهداری شیر در درجات پایین بوده و حتی در مرحله توزیع نیز بایستی از ماشین هایی که دارای اطاقهای خنک شده می باشنداستفاده شود.

همچنین برای تهیه و توزیع بستنی نیز در کلیه مراحل استفاده از عملیات سردکنندگی لازم و ضروری است.

مبدل حرارتی

یک مبدل حرارتی که برای سرد کردن شیر و سایر موارد از آن استفاده می شود.

 

در مورد گوشت از موقع ذبح و بسته بندی تا زمان مصرف از دستگاههای تبرید و سردخانه ها جهت حفظ آن از فاسد شدن استفاده می شود .حتی محل بسته بندی و برش گوشت نیز باید به وسیله دستگاههای تبرید سرد شوند.همچنین برای نگهداری گوشت به مدت طولانی از سرد خانه هایی که دارای درجات حرارت حدود 32F استفاده می شود و اگر لازم باشد که گوشت به صورت انجماد صادر شود بایستی در حدود صفر تا -10 F منجمد گردد.

دستگاههای سرد کننده نه تنها در ساختمانها بلکه در وسایل حمل و نقل نیز مورد استفاده قرار میگیرندمثلا وقتی که ماهی صید می شود تا زمانی که کشتی به بندر بر می گردد و از انجا به سردخانه ها منتقل شود در این مدت سرد کن و نگهداری ماهی در کشتی یک امر حیاتی است.

درداخل کشتی سردکن ماهی به وسیله یخ و نگهداری آن برای کوتاه مدت   کشتی درکیفیت و سالم ماندن ماهی کمک موثری می نمایند.کارخانجات تهیه مشروبات و نوشابه و آب میوه نیز ملزم به استفاده از وسایل تبرید هستند به خصوص که طعم نوشابه ها در حالت سردی بهتر و گواراتر می باشد.درموقع تهیه آب پرتقال و حتی سایر آب میوه ها برای این که مزه بهتری داشته باشد آنهارا در فشار کمتری می جوشاند و جهت نگهداری درجه حرارتی معادل 5 F پیشنهاد و برای توزیع نیز وسایل حمل و نقل خنک لازم است.

بعضی از سبزیجات و حبوبات تازه مثل لوبیا و نخود و باقلای سبز وحتی بعضی از میوه جات مثل سیب وگلابی وپرتقال و انگور در سردخانه هایی که دارای کویل های سرد فن دار هستند در درجه حرارت بالای32 Fبرای مدت چند ماه نگهداری می شوند.

فریزرهای خانگی نیز قادر به نگهداری بعضی از این مواد غذایی در حالت انجماد می باشند.

2_صنایع شیمیایی:

قسمت وسیعی از کاربرد تبرید در صنایع شیمیایی است و به علت متفاوت بودن تاسیسات شیمیایی دقت و تخصص کافی در این رشته مورد نیاز می باشد.

خدماتی که به وسیله تبرید در عملیات مختلف صنایع شیمیایی سرویس می شوند عبارت است از :

1.جداکردن گازها                      5.نگهداری مایع در فشار کم

2.تقطیر گازها                         6.عملیات سردکن

3.رطوبت گیری از هوا              7.دفع حرارت در تحولات شیمیایی

4.جامد سازی ماده محلول           8.کنترل تخمیر ترکیبات شیمیایی

 

3_مصارف مخصوص:

توسعه روز افزون دستگاههای مختلف تبرید دگرگونی محسوسی در زندگی ما به وجود آورده و هنوز هم در حال توسعه و تکمیل است.یکی از مصارف اختصاصی تبرید سردکن فلزات تاحدود -125 F به منظور عملیات سخت کردن آنها است که در دستگاه های مخصوص و در مدت تعیین شده برای هر نوع فلز با روش خاصی انجام می پذیرند.

در حرفه ی داروسازی نیز برای تهیه انواع مختلف دواجات به خصوص برای نگهداری خون با گروههای مختلف که در یخچالهای بنام بانک خون نامیده می شود در سطح وسیعی از فن تبرید استفاده می شود.از دیگر مصارف مخصوص تبرید در سالن های اسکی روی یخ می باشد  که با عبور ماده سرمازا و ایجاد برودت از داخل لوله هایی که در کف سالن جاسازی شده اند آب موجود در کف سالن منجمد می گردد.

در ساختمان های بتنی به خصوص در ایجاد سدها نیز از اعمال سردکردن بتن قبل از بتن ریزی یعنی کم کردن حجم مخصوص آن و در نتیجه فشردگی بیشتر ذرات در همدیگر و استحکام و مقاومت سد در مقابل فشار آب و لرزش وعوامل مخرب دیگر استفاده می شود.

شیرین کردن اب دریا که از ضروریات زندگی  امروزه انسان ها می باشد و در آینده نیز مسئله مهمی برای ادامه زندگی بشر خواهد بود با استفاده از تبرید امکان پذیراست .به این ترتیب که با انجماد آب دریا و جدا شدن نمک از یخ و آب کردن مجدد یخ و تبدیل آن به آب شیرین یکی از روشهای ساده شیرین کردن آب دریا می باشد.

استفاده روز افزون یخ در رستورانها و منازل و صنایع ساخت انواع ماشین های یخسازی را افزایش داده و در نتیجه تهیه یخ به اندازه و فرمهای مختلف  خود یکی از کاربردهای موثر تبرید به شمار میرود.

 

4_مورد استفاده تبرید در تهویه ساختمانها:

تهویه ساختمان ها به منظور رفاه و سلامتی ساکنین آن یک امر ضروری  است که این عمل در ساختمانهای مسکونی به نام تهویه مطبوع و در کارخانجات و مراکز صنعتی به نام تهویه صنعتی نامیده می شود.

در تهویه مطبوع تابستانی که منظور اصلی سرد کردن هوای داخل ساختمان ها می باشد از دستگاه های تبرید تراکمی  و یا جذبی در سطح وسیعی استفاده می شود.

تهویه صنعتی نیز به عنوان یک امر حیاتی در کارخانجات و آزمایشگاهایی مانند کارخانه چاپ و کارخانه ذوب آهن –کارخانجات نساجی و امثال آنها مورد نیاز است که در انجا نیز قسمت عمده عملیات به خصوص در فصل گرم با دستگاههای تبرید خواهد بود.

6دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران بدون دیدگاه

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه