کمپرسورهای مخصوص سردخانه
کمپرسورهای سردخانه ای

کمپرسورهای سردخانه ای

کمپرسور سرد خانه ای قلب تپنده و قسمت اصلی یک سردخانه است. در این متن به توضیحاتی در خصوص نحوه کار کردن کمپرسور سردخانه ای و ویژگیهای آن و همچنین بهترین برند کمپرسور سردخانه ای و نحوه تعمیرات آن خواهیم پرداخت.

کمپرسور-سردخانه-ایکمپرسور-سردخانه

 

سردخانه ها یکی از مهم ترین اعضای زنجیره سرمایش مواد غذایی هستند. برای مثال زمانی که میوه ها از درخت چیده شده و تا زمانی که به بازار عرضه می گردند، باید در سردخانه ها نگه داری شده تا تازگی و طعم مناسب خود را حفظ کنند. بنابراین سردخانه ها نقشی اساسی در این زنجیره داشته و برای برخی محصولات مانند لبنیات، محصولات گوشتی و همچنین میوه های حساس بسیار حیاتی هستند.

به طور کلی سه نوع سردخانه داریم که با نام های سیستم های جامع، تراکم از راه دور و تراکم چندگانه شناخته می شوند. سیستم های جامع همانطور که از نامشان مشخص است سردخانه هایی هستند که سیستم سرمایشی آن ها به شکل یک پکیج کامل بوده و سیستم اواپراتور نیز همراه آن قرار دارد. سردخانه های جامع معمولا در بیرون ساختمان ها ساخته می شوند. در سردخانه های تراکم از راه دور کمپرسور در مجاورت سردخانه قرار ندارد و واحد اواپراتور نیز دور از پکیج اصلی نصب می شود. معمولا  سیستم تراکم از راه دور بر روی سقف سردخانه قرار می گیرد و دارای چند واحد اواپراتور مختلف است. سردخانه های تراکم چندگانه از یک سیستم متمرکز با واحدهای خنک کننده و اواپراتور استفاده میکنند و به طور مستقیم در ساختمان های سردخانه قرار می گیرند.

بعد از بررسی انواع سردخانه قطعا مهم ترین قطعه مشترک در بین آن ها کمپرسور برودتی استفاده شده برای سرمایش این اتاق ها است. کمپرسور سردخانه ای انواع مختلفی داشته و ویژگی های مختلفی نیز دارند که بنابر نیاز می توان کمپرسور برودتی مناسب را انتخاب و استفاده کرد.

 نحوه کارکردن کمپرسور سردخانه ای

تمام کمپرسورهای سردخانه ای دارای پنج جزء اصلی هستند:

  1. کمپرسور اصلی که گاز مبرد را فشرده می کند.
  2. کندانسور، که در آن گاز گرم بعد از خنک شدن به مایع تبدیل می شود.
  3. سوپاپ انبساط که جریان گاز مایع را کنترل کرده و موجب تبدیل گاز مایع به بخار می شود.
  4. کویل های اواپراتور که در آن ها گاز مایع گسترش یافته و به نقطه جوش می رسد. این فرایند انرژی را جذب کرده و کویل ها را خنک می کند.
  5. فن ها که برای گردش هوا بر روی کویل های تبخیری سرد استفاده می شوند و در نتیجه موجب خنک شدن فضای اتاق سردخانه می شوند. ممکن است هوا نیز بر روی لوله هایی حاوی نوعی ضد یخ مایع پخش شود که خود را با استفاده از بخار خنک می کند. همچنین فن ها هوا را در اطراف اتاق سرد هدایت می کنند تا از پخش متناسب هوای سرد در اتاق مطمئن شده و از تغییرات نامناسب دما در داخل اتاق جلوگیری کنند.

برای آگاهی از نحوه کار کردن کمپرسور سردخانه ای  باید این سه پدیده فیزیکی را در ذهن داشته باشید:

  1. هنگامی که یک گاز فشرده می شود، دمای آن افزایش می یابد. از طرف دیگر، هنگامی که گسترش می یابد، درجه حرارت آن کاهش می یابد. این یکی از تأثیرات قانون اول ترمودینامیک است.
  2. دمای مایع خالص در هنگام جوش ثابت باقی می ماند. همه ما این پدیده را در آشپزخانه هایمان مشاهده کرده ایم. اگر دمای جوش را اندازه گیری کنید، تا زمانی که آب مایع موجود باشد دما در 212 درجه فارنهایت یا 100 درجه سانتیگراد باقی می ماند. همچنین، زمانی که گازها متراکم می شوند، دمای سیستم تا زمانی که تمام گاز به مایع تبدیل شود، ثابت باقی می ماند.
  3. در نهایت مقدار قابل توجهی از انرژی برای برای تغییر فاز مایع مورد نیاز است. به عنوان مثال، انرژی کامل بیشتری برای به جوش آوردن مقدار مشخصی آب لازم است در حالی که برای گرم کردن همان مقدار آب از 32 درجه فارنهایت به 211 درجه فارنهایت انرژی کمتری نیاز داریم. این بدان معنی است که مقدار قابل توجهی از انرژی را می توان ذخیره کرد و سپس فقط در طی یک تغییر فاز آزاد کرد.

یکی از مهم ترین قطعه ها در نحوه کارکردن کمپرسور سردخانه ای روغن است که معمولا کمتر به آن توجه می شود. تقریبا تمام کمپرسورها نیاز به یک نوع روغن روان کننده برای خنک کردن، بستن و یا روانکاری کردن اجزای داخلی دارند. روانکاری مناسب موجب اطمینان از ادامه کار مناسب تجهیزات خواهد شد و هزینه تعمیرات اضافی را به کارخانه تحمیل نخواهد کرد. روانکاری با روغن مناسب نیز کمپرسورها را خنک تر می کند و مصرف انرژی الکتریکی را کاهش می دهد.

هنگامیکه در جستجوی روغن کمپرسور برودتی مناسب هستید این نکات را در نظر داشته باشید:

  • حفاظت عالی در برابر زنگ زدگی و خوردگی.
  • پایداری اکسیداسیون بالا برای حفظ چسبندگی و طول عمر بیشتر روغن.
  • کف نکردن.
  • خواص تخریب پذیر برای ریختن آب.
  • قابلیت تصفیه بدون نگرانی از کمبود افزودنی روان کننده.

ویژگیهای کمپرسور سرخانه ای

کمپرسورهای سردخانه ای ویژگی های مختلفی دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • انواع مختلفی دارند که برای مدل های مختلف سردخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند.
  • راه حلی قابل اعتماد بوده و از نظر انرژی کارآمد هستند.
  • عمری طولانی دارند و هزینه تعمیر و نگهداری آن ها پایین است.
  • با قوانین مراکز نظارت برودتی و همچنین انرژی هم راستا هستند.
  • راه حلی برای حفظ بهتر غذا هستند.
  • گاز های خنک کننده دوستدار طبیعت دارند.
  • پشتیبانی تهیه و نگهداری جهانی و محلی دارند.
  • سیستم تنظیم آلارم دما دارند.
  • نصب شان آسان است.

همانطور که مشاهده کردید کمپرسور سردخانه ای ویژگیهای ارزشمندی دارند که می توانند شما را برای تهیه و استفاده از آن ها مجاب کنند.

بهترین برند کمپرسور سردخانه ای

کمپرسور بیتزرکمپرسور دانفوسcopeland-logo

کمپرسور های سردخانه ای انواع مختلفی دارند و در شرکت ها و کشور های مختلفی ساخته می شوند. از بهترین برند های کمپرسور سردخانه ای موجود در بازار می توان به برند کوپلند اشاره کرد که در تایلند تولید می شود. دیگر برند مطرح این بازار برند DWM  بوده که در کشور جمهوری چک ساخته می شود. کمپرسور بیتزر نیز ساخت کشور آلمان بوده و کمپرسور های اسکرال و دانفوس نیز به ترتیب ساخت کشور های چین و فرانسه می باشند.

تعمیر کمپرسور سردخانه ای

تعمیر کمپرسور سردخانه ای کاری حرفه ای بوده و نیازمند نیروهای آموزش دیده و آشنا به کمپرسور های جدید و حرفه ای است. معمولا راهکارهای ساده برای رفع عیب اولیه این کمپرسور های برودتی به همراه دفترچه راهنمای آنها آمده است اما معمولا برای ایرادات جدی و حتی بررسی فصلی کمپرسور های سردخانه ای باید از افراد آموزش دیده و متخصص استفاده شود. بدین منظور شما می توانید با مراجعه به وب سایت شرکت سرمایش به آدرس https://sarmayesh.com/ از انواع محصولات ارائه شده توسط این شرکت آگاهی پیدا کنید. شرکت سرمایش با بیش از ۳۰ سال سابقه، در زمینه تولید و پخش قطعات یدکی لوازم برودتی، مشاوره، طراحی، و راه اندازی مدارها و دستگاههای خاص سرمایشی و همچنین تعمیر انواع کمپرسورهای برودتی تخصص دارد. شما با مراجعه به این سایت می توانید از مشاوره های متخصصین مجرب آن استفاده کرده و همچنین از بهترین قطعات برای کمپرسور های سردخانه ای برخوردار شوید و در کمترین زمان آن ها را در محل خود تحویل بگیرید. برای خرید کمپرسور سردخانه ای نیز می توانید با مراجعه به سایت شرکت سرمایش از تنوع کمپرسور های موجود استفاده کرده و بهترین مدل را با مشورت مشاورین این شرکت انتخاب و برای نصب آن اقدام کنید. خدمات مجموعه سرمایش محدود به فروش تجهیزات و لوازم برودتی نمی شود. تیم تعمیرکاران این مجموعه نیز خدمات تخصصی خود در زمینه تعمیرات کمپرسور برودتی را نیز به مشتریان ارائه می کنند. برای بررسی و تعمیر انواع کمپرسور های سردخانه ای تنها کافیست با یکی از شماره های این مجموعه تماس گرفته تا کارشناسان در کوتاهترین زمان در محل شما حاضر شده و دستگاه شما را عیب یابی و تعمیر کنند. لازم به ذکر است که خدمات مربوط به تعمیرات کمپرسورهای سرد خانه ای در حال حاضر فقط در شهر مشهد ارائه می‌شوند.

 

منابع

http://choose.danfoss.com/newsstories/rc/walk-in-coolers–an-introduction/#/

https://www.danfoss.com/en/markets/food-and-beverage/dcs/cold-rooms/#tab-overview

https://www.drycoolchiller.com/cold-room-refrigeration-equipments.html

https://www.postharvest.net.au/postharvest-fundamentals/cooling-and-storage/cool-rooms/

https://www.lytron.com/Tools-and-Technical-Reference/Application-Notes/Basics-of-Compressor-Based-Refrigeration

https://www.danfoss.com/en-gb/products/compressors/dcs/compressors-for-refrigeration/#tab-overview

https://www.hunker.com/12000409/how-does-a-refrigerator-compressor-work

https://www.lelubricants.com/compressor-lubricants.html

 

7دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران 2 دیدگاه

  • علی محمد
 نقدی

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

    پاسخ دهید

  • غلامعلی
 خسروی

    دمتون گرم

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه