5 راهکار برای رفع نشت یخچال

5 راهکار برای رفع نشت یخچال

آیا میدانید سرچشمه نشت یخچال چیست و آیا از علائم آن خبر دارید؟ احتمال خیلی زیاد برای شما هم پیش آمده که زیر یخچال و یا فریزر خود مقداری آب جمع شده باشد و یا رطوبت یخچال شما کم شده باشد و ندانید علت آن چیست.

یکی از علائم بارز نشت آب یخچال جمع شدن و جاری شدن آب در زیر یخچال و یا فریزر است

5 راهکار برای رفع نشت یخچال را با هم در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم:

  • لاستیک درب یخچال
  • مسدود شدن شیلنگ تخلیه یخچال
  • خرابی سینی تخلیه یخچال
  • مناسب بودن جایگاه یخچال
  • اطمینان از سالم بودن لوله های یخ ساز

تعمیر و تعویض لاستیک درب یخچال

یکی از راه ها برای جلوگیری از نشت یخچال تست سالم بودن لاستیک های درب یخچال است. لاستیک درب یخچال از پلاستیک های فشرده است که با کمک آهنرباهای مغناطیسی قوی به یخچال وصل شده است. گاهی ممکن است این لاستیک ها بر اثر سرما، گرما و گرد و غبار و یا کثیفی باعث مانع محکم بسته شدن درب شود. به همین علت درزگیرهای درب، هوای بیرون وارد یخچال می شود و باعث ایجاد رطوبت بیش از حد در یخچال فریزر شده و به این ترتیب منجر می‌شود آب اضافی به داخل سینی تخلیه ریخته و از آنجا به بیرون از یخچال سرریز شده و باعث نشت آب یخچال می شود. برای نشت گیری یخچال می توانید لاستیک را از درب یخچال جدا کرده و آن را با آب گرم شستشو دهید تا کاملا نرم شود، سپس با دستمال تمیز تمام کثیفی و گردوغبار را تمیز کنید و مجدد لاستیک را نصب کنید. حتی اگر برای خرید لاستیک جدید هم اقدام کردید اول لاستیک را با آب گرم بشویید تا منعطف شود، این کار باعث می شود شما به راحتی لاستیک را نصب کنید. برای تعویض لاستیک یخچال سعی کنید بهترین جنس را از فروشگاه لوازم برودتی خریداری کنید.

مسدود شدن شیلنگ تخلیه یخچال

در یخچال های جدید و ضد برفک رطوبت داخل یخچال از طریق حفره v شکلی از داخل یخچال به شیلنگ تخلیه منتقل می شود. گاهی اوقات این لوله تخلیه ممکن است دچار رسوب و یا پوسیدگی شده باشد، پوسیدگی لوله تخلیه باعث می شود آب از پشت یخچال به بیرون منتقل می شود که به این امر نشت یخچال می گویند.

برای نشت گیری یخچال لوله را از پشت یخچال بیرون بکشید و آب داخل لوله را تخلیه کنید، کمی با سشوار حرارت دهید تا آب های یخ زده داخل لوله کاملا تخلیه شود، با اینکار هر نوع آشغالی که ممکن است لوله را مسدود کرده باشد خارج می شود. حال می توانید تشخیص دهید آیا لوله تخلیه ایراد دارد یا نه؟

خرابی سینی تخلیه یخچال

تقریبا در همه یخچال ها پشت آنها در کنار کمپرسور یک سینی وجود دارد که آب حاصل از چرخه یخ زدایی در آن جمع می شود و سپس در لوله های پشت یخچال به جریان در می آید و از طریق کمپرسور تبخیر می شود، حال گاهی ممکن است این سینی دچار شکستی شود و آب داخل سینی به بیرون از یخچال بریزد و این امر یکی از دلایل دیگر نشت آب یخچال می باشد.

برای تعویض سینی و نشت گیری یخچال باید درب پشت یخچال را باز کنید، در کنار کمپرسور برودتی یک سینی وجود دارد که با چندتا پیچ ثابت شده است. ابتدا پیچ ها را باز کنید و سینی را بیرون بکشید و دنبال شکستگی، خمیدگی و یا ترک باشید تا جلو نشت یخچال را بگیرید.

قابل ذکر است اگر سینی پر و یا لبریز باشد امکان اینکه تبخیر کمپرسور مشکل داشته باشد هم هست. بعد از تعویض سینی، سینی را در جایگاه قبلی قرار دهید و پیچ های آن را ببندید.

مناسب بودن جایگاه یخچال

به دلیل اشتباه بودن افکار ما حس می کنیم هر جایی می تواند جای مناسبی برای گذاشتن یخچال باشد. اگر یخچال در جای نامناسبی قرار بگیرد ممکن است درب یخچال و فریزر به سختی بسته شود و گاهی به دلیل کج بودن درب باز بماند، یا ممکن است سینی موجود در پشت یخچال کج شود و آب داخل سینی به بیرون بریزد.

برای پیدا کردن جای مناسب یخچال بهتر است آن را در جای صاف قرار دهیم و برای اطمینان خاطر یک تراز را در بالای یخچال گذاشته و صاف بودن یخچال را با تراز بسنجید.

اطمینان از سالم بودن لوله های یخ ساز

ممکن است نشت آب یخچال شما از آب سرد کن و یا یخ ساز باشد. لوله های آب سردکن یخچال و فریزر ها به علت نازک و ضعیف بودن بسیار در معرض خطر قرار دارد. برای اطمینان از سالم بودن لوله ها، از یخ ساز مقدار قابل توجهی آب و یخ بردارید، اگر داخل درب خیس شد بدانید حتما نشت یخچال شما از لوله های آب سرد کن است.

گاهی ممکن است لوله های یخچال شما سالم باشد و و اتصالات آن دچار مشکل شده باشد و همچنین امکان دارد پیچ و مهره‌ها به مرور زمان دچار فرسودگی و ترک‌ خوردگی شوند که این دو موضوع منجر به نشت آب در زیر یخچال و فریزر می شود.

تشخیص، تعویض و تعمیر لوله های یخ ساز را حتما به دست یک متخصص تکنسین بسپارید تا با مشکلاتی باعث خسارت می شود روبرو نشوید.

5دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران بدون دیدگاه

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه