کمپرسورهای-روتوری
انواع کمپرسورهای روتاری

انواع کمپرسورهای روتاری

آشنایی با کمپرسور روتاری

کمپرسورهای روتاری، انواعی از فشرده کننده های هوا و گاز هستند که به جای مکانیسم سنتی پیستونی که در آن به حجم بسیار زیاد هوا نیاز بود، از مکانیسم‌های جابجایی چرخان اجزا استفاده می‌کنند و برای انواع صنایع بزرگ و کوچک مفید و کاربردی می‌باشند.

کمپرسورهای روتاری به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از: کمپرسورهای روتاری پیچی، کمپرسورهای روتاری اسکرول، کمپرسورهای روتاری توربینی و کمپرسورهای هوای لوب دار.

کمپرسورهای روتاری پیچی(Rotary Screw Compressor)

کمپرسورهای روتاری پیچی  یک نوع کمپرسور هستند که از دو روتور (Rotor) یا بخش چرخنده با نام پیچ‌های مارپیچی (Hellical Screws) برای فشرده کردن هوا استفاده می‌کنند.

روتورها دارای شکل بسیار خاصی هستند و در جهت‌های مخالف یکدیگر با اندکی تفاوت می چرخند. این روتورها توسط لایه های خنک کننده پوشانده شده اند و دو شفت (Shaft) روی روتورها قرار دارند که با کمک چرخ دهنده های زمان بندی متصل به نقطه شروع شفت ها/کمپرسور، حرکت خود را تبدیل می کنند که در شکل نشان داده شده است.

کمپرسورهای روتوری

روش عملکرد این کمپرسورهای روتاری به این صورت است که هوا در یک انتها مکیده می شود و بین روتورها گیر می افتد و فشرده می شود. به عبارت دیگر هوا توسط روتورها در جهت متفاوتی چرخانده می شود و سپس هوای دو روتور در فضای بین آن ها گیر می افتد و به سمت بخش انتهایی هل داده می شود.

کمپرسورهای روتاری پیچی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • کمپرسور بدون روغن: در یک کمپرسور بدون روغن، هوا کاملا از طریق عملکرد پیچ‌ها بدون کمک روغن فشرده می‌شود و در نتیجه معمولا حداکثر فشار تخلیه پایین‌تری دارند. با این حال، کمپرسورهای بدون روغن چند سطحی نیز وجود دارند که در آن‌ها هوا با کمک چند سری پیچ فشرده می‌شود که می‌توانند به فشار بیش از 10 اتمسفر و حجم خروجی بیش از 55 متر مکعب در دقیقه هم برسند.

کمپرسور بدون روغن مواقعی استفاده می‌شود که استفاده از روغن امکان‌پذیر نیست مانند تحقیقات پزشکی و ساخت قطعات نیمه‌هادی در صنایع الکترونیک. با این حال، این کار نیاز به استفاده از فیلتر برای حذف هیدروکربن‌ها و دیگر آلودگی‌ها از هوای محیطی که وارد می‌شود را از بین نمی‌برد. در نتیجه، برای این نوع کمپرسورها باید از وجود هوایی بدون آلودگی مطمئن شد.

  • کمپرسور با تزریق روغن: در یک کمپرسور روتاری پیچی با تزریق روغن، روغن به درون حفره‌های فشرده‌سازی تزریق می‌شود تا به آب‌‎بندی و ایجاد یک سینک خنک کننده برای وارد شدن گاز کمک کند. این روغن از جریان تخلیه جدا شده، سپس خنک و فیلتر شده و در آخر بازیابی می‌شود. این روغن ذرات قطبیده نشده را از هوای ورودی جذب می‎کند و باعث کاهش ذرات درون هوای فشرده شده می‎شود. معمولا برای بعضی از کمپرسورها، درون جریان گاز فشرده شده استفاده می‌شود. در بسیاری از کاربردهای دیگر، با استفاده از مخازن فیلتر، پاکسازی می‌شوند.

کمپرسورهای روتاری پیچی  با تزریق روغن در زمانی استفاده می‎‌شوند که سطح کمی آلودگی روغنی وجود دارد مانند عملیات ابزارهای پنوماتیک، بستن شکاف‌ها، و خدمات تایر اتومبیل‌ها.

مزیتهای کمپرسورهای روتاری عبارتند از:

  • انواعی بزرگ از آن وجود دارند که اسب های کاری (Work Horses) نام دارند و می توانند مقدار زیادی هوا را فشرده کنند.
  • از نظر مصرف انرژی در مقایسه با کمپرسورهای پیستونی عملکرد بهتری دارند.
  • جریان هوای فراهم آمده دائمی و مداوم است.
  • دمای هوای انتهایی تقریبا پایین است.

اما دارای این مشکلات نیز می باشد:

  • گرانتر از کمپرسورهای پیستونی است.
  • طراحی پیچیده تری دارند.
  • نگه داری و سرویس آنها بسیار مهم است.
  • حداقل یک بار در روز باید استفاده شوند تا مانع از زبری سطحها شود.

کمپرسورهای روتاری اسکرولی (Rotary Scroll Compressor)

کمپرسورهای روتاری اسکرولی یکی از بهترین انواع کمپرسور روتاری است که در آن هوا با استفاده از دو عنصر مارپیچی فشرده می شود. در این نوع کمپرسور، معمولا یک بخش ثابت است و دیگری حرکتی دایره ای با مرکز متغیر درون این مارپیچ انجام می دهد. در این حالت هوا درون مسیر مارپیچی این بخش گیر می افتد و به صورت تکه های کوچک به سمت مرکز مارپیچ هدایت می شود.

در این حالت هوا در لبه خارجی گیر می افتد و به دلیل کاهش سطحی که از آن عبور می کند، فشرده می شود و با دو تا 3 چرخش هوا به خروجی کمپرسور در مرکز می رسد. در دو شکل پایین، چگونگی عملکرد این کمپرسور را می‌بینید.

کمپرسور روتاری

انواع کمپرسور روتاری

این نوع کمپرسور را می‌توان به عنوان پمپ نیز برای کاربردهای خلا یا برای فشرده کردن مایعات نیز استفاده کرد. بخش‌های چرخان آن می‎توانند بنا به کاربرد شکل‎های مختلفی داشته باشند و به دلیل کم بودن حجم بین بخش ثابت و متحرک، این کمپرسسورها می‎توانند عملکرد حجمی بالایی داشته باشند.

مزایای این کمپرسور عبارتند از:

  • بسیار ساکت
  • اندازه کوچک
  • طراحی ساده و بدون نیاز به قطعات بسیار
  • طراحی بدون روغن و نیاز به نگه داری و سرویس کم

مشکلات این کمپرسور نیز عبارتند از:

  • ظرفیت خروجی پایین
  • نسبتا گران
  • با کوچکترین مشکلی در بخش چرخان قدیمی، حتی اگر این مشکل خیلی بزرگ نباشد، باید آن را عوض کرد.
  • دمای هوای فشرده خیلی بالا است.

کمپرسور روتاری توربینی (Vane Type Rotary Compressor)

کمپرسورهای روتاری توربینی نوع دیگری از کمپرسور روتاری هستند و در آن‌ها یک دیسک روتور چرخان وجود دارد که دارای شیارهایی برای نگه داشتن صفحاتی لغزنده است.

هر وقت روتور می چرخد، دیسک نیز با آن می چرخد و بنابراین به صفحات لغزنده اجازه لغزیدن را می‌دهد. هر وقت صفحات از مرکز دور می‌شوند، مقدار زیادی هوا درون آن‌ها گیر می‌افتند و با چرخش صفحات لغزنده هوای گیر افتاده بین آن‌ها فشرده می‌شود و می‌توان در انواع چند سطحی آن‌ها به فشار بسیار بالایی رسید.

این نوع کمپرسور هم برای ایجاد هوای فشرده و هم برای ایجاد خلا استفاده می‌شود و از آن در صنایع خلا استفاده می‌شود (می‌توان از آن برای ایجاد خلایی تا حداکثر بار استفاده کرد). این نوع کمپرسور در دو نوع متحرک یا ثابت و تک یا چند سطحی هستند و می‌توان آن‌ها را با یک موتور الکتریکی یا احتراق داخلی راه‌اندازی کرد. این نوع کمپرسور نیز در دو حالت خشک و با روغن استفاده می‌شود که نوع تزریق روغنی می‌تواند به فشاری حداکثر تا 13 بار (1300 کیلوپاسکال) در حالت تک سطحی برسد. این نوع کمپرسور مناسب موتورهای الکتریکی است و به مراتب صدای کمتری نسبت به انواع دیگر کمپرسور دارد.

مزیت‌های این کمپرسور عبارتند از:

  • نگه داری و سرویس آسان.
  • طراحی ساده.

کمپرسور روتاری نوع لوب دار (Lobe Type)

این نیز یکی دیگر از انواع ساده‌تر کمپرسور هوا است و هیچ بخش متحرک پیچیده‌ای ندارد. در این جا دو لوب توسط یک حرکت دهنده اصلی به شفت وصل هستند. این لوب‌ها به اندازه 90 درجه نسبت به یکدیگر اختلاف چرخش دارند و بنابراین اگر یک لوب در جهت افقی باشد، دیگری در جهت 90 درجه نسبت به آن  و بنابراین عمودی است.

در این حالت هوا در یک انتها گیر می افتد و با چرخش لوب‌ها همانند تصویر فشرده می‌شود و به خط خروجی داده می‌شود.

مزایای این نوع کمپرسور عبارتند از:

این نوع کمپرسورها می‌توانند از پس ذرات جامد با اندازه متوسط درون هوا بر بیایند زیرا لوب‌ها در تماس کامل با یکدیگر قرار نمی‌گیرند.

  • تحت تاثیر جریان مداوم و ثابت قرار نمی‌گیرد.
  • می‌توان از آن‌ها به صورت خشک و بدون هیچ روان کننده‌ای استفاده کرد.

اما مشکلات این نوع کمپرسور عبارتند از:

  • زمان‌بندی دقیقی بین چرخ‌دهنده‌ها نیاز است که باعث پیچیدگی بیشتر طراحی می‌شود.

گروه صنعتی سرمایش

گروه صنعتی سرمایش، با به کارگیری نیروهای ماهر و متعهد و پایبندی به اصول مدیریت کیفیت، انواع مختلف کمپرسورهای روتاری را با بالاترین کیفیت و مناسبترین قیمت عرضه کرده است که علاوه بر کیفیت بالا و عمر مفید، بدون صدا و لرزش هستند و بنابراین می‌توان از آن‎ها در انواع کاربردها و تولیدات استفاده کرد. به علاوه این گروه بهترین پشتیبانی و خدمات گارانتی را ارائه می‌کند و بهترین تعهدات را در اختیار شما قرار می‎دهد. به علاوه با معرفی کامل و با جزئیات محصولات به صورت آنلاین و امکان خرید اینترنتی به شما این امکان را می‌دهد تا از هر جایی در ایران بتوانید به بهترین و با کیفیت کمپرسورهای ایران و خدمات بعدی دسترسی داشته باشید.

7دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران 2 دیدگاه

  • حمید
 بیگی

    مثل همیشه عالی و کاربردی

    پاسخ دهید

  • عبدالحسین
 آقایی

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه