کولر گازی اسپیلت
هرآنچه از کولر گازی اسپیلت باید بدانید

هرآنچه از کولر گازی اسپیلت باید بدانید

کولرهای دوتیکه(کولر گازی اسپیلت) نوعی دستگاه تهویه مطبوع است که تجهیزات تبرید از جمله کمپرسور و کندانسور و اواپراتور و فن هوادهی و …. به صورت دو واحد مجزا در یک دستگاه گرد امده است.در این حالت غالبا کمپرسور و کندانسور وعوامل انبساط در یک واحد به نام واحد خارجی که در بیرون از ساختمان قرار می گیرد و اواپراتور به همراه فن هوادهی در واحد دیگر به نام واحد داخلی که در داخل ساختمان نصب می شود تشکیل شده است.لوله کشی مایع مبرد از کندانسور به اواپراتور و لوله کشی مکش از اواپراتور به کمپرسور در محل نصب باید اجرا شود.

تکنسین کولرگازی

گرمایش در کولر گازی اسپیلت

گرمایش در سیستم های کولرگازی اسپیلت با استفاده از شیر برقی 4  راهه جریان مبرد بطوریکه در زمستان سیکل تهویه برعکس می شود و از اواپراتور به جای کندانسور و از کندانسور به جای اواپراتوراستفاده می شود. در استفاده از این دو سیستم باید نکاتی را مورد توجه قرار داد که عبارت است از:

1)استفاده از هیتر مصرف برق و همچنین به تبع آن هزینه برق مصرفی را بیشتر خواهد کرد.

2)در استفاده از شیر معکوش کننده چون به هر حال لازم است که دستگاه در ماه های سرد نیز کار کند همراه با استهلاک آن خواهد بود و همچنین راندمان پمپ گرمایی با دمای هوای بیرون در ارتباط است بطوریکه با کاهش دمای بیرون راندمان کم می شود.

 

انواع شیرهای سرویس در کولر گازی اسپیلت

1)شیر سرویس مکش 3 راهه (خط گاز)

2)شیر سرویس مکش 3 راهه (خط مایع)

3)شیر سرویس رانش 3 راهه=مخصوص کولرگازی 2 فصله مجهز به شیر برقی 4 راهه

 

موتور فن داخلی یا خارجی با برق DC

در بعضی از کولرهای اسپیلت مانند هیتاچی و پاناسونیک فن اواپراتور آنها با برق مستقیم کار می کنند.در این موتورها مانند کمپرسورهای اینورتری دارای سیم پیچ 3 فاز ستاره هستند که برق مستقیم را از بورد اصلی گرفته سپس در بورد موتور فن که داخل موتور فن قرار دارد ان را به سه فاز 220 ولت متناوب تصفیه شده با فرکانس متغیر تبدیل می کند.

طریقه تست موتور فنBLDC

نصب کولر گای

عیب در موتور فن ناشی از عیب مکانیکی و گیر کردن موتور فن و معیوب بودن آن و قسمت تغذیه بورد و معیوب بودن سنسور موتور فن می باشد این تست به دو صورت مقاومتی و ولتاژِ می باشد.

در تست ولتاژِی ولتاژ 292 ولت و 55 ولت مربوط به تغذیه موتور فن از روی بورد می باشد که در صورت عدم مشاهده ولتاژ معیوب می باشد و ولتاژهای بین پایه های 6 و4 و نیز 7 و 4 مربوط به ولتاژ برگشتی از موتور فن به بورد می باشد که در صورت عدم مشاهده ولتاژ برگشتی موتور فن معیوب است.

 

فن روشن

 

فن خاموش

 

شماره ترمینال

 

رنگ سیم های    برق فن

290 Vdc 340 Vdc 1-4    قرمز-سیاه
15 Vdc 15 Vdc 5-4    سفید-سیاه
2.6 Vdc 0 or 5Vdc 6-4     آبی-سیاه
0-5 Vdc 0 Vdc 7-4    زرد-سیاه

تست سیسم های موتور فن اواپراتور یا کندانسور که با برق مستقیم DCعمل میکند.

نکته:موتور فن واحد داخلی یا خارجی در کولرهای پیشرفته VRV/F میتواند از نوع DC باشد اما دیگر نیاز به بورد داخل موتور فن نیست و دقیقا مثل کمپرسورهای اینورتری عمل میکنند یعنی دارای 3 سیم پیچ که سرهای آن بیرون از موتور آمده و توسط بورد خارجی مستقل و مخصوص متور فن کنترل می شود.

 

موتور فن کندانسور

این موتور 3 سیمه با یک دور ثابت و 2 سیم خازن دائم کار 2تا 6 میکروفاراد با برق 220 ولت AC در بیرون از بورد در جعبه اتصالات برق واحد خارجی کار می کند که توسط 1 عدد رله جداگانه از روی بورد فرمان می گیرد در کولرهای اسپیلت تجاری فن کندانسور میتواند 3 فاز هم باشد.

لوله مویی در کولرهای اسپیلت

در مقایسه با کولر پنجره ای طول آنها کمتر و قطرشان بیشتر می باشد.لوله مویی در واحد خارجی قبل از شیر سرویس مایع و بعد از کندانسور قرار دارد و بستگی به تک فاصله یا 2 فاصله بودن انها طول و قطرشان متفاوت می باشد.در قدرت های 12000 تا36000 بی تی یو بر ساعت یک عدد یا 3 عدد لوله مویی به طول 55cm تا 80 cmبا قطر داخلی 55/0 هزارم اینچ تا 85/0 اینچ استفاده می شود .زیرا کمپرسورهای آنها متفاوت بوده و گاهی اوقات کمپرسور کوچکتر از ظرفیت آن در نظر گرفته می شود.

برای قدرت 48000 تا100000 دو یا سه عدد لوله مویی 094 هزارم اینچ تا لوله مویی 16/3 این به طول 80 cm تا 120cm در نظر گرفته می شود.

سنسور فشار در کولر گازی اسپیلت

معمولا در مدل های 36 هزار به بالا کنترل کننده فشار در خط رانش و مکش نصب می شود تا در هنگامی که فشار در خط رانش از حد معمول بالاتر رفت کمپرسور را خاموش کند و در خط مکش کنترل کننده فشار کم تا در زمان کاهش فشار کمپرسور را خاموش کند.این نوع سنسورهای فشار از نوع کاتریجی بوده و قابل تنظیم نمی باشند.

خرید کولر گازی اسپیلت

برای انتخاب و خرید کولرگازی اسپیلت میتوانید با شماره 05138595333 تماس بگیرید تا از مشاوره در خصوص مدل وقدرت کولر گازی اسپیلت اطلاعات کافی به دست بیاورید.

5دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران 3 دیدگاه

  • یعقوب
 معصومی

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

    پاسخ دهید

  • احمد
 حیاتی

    مطلب به درد بخوری بود

    پاسخ دهید

  • محمدرضا
 شکیبا

    هزینه تبلیغات توی سایت شما چنده؟ 😍😍😍

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه