بزرگترین یخچال خشتی جهان کجاست؟

بزرگترین یخچال خشتی جهان کجاست؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای کاربران ایجاد شود، این است که بزرگترین یخچال جهان چیست و کجاست. غول پیکر ترین یخچال جهان یک یخچال خشتی است که در اطراف کرمان قرار گرفته است. یخچالی که عنوان بزرگترین یخچال خشتی جهان نام گرفته است. اما اینکه چرا این عنوان را به این یخچال داده اند و این یخچال چه ویژگی های ساختاری دارد، موضوعی است که ما در این مقاله از سایت سرمایش می خواهیم برای شما بررسی کنیم.

در گذشته یکی از مشکلاتی که مردم با آن روبرو بودند، نگهداری مواد غذایی بود. آن ها نمی توانستد، مواد غذایی خود را هر جایی که دم دست بود، قرار دهند. به همین دلیل فکر چاره شده و سعی کردند مکانی ثابت را برای مواد غذایی خود، در نظر بگیرد. مکانی که دمای آن، نسبت به مکان های دیگر، در تمام طول سال، کمتر باشد.

جالب است بدانید ایرانیان، این مسئله را حل کردند و همین باعث شد که این سیستمی که طراحی کردند، بسیاری از مکان های غیر قابل استفاده در جهان را به مکانی قابل زندگی، تبدیل کند.

یخدان موئدی یکی از همین سیستم های مدیریت آب است در سال ها قبل چیزی حدود هزاران سال قبل، مورد توجه جهانیان، قرار بگیرد. یخدان موئدی بزرگترین یخچال خشتی جهان است که شگفتی های زیادی دارد و ما می خواهیم این سازه  را از منظر حوزه تخصصی خود، بررسی کنیم.

بزرگترین یخچال خشتی جهان کجاست؟

بیایید ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که بزرگترین یخچال خشتی جهان کجاست. یخدان موئدی یکی از آثارهای شگفت انگیز تاریخی شهر کهن کرمان است. زمانی که وارد خیابان ابوحامد در این شهر می شوید، ابتدا عظمت این بنای تاریخی، هوش و حواس شما را پرت می کند. نامی که برای این یخچدان در نظر گرفته اند (موئدی) برگرفته از نام محله ای در کرمان است، که در گذشته پر از زمین و قنات هایی پر آب بوده که رونق بسیاری نزد کشاورزان و مردم این منطقه داشته است.

قدمت این یخچال خشتی، به دوران صفویه بر می گردد. خشتی بودن این بنا بیشتر به دلیل نگهداری دما و هوای کم آن محیط است. به گونه ای که در روزهای گرم تابستان، کمترین کاهش دما را در این محیط یخچال داشته باشیم.

مهم ترین کاربری این بنا در گذشته نگهداری یخ و آب بوده است. به گونه ای که در زمستان، این مکان را با آب و یخ، پر کرده و در تابستان برای نگهداری مواد غذایی، از آن، استفاده می کردند. این تنها دلیل بقای زندگی مردم در مناطق کویری مثل کرمان، زاهدان، یزد و … است.

بزرگترین افتخار کرمانی ها، این بود که قبل از اینکه برق اختراع شود، آن ها شرایطی را ایجاد کردند که بتوانند مواد غذایی خود را بدون استفاده از سیستم خاصی، نگهداری کنند. یعنی اختراغ یخچال بدون برق، یعنی اختراع یخچال قبل از اختراع برق.

سازه هایی که به راحتی هر چه تمام تر، یخ را در گرمای طاقت فرسای تابستان های کویر، نگهداری می کردند بدون هیچ خرابی و مشکل خاصی. حال اینکه چطور و چگونه این اتفاق و جریان، صورت می گرفت، در ادامه با هم بررسی می کنیم.

بررسی فنی بزرگترین یخچال خشتی جهان

یکی از مهم ترین وظیفه های یخچال های بزرگ و بناهای این چنینی، نگهداری یخ های بود. آن ها به وسیله نگهداری یخ، می توانستند از مواد غذایی خود در تابستان ها، نگهداری کنند.

دیوارهای بلند و قطور در این بناها وجود دارد که پشت آن، سطوحی صاف ایجاد می کردند. وظیفه این دیوارها، این بود که از تابش خورشید و گرمای حاصل از آن، به آب هایی که در زمستان، منجمد شده است، جلوگیری کند. آن ها سعی می کردند که دور تا دور این فضاهایی که یخ و آب در آن می باشد، دیوار کشی کنند تا گرما با به هیچ وجه به این یخ ها، برخورد نکنند.

روی توده های منجمد شده یخ، آب هایی جمع می شد. اندازه این آب به گونه ای بود که در سرما یک شب، بتواند منجمد شود و در حالت مایع باقی نماند.

تراز بودن این سطح یخی یکی از نکات فنی بود که یخچال سازان در آن زمان، باید در نظر می گرفتند. معمولا هم برای تزار کردن، از ظروف آب، استفاده می کردند.

بعد از اینکه این آب ها منجمد شدند، آن ها را تکه تکه کرده و درون منبع و انبار یخ، نگهداری می کردند.

جالب است بدانید که یخچال سازان آن زمان، فکر آب شدن یخ ها در تابستان نیز بوده و برای هدر نرفتن این آب ها، مکانی را برای آن ها، در نظر داشتند. آن ها، برای آب هایی که ممکن بود در تابستان آب شود، چاه هایی را در نظر گرفته بودند. یخ های آب شده، توسط آبراه هایی به سمت چاه ها رفته در آنجا، ذخیره می شدند.

بزرگترین یخچال خشتی جهان نیز همین ویژگی ها را داشته ولی به صورت کاملا حرفه ای تر و قوی تر.

یکی از اقداماتی که مردمان آن زمان، برای نگهداری و سرویس این یخچال ها، در نظر می گرفتند این بود که هر سال، یک لایه خشت و گل بر روی گنبدهای این یخچال ها، می کشیدند. این نشان می دهد که تعمیر و سرویس یخچال فریزر در سیستم های سرمایش، از همان ابتدا اهمیت زیادی داشته و کارآمد بوده است.

یخچال موئدی دارای ۲۰ متر ارتفاع است و در اصل در زمان های قدیم این یخدان جز اساسی ترین و حیاتی‌ترین مراکز شهری کرمان به حساب می آمد و برای مردمان ایران زمین، اهمیت بسیار زیادی داشته است.

5دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران 36 دیدگاه

  • محمد حسین تمبزکار

    سلام،با توجه به مطالب خوب و مفید شما ،درسطور اولیه جایی اشاره فرمودید خازن با سیم پیچ استارت موازی می شود در صورتیکه خازن با هر دو سیم پیچ موازی می شود البته خازن رانینگ.

    پاسخ دهید

    • sarmayesh

      سلام دوست عزیز.منظور شما کدوم مقاله هستش؟این مقاله که درباره سیم پیچ نیست

      پاسخ دهید

  • مرتضی پ ن

    سلام مطالبتون درخصوص آموزش خزان یخچال بسیارآموزنده بود،سپاس فراوان ازدانش بروزشما👌👏🌹🌹🌹 بنده فریزرآرچلیک دارم،چندروزی ولتاژبرق از۲۲۰ پایین میاداستارت میزنه روشن نمیشه، تاولتاژ۲۲۰-۲۲۱ میرسه روشن میشه، بعدازیک دقیقه کارکردخاموش میشه،مقاوت نمیکنه روشن نگهداره،متأسفانه درشهرماتعمیرکارمجرب که بافریزرهای دیفراست دانش روز نداریم،بنده بامطالعه انترنتی عیب یابی،آموزش دیدم،باتشکروتوفیق روزافزون👏👏👏👏👏🌹🌹🌹🌹🌹

    پاسخ دهید

    • sarmayesh

      سلام.ممنون از نظر شما.در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با شماره 05138595333 تماس بگیرید.

      پاسخ دهید

  • صادق

    سلام یخچال ما پارس هستش . تازگیا وقتی فن داخلش که کار میکنه قطع و وصل میشه . موقع قطع و وصل صدای تق تق میده وقتی هم مدتی بدون صدا میشه بعد اینک در یخچال رو باز میکنیم دوباره همین قطع و وصل فن داخلش شروع و موجب قطع و وصل نمایشگر دماش میشه فکر میکنم که یه جوری برقش قطع و وصل میشه و موندم همیشه تو چند روز مشکل پیش امده هر وقتیم در رو باز میکنیم شروع پشت سر هم صدای تق تق فن داخل شروع میشه ولی وقتی شب موقع خواب که زیاد در باز نمیشه چنین مشکلی پیش نمیاد دلیلش چی میتونه باشه . ممنون میشم بنده رو راهنمایی کنید. تشکر

    پاسخ دهید

  • ناشناس

    بسیار عالی بود

    پاسخ دهید

  • سرباز کورش

    سلام
    یه فریزر الکترو استیل داریم کِ هر 20یا30 ثانیه یه بار تیک تیک میکنه اما موتور روشن نمیشه.
    رلشو در آوردم فقط یه لکه قهوه ای روی قاب پلاستیکی رلش بود بردم پیش یخچال سازی چکش کرد گفت رلش سالمه.
    یعنی امکان داره از موتورش باشه.
    میشه راهنمایی کنید چجوری با برق مستقیم موتورشو تست کنم.

    پاسخ دهید

    • sarmayesh

      سلام وقت بخیر.لطفا در واتس اپ پیام بدین چون اینجوری توضیح دادنش سخته. 09151515154

      پاسخ دهید

  • آرین

    سئوالی داشتم ..یخچال 1/4 دانفوس با راه سنگی
    ولی در2 مرتبه اول آمپر 5.5 میکشه راه اندازی نمیشه ولی دفعه 3 راه اندازی میشه و آمپر 1.5 میکشه که متعاله تا ترموستات میکنه مشکلی نداره علت این تاخیر چیه . رله اش خرابی داره یا موتور جون نداره . مدار رو شستم . در ایر تعویض شده . گاز شرایطش خوبه حدود 18 ساکشن داره . امکانش هست با رله سیمی و خازن و دوربود تو مدار بیا رمش . اورلود حتما میخاد

    پاسخ دهید

    • sarmayesh

      سلام.لطفا به صورت مستقیم یعنی با برق مستقیم بدون رله تست کنید.اگر مشکلی نداشت رله رو عوض کنید و با رله سیمی امتحان کنید.05138595333

      پاسخ دهید

  • رضا مقدم

    با سلام
    بنده کولر ویت پوینت 12 هزار دارم موقع روشن شدن تا بخواد کمپرسور روشن بشه فیوز برق کلا میپره.. ممنون میشم راهنماییم کنید

    پاسخ دهید

    • sarmayesh

      سلام لطفا با شماره 05138595333 تماس بگیرید

      پاسخ دهید

  • پرویز جهان دیده

    سلام. لطفا در مورد اینکه فرمودید که از روی مشخصات فنی کمپرسور میتونیم بفهمیم سیم پیچ مس هست یا آلمینیوم توضیح بیشتری بدید. ممنون

    پاسخ دهید

    • sarmayesh

      سلام وقت بخیر.ببینید هر شرکت یک کد فنی بر روی هر محصولش درج میکنه که بر اساس اون کد ها مشخصات فنی کمپرسور بدست میاد.با استفاد از اون کد ها میشه فهمید سیم پیچ مسی هست یا الومینیوم .کد سیم مسی با الومینیوم تفاوت داره

      پاسخ دهید

  • سید محسن یوسفزاده

    سلام.
    کولر گازی من با گاز r22 پر شده و قدیمی هست. اکنون گاز آن تخلیه شده. آیا میشود بجای گاز r22 از گاز 410 استفاده کنم؟ مکانیزم دستگاه اجازه میدهد؟

    پاسخ دهید

    • sarmayesh

      سلام وقت بخیر.بستگی به مشخصات دستگاه دارد.لطفا با پشتیبانی شرکت تماس بگیرید. 05138595333

      پاسخ دهید

  • dvi

    سلام. اگر میگید میزان سرمایش r22 کمه چرا در کولر گازی حاره ای که پیستونی هستن از r22 استفاده میکنن ولی روتاری که دوام کمتری داره در گرما r410,؟

    پاسخ دهید

    • sarmayesh

      سلم دوست عزیز وقت بخیر.گاز 22 نسبت به چه گازی سرمایش کمتری داره؟نوع گاز مصرفی بستگیبه سیکل داره.دلیل نمیشه چون موتور روتاری هست از 410 استفاده کنند و برای موتور های چیستونی از 22.هر کولر گازی با توجه به مداری که داره که بسته به نوع روغن و موارد دیگه میشه ،گاز متفاوتی استفاده میشه.معمولا برای کولر گازی های کم مصرف از گاز 410 استفاده میشه و ربطی به روتاربی بودن موتور نداره

      پاسخ دهید

  • احمد

    سلام و خسته نباشید خدمت شما،ببخشید من یه یخچال سوپر مارکت ۶درب دارم،که سه تا فن اوپراتور داره،ازین سه تا دوتاش خرابه،ایا تو سرمادهی یخچال مشکلی ایجاد میشه؟دمای یخچال خیلی دیر میاد پایین،برای هر درجه کاهش دما باید حدود ۲،۳ساعت کار کنه.

    پاسخ دهید

  • کریمی

    سلام هنگام روشن کردن کولر گازی حالت تهوع ایجادمیشودچرا

    پاسخ دهید

  • فیض الله رحیمی

    سلام کمپرسور و کندانسور پخچال گرم است ولی آب داخل جا یخی، یخ نمی زند، علت چی است؟

    پاسخ دهید

    • sarmayesh

      سلام وقت بخیر.بهترین کار این هست که به یک سرویسکار نشون بدین.اما احتمالا گاز نداره که خنک نمیشه.البته در صورتیکه موتور سالم باشه و کارکنه.ایا یخچال خنک میشه یا کلا یخچال خنک نمیشه؟؟؟احتمال دیگه این هست که موتور از فشار افتاده باشه

      پاسخ دهید

  • پرویز جهان دیده

    سلام. در مورد کدهایی که فرمودید میشه از روی اونها فهمید که سیم پیچ کمپرسور مسی هست یا آلمینیوم. چجوری میتونم اون کدها رو بخونم وبفهمم. خیلی مختصر جواب دادید.

    پاسخ دهید

  • علی نیکدل

    سلام
    من یک کمپرسورdwm برای دستگاه بستنی بارسفت کن دارم . و گاز r22 تزریق شده . وقتی بعد از مدت ۷ ماه که دستگاه را روشن کردم ، گاز ندارد . آیا سیستم نشتی دارد ؟ چون دستگاه کارکرده بود و فروشنده به من گفته بود که باید هفته ای یکبار دستگاه را روسن کنی و اگر نه گاز ته نشین میشه .
    ضمنا آیا نیاز به تعویض روغن به صورت سالیانه هست ؟ یا دستگاه نیاز به تعویض روغن به طور کلی ندارد ؟
    لطفلطفا من را راهنمایی بکنید .

    پاسخ دهید

    • sarmayesh

      سلام وقت بخیر دوست عزیز.ببینید اول اینکه باید برسی بشه تا بشه دقیقا مشکل رو پیدا کرد.اما اگر قبلا کار میمرده و الان سرد نمیکه احتمالا نشتی داشته و گاز خارج شده.مورد بعدی مگه میشه گاز ته نشین بشه؟؟؟؟؟این حرف اصلا درست نیست.وقتی کمپرسور در یک سیکل یا مدار برودتی نصب هست اصلا نیاز به تعویض روغن نداره به هیچ عنوان.توصیه میکنم به یک نفر متخصص دستگاه رو نشون بدین.

      پاسخ دهید

  • مازیاراحمدی

    داخل کمپرسور کولر پراید مس وجود دارد؟

    پاسخ دهید

  • ابراهیم

    رله سنگی شکسته ایا ممکن است یخچال روشن نشود ممنون

    پاسخ دهید

  • سعید محسنی

    سلام وقت بخیر .یک ساید جنرال الکتریک دارم .موقع استارت چند بار صدای “چیک”مانند داره .یک بار هم که در یخچال را باز کردم روی مانیتور بجای عدد برودت فقط حروف hrs درحال چشمک زدن بود .یخچال هم کار نمیکرد.چند ساعت از برق کشیدم وقتی زدم به برق بازهم چند بار صدای اول که گفتم بود ولی بعد بکار افتاد . سرماش هم خوبه منفی هجده وسه .میشه راهنمایی بفرمایین چه ایرادی پیدا کرده؟ممنون

    پاسخ دهید

  • محمد بلاغی

    سلام میشه بگید چطدر بفهمیم کنپرسور تک فاز است یا 3 فاز

    پاسخ دهید

    • sarmayesh

      سلام.از روی اطلاعات نوشته شده بر روی برچسب موتور.
      نوع سوکت تکفاز و سه فاز تفاوت داره

      پاسخ دهید

  • ایمان امیری

    باسلام خدمت همکاران عزیز
    من یه ترموستات مدل RT55میخواستم موجودهست برای فروش

    پاسخ دهید

  • عسل

    سلام عات صدای زیاد فن یخچال الکترواستیل چیه و با باز کردن درب یخچال صدا کم میشود ممنون

    پاسخ دهید

    • sarmayesh

      سلام وقت بخیر-در حالت کلی فن یخچال های الکترو استیل صدا داره.ولی برای مشخص شدن ایراد دقیق باید تکنسین برسی کنه

      پاسخ دهید

  • حامدفرزانگان

    برای یخچال فریزروستاصنعت ازچه خازنی متناسب باموتوراستفاده کنیم چون قبلاعوض کردن؟

    پاسخ دهید

    • sarmayesh

      سلام وقت بخیر.برند و قدرت موتور رو باید بدونید

      پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه