گاز برودتی(Saf isceon)

نقد و بررسی

گاز برودتی R22

گازهای سرد کننده:

گازهای خنک‌کننده، سرد کننده، گازهای مبرد و یا گازهای «رفریجرنت» (Refrigerant)، گروهی از گازها هستند که به طور معمول در حالت سیال و مایع قرار دارند.

از عمده‌ترین گازهای سرد کننده می‌توان به «هیدرو کلروفلوئوروکربن» و « کلروفلوئوروکربن» (CFC) اشاره کرد. این گازها با وجود عدم واکنش پذیری، غیر قابل اشتعال و سمی نبودن به علت تخریب لایه اوزون و تشدید گرمای زمین، استفاده از آنها رو به کاهش گذاشته است. در بعضی از کشورها استفاده از این گازها با پیگرد قانونی همراه است. ولی متاسفانه در کشورهای جهان سوم به دلیل در دسترس بودن و قیمت مناسب، همچنان به وفور از این گازها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع دیگری از گازها مثل آمونیاک، گوگرد دی اکسید، پروپان و بوتان نیز قابلیت استفاده به عنوان مبرد و خنک کننده را دارند. ولی برخلاف HCFC و CFC خنثی و بی‌اثر نیستند و در صورت نشت، سمی و قابل اشتعال هستند.

گاز فریون:

این گازها که ترکیبات شیمیایی گوناگونی دارند، در سیستم‌های خنک کننده مورد استفاده قرار می‌گیرند. گازهای فریون در دمای اتاق به صورت گاز و در اثر کاهش دما و یا فشار، به حالت مایع تغییر می‌کنند. علاوه بر این تقریبا بی‌بو و غیر قابل اشتعال هستند.

عوامل اثرگذار در انتخاب مبردهای گازی مناسب

  1. نشتی:

نشتی در دو حالت می‌توان رخ دهد؛

  • پایین‌ بودن فشار سیستم در قیاس با فشار محیط
  • بالا بودن فشار سیستم در قیاس با فشار محیط
  1. قیمت و صرفه اقتصادی:

«ضریب عملکرد» از عوامل مهم انتخاب مبردی مناسب برای هر سیستمی می‌باشد و بر راندمان و ظرفیت سیستم اثرگذار است. از این عوامل اثرگذار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • نسبت تراکم
  • گرما ویژه مبرد در حالت‌های مایع و گاز
  • حرارت نهان تبخیر
  • حجم ویژه بخار تبرید شده
  1. سمی و خطرناک نبودن:

مبردهای گازی را بر اساس شدت سمی بودن، در شش گروه تقسیم کرده‌اند. از این بین، گروه اول از بقیه سمی‌تر بوده و گروه ششم از بقیه کمتر. دلیل سمی بودن اصلی گازهای گروه شش، کاهش غلظت اکسیژن هوا است و به همین دلیل اغلب از این گازها با عنوان غیر سمی نیز یاد می‌کنند.

  1. امنیت:

به خاطر ویژگی‌های طبیعی مبرد‌های گازی، همیشه در انتخاب آنها و رعایت اصول ایمنی باید اصول و قوانین لازمه را رعایت کرد. بهترین مبردها آنهایی هستند که غیر قابل اشتعال هستند و سمی هم نیستند.

گاز R22:

فرمول شیمیایی این گاز «CHCLF2» است و نام علمیش «آیوپاک کلرو دی فلورو متان» است.

گاز R22 یکی از پرکاربردترین گازهای فریونی است. استفاده از این گاز در سال‌های گذشته به علت اثرات مخرب آن بر روی لایه اوزون، کاهش پیدا کرده و کشورهای توسعه یافته درحال وضع قوانینی برای محدود سازی استفاده از این گاز و جایگزینی گازهای R600a و R404a به جای آن هستند.

در گذشته تقریبا در ساخت اغلب کولرهای گازی از این گاز استفاده می‌شد. R22 ‌از تراکم‌پذیری بالایی بهره‌مند است و سرمایش بسیار خوبی ایجاد می‌کند. علاوه بر این از آن در طیف متنوعی از سیستم‌های تهویه و سرماساز استفاده می‌شود و از شایع‌ترین گازها بعد از گازهای CFC است. از کاربردهای دیگر این گاز می‌توان به استفاده از آن در کمپرسورهای پیستونی، کاربردهای پرفشار، چیلرهای تراکمی آبی و هوایی و کولرهای گازی اشاره کرد.

مشخصات شیمیایی گاز R22:

  • نام تجاری گاز : R22
  • فرمول مولکولی : CHCLF2
  • وزن مولکولی : 86.5 gr/mol
  • نقطه بحرانی : 96.14ċ
  • نقطه جوش : -40.7ċ
  • فشار بحرانی : 4990 kpa

مایع مبرد فریون با جذب گرما از محیط، در سیکل‌های تراکم پیدا کرده، تبخیر می‌شود و علاوه بر خنک کردن محیط، به گاز تبدیل می‌شود. این فرایند موجب شکل‌گیری هوای خنک توسط انواع کولرهای گازی و سیستم‌های تهویه مطبوع می‌شود.

گاز R22 در سیلندرهای 13.5 کیلویی و در اندازه‌های بزرگ‌تر، به شکل بشکه عرضه می‌شود. شرکت‌های مختلفی این گاز را تولید می‌کنند که بیشتر آنها متعلق به کشور چین هستند. از برندهای رایج در بازار که دست به تولید این گاز می‌زنند می‌توان به ایسکون و رفریجرانت اشاره کرد.

انواع دیگر مبردهای گازی:

گاز R404 :

طی یک دهه گذشته از این گاز به طور وسیعی در صنعت تبرید مورد استفاده قرار گرفته. این گاز یک ترکیب هیدروکربنی است و در چیلر و سردکننده‌های صنعتی کاربرد دارد. از دلایل کاهش استفاده از این گاز می‌توان به اثرات مخرب آن بر محیط زیست و عدم بهره‌مندی از حداکثر بهره‌وری انرژی اشاره کرد.

گاز R407C :

این گاز ترکیبی از سه گاز غیر فریونی R32، R125 و R134 می‌باشد.

R32 ظرفیت گرمایی بوجود می‌آورد، R134 فشار را کاهش می‌دهد و R125 امکان اشتعال را کم می‌کند. به دلیل هزینه بالای تولید گاز R407C، استفاده از آن در تهویه مطبوع و صنعت تبرید صرفه اقتصادی ندارد.

گاز R507 :

این گاز از ساختار بسیار پایداری بهره‌مند است. R507 به محیط زیست آسیبی نمی‌زند و دوست‌دار لایه ازن است.

گاز R410 :

از گازهای مبردی است که کاربرد وسیعی در بخش‌های خانگی و صنعتی دارد.

گاز R11 :

این گاز که از آن در چیلرهای گریز از مرکز استفاده می‌شود، بی‌بو، بی‌رنگ و غیر قابل اشتعال است.

گاز R134A :

پس از کنار گذاشتن آمونیاک R717‌ به علت ایجاد مواد سمی و مضر، گاز R134A مناسب‌ترین انتخاب برای سیستم‌ خنک کننده یخچال است. جدای از این، از این گاز به شکلی محدود در کولر‌های گازی نیز استفاده می‌شود.

گاز R11:

این گاز مناسب چیلرهای سانتریفیوژی با فشار کم و حجم بالا است. گاز R11 به علت عدم اشتعال، سمی نبودن و پایداری مناسب گازی ایمن محسوب می‌شود.

گاز R12:

از گاز R12 در چیلرهای فشار مثبت بزرگ، سیستم تهویه مطبوع خودرو، سیستم تبرید هرمتیک کوچک و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرمول مولکولی این گاز CCI2F2 است و با نام دی کلرو دی فلرو متان شناخته می‌شود. متاسفانه به علت آسیبی که محیط زیست و لایه ازون وارد می‌کند، استفاده از آن کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این گاز R12 بی‌رنگ و غیر آتش‌زا است.

گاز R502:

این گاز ترکیبی از گازهای R115 و R22 می‌باشد. فرمول شیمیایی این گاز کلرو دی فلورو متان است. کاربرد مهم این گاز، استفاده در فرایند‌های تبرید با دمای پایین است و علاوه بر این در کمپرسورهای نسبتا ارزان نیز امکان استفاده دارد.

گازبرودتی Saf isceon R 22

می خواهیم شمارا با بهترین گاز برودتی آشنا کنیم،درحال حاضر بهترین گاز سرما ساز در ايران گاز صف اسکون است، تمام گازهایی که مورد بررسی قرار دادیم، درکنار مزیت هایشان عیب های زیادی داشتند نقص هایی مثل عملکرد، الزام هایی که در شارژ داشتند، جایگزین هایی که مکررا تعویض می شود، مشکلاتی که تعویض نوع گاز و یا روغن به خودی خود به وجود می آورند و بزرگترین و مهمترین آن مضراتی است که برای انسان ها دارند.
صف اسکون یک گاز صد درصد خالص و طبیعی است، تنها گازی که برگه ی حفاظت از محیط زیست دارد و درحال حاضر تنها نمایندگی فروش این گاز سایت سرمایش در ایران است.
می توان گفت گاز صف اسکون کم نقص و یا به طور جد بی نقص ترین گازمبرد است و این را مدیون پیشرفت علم شیمی هستیم.
درصورتیکه شما از این محصول ناراضی باشید فروشگاه آنلاين سرمایش ضمانت آن را برعهده می گیرد و می توانید محصول را مرجوع و یا بازگردانید.
قیمت این گاز کاملا مناسب است و درمقابل کیفیتی که به ارمغان آورده است از آن یک محصول بی نظیر ساخته است.
پکیج های این محصول شامل:
کپسول های 6کیلویی
10.9کیلویی
13.6کیلویی
می باشد.
شما می توانید از فروشگاه آنلاين سرمایش و یا فروشگاه های برودتی این محصول را تهیه کنید.
مخاطب این گازبرودتی:
سرویسکارهای کولرگازی
سرویسکارهای یخچال وفریزر
سرویسکارهای سردخانه
سرویسکارهای شارژگاز ماشین برای کولرهای ماشین
و تمامی عزیزانی که در راستای گازهای مبرد فعالیت دارند هستند.

قوانین مربوط به استفاده از گازهای برودتی

همانطور که پیش‌تر بیان شد، برخی از انواع گازهای برودتی می توانند تاثیرات منفی چشمگیری روی محیط زیست داشته باشند. از همین رو، برخی دولت ها قوانین و محدودیت هایی را در استفاده از گازهای برودتی قرار داده اند.

  • هنگام نصب، جداسازی و یا شاژر سیستم های برودتی،‌حتماً باید از فیتینگ های مخصوص استفاده شود تا نشتی گاز به حداقل برسد.
  • سیستم های برودتی معیوب باید حداکثر ظرف ۳۰ روز تعمیر شوند.
  • شرکت و تکنسین های شاغل در آن شرکت باید گواهی نامه های معتبر داشته باشند.
  • خالی کردن تعمدی گازهای برودتی شدیداً نهی می شود.
  • هرگونه تخطی از قوانین محیط زیستی پیگیری قانونی خواهد شد.
  • غلام
 اکبری

    در کل نسبت به قیمتش خوبه

    پاسخ دهید

  • یعقوب
 بردبار

    من ۷ ساله این فرگاز و دارم و مرتب هم از فرش استفاده میکنم واقعا عالیه
    قبلاً زن برادرم داشته چون اون راضی بود خریدم اونم ۱۲ ساله ازش استفاده میکنه بدون هیچگونه ایرادی
    من گاز صفحه ای دارم ولی اصلا خوب نیست کوچیکه اما این گاز واقعا استاندارده

    پاسخ دهید

  • محمود
 توکلی

    باور کنید همه چی قدیمیش خوبه

    پاسخ دهید

  • حسین
 تقوی

    من ازش خوشم اومد. ظاهر زیبایی داره و به وسایل دیگه آشپزخونه م هم اومده… گرمکن هم داره که برا من کاربردیه.. اینکه سر وقت آوردنش خیلی ممنونم و از نمایندگیش که اومدن و برام نصبش کردن واقعا تشکر میکنم من راضیم خیلی

    پاسخ دهید

  • حسن
 کاظمی

    ما اینو چندسال پیش زیر ۲تومن گرفتیم خوبه ولی جنس بدنه طوریه ک نمیشه خوب تمیزش کرد و اینک مایعات و … میریزه وسط دوتا شیشه فر و زشتش میکنه و برای تمیزکردنش دنگ و فنگ زیادی داره و باید شیشه هارو با مکافات باز کرد ! در کل بدک نیست ولی میشه بهتر از اینم باشه و جا داره پیشرفت کنه برند اسنوا

    پاسخ دهید

  • یعقوب
 افشار

    فقط نوسانات قیمت سرمایش بالاست

    پاسخ دهید

  • صادق
 حاتمی

    وقتی اوردن بغلش غر بود و یکی از شیر هاش شکسته بود

    پاسخ دهید

  • یعقوب
 حیاتی

    من برای خواهرم که مجرده و خودش اشپزی میکنه خریدم، که با توجه به قیمتش و کیفتی که داره خیلی مناسبه و خریدش‌رو برای کسی که قصد خرید داره توصیه میکنم.

    پاسخ دهید

  • ایمان
 امامی

    عالی و پیشنهاد میشه.

    پاسخ دهید

  • محمدعلی
 بهبهانی

    خیلی عالی هست حتما بخرید

    پاسخ دهید

  • مجتبی
 شیرازی

    لذت بردم از این همه زیبایی

    پاسخ دهید

  • اکبر
 مومنی

    بهتون این این محصول رو پیشنهاد میکنم بخرید

    پاسخ دهید

  • حسین
 صدیق

    عالی

    پاسخ دهید

  • علی رضا
 سعادت

    جز قیمت همچیش عالیه واقا

    پاسخ دهید

  • جواد
 افشار

    حرف نداره عالیه

    پاسخ دهید

  • بهزاد
 فاضلی

    اکتیو نشده بود

    پاسخ دهید