هر آنچه باید در مورد سردخانه آمونیاکی بدانیم

هر آنچه باید در مورد سردخانه آمونیاکی بدانیم

سردخانه آمونیاکی از سالیان بسیار دور رواج داشته و قدمت زیادی دارد. در یخچال های صنعتی اولیه از گاز های NH3 برای سیال مبرد مورد استفاده قرار میگرفت. آمونیاک یا همان NH3 معایب زیادی داشت به همین خاطر مدیران تصیم به تعویض سیال ها افتادند و سیال هایی مانند مبرد های فریونی جایگزینی برای آمونیاک شدند. اما مبرد های فریونی نیز مانند آمونیاک دارای معایبی بود که اثرات مخربی بر محیط زیست و لایه اوزون میگذاشت. مدیران برای جایگزین سیال دیگر به نتیجه ای نرسیدند و برای ساخت و طراحی سردخانه به سردخانه اول برگشتند و دوباره از آمونیاک به عنوان سیال مبرد استفاده گردید.

اما در این استفاده دوباره بخش عمده ای از مشکلات گذشته آمونیاک برطرف گردید همچین به دلیل هموار کردن این معایب خواهان زیادی پیدا کرده است به طوری که این مدل برای ساخت و طراحی سردخانه ها از پیشنهاد های اول و در اولیت قرار داشت. قرار است در این مطلب به این نتیجه برسیم که سردخانه آمونیاکی چیست و مهم ترین تجهیزات سردخانه های آمونیاکی چه می تواند باشد. این اطلاعات برگرفته از تجربه سال ها کار کارشناسان شرکت سرمایش بر روی سیستم های برودتی است.

آشنایی با مدل های مختلف سردخانه آمونیاکی

در سالیان دور با سرد نگه داشتن و با پایین آوردن دما از فساد مواد غذایی و خرابی آن جلوگیری میکردند همچنین بعضی ها اختراع یخچال را جز تاپ ترین اختراعات دست بشر لقب می دهند.

در اوخر دهه 19 میلادی از آمونیاک در صنعت تبرید و ساخت یخچال های تبریدی استفاده شد و اولین یخچال آمونیاکی بر پایه سیکل آمونیاکی بنا شد این سیکل دقیقا برعکس سیکل کارنو می باشد و بالاترین و بیشترین بازدهی را برای سازدندگان به وجود می آورد. این سیکل نقش بزرگی را ایفا می کند کار سیال مبرد در واقع این است که گرما را از میحطی سرد به محیطی گرم تر انتقال دهد، تنها لازمه این امر دادن انرژی به سیکل تبرید می باشد.

در جهان امروز سردخانه های آمونیاکی مانند گذشته طراحی و ساخته میشوند. اما در جهان امروز در هر رشته ای لوازم بروز و پیشرفته تر از گذشته شده اند که سردخانه های آمونیاکی نیز از این قضیه مستثنی نیست که پیشرفت تکنولوژی باعث شده که تا دستگاه های بکار رفته در سیکل بروز تر و پیشرفته تر از گذشته باشند که منجر به بالاتر رفتن عملکرد سردخانه ها شده است.

گاز آمونیاک مراحلی را باید در سیکل تبرید بگذراند که به ترتیب عبارتند از:

  • فشرده سازی سیال آمونیاکی
  • ورود به کندانسور
  • عبور از شیر انبساطی
  • اواپراتور

سیال مبرد آمونیاک در سردخانه آمونیاکی چیست؟

آمونیاک یک ترکیب شیمیایی می باشد که در دمای محیط به حالت گاز می باشد و دمای جوش بسیار پایینی دارد، دمای جوش آمونیاک 34- درجه سانتی گراد می باشد. یکی از دلایل مهم استفاده از آمونیاک در طراحی سیکل های تبریدی تراکمی و سردخانه ها همین دمای جوش پایین می باشد.

یکی از قابلیت های منحصر بفرد آمونیاک این است که میتواند دمای محیط سردخانه را تا چندین درجه زیر صفر کاهش دهد و این امر یک اتفاق فوق العاده برای مدیران و طراحان سردخانه بوده است. یکی دیگر از دلایل عمکرد فوق العاده آمونیاک در سیستم های تبریدی ظرفیت یرمایشی بالای آن است.

این دلایل توانست مدیران سردخانه های بزرگ صنعتی را مجبور به استفاده از آمونیاک کند. همچنین تولید مکردن گاز آمونیاک نیز از سالیان بسیار دور در صنعت پتروشیمی رواج داشته است.

یکی از روش های معمول فرآیند هابر می باشد که این گاز پس از فرآیند هابر تولید و مورد استفاده قرار میگیرد.

فرآیند هابر چیست؟

طبق این فرآیند مولکول های نیتروژن از هوا به طور کامل جداسازی میشوند و در شرایطی که هم دما و هم فشار بالا می باشند با مولکول های هیدروژن وارد واکنش می شوند.

مهم ترین مزایای سردخانه آمونیاکی چیست؟

هر وسیله در دنیای امروز دارای مزایا و معایبی میباشد. مزایای بسیار زیاد سردخانه های آمونیاکی باعث شده است که برای طراحی و ساخت سردخانه تنها از آمونیاک استفاده شود. از مزایای سردخانه آمونیاکی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه پایین تولید

یکی از ملاک های مهم برای ساخت سردخانه ها از نظر مدیران صرفه اقصادی ساخت سردخانه می باشد. آمونیاک یکی از فرآورده های صنایع پتروشیمی میباشد که صرفه اقتصادی بسیار خوبی دارد.

دمای جوش

همانطور که در قسمت بالا گفته شد دمای جوش آمونیاک یکی از مزایای منحصربفرد این گاز می باشد. دمای جوش پایین باعث شده تا بالاترین میزان تبرید را در بین سیال های تبریدی موجود داشته باشد. یکی از دلایلی که طراحان را مجاب به استفاده از آمونیاک در طراحی سردخانه ها می کند دمای جوش می باشد که همانطور که گفته شد دمای جوش در آمونیاک 34- می باشد.

سازگاری با محیط زیست

یکی دیگر از دلایل استفاده از گاز آمونیاک آسیب نرساندن به محیط زیست می باشد و این سازگاری با محیط تنها به دلیل وجود نیتروژن می باشد. این سیال ها اگر تجزیه شوند به هیچ وجه مشکلی برای محیط زیست و لایه اوزون به وجود نمی آورد.

مهم ترین معایب سردخانه آمونیاکی چیست؟

همانطور که سردخانه آمونیاکی دارای مزایای زیادی می باشد دارای معایبی نیز است. معایبی که گاهی اوقات طراحان را مجاب به استفاده نکردن از آمونیاک می کند.

ویژگی خورندگی بودن آمونیاک در حضور آب

یکی از ویژگی های آمونیاک در آب خاصیت بازی بودن آن است و این ویژگی باعث خورندگی در فلزاتی مانند مس، برنج و آهن شود.

اشتعال پذیری

گاز آمونیاک تحت هر شرایطی می تواند اشتعال پذیر باشد و این مورد باعث شده است که طرحان در مورد استفاده از آمونیاک مورد تردید قرار گیرند.

سمی بودن Nh3

گاز آمونیاک ترکیب سمی می باشدو کار با ان گاز برای پرسنل و کارکنان خطر آفرین می باشد.

5دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران بدون دیدگاه

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه