مهم ترین علائم خالی شدن گاز یخچال چیست؟

مهم ترین علائم خالی شدن گاز یخچال چیست؟

یکی از نکاتی که در استفاده از یخچال فریزر باید از آن اطلاع داشته باشید، علائم خالی شدن گاز یخچال فریزرهاست. یخچال ها برای انجام فرآیند سردسازی و خنک کردن مواد غذایی داخل یخچال از گازهای مبرد استفاده می کنند. اساس کار گاز های مبرد گردش در سیستم یخچال می باشد و وظیفه پایین آوردن دمای یخچال را به عهده دارند. با پیشرفت دانش بشری از خطر اینگونه گازها به مقدار بسیار زیادی کاسته شد و به گونه ای که کاملا بی خطر شدند.  در گذشته از گازهایی همچون آمونیاک به منظور خنک سازی مواد غذایی در یخچال های قدیمی استفاده می شد که همانطور هر وسیله دارای نکات مثبت و مزیت میباشد در طرف مقابل دارای نکات منفی و معایبی نیز می باشد که آمونیاک نیز از این معقوله مستثنی نمی باشد.

آمونیاک به دلیل سمی بودن و احتمال انفجار و آتش سوزی از چرخه استفاده کنار رفت و جایگزین گاز آمونیاک، گازی نوین به نام گاز فریون شد. فریون یک نام تجاری برای دسته ای از مواد شیمیایی است که به عنوان خنک کننده یا مبرد در یخچال استفاده می شود. از ویژگی های گاز فریون میتوان به بی بو و بی رنگ بودن اشاره کرد لذا اگر گاز فریون دچار نشتی شود این گاز بسیار بوی ناخوشایندی خواهد داشت. استفاده از گاز های فریونی باعث شده که یخچال همچنان خنک و سرد باقی بماند و مواد غذایی داخل یخچال را در درجه پایین نگهداری کند و مانع فاسد شدن مواد غذایی شود.

در برخی مواقع ممکن است  به دلایلی گاز فریونی یخچال نشت کرده و از یخچال خارج شود. در این صورت یخچال دچار مشکلات و اختلالی میشود که ممکن است به خوبی کار نکند و پس از مدتی دچار آسیب های جدی رو به رو شود. در صورت خراب شدن یخچال ممکن است مواد غذایی یخچال فاسد شود به طوری که دیگر قابل استفاده نباشد.

ما در ادامه این مقاله قصد داریم به علائم خالی شدن گاز یخچال بپردازیم.

علائم خالی شدن گاز یخچال چیست؟

به طور کلی مهم ترین نشانه های خالی شدن گاز یخچال فریزر را در ادامه این متن برای شما بررسی کردیم که دانستن آن ها قطعا به بهتر کار کردن یخچال شما کمک بسیاری می کند:

گرم شدن مواد غذایی

مواقعی که گاز برودتی دچار نشتی می شود، پس از مدتی به صورت کامل تخلیه می شود، در این صورت دستگاه دیگر توان انجام مسئولیت و وظیفه خود را ندارد به همین دلیل است که مواد غذایی در داخل یخچال به تدریج گرم می شوند. ممکن است پس از استفاده از نوشیدنی های داخل یخچال متوجه شوید که نوشیدنی مانند دیگر روزها به مقدار لازم خنک نیست.

البته که این می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که باید از آن باخبر باشد تا با نشانه های خالی شدن گاز یخچال، اشتباه نگیرید. برخی از مهم ترین دلایل گرم شدن مواد غذایی داخل یخچال عبارت اند از:

ممکن است فردی، تنظیمات ترموستات یخچال فریزر را تغییر داده باشد

یکی از دلایل گرم شدن مواد غذایی داخل یخچال که به سادگی قابل حل است، تغییراتی است که در تنظیمات ترموستات یخچال فریزر ایجاد می شود. ممکن است خودتان به اشتباه، تنظیمات را تغییر داده باشید یا اینکه فردی به اشتباه این کار را کرده باشد. در هر صورت این مشکل با تنظیم مجدد ترموستات باید حل شود.

مسدود بودن لوله های گاز مبرد که در مسیر سیستم  برودتی قرار دارد

این یکی از مهم ترین علل در گرم شدن مواد غذایی است. البته که اگر لوله های برودتی، مسدود باشد، گاز مبرد راهی را برای حرکت خود پیدا می کند. به همین دلیل، اگر منافظی از مسیر سیستم برودتی دارای مشکل باشد، ممکن است گاز مبرد از آنجا دچار نشتی شود. این می تواند یکی از نشانه های خالی شدن گاز یخچال باشد.

خالی بودن یخچال فریزر

این شاید جالب ترین علت گرم شدن مواد غذایی داخلی یخچال باشد که هیچ ارتباطی با علائم خالی شدن گاز یخچال ندارد. شما تصور کنید مواد غذایی یخچال را به مرور زمان، استفاده می کنید. یخچال پس از مدتی خالی می شود و فقط یک ظرف میوه باقی بماند. حال اگر این ظرف میوه دمای متعادلی نداشته و گرم تر از حالت عادی باشد، به دلیل خالی بودن یخچال است.

در صورتی که تمامی موارد بالا را چک کردید، قطعا مشکل از خالی شدن یا نشتی گاز یخچال فریزر است. حال بهترین کار تماس با تکنسین هایی است که در تعمیر یخچال مهارت دارند. پیشنهاد ما به شما تماس با شرکت سرمایش که در هر زمینه سیستم های برودتی و تعمیرات مربوط به آن، مهارت بسیاری دارند.

کارکردن بدون وقفه کمپرسور یخچال

اگر کمپرسور یخچال بدون وقفه کار کند، دلایل مختلفی ممکن است داشته باشد. خرابی یخچال معمولاً با خاموش شدن کامل آن همراه است. اما یک مشکل نسبتاً رایج این است که یخچال دائماً کار می کند و خاموش نمی شود. عملکرد طبیعی واحد باید با یک چرخه 15-20 دقیقه انجام شود.

یکی از دلایل ابتدایی آن گرم بودن اتاق است که ممکن است کمپرسور یخچال مدت طولانی تری کار کند، اما حداقل یک ساعت به یک ساعت باید خاموش شود. حال ما رایج ترین علل کار کردن مداوم کمپرسور یخچال را برای شما لیست کرده ایم:

  • خرابی رله یخچال فریزر
  • مشکل در عملکرد ترموستات یخچال فریزر
  • خرابی برد (احتمالاً مدار ترموستاتیک است)؛
  • پوسیده شدن درزگیرهای روی درب یخچال؛
  • نشتی گاز یخچال؛
  • لوله های مسدود شده از خط گردش گاز؛
  • عدم انطباق با دمای اتاق یا قرار دادن یخچال در نزدیکی منابع گرما؛
  • برفک زیاد یخچال فریزر

اما مهم ترین دلیل کار کردن مداوم یخچال فریزر چیست؟ یکی از علائم خالی شدن گاز یخچال، کارکردن بدون وقفه کمپرسور یخچال می باشد. در صورت خالی شدن گاز مبرد تمامی اجزای یخچال سعی دارند با انجام کار بیشتر از توان خود از پایین آمدن دمای یخچال جلوگیری نمایند. در صورتی که دمای یخچال بالا رود، کمپرسور و کندانسور که با گاز مبرد کار میکنند سعی دارند که بیش از حد مشخص خود کار انجام دهند که دمای یخچال بالا نرود و به دمای مورد نظر برسد.

در این مواقع کمپرسور یخچال به هیچ وجه از کار نمی افتد و مدام کار و فعالیت می کند. در صورتی که متوجه شدید که کمپرسور یخچال بدون وقفه در حال کار و فعالیت است و به هیچ وجه خاموش نمی شود، در این موقع ممکن است که گاز یخچال در حال تخلیه شدن باشد.

احساس بوی ناخوشایند از یخچال

یکی دیگر از علائم خالی شدن گاز یخچال ، احساس بوی ناخوشایند می باشد، همانطور که گفته گاز های فریون و سایر گاز ها بی بو هستند اما اگر گاز یخچال دچار نشت شود ممکن است از خود بوی شیمیایی پخش کند. طبق گفته های بالا گاز فریون کاملا بی رنگ می باشد و نمی توان آن را تماشا کرد.

در صورتی که برای یخچال مشکل نشت گاز به وجود آید بوی بسیار بدی را از خود پخش می کند. اگر بوی ناخوشایند ناشی از فاسد شدن مواد غذایی در داخل یخچال نباشد بی شک انتشار بو به دلیل نشت گاز فریون می باشد. در این لحظه بهترین کار خاموش کردن یخچال می باشد زیرا نشت گاز برای انسان ها مضرر می باشد.

حال برای اینکه با دیگر دلایل بوی ناخوشاید یخچال فریزرهای آشنا شوید، این موضوع را بیشتر با هم بررسی می کنیم. شناخت دلایل مختلف آن، به شناخت علائم خالی شدن گاز یخچال فریزر، کمک بسیار می کند.

بوی بد ناشی از مواد غذایی داخل یخچال

هر وقت فریزر شما بوی بدی می دهد، باکتری ها مقصر هستند. کاملاً طبیعی و در همه جا یافت می شود، باکتری ها موجودات زنده کوچکی هستند که در غذا قرار می گیرند و در آنجا رشد می کنند و باعث خراب شدن غذا می شوند.

اگر اخیراً قطعی برق داشته اید یا گوشت تازه در هنگام یخ زدن آب آن را در فریزر ریخته است، کاملاً مشخص است که بوی فریزر از کجا می آید.

نشتی گاز برودتی

این نیز یکی از دلایل بوی بد یخچال فریزر است که در ابتدا این سرفصل بررسی کردیم. اگر یخچال فریزر شما با بوی روبرو شده است، بهترین کار این است که ابتدا مواد غذایی داخل یخچال فریزر را چک کنید، سپس در پی بوی بد ناشی از خالی شدن گاز یخچال فریزر باشید.

نشتی گاز کولر گازی نیز دلایل مختلفی دارد که می توانید در این مقاله با آن ها، آشنا شوید.

جمع بندی

گازهای مبرد برای انجام فرآیند خنک سازی و سرد کردن مواد غذایی داخل یخچال بسیار مفید و ضروری می باشند. گاهی اوقات ممکن است به دلایلی که در بالا به آن اشاره شد دچار نشت شود و همانطور که گفته شد، علت تمام شدن گاز یخچال سه مورد می باشد که عبارتند از گرم شدن مواد غذایی، کار کردن بدون وقفه کمپرسور یخچال، احساس بوی نامطلوب از سمت یخچال ممکن است به دلیل نشت گاز سلامتی انسان در معرض خطر قرار گیرد پس بهترین راه برای رفع موضوع خاموش کردن یخچال می باشد که از خطرات ناشی از نشت گاز در امان بمانید. در هر صورت اگر با نشانه های خالی شدن گاز یخچال فریزر روبرو شدید، بهترین کار تماس با تکنسین های تعمیر یخچال فریزر است.

8دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران 2 دیدگاه

  • صادق
 محسنی

    مهندس جان عالی بود

    پاسخ دهید

  • رضا
 یزدانی

    مهندس جان عالی بود

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه