کاربرد خازن در یچال-اهمیت خازن کمپرسور یخچالی
اهمیت خازن در موتور یخچال

اهمیت خازن در موتور یخچال

به قطعیت می توان گفت که یخچال تنها ابزار الکتریکی در خانه ها است که تمام طول روز کار می کند. فعالیت شبانه روزی و استارت های پی در پی یخچال همگی بر اساس سیستمی است که هدفش ایجاد آسایش و راحتی برای انسان می باشد. یکی از اجزای اصلی در سیستم یخچال، خازن موتور یخچال می باشد که اهمیت راهبردی دارد. خازن یخچال قطعه ای کوچک ولی با اهمیت است که برای وظیفه پشتیبانی از فعالیت های 24 ساعته یخچال را بر عهده دارد. در واقع یخچال زمانی می تواند مواد غذایی را خنک کند که تمامی بخش های آن با هم و در کنار هم به خوبی کار کنند. در این مقاله به معرفی خازن یخچال، اهمیت آن، تفاوت خازن کمپرسور یخچال با رله استارت و روش های محافظت از آن می پردازیم.

معرفی خازن موتور یخچال و اهمیت آن

خازن موتور یخچال قطعه ای است که وظیفه بهبود کارایی و عملکرد کمپرسور یخچال را بر عهده دارد. خازن یخچال موازی با سیم پیچ استارت کمپرسور نصب می شود و زمانی که موتور فعالیت می کند در مدار باقی خواهد ماند. زمانی که جریان وارد خازن یخچال و سیم پیچ استارت شود باعث می شود تا جریان موتور تغییر فاز دهد و از این طریق قدرت کمپرسور همواره بیشتر می شود. از آنجا که خازن یخچال در مدار باقی می ماند، گرمای داخل سیستم جذب شده و عملیات سرما دهی انجام می شود. اینکار به دلیل طراحی دقیق خازن یخچال با موفقیت انجام می شود. خازن یخچال معیوب می تواند منجر به بروز مشکلاتی در کمپرسور های تک فاز می شوند. زیرا وقتی خازن خراب شود جریان بیشتری وارد کمپرسور شده و منتج به اور لود کمپرسور می گردد.

خازن یخچال و رله استارت

خازن به طور کلی وظیفه ذخیره انرژی را بر عهده دارد. در حقیقت خازن وسیله ای است که انرژی از طریق آن جمع می شود تا به ناگهان آزاد شده یا در طی دوره زمانی آزاد گردد. انرژی یا بار الکتریکی در خازن ها با مقیاس میکرو فاراد اندازه گیری می شود. معمولا در ساخت خازن ها از دو صفحه فلزی و یک صفحه عایق در بین آنها استفاده می شود. به این صفحه عایق، صفحه دی الکتریک می گویند که معمولا از جنس شیشه، میکا، تفلون و هوا می باشند. خازن ها توانایی ذخیره ولتاژ را نیز دارند و حتی می توانند در زمان آزاد سازی باعث تقویت ولتاژ شوند.

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، خازن در موتور یخچال موازی با سیم پیچ کمپرسور نصب می شود. ظرفیت خازن موتور یخچال بالاتر از ظرفیت رله استارت است. ظرفیت خازن در یخچال متغییر است اما بازه معمول آن 70 الی 120 میکرو فاراد می باشد. وظیفه خازن ایجاد نیرو الکتریکی ناگهانی برای شروع به کار موتور یخچال است. زمانی که ولتاژ اعمال شود ولی خازن کمپرسور یخچال در مدار قرار نداشته باشد، کمپرسور فقط صدا دارد ولی کاری انجام نمی دهد. خازن موتور یخچال در یک سیم پیچ استارت جداگانه در موتور، جریان را به تاخیر ولتاژ تبدیل می کند. جریان به آرامی افزایش می یابد و موتور فرصت شروع چرخش با توجه به میدان حاصل از جریان را دارد.

این در حالی است که رله استارت از بار موجود در خازن استفاده می کند تا توان لازم برای موتور را فراهم نماید. از رله استارت برای حفظ بار استفاده می شود. در واحد های AC، دو رله وجود دارد. یکی از آنها وظیفه ارائه توان به فن موتور را دارد. و دیگری توان را به کمپرسور می فرستد. ظرفیت این رله ها بسیار کمتر از 7-9 میکرو فاراد می باشد مقدار رله ها باید کاملا دقیق باشد. اگر مقدار آن بسیار زیاد باشد، آنگاه تغییر فاز به خوبی انجام نمی شود و جریان در سیم پیچ بسیار بالا خواهد رفت. اگر مقدار آن بسیار کم باشد، آنگاه تغییر فاز بسیار بالا خواهد شد و جریان در سیم پیچ بسیار کم می شود. اگر رله استارت به صورت ایده آل کار نکند، آنگاه موتور بسیار داغ می شود و گشتاور واقعی به اندازه کافی نمی شود تا بتواند جریان ایجاد کند.

خازن در موتور یخچال

شناسایی ایراد در خازن موتور یخچال

بسیاری از یخچال ها دارای دیاگرام سیم پیچی هستند که درست در پشت سیستم نصب شده است. این دیاگرام ها به شما می گویند که قطعات مختلف در کجا و چه بخشی قرار گرفته اند. خازن کمپرسور در جعبه سیاه یا سفید رنگی در کنار کمپرسور یخچال واقع شده است. شبکه بندی و سیم ها موجود در سیستم به کمپرسور اطلاع می دهند که چه زمانی باید شروع به کار کرده و عملیات سرما دهی را شروع کند. در حالت عادی، خازن یخچال باید تنها چند بار در یک ساعت فعالیت کند. اما اگر درب یخچال پیوسته باز شود یا به طور متناوب مواد غذایی به آن افزوده و کم شوند، فعالیت خازن در موتور بسیار بیشتر می شود. زمانی که PTC- یک قطعه دیگر در یخچال- گرم شود، آنگاه خازن با کمک رله استارت کمپرسور را روشن می کند. در واقع این گرما باعث فعال شدن خازن یخچال می شود در نتیجه کمپرسور روشن شده و مواد غذایی سرد می شوند.

معمولا مشکلات برقی باعث اشکال در عملکرد خازن ها می شوند. زمانی که PTC به درستی دمای یخچال را نشان دهد، در عملکرد خازن اشکال ایجاد می شود زیرا نمی تواند زمان دقیق شروع بکار را برآورد کند. در این صورت خازن به ندرت روشن می شود یا اصلا روشن نمی شود. زمانی که رله به درستی کار نکند، معمولا صدای تیک تیک را قبل یا بعد از روشن شدن کمپرسور می شنوید.(البته کار کردن یا نکردن رله ارتباط مستقیمی با خازن موتور دارد.) به منظور آزمایش کارایی دقیق خازن یخچال می توانید از یک توان سنج استفاده کنید. این وسیله انرژی عبور داده شده از PTC و خازن را اندازه می گیرد. مقدار این انرژی توسط سازنده محصول تعیین می شود و باید پس از اندازه گیری توسط شما نیز در بازه مشابه با بازه سازنده وجود داشته باشد.

مراقبت از خازن یخچال

به طور کلی باید گفت، تمیز کردن پشت یخچال و محوطه اطراف آن باعث کارایی بهتر سیستم یخچال می باشد. پیچ شبکه های پشت یخچال را باز کنید. کمپرسور را کمی جلو بیاورید و با استفاده از دستمال ابتدا کمپرسور و سپس جعبه خازن را تمیز کنید. می توانید برای تمیز کردن بهتر سیستم و حذف گرد و خاک از جارو برقی استفاده کنید. همچنین برای اینکه اشکالی در سیستم برقی به وجود نیاید یا نوسانات شبکه های برق به سیستم آسیب نرساند، حتما از محافظ برای یخچال استفاده کنید. با انجام این کارها عمر قطعات یخچال بسیار بالا می رود. شبکه هایی که باز کرده اید را با استفاده از دستمال مرطوب تمیز کنید و حتما قبل از نصب مجدد، از خشک بودن آن اطمینان حاصل کنید. بهتر است این کار را هر سه ماه یکبار انجام دهید. در این صورت کارایی سیستم به شدت افزایش خواهد یافت. در نصب شبکه های پشت یخچال نهایت دقت را داشته باشید، زیرا در صورت عدم نصب و جا گیری مناسب، یخچال به درستی عمل سرما دهی را انجام نخواهد داد.

خرید خازن برای یخچال

برای خرید انواع خازن در قدرت های مختلف میتوانید با شرکت سرمایش(مرجع برودت ایران) تماس بگیرید و یا به قسمت خازن دایم کار و خازن استارت مراجعه نمایید.

6دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران یک دیدگاه

  • کریم
 سهرابی

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟ 😍😍😍

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه