راهنمای نصب دستگاه چیلر آبی

راهنمای نصب دستگاه چیلر آبی

سیستم های تهویه مطبوع که وظیفه خنک کردن و بهبود کیفیت هوا را دارند، با پیشرفت چشم گیری روبرو شده اند. دیگر شما محدود به استفاده از یک سیستم ساده برای خنک سازی فضاهای بزرگ، نخواهید بود و شما انتخاب های گسترده ای در این زمینه دارید و می توانید از میان انواع چیلرها، مناسب ترین را برای خود انتخاب کنید. ما در این مقاله قصد داریم که به نکات مهم نصب دستگاه چیلر آبی، بپردازیم.

ابتدا بیایید با این دستگاه چیلر آبی در بلاگ سرمایش آشنا شوید و متوجه شوید که این نوع چیلر چه تفاوتی با دیگر چیلرهای تراکمی موجود در بازار ایران دارد.

دستگاه چیلر آبی چیست و چگونه کار می کند؟

چیلرهای صنعتی اصول سیستم تهویه مطبوع خانگی را رعایت می کنند و آن را به سطح بالاتری می رسانند. این خنک کننده ها بیشتر به وسیله ایجاد مایع سرد کار می کنند. همچنین می توانند هوا یا مبرد را خنک کنند.

چیلر آبی دستگاهی است که از طریق چرخه تبرید فشرده سازی بخار یا جذب گرما را از مایع خارج می کند. سپس این مایع می تواند از طریق مبدل حرارتی به تجهیزات خنک کننده یا جریان فرآیندی دیگر (مانند هوا یا آب) منتقل شود. از آب سرد برای خنک سازی و رطوبت زدایی هوا در وسایل تجاری، صنعتی و سازمانی در اندازه متوسط ​​تا بزرگ استفاده می شود. چیلرهای آبی می توانند آب خنک، هوا خنک یا به عنوان خنک کننده تبخیری عمل کنند. سیستم های خنک کننده با آب می توانند مزایای کارایی و تأثیرات محیطی را نسبت به سیستم های خنک کننده هوا فراهم کنند.

چیلرهای آب صنعتی در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. سازندگان این تکنولوژی راه حل های تصفیه هوا در ساختمان ها اداری بزرگ یا کارخانه جات های صنعتی و تجاری را خرید چیلرهای آبی صنعتی با کمپرسورهای قدرتمندشان را توصیه می کنند. چیلرهای آبی راه حل مناسبی برای محیط های مرطوب و پرگرد و غبار است. یک دستگاه چیلر آبی برای به حداکثر رساندن کنترل تأمین هوای خنک شده شما در محل مورد استفاده قرار می گیرد. آنها ویژگی های پیشرفته طراحی را شامل می شوند که شامل کمپرسورهای اسکرول صرفه جویی در انرژی و ریز پردازنده های پیچیده است که باعث می شود، بهره وری افزایش یافته و برای محیط های بزرگی مانند سالن های همایش، کارخانه جات ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در ادامه نکات را برای نصب دستگاه چیلر آبی به شما توضیح خواهیم داد. در نصب و راه اندازی چیلر تراکمی آبی می بایست یک کارشناس و متخصص خبره حاضر باشد که بتواند به خوبی از پس از این تکنیک ها و نکات، برآید.

نکات اساسی در نصب دستگاه چیلر آبی

این نکات برگرفته از تجربیات کارشناسان خبره در حوزه راه اندازی چیلر آبی است. شرکت سرمایش در این مقاله این نکات را به طور ویژه ای برای شما شرح خواهد داد:

محل نصب دستگاه چیلر تراکمی آبی

در نصب دستگاه چیلر آبی سعی کنید دستگاه روی فونداسیون مشخصی که کارشناسان تایید کرده اند، نصب کنید. در صورتی که محل نصب مناسب نباشد، ممکن است در آینده دستگاه را دچار مشکل کند. معمولا چیلرهای آبی را در موتورخانه های مشخص شده، نصب می کنند. مکان نصب دستگاه چیلر آبی باید به گونه ای باشد که تکنسین تعمیر چیلر آبی بتواند به سادگی به تابلو برق چیلر، دسترسی داشته باشد. برخی افراد در راه اندازی چیلر آبی به این مورد توجهی نمی کنند و تکنسین ها را برای برخی سرویس های ساده، با مشکل روبرو می کنند.

فضای حداقل 2 متر را برای فاصله با دیگر دستگاه ها و دیوار باید در نصب دستگاه چیلر آبی در نظر بگیرید چون باید تکنسین چیلرهای تراکمی، بتوانند به راحتی به بخش های مختلف دستگاه دسترسی پیدا کرده و همین طور بتوانند برخی از قطعات مانند اواپراتور را از دستگاه خارج کنند.

یکی از مزایای داشتن فاصله مناسب در اطراف چیلر آبی، رد و بدل شدن هوا به اندازه کافی است. اگر جریان هوا به خوبی در اطراف دستگاه، گردش نداشته باشد، گرمایی که کمپرسور و کندانسور، تولید می کنند، می تواند فشار زیادی را بر روی دستگاه وارد کرده و حتی آن را بسوزاند.

نکته مهم: فضایی که برای نصب و راه اندازی چیلر آبی در نظر گرفته اید باید یک مکان مسقف و حتی الامکان نزدیک به برج خنک کننده باشد.

تراز کردن دستگاه به صورت دقیق

زمانی که محل مناسبی را برای نصب و راه اندازی چیلر تراکمی آبی در نظر گرفتید و آن را در محل قرار دادید، می بایست اقدامات لازم برای تراز کردن دستگاه، انجام دهید. دستگاه چیلر همانند یک یخچال دارای چهار تا پیچ پایه ای است که شما می توانید برای تراز کردن آن از این پیچ ها استفاده کنید و در حین کار از دستگاه تراز استفاده کرده تا این کار به نحو احسن انجام بگیرد.

اتصال برج خنک کننده به دستگاه چیلر آبی

قطعا می دانید که دستگاه های چیلر به خصوص دستگاه های چیلر آبی باید به یک برج خنک کننده یا به اصطلاح کولینگ تاور، متصل باشد. در اتصال این دو می بایست به چند نکته مهم توجه کنید:

  • ابتدا باید قبل از اتصال پمپ سیرکولاسیون به صافی، شیر فلکه، لرزه گیر، شیر یک طرفه، اتصال لوله کشی آب شهری به فلومتر برج و پرکن سریع، در مسیر اتصالات برج به چیلر، نصب شود.
  • سپس بر سر مدار اتصال برج خنک کننده به کندانسور چیلر آبی در زمان نصب و راه اندازی چیلر تراکمی آبی، یک پمپ سیرکولاسیون باید نصب شود.
  • در مسیر آب سیرکولاسیون، یک فلوسوییچ نصب شود.
  • بهتر است که در این مصیر بین برج خنک کننده و کندانسور چیلر آبی یک ترموستات 0 تا 50 درجه سانتی گراد نیز نصب شود.

در ادامه به چند نکته ریز اما کاربردی در نصب دستگاه چیلر آبی خواهیم پرداخت.

10 نکته ریز و کاربردی در نصب و راه اندازی چیلر تراکمی آبی

این نکات شاید چندان اهمیت زیادی برای برخی کارشناسان نداشته باشد، اما در طولانی مدت بر روی عملکرد دستگاه چیلر آبی تاثیر بسیار می گذارد. این نکات عبارت اند از:

  1. سعی کنید از برندهای معتبر برای شیرفلکه های دیگ و اواپراتور استفاده کنید، چون ممکن است برندهای نامرغوب، مصرف برق شما را افزایش دهد
  2. کابل ورودی برق اصلی دستگاه چیلر آبی باید دقیق همان جنس و نوعی باشد که در کاتالوگ دستگاه، مشخص شده است.
  3. مناسب با آمپر دستگاه کلید صحیح و کاربردی را برای قرار گیری روی تابلو برق، انتخاب کنید. بهتر است که این کلید از نوع حرارتی باشد.
  4. زمانی که قصد راه اندازی دستگاه چیلر آبی را داشتید، سعی کنید از لوازم ایمنی مانند عینک، کفش مخصوص و دستکش استفاده کنید.
  5. برق مورد استفاده پس از نصب دستگاه چیلر آبی و راه اندازی آن، از نوع 380 ولت سه فاز 50 hz باشد.
  6. تمام کلیدها و تنظیمات مربوط به برج خنک کننده، الکترو موتور، الکترو پمپ فن و … قبل از راه اندازی چک کنید.
  7. از اتصال جریان آب شهری به برج خنک کننده، مطمئن شوید
  8. بهتر است که قبل از راه اندازی سیستم، الکترو پمپ های برج خنک کننده، هواساز را با مدارات کنترل چیلر آبی، اینترلاک کنید.
  9. در صورت نیاز یاتاقان های برج خنک کننده را تمیز و گریس کاری کنید.
  10. از محکم بودن تسمه های فن برج خنک کننده برای عملکرد بهتر سیستم و جلوگیری از خرابی های احتمالی، بررسی کنید.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم مهم ترین و کاربردی ترین نکات را در مورد نصب دستگاه چیلر آبی برای شما بیان کنیم. قطعا متوجه شدید که نصب و راه اندازی چیلر آبی کار ساده ای نیست و بهتر است گروه باتجربه ای مانند سرمایش را برای انجام این کار انتخاب کنید. سرمایش با سال ها تجربه در زمینه های نصب و ساخت سردخانه در مشهد و ارائه خدمات در زمینه سیستم های برودتی، توانایی لازم برای خدمات دهی در موضوع چیلرهای آبی را دارد.

7دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران یک دیدگاه

  • اصغر شریعتی

    مطلب خوبی بود و بهم کمک کرد.ممنون

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه