معرفی لوازم سردخانه | 6 قطعه مهم آن

معرفی لوازم سردخانه | 6 قطعه مهم آن

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در هر زمینه‌ای، شاهد ایده پردازی افراد سخت کوش، طراحی و در نهایت ساخت و تولید تجهیزات و قطعات کاربردی بسیاری هستیم.

طراحی و تولید سردخانه‌ها در ابعاد متنوع، تحولی عظیم در حوزه فعالیت صنعت غذا و دارو ایجاد کرد. تا پیش از تولید سردخانه‌ها مقدار زیادی از مواد غذایی و داروها تا زمانی که به بازار عرضه می شدند و در اختیار مردم قرار می گرفتند فاسد و غیر قابل استفاده می شدند؛ اما با گسترش و توسعه ساخت سردخانه این مشکل به تدریج در اقصی نقاط کشور عزیزمان ایران از بین رفت. از این پس به راحتی می توان مواد غذایی را به مقدار زیاد، حتی برای فصولی که این مواد غذایی تولید نمی شوند نیز نگهداری کرد.

در عصر حاضر اهمیت وجود سیستم های سرمایشی مانند سردخانه‌ها به قدری مهم و حیاتی است که زندگی بدون آن‌ها غیر ممکن به نظر می رسد. با حذف سردخانه‌ها از کارخانه‌ها و انبارها، عرضه و تقاضا بازار مواد غذایی، صنایع پتروشیمی، صنایع مرتبط با آزمایشگاه و.. با مشکلات جدی روبه رو خواهند شد. در ادامه این محتوا قصد داریم به معرفی لوازم سردخانه و نکاتی کلی درباره این صنعت بپردازیم.

انواع مدل های سردخانه

در هر زمینه‌ ای متناسب با میزان وابستگی آن فعالیت به سرما و خنک کنندگی نوع متفاوتی از سردخانه مورد نیاز است.

سردخانه‌ها از نظر درجه حرارت به دو نوع بالای صفر و زیر صفر تقسیم می شوند. با توجه به نیاز هر یک از صنایع به میزان متفاوتی از برودت می توان یکی از آن‌ها برای صنعت مورد نظر به کار برد.

سردخانه بر اساس ساختار نیز به انواع کانکسی، اتاقکی، صنعتی و سیار تقسیم می شوند. انواع سردخانه های کانکسی به دلیل این‌که هزینه تولید آن‌ها بسیار کم است، به فراوانی در صنعت های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند.

مهم ترین قطعات سردخانه چیست؟

هر کدام از انواع سردخانه‌ها از تجهیزات و قطعات بسیاری ساخته شده‌اند. مهم ترین قطعات سردخانه شامل کمپرسور، اواپراتور، کندانسور، شیر انبساط، تابلو برق، وسایل حفاظتی، لوازم مورد نیاز برای نصب و موارد متعدد دیگری می باشد.

به طور کلی میزان بازدهی سیستم سرمایشی بیش تر از هر چیزی به نوع کندانسور، نوع کمپرسور و مدل اواپراتور وابسته است؛ به همین دلیل در انتخاب این قطعات باید نهایت دقت و توجه را داشته باشیم. در سردخانه های کانکسی انتخاب صحیح نوع بدنه و عایق آن نیز بسیار مهم است.

برای آشنایی کامل با وظایف هر یک از تجهیزات نام برده شده در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

در صورتی که قصد اجرای سردخانه در مشهد را دارید مقاله لینک شده را از دست ندهید.

معرفی لوازم سردخانه

هر کدام از تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای ساخت یک سردخانه کاربردی باید وظایفی را برعهده بگیرند تا در نهایت یک سیستم سرمایشی مناسب صنایع مختلف تولید شود. در ادامه عنوان معرفی لوازم سردخانه توضیحاتی را در خصوص هر یک از این تجهیزات به شما ارائه می دهیم.

کمپرسور

در شروع معرفی لوازم سردخانه از کمپرسور که یکی از مهم ترین قطعات به کار رفته در یک سیستم سرمایشی است اشاره می کنیم. وظیفه کمپرسور بالا بردن فشار و افزایش درجه حرارت گاز است. کمپرسور وظایف خود را با فشرده کردن گاز در سیستم انجام می دهد.

معروف ترین برندهای کمپرسور در بازار، برند پیستونی کوپلند، بیتزر، تکامسه، منیروپ دانفوس و… می باشند. شما می توانید بر حسب نیاز و با توجه به ویژگی های هر برند کمپرسور، یکی از مناسب‌ ترین آن‌ها را در سیستم سرمایشی به کار ببرید.

کندانسور

در ادامه معرفی لوازم سردخانه، کندانسور به عنوان قطعه مکمل کمپرسور شناخته می شود. کندانسور یک مبدل حرارتی است که وظیفه آن خنک کردن گازی است که در اثر فعالیت کمپرسور گرم شده است. با توجه به این‌که این دو سیستم بسیار به هم مرتبط هستند باید کاملا متناسب با هم در یک سیستم به کار بروند. هرگونه ناهماهنگی بین این دو قطعه باعث کاهش چشمگیر راندمان سردخانه می شود.

دو نوع کندانسور وجود دارد: کندانسور آبی و کندانسور هوایی. در کندانسور آبی گرمای گاز متراکم شده به آب و در کندانسور هوایی گرمای گاز به هوا انتقال داده می شود. با توجه به این‌که کندانسور هوایی انتقال گرما را به کمک هوا انجام می دهد، باید در محیط آزاد نصب شود.

اواپراتور

اواپراتور که به آن دمنده نیز گفته می شود، در ادامه فعالیت های کمپرسور و کندانسور نقش اصلی را در تهویه هوای اتاق سردخانه ایفا می کند. این قطعه، دمای پایین گاز خنک شده توسط کندانسور را در درون کویل‌ها به گردش درمی آورد در نتیجه هوا در همان حوالی لوله‌ها سرد می شود و سپس برای انتقال سرما به قسمت های مختلف اتاق سردخانه از چندین فن در جهت های مختلف استفاده می شود که این سرما را به همه قسمت های سردخانه منتقل کند.

اواپراتور در هر سردخانه متناسب با ابعاد و نوع سردخانه، نوع گاز مبرد و مدل کندانسور و کمپرسور انتخاب می شود.

شیر آلات انبساطی

شیر آلات انبساطی در قسمت های گوناگون سردخانه ایفای نقش می کنند. این قطعه از لوازم جدایی ناپذیر سیستم سردخانه محسوب می شود. شیر انبساط سردخانه نقش پررنگی در حفظ ایمنی و دقت سیستم های سردخانه‌ای دارد. این شیر، در مسیر حرکت گاز مبرد و قبل از قطعه اواپراتور نصب می شود.

شیر انبساط در سیستم افت فشار ایجاد می کند در نتیجه مبرد در سیستم تبخیر شود، سپس گاز مبرد حاصل تبخیر مایع وارد اواپراتور می شود. در نهایت سرمای تولید شده در کل اتاقک سردخانه پخش می شود.

تابلو برق

این قطعه از حساس ترین لوازم سردخانه است. تابلو برق سردخانه، برق تمامی بخش‌هایی که نیاز به برق دارند را تامین می کند در نتیجه در صورت قطعی برق، کل سیستم سرمایشی با اختلال مواجه خواهد شد. هر تابلو برقی برای هر نوعی از سردخانه مناسب نیست بلکه باید متناسب با ظرفیت سردخانه و میزان خنک کنندگی که نیاز است تابلو برق با ظرفیت هماهنگ با سیستم انتخاب کرد. تابلو برق‌ها دارای دو بخش کنترلی و قدرتی هستند. هر یک از این بخش‌ها وظیفه برق رسانی به برخی از تجهیزات را بر عهده دارند تا نهایتا سیستم برودتی به درستی بتواند عمل کند.

تجهیزاتی از سردخانه که نیاز به برق دارند شامل: الکترو موتور اصلی، الکترو پمپ برق، هیتر روغن، الکترو فن، فن های اواپراتور و‌… می باشند.

بدنه و عایق سردخانه

در سردخانه های کانکسی، اهمیت جنس بدنه و عایق بسیار بیش تر از سایر مدل های سردخانه است. معمولا در سردخانه های کانکسی، بدنه از نوع ساندویچ پنل با ضخامت ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر و عایق نیز از جنس پلی اورتان است و در نهایت تمامی بدنه سردخانه کانکسی با نوعی پوشش ورقی پوشانده می شود.

به طور ‌کلی هرچه جنس بدنه و عایق سردخانه باکیفیت تر و بهتر باشد، سیستم سردخانه فشار کم تری را باید تحمل کند در نتیجه در مصرف برق نیز صرفه جویی می شود.

توضیحات خلاصه

با توجه به این‌که طراحی و ساخت سردخانه‌‌ها تاثیر شگرفی در پیشرفت صنایع مختلف دارد، تا حدودی برای خرید مناسب باید لوازم و تجهیزات آن تا حدودی آشنایی داشته باشید.

6دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
حسین موسوی نیا

حسین موسوی نیا 13پست تا امروز

دیدگاه کاربران 2 دیدگاه

  • غلام
 کلباسی

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

    پاسخ دهید

  • امیرحسین
 بردبار

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه