نکات طلایی در ساخت سردخانه های اصولی

نکات طلایی در ساخت سردخانه های اصولی

ساخت سردخانه در جهان امروز یک نیاز اساسی برای نگهداری مواد غذایی و افزایش عمر مصرف آن می باشد.این روش قدمتی نزدیک به پنجاه سال در ایران دارد و نقش بسیار پر رنگی در صنعت مواد غذایی ایران و همچنین رابطه مستقیم با سلامت مردم ایران دارد.  به همین دلایل تقاضای  ساخت سردخانه نسبت به قبل بسیار بالا رفته است و تولید کنندگانی همچون موادپروتینی،میوه، سبزی جات، لبنیات و دیگر تولید کنندگان به فکر ساخت سرد خانه ای برای نگه داری هرچه بیشترمحصولات خود افتادند.این فرآیند و تاسیس سردخانه به تولید کنندگان کمک می کند که با کمترین ضایعات و با تازگی اولیه محصول را بدست مشتریان خود برسانند.

در صورتی که قصد اجرای سردخانه در مشهد را دارید مقاله لینک شده نکات طلایی را به شما آموزش خواهد داد.

برای ساخت سرد خانه به چه مواردی باید توجه کنیم؟

در این زمینه شرکت ها و گروه های صنعتی بسیاری وجود دارد. تاسیس سردخانه و هزینه ساخت سردخانه نیازمند مشورت با افراد باتجربه می باشد. تاسیس سردخانه نیازمند به  تصمیم گیری در زمینه های  محل احداث، ظرفت و نوع کاربری سردخانه و مشخصات سرمایه گذاری طرح دارد. تاسیس سردخانه بستگی به موردی دارد که در ادامه به آن اشاره میکنیم:

  • برآورد هزینه
  • امکان سنجی
  • تامین قطعات و تجهیزات
  • نصب و اجرا با رعایت اصول مهندسی

انواع سردخانه

انواع سرد خانه توسط چند ملاک طبقه بندی میشوند. سردخانه ها بر اساس دمای نوع اتمسفر، دمای کاری، ظرفیت و ابعاد آن طبقه بندی میشوند. بر این اساس سردخانه ها طبق دمای کاری در دو نوع دمای سردخانه های زیر صفر و سردخانه های بالای صفر طبقه بندی می شوند.سردخانه زیر صفر متعلق به محصولاتی همچون بستنی، گوشت، مرغ، ماهی میباشد. اما سرخانه های بالای صفر نیز برای میوه، دارو و لبنیات مورد استفاده قرار میگیرند.

نوعی دیگر از سردخانه ها بستگی به ثابت و یا متحرک بودن آن دارد. در سردخانه های متحرک انواع مختلفی مانند کانتینر ها  و یا سازه های  دارد که قابل حمل به  تمام نقاط را دارد.

یکی از مهمترین تقسیم بندی های سردخانه ها متعلق به سرد خانه های آمونیاکی و سردخانه های فریونی می باشد.

هزینه ساخت سردخانه های آمونیاکی بسیار بالا می باشد همچنین برای سردخانه های کوچک اصلا مقرون بصرفه نمی باشند به دلیل اینکه این نوع سردخانه ها به دلیل عدم اختلاط آمونیاک با روغن و نیاز به لوله با قطر کمتر  در سردخانه های بزرگ مورد استفاده قرار میگیرند و کاربرد بیشتری نسبت به سردخانه های کوچک دارند.و همچنین این سرد خانه دارای مزیا و معایبی نیز می باشد.

معایب سردخانه های آمونیاکی

  • سمی بودن آمونیاک برای تنفس
  • خودکار نبودن برگشت
  • و تخلیه روغن
  • خورده شدن قطعات آهنی توسط آمونیاک در حضور آب
  • اشتعال‌پذیری آمونیاک

این معایب بسیار خطر آفرین می باشد و رعایت قوانین ومقررات ایمنی در سردخانه های آمونیاکی بسیار سخت گیرانه تر از سرد خانه فریونی می باشد.

مزایای سردخانه های آمونیاکی

  • انتقال حرارت بالاتر آمونیاک
  • ارزان بودن مبرد
  • ضریب عملکرد بالاتر سیکل آمونیاکی

نکته بسیار مهم برای سردخانه های آمونیاکی وجود دراد این می باشد که این گونه سردخانه بازدهی مناسبی برای سردخانه های کوچک ندارند.

مزایای و معایب سردخانه های فریونی

از سرد خانه های فریونی اغلب درسردخانه های کوچک و متوسط استفاده میشود. سرخانه های فریونی همانند سردخانه های آمونیاکی نیز دارای معایب و نیز مزایایی می باشد  از جمله معایب این گونه سردخانه میتوان به گران بودن گاز های فریونی و  ایجاد آلودگی برای محیط زیست اشاره کرد که این موارد در قیمت و هزینه کلی سردخانه اثرگذار می باشد.

اما این سردخانه در کنار معایبی که گغته شد دارای مزایای منحصربفردی می باشد که برای مثال می توان یه غیز سمی بودن و غیر اشتعال بودن مبرد اشضاره کرد اما مهمترین ویژگی و مزایای این گونه از سردخانه قوانین و مقررات ایمنی آسان می باشد.

پارامتر های موثر در طراحی سردخانه ها

برای جلب رضایت مشتریان و ساخت سرخانه نوین و ایده آل الزاما نیاز به رعایت نکاتی می باشد. بکب از نکات کاهش سرمایه گذاری اولیه و کاهش هزینه مصرف انرژی می باشد و همچنین  افزایش قابلیت اطمینان سیستم  از مهم ترین نکات نی باشد. نیاز به نگه داری کمتر باعث رضایت هرچه بیشتر مشتریان و کاربران می شود.یکی از نکات اساسی و بسیار مهم  برای پارامتر های موثر در طراحی سرد خانه حفظ محیط زیست می باشد. برای موادی که  باید در دماهای زیر صفر و بالای صفر نگه داری شوند طراحی کاملا متفاوتی دارند. برای ساخت اینگونه از سردخانه دو مسئله  مهم و اساسی وجود دارد که باتوجه به زمین قابل دسترس و نیاز مشتری طراحی میشود.

اما سرد خانه از جنبه های دیگری مانند حجم وابعاد مورد بررسی قرار میگیرند سرد خانه ها از نظر حجم و ابعاد به موارد زیر تقیسم بندی میشوند.

  • سردخانه‌های صنعتی
  • سردخانه کانکسی
  • سردخانه های متحرک
  • سردخانه های اتاقی

و همچنین در طراحی سردخانه ها باتوجه به موادی که نگه داری میشود متفاوت میباشد، مثلا در ساخت سردخانه ای برای نگهداری گوشت باید ریل نگهدارند و ارتفاع قلاب در حالات شقه و نیمه شقه و حتی ارتفاع سقف مورد بررسی قرار گیرد.

5دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران یک دیدگاه

  • علی
 ذاکری

    با اجازتون بازنشر شد 😍😍😍

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه