آنچه درباره اصول کار پمپ وکیوم روغنی باید بدانید!

آنچه درباره اصول کار پمپ وکیوم روغنی باید بدانید!

پمپ وکیوم یا پمپ خلا به دستگاهی گفته  می شود که با مکانیسمی از پیش تعیین شده در یک سیستم مشخص، هوا را وکیوم کرده و از سیستم خارج  می کند در نتیجه در محفظه دستگاه خلا ایجاد  می ‌شود.

پمپ های وکیوم در انواع مدل‌ها تولید  می شوند. پرکاربرد ترین پمپ های خلا موجود در بازار از نظر ساختار به انواع پمپ های وکیوم روغنی و رینگ آبی تقسیم  می شوند. در ادامه مقاله توضیحاتی در خصوص اصول کار پمپ وکیوم روغنی و رینگ آبی به شما ارائه  می کنیم.

اصول کار پمپ وکیوم چیست؟

همانطور که در مطالب فوق به آن اشاره شد وظیفه پمپ وکیوم خارج کردن مولکو‌ل های هوا از سیستم و ایجاد خلا در دستگاه است. برای خروج هوا از یک سیستم باید بین محیط داخل دستگاه و محیط خارج آن اختلاف فشار قابل قبولی ایجاد شود تا مولکول های گاز بتوانند جابه جا شوند. اصول کار پمپ وکیوم به این صورت است که در محیط خارج تعداد کم‌ تری مولکول هوا تجمع یافته است در نتیجه محیط کم فشار سیستم محسوب  می شود و در محیط داخل که محیط پرفشار سیستم است مولکول های گاز بسیار متراکم شده‌اند. در چنین حالتی مولکول های گاز از محیط پرفشار به محیط کم فشار منتقل  می شوند تا جایی که در محفظه دستگاه پمپ وکیوم، خلا ایجاد شود.

با توجه به این‌که سیستم قرار است در چه محدوده فشاری کار کند پمپ های گوناگونی وجود دارد. پمپ های وکیوم قادرند از فشار یک تور تا فشار یک ده میلیاردم تور را متناسب با قدرت موتور به کار رفته در دستگاه در محفظه خلا ایجاد کنند. سیستم های با قابلیت ایجاد خلا تا فشار یک تور در محفظه خلا را خلا پایین و سیستم های با توانایی ایجاد خلا تا فشار یک ده میلیاردیم تور در محفظه خلا را خلا بی نهایت بالا  می نامند.

انتقال مولکول های هوا تا وقتی که فشار داخل دستگاه به یک برسد تقریبا کار راحتی است و بدون دردسر انجام  می شود اما پس از آن برای خروج آخرین مولکول‌ها باید موتور پمپ با شدت بیش‌تری کار کند. در مواردی که اختلاف فشار بین محیط داخل دستگاه و محیط خارج آن کم است از پمپ خلا با قدرت بیش تری باید استفاده کنیم تا بتوانیم در محفظه خلا ایجاد کنیم.

به طور کلی هیچ گاه در یک سیستم بزرگ تنها از یک پمپ وکیوم استفاده ن می شود بلکه در هر سیستم چند نوع پمپ وکیوم که هرکدام در محدوده فشاری متفاوتی عمل  می کنند وجود دارد. هدف از قرار دادن چندین نوع پمپ در سیستم این است که هر یک از پمپ‌ها قسمتی از وظیفه کاهش فشار در محفظه و ایجاد خلا در آن را انجام دهند تا جایی که نهایتا فشار داخل محفظه به صفر نزدیک شده و درون آن خلا ایجاد شود. این پمپ‌ها به صورت متوالی در امتداد هم قرار داده  می شود.

اصول کار پمپ وکیوم رینگ آبی

پمپ وکیوم رینگ آبی یا در گردش به عنوان یکی از پرمصرف ترین پمپ های وکیوم به فراوانی در شکل‌ها، اندازه‌ها و محدوده های فشاری متفاوت در بازار به فروش  می رسند. این پمپ‌ها به دلیل دوام و مقاومت بالا، بازده فوق العاده و هزینه پایین تعمیر و نگهداری بسیار مورد پسند صاحبان صنعت های عظیم هستند.

وظیفه پمپ وکیوم رینگ آبی مانند هر پمپ خلا دیگری خروج مولکول های گاز از سیستم و ایجاد خلا در محفظه است. پمپ وکیوم در گردش وظیفه خود را به کمک یک جسم پروانه‌ای با جتس های گوناگون استیل، برنج و یا چدن که در سیستم وجود دارد انجام  می دهد به این صورت که این پروانه به دور خود  می  چرخد؛ در نتیجه مایع اطراف آن نیز شروع به حرکت  می کند و حلقه ایجاد می کند؛ بدین طریق هوا را از محفظه خلا خارج کرده و فشار درون آن را به حدود صفر  می رساند.

اصول کار پمپ وکیوم رینگ آبی مشابه عملکرد پمپ های چرخشی یا روتاری است با این تفاوت که در این سیستم، خلا در دستگاه به وسیله چرخش مایع ایجاد  می شود. وظیفه خنک کردن موتور پمپ در اینگونه سیستم‌ها بر عهده مایع در جریان درون دستگاه است.

دقت شود در پمپ های وکیوم رینگ آبی از مایعاتی  می توان استفاده کرد که دو ویژگی منحصر به فرد زیر را داشته باشند: ۱) به خوبی بتوانند با فرآیند ایجاد خلا در محفظه سازگار شوند، ۲) توانایی ایجاد فشار بخار مثبت در دستگاه را داشته باشند.

اصول کار پمپ وکیوم روغنی

در مجموع، اصول کار پمپ وکیوم روغنی تقریبا مشابه انواع دیگر پمپ های خلا  می باشد. پمپ های وکیوم روغنی قدرت متوسطی در فشرده سازی و ایحاد خلا دارند به همین دلیل در سیستم‌هایی از این پمپ وکیوم به کار برده می شود که ایجاد خلا متوسط در نحوه کارکرد آن‌ها قابل قبول باشد. به طور مثال در مواردی چون ساکشن‌ موجود در بیمارستان‌ها، صنعت رنگ، صنعت چرم سازی، صنایع ساخت ماشین و… پمپ های وکیوم روغنی بسیار پرکاربرد هستند.

مکانیسم عمل در این پمپ‌ها نیز مشابه طرز کار پمپ وکیوم در گردش است با این تفاوت که در پمپ وکیوم روغنی، روغن به جای مایع به کمک پروانه، حلقه ایجاد  می کند، در نتیجه سرانجام هوا در این رینگ‌ها محبوس شده و از درون دستگاه به محیط بیرون انتقال داده  می شود.

با توجه به اینکه این پمپ، کاملا با روغن در تماس است و تنها با وجود روغن، وظایف پمپ وکیوم روغنی، به درستی انجام  می شود، بسیار مهم و حیاتی است که دستگاه با روغن باکیفیت و به دور از هرگونه کثیفی و آلودگی کار کند. پمپ وکیوم پر شده با روغن درجه یک و مناسب دستگاه، تاثیر به سزایی در افزایش راندمان و دوام دستگاه دارد.

انواع مدل های پمپ وکیوم روغنی

پمپ وکیوم روغنی برخلاف پمپ وکیوم رینگ آبی که تنها در یک مدل در بازار به فروش  می رسد، در دو نوع تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای تولید  می شوند

نوع تک مرحله‌ای پمپ وکیوم روغنی به این صورت است که به محض قطع جریان برق موتور آن متوقف  می شود در نتیجه بلافاصله وظیفه خلاسازی دستگاه مختل  می شود. در حالی‌که در نوع دو مرحله ‌ای با قطع جریان برق دستگاه تا زمان مشخصی همچنان در حال کاهش فشار و ایجاد خلا نسبی در محفظه دستگاه است. پس از این زمان تعیین شده دستگاه خلاسازی را متوقف  می کند.

جمع بندی

پمپ وکیوم یکی از رایج ترین دستگاه‌ها و ابزارهای مورد استفاده در سیستم های صنایع پالایشی و کارخانه‌ای بزرگ محسوب  می شود. آگاهی کلی و کاربردی از ویژگی‌ها و اصول کار پمپ وکیوم برای صاحبان این صنایع بسیار مهم است.

6دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
حسین موسوی نیا

حسین موسوی نیا 13پست تا امروز

دیدگاه کاربران 6 دیدگاه

  • اسحاق

    درود و خسته نباشید…ببخشید لطف کنید بفرمایید برای تشخیص و خرید کمپرسور دانفوس اصل سه چهارم برای یخچال ۶درب فروشگاهی چه نکاتی را باید مدنظر داشت.. ممنون میشم قیمت روز رو هم قید بفرمایید..سپاس

    پاسخ دهید

    • sarmayesh

      سلام دوست عزیز.اول اینکه حتما از مراکز معتبر تهیه کنید.دوم اینکه حتما دقت کنید کلمه دانفوس روی موتور حک شده باشه.برچسب روی موتور نوشته شده باشه دانفوس .به دلیل اینکه دانفوس و سکاپ کامل شبیه به هم هستند بعضا کمپرسور سکاپ رو به جایی دانفوس میفروشن.برای قیمت روز هم لطفا با فروشگاه تماسس بیرید.ممنونم. 05138595333

      پاسخ دهید

  • Mohamad

    درود و خسته نباشید

    پاسخ دهید

  • میلاد
 زاهدی

    دست مریضاد استاد

    پاسخ دهید

  • سجاد
 نصیری

    شما کانال تلگرام هم دارین؟ 😍😍😍

    پاسخ دهید

  • حبیب الله
 رسولی

    منابع این مطلب کجاست؟ 😍😍😍

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه