کندانسور یخچال و هرآنچه از آن باید بدانید

کندانسور یخچال و هرآنچه از آن باید بدانید

کندانسور یخچال یکی از اصلی ترین قطعات چرخه فرایند یخچال است. بهتر است اندکی با خود کندانسور آشنا شوید.این قطعه کاربردهای زیاد داشته و در وسایلی که جز سیستم های برودتی به حساب می آیند وجود دارد. شما در مواجه با این وسیله ممکن است سوالاتی برایتان پیش آید:

کندانسور یخچال چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

کندانسور چه کارهایی در سیستم برودتی انجام می دهد؟

در نگهداری از کندانسورها چه نکاتی را باید توجه کنیم؟

در ادامه می توانید به پاسخ سوالات خود برسید.

در سیستم هایی مانند کولر گازی و یخچال ها، کندانسور وسیله ای است که طی فرایندی گاز مبرد را به حالت مایع متراکم و تبدیل می کند. در طی این فرایند گرما توسط ماده آزاد می شود و این دستگاه گرما را به محیط اطراف منتقل می شود. کندانسورها برای دور کردن و از بین بردن گرما در بسیاری از سیستمهای صنعتی استفاده می شوند. کندانسورها در انواع مختلف در سیستم های تبرید استفاده می شود که در برخی اندازه کوچک و در برخی دیگر نیز اندازه بزرگتری دارند.

کندانسورها معمولا در کولر گازی ها، فرایند های شیمیایی، یخچال ها و … استفاده می شود. افرادی که می دانند کندانسور یخچال چیست معمولا افراد متخصص در این حوزه هستند. ما در ادامه مطلب سعی داریم شما را به شناخت کاملی از کندانسور کولر گازی و یخچال برسانیم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در بخش تعمیر کولر گازی در مشهد با ما در ارتباط باشید.

کندانسور یخچال چگونه کار می کند؟

وظیفه اصلی کندانسور انتقال گرما است و تبدیل بخار و گاز مبرد به مایع است. کندانسور یخچال یا کولر گازی به انتقال حرارت کارآمد که در طی تغییرات فاز رخ می دهد، متکی است و در سیستم یخچال هنگام چگالش بخار به مایع عملکرد خود را نشان می دهد. گاز مبرد از کمپرسور به طور معمول در دمای بالاتر برای تبدیل به مایع وارد کندانسور می شود. گاز در این فرایند به دمای اشباع می رسد و به عنوان مایع متراکم می شود و گرمای زیادی از خود آزاد می کند. از آنجا که این روند در کندانسور انجام می شود، مقدار گاز رفته رفته کاهش می یابد و مقدار مایع افزایش می یابد و در نتیجه خروجی کندانسور، فقط مایع باقی می ماند.

دو مزیت مهم کندانسور یخچال

  1. انتقال حرارت توسط کندانسور بسیار بهتر از فرایند حرارت محسوس یا همان گرمای محسوس عمل می کند.
  2. دمای انجام کار در طول فرایند میعان معمولا ثابت است.

خب تا اینجای کار با نحوه کار کندانسور کولر گازی یا یخچال آشنا شدید. این دستگاه به دلیل کارایی زیاد انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم. در ادامه بهتر متوجه می شوید که کندانسور یخچال چیست.

انواع کندانسور یخچال و نوع عملکرد آن ها

کندانسور های هوایی یا air-cooled

این کندانسور که در یخچال ها و کولر گازی بیشتر استفاده می شود به دلیل قرار گرفتن در محیط و استفاده از فن به کندانسورهای هوایی معروف هستند. این کنداسور به صورت یک شبکه توری مانند در پشت یخچال وجود دارد. این مدل امروزه به گونه ای منسوخ شده می باشد و دیگر در یخچال های جدید مشاهده نمی شود. یکی از مهم ترین ویژگی های این نوع کندانسور که برگه برنده آن در مقابل کندانسور های فن دار است، نوع شکل آن است که دیرتر گرد و غبار را به خود جذب می کند. شبکه های این کنداسور معمولا به صورت توری مانند در جهات موازی از هم قرار دارند.

کندانسور مکعبی

این کندانسور یخچال که در یخچال های جدید کاربرد زیادی دارد توسط یک فن عملکرد خود را به نمایش می گذارد. کندانسور مکعبی که به کندانسور حجمی نیز نام برده می شود، گرما را از کمپرسور گرفته و به محیط بیرو انتقال می دهد. این کندانسور نسبت به دیگر کندانسورها به نظافت بیشتری نیاز دارد. در نتیجه سعی کنید در زمان سرویس یخچال کندانسور را با روش هایی که در بخش مقالات آموزشی ما آمده است شستشو دهید. تمیزی کندانسور یخچال در این مدل می تواند بازدهی کار را بالا ببرد.

کندانسور Water-cooled

کندانسور آبی معمولا در کولر گازی وجود دارد. در فرایند این کندانسور از لوله هایی استفاده می شود که گاز مبرد از لوله ها عبور کرده و عمل کندانس انجام می شود. این کندانسور به دلیل مصرف کم آب در بسیاری از مکان هایی که با مشکل کم آبی روبرو هستند از این کندانسور استفاده می شود. کندانسور های تبخیری مشکلات مربوط دفع آب را کاملا حل کرده و به عنوان یک کندانسور اقتصادی می تواند انتخاب خوبی برای خرید سیستم برودتی باشد. کولر گازی هایی که ا این کندانسور استفاده می کنند معمولا مصرف انرژِ بهتر و مناسب تری نسبت به دیگر کولر گازی ها دارند. این نوع تکنولوژی را به سادگی نمی توان به عنوان کندانسور یخچال استفاده کرد.

کندانسورهای سیستم های برودتی اگر با مشکل مواجه شوند ممکن است خسارات سنگینی را برای شما قرار دهند. به همین منظور سرویس دهنده های یخچال و کولر گازی برای کندانسور وقت ویژه ای را قرار می دهند. هر کدام از کندانسورها برا نگهداری به موارد خاص خود نیاز دارد. ولی در مجموع نظافت و تمیزی برای این وسیله بسیار مهم است، مخصوصا در کندانسورهای فن دار. به طور کلی کندانسورها به راحتی می توانند عملکرد یخچال و کولر گازی بهبود ببخشند و در صورتی عدم رسیدگی به راحتی می توانند عملکرد یخچال و کولر گازی را مختل کنند.

5دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران 3 دیدگاه

  • بهنام
 کیان

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

    پاسخ دهید

  • یوسف
 تابش

    منابع این مطلب کجاست؟ 😍😍😍

    پاسخ دهید

  • علی محمد
 مهرابی

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه