انواع گاز مبرد یخچال | بهترین گاز مبرد یخچال چیست؟

انواع گاز مبرد یخچال | بهترین گاز مبرد یخچال چیست؟

گاز مبرد یخچال یکی از مهمترین بخش های سیستم برودتی یخچال ها و سیستم های سرمایشی است. این گازها وظیفه دارند که گرمای مواد درون یخچال را بگیرند و به بیرون منتقل کنند. از قدیم الایام مردم از گاز آمونیاک برای یخچال های خود استفاده می کردند و این گاز نیز همین وظیفه را داشت یعنی با جذب گرما متراکم می شد و باعث ایجاد سرما در محیط می شود. گاز مبرد یخچال که در این سیستم و کولر گازی ها وجود دارد با ورود به کندانسور تحت فشار بالا قرار گرفته و تبدیل به مایع می شود.

این مایع که حاصل کار کندانسور است، وظیفه دارد که سرما را در محیط یخچال ایجاد کند. شما می توانید این گاز را ماده اولیه سیستم های برودتی برای ایجاد سرما بدانید. گاز مبرد در تمام سیستم های برودتی در انواع مختلف وجود دارد. معمولا این گاز تحت عنوان فریون در سیستم های برودتی استفاده می شد که به دلیل مضرات که برای محیط زیست داشت گازهایی با ترکیبات جدید را تولید کردند که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود است.

در ادامه این مقاله از سری مقالات فروشگاه لوازم برودتی سرمایش ما 10 گاز مبرد یخچال فریزر که اهمیت ویژه ای در این صنعت دارند، می پردازیم. شما بعد از مطالعه این مطالب می توانید به راحتی بهترین گاز مبرد یخچال تشخیص دهید.

ابتدا لیست این گازهای برودتی را در اختیار شما قرار داده و در ادامه به بررسی تک تک آن ها می پردازیم. این لیست به ترتیب پرطرفدارترین و بهترین گاز یخچال فریزر قرار گرفته است:

  1. گاز R600A
  2. گاز R134A
  3. گاز R410
  4. گاز R12
  5. گاز R22
  6. گاز R404
  7. گاز R290
  8. گاز R401
  9. گاز R507

1) گاز مبرد یخچال نوع R600A

یکی از گازهای طبیعی که در یخچال فریزرها استفاده می شود گاز R600A است. این گاز در دسته گازهای متان قرار گرفته و جز هیدروکربن ها به حساب می آید. این گاز در بازار بین سرویس کاران به عنوان گاز فندک های معمولی شهرت دارد و به دلیل دردسر کمی که دارد از محبوبیت خاصی بین تکنسین های یخچال برخوردار است. گاز R600A نسبت به برخی گازها مصرف برق را افزایش داده و بازدهی انرژی را دو رتبه کاهش می دهد. البته نکته مهم این گاز هزینه کمی است که برای تولید آن صرف می شود. در مقایسه با گازهای R134 و R12 هزینه کمتری برای تولید آن نیاز دارد. برتری دیگر گاز R600A درصد سمی بودن آن است. این گاز نسبت به R134 و R12 کمتر به محیط زیست و بدن انسان آسیب سمی وارد می کند. اما شاید بزرگترین عیب این گاز قابلیت اشتعال بالا آن باشد.

این مورد متاسفانه خطرناک بوده و نمی تواند از آن چشم پوشی کرد. شما تصور کنید اگر یخچال شما که با این گاز پر شده است دچار نشتی شود، ممکن است باعث انفجار در منزل شما شود. زمانی که شما متوجه شدید که گاز یخچال چیست بهتر است که قبل از انتخاب گاز خود از مقالات این چنینی اطلاعات کامل را بدست آورید. دیگر نکته ای که برای این گاز وجود دارد این است که شما برای مخزن یخچال خود باید نهایتا 150 گرم از این گاز را استفاده کنید و استفاده بیشتر آن خطرات بعد از آن را به دنبال دارد. در پایان باید بگوییم که این گاز مورد توجه بسیاری از صنایع یخچال سازی اروپایی قرار گرفته و بسیاری از آن ها از گاز R600A در یخچال های خود استفاده می کنند.

2) گاز یخچال فریزر R134A

یکی دیگر از انواع گاز برودتی در سری گاز مبرد یخچال، R134A است که بر اساس تحقیقات به عمل آمده، این گاز جایگزین گاز مبرد R12 وارد صنعت یخچال سازی شده است. یکی از مدل های معروف گاز R134A که به عنوان بهترین گاز مبرد یخچال فریزر معرفی شده است، گاز saf isceon می باشد که در بازار ایران رواج پیدا کرده است. کیفیت بالای این محصول و بهبود عملکرد سیستم سرماساز وسایلی مانند یخچال فریزر و کولر گازی باعث شده است که با استقبال قابل توجهی روبرو شود. اطلاعات کامل تر این محصول در صفحه محصول بهترین گاز برودتی وجود دارد که در آنجا نیز می توانید سفارش گاز برودتی خود را ثبت کنید.

در صورتی که قصد سفارش انواع گاز مبرد یخچال فریزر را دارید می توانید از صفحه محصولات گاز برودتی ما در شرکت سرمایش دیدن کنید و در کمترین زمان، گاز یخچال فریزر مورد نظرتون رو سفارش دهید.

3) گاز یخچال فریزر R290

این گاز برودتی که به پروپان معروف است جایگزین مناسبی برای گاز R22 می باشد. این گاز به دلیل خواص ترمودینامیکی که دارد باعث ایجاد بازدهی بالا در مصرف انرژی می شود. یعنی شما با مصرف اندکی انرژی بیشترین بازدهی را خواهید داشت. خب این ویژگی نشان می دهد  که گاز مبرد یخچال R290 به راحتی توانسته است با دستگاه برودتی ارتباط برقرار کند و سازگاری مناسبی با اجزای آن داشته باشد.

این گاز نقطه جوش پایین تر به نسبت گاز R600A دارد و در نتیجه عملکرد بهتری نسبت به این گاز خواهد داشت. گاز R290 برای محیط زیست نیز ضرر نداشته و به راحتی می توانید از آن استفاده کرده و نگرانی از این بابت نداشته باشید.

یکی از مهم ترین نکاتی که در هنگام خرید کولر گازی اسپلیت دست دوم باید در نظر بگیرید، مقدار گاز مبرد دستگاه است.

4) گاز یخچال فریزر R410A

افرادی که می دانند گاز یخچال چیست نام این گاز را زیاد شنیده اند. این گاز ترکیبی از گازهای R32 و R125 می باشد که به اندازه مساوی با هم ترکیب شده و گاز R410A را تولید می کنند. این گاز نیز جایگزین خوبی برای گاز R22 می باشد. گاز مبرد یخچال R410A به دلیل این که ترکیبی از چند گاز می باشد باید حتما به صورت مایع شارژ شود. نقطه جوش این گاز به نسبت گاز R290 کمتر بوده و از نظر می توان آن را برتر از گاز R290 دانست.

5) گاز مبرد یخچال R401A

یکی دیگر از گازهای ترکیبی این گروه گاز R401A است که با ترکیب شدن چند گاز به وجود می آید. این گاز معمولا در یخچال های فروشگاه های بزرگ استفاده می شود. گاز یخچال فریزر R401A از ترکیب گازهای R22 و R152A و R124 بدست می آید. نقطه جوش این گاز نسبت به گاز های R410A و R600A کمتر بوده و از این نظر برتری نسبت به این ها نخواهد داشت.

6) گاز مبرد یخچال R12

یکی از قدیمی ترین گازهای برودتی که امروزه کاربرد چندانی نداره، گاز مبرد R12 هست. معمولا یخچال فریزرها و سیستم های برودتی قدیمی یعنی محصولاتی که تا 8 سال پیش تولید میشد، از این مدل گاز استفاده می کردند. اکنون گاز R12 در بازار ایران بسیار کمیاب شده است و در صورت موجود بودن، قیمت بسیار بالاتری به نسبت دیگر گازها خواهد داشت.

7) گاز مبرد یخچال R22

در گذشته بهترین گاز مبرد یخچال گاز برودتی R22 بود. مبرد R22 که گاهی اوقات با نام R22 Freon یا HCFC-22 Freon نیز شناخته می شود، یک خطر زیست محیطی است زیرا به تخریب لایه ازن کمک می کند. برخی محدودیت هایی را برای R22 وضع کرده و این شرط را صادر کرده است که مبرد R22 باید تا سال 2020 از استفاده در سیستم های خنک کننده حذف شود. در این مرحله، R22 دیگر تولید نمی شود و نمی تواند به عنوان مبرد در تهویه مطبوع جدید استفاده شود سیستم های R22 با R-410A جایگزین می شود، ماده ایمن تری که ماده مبرد استاندارد و مطابق با تجهیزات تهویه مطبوع است.

8) گاز یخچال فریزر R404

یکی دیگر از این گازها برای یخچال فریزر و سیستم های برودتی که در لیست بهترین گاز مبرد یخچال فریزر نیز قرار میگیرد، گاز R404 هست. این گاز که جایگزینی مناسب برای گاز R502 و R22 است، برای کاربری های دمای پایین و متوسط، کاربرد دارد. درست است که این گاز محبوبیت زیادی دارد، اما با GWP بالای 2500، دارای ممنوعیت برای استفاده است. ولی مدل احیا شده R404A تا سال 2030 مجاز برای استفاده در سیستم های برودتی می باشد.

گاز R404A برای سیستم های برودتی در کارخانه ها، فروشگاه های بزرگ، سردخانه های متحرک مانند کامیونت ها، نیسان ها و تریلرهای یخچالی، قابل استفاده است. شما می توانید این گاز را در وزن های 11، 22، 50 کیلو گرم تهیه کنید.

9) گاز یخچالی R507

بیشتر گازهای برودتی که در بازار وجود دارد، جایگزینی است برای گاز برودتی R22. یکی از همین گازها، R507 است که شهرت قابل توجهی بین گازهای مختلف برودتی دارد. این نوع گاز برودتی، ترکیبی از HFC است که جایگزینی برای R502 و R22 می باشد. بسته بندی های مخصوص و سیلندرهایی که برای این گاز، تعبیه شده است، مجهز به دستگاه فشار باقیمانده (RPD) هستند تا اطمینان حاصل شود که مبرد استفاده شده یا هر ماده دیگری نمی تواند دوباره به داخل سیلندر وارد شود.

8دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران یک دیدگاه

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه