کمپرسور اسکرال
راهنمای کامل کمپرسور اسکرال

راهنمای کامل کمپرسور اسکرال

کمپرسور اسکرال یا همان scroll compressor یک کمپرسور مخصوص طراحی شده است که بر خلاف عملکرد پیستون از بالا و پایین، با حرکت دایره ای کار می کند. کمپرسورهای اسکرال برای استفاده در سیستم های HVAC محبوب تر هستند؛ زیرا نسبت به دیگر مدل های کمپرسور، قابل اطمینان و کارآمدتر هستند. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر این نوع از کمپرسورها می پردازیم اما قبل از ان بهتر است که به خوبی متوجه شوید که کمپرسور چیست و به طور کلی چه کاری انجام می دهد.

کمپرسور چیست و دقیقا چه کاری انجام می دهد

کمپرسور قطعه ای که انرژی مصرف کرده و گاز مبرد را از فضای اواپراتور به داخل می کشد و پس از آن که عملیات فشرده سازی را به شکل کامل انجام داد، این گاز مبرد را وارد فضای کندانسور می کند. همانطور که می دانید وقتی گازی فشرده شود، فشار آن به دنبال آن افزایش پیدا می کند. کمپرسورها به طور کلی به سه دسته کمپرسورهای اسکرال، کمپرسورهای روتاری و کمپرسورهای اسکرال تقسیم می شوند. به طور کلی کمپرسورها از اجزای اصلی وسایل سرمایشی مثل یخچال، کولر گازی و … هستند.

عملکرد کمپرسور اسکرال

یک کمپرسور اسکرال دارای یک اسکرال ثابت است که حرکتی نمی کند و یک اسکرال متحرک که با استفاده از یک پیوند نوسان چرخش می یابد. وقتی این اتفاق بیفتد، قسمت های مبرد بین دو اسکرال به آرامی به مرکز دو اسکرال منتقل می شوند و کاهش حجم گاز را شاهد خواهیم بود. سپس درگاه مرکزی به مسیر کندانسور تخلیه می شود.

مزایا و معایب کمپرسور اسکرال

در مورد مزایا و معایب کمپرسور اسکرال باید بگوییم که مزیت کمپرسور اسکرال این است که قطعات متحرک کمتری داشته و گشتاور کمتری نسبت به کمپرسور های دیگر دارد. این مزیت به روان و راحت بودن روند کار کمپرسور کمک می کند.کمپرسور اسکرال به پمپ اسکرال یا پمپ خلاء اسکرال نیز معروف است.

از کمپرسورهای اسکرال می توان به چندین روش مختلف برای رفع نیازهای صاحبخانه از نظر کارآیی، راحتی و قیمت مناسب استفاده کرد. در مورد معایب این کمپرسور می توان به این موضوع اشاره کرد که در مقایسه با دیگر کمپرسورهای اسکرو و گریز از مرکز، ظرفیت پایین تری برای بازده دادن دارد.

کمپرسورهای تک مرحله ای در اکثر سیستم های سرمایشی و گرمایشی منازل یافت می شوند. ساده ترین و کم هزینه ترین نوع آن ها تنها با یک سرعت کار می کنند. کمپرسورهای تک مرحله ای می توانند یک خانه را به شکل تاثیرگذاری خنک یا گرم کنند.

کمپرسورهای دو مرحله ای با دو سرعت متفاوت کار می کنند که از نزدیکتر خنک کننده یا گرمای آنها را با نیازهای دقیق خانه مطابقت می دهد. امکان کار با سرعت کمتر و بیشتر باعث می شود رطوبت اضافی هوا از بین برود و در ضمن باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود. کمپرسور دو مرحله ای در صورت نیاز می تواند به ظرفیت کامل خود تغییر کند. کمپرسورهای دو مرحله ای معمولاً نسبت به سیستم های تک مرحله ای دارای انرژی بیشتری هستند.

تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو

با توجه به آمارهای به دست آمده، کمپرسورهای اسکرال و اسکرو در بین کسب و کارهای مختلف، محبوبیت بیشتری نسبت به دیگر کمپرسورها پیدا کرده اند. برای اینکه بدانید که کدام یک از این کمپرسورها برای کار شما مناسب تر است، باید بدانید که تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو را به خوبی بدانید.

موارد استفاده کمپرسورهای اسکرو بیشتر در چیلرهایی است که ظرفیت بالایی دارند. از این موضوع می توانیم متوجه شویم که کمپرسورهای اسکرو دارای مقاومت بیشتری نسبت به کمپرسورهای اسکرال هستند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که اگر از این کمپرسورهای برای فشرده سازی گاز مبرد استفاده کنیم، این عمل می تواند هزینه زیادی داشته باشد. در این حالت شما باید از کمپرسور اسکرال در روند کاری خود استفاده کنید. کمپرسور برودتی دارای انواع مختلفی هستند که شناخت آن ها می تواند کمک زیادی به شما کند.

4دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران بدون دیدگاه

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه