نکات کاربردی در شارژ گاز کولر گازی

نکات کاربردی در شارژ گاز کولر گازی

شارژ گاز کولر گازی و نکاتی که برای انجام آن باید رعایت شود، از اهمیت زیادی برخوردار است. شارژ مجدد گاز کولر در هیچ زمانی لازم و ضروری نیست. مگر اینکه مدار سرمایش کولر گازی شما دچار نشتی گاز شده باشد. نشت گاز به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد که ما سعی داریم در مقالات بعدی فروشگاه برودتی سرمایش این دلایل را به صورت جامع بررسی کنیم. اما اگر نشت گاز رخ دهد، حتما باید در اسرع وقت این مشکل برطرف شود.

ابتدا باید دلیل نشت گاز را بیابیم و آن را برطرف کنیم؛ سپس به شارژ گاز کولر گازی خود بپردازیم.

ابزارهای لازم جهت شارژ گاز کولر گازی

بعد از اینکه نشتی گاز برودتی را برطرف کردید، سپس باید از میزان شارژ گاز کولر گازی خود اطلاع پیدا کنید. برای اطلاع یافتن از میزان شارژ می توانید با بخش خدمات پس از فروش ما، در تماس باشید. حال برای انجام این کار ابتدا باید ابزار لازم جهت شارژ را تهیه کنید. این ابزار شامل موارد زیر می باشد:

  • پمپ خلاء
  • فشارسنج
  • بطری های گازی که برای کولر گازی استفاده می شوند

بیشتر بدانید : قیمت پک شارژ گاز

آموزش گاز زدن به کولر گازی به صورت مرحله به مرحله

ما در آموزش گاز زدن به کولر گازی سعی داریم آموزشی را ارائه دهیم که دیگر شما نیاز به حضور افراد متخصص نداشته باشید. خودتان بتوانید به راحتی با مطالعه این مقاله و رعایت نکات لازم از نحوه شارژ گاز کولر گازی اطلاعات کسب کنید.

اتصال فشار سنج

در طول آموزش گاز زدن به کولر گازی می توانید در صورت برخورد با مشکل یا سوال خاصی با کارشناسان ما در ارتباط باشید. در اولین مرحله ابتدا دستگاه فشار سنج را به شیر گاز کولر گازی متصل می کنیم.

بعضی از کولر گازی ها دارای دو دریچه ورودی هستند که شامل دریچه فشار قوی و دریچه فشار کم می باشد. البته برخی از کولر گازی ها فقط یک دریچه ورودی دارند. زمانی که کولر گازی در حالت گرم کردن کار میکند، از فشار گاز زیاد بهره میگیرد ولی در حالت سرد کردن فشار به نسبت کمتر است.

اگر کولر گازی شما دارای ورودی دو دریچه ای است، باید لوله قرمز رنگ را به فشار قوی و لوله آبی رنگ را به فشار پایین متصل می کنید.

اما برای شارژ گاز کولر گازی که ورودی آن یکی دریچه ای است، برای گاز زدن آن باید در زمان های خاص عمل کنید. مثلا برای تابستان گاز فشار کم نیاز دارید ولی برای زمستان، گاز فشار قوی لازم دارید.

ایجاد خلاء در لوله کولر گازی

در تمام مراحل شارژ گاز کولر گازی اسپیلت باید سعی کنید بدون خطا کار را انجام دهید که دوباره نشتی گاز صورت نگیرد. بعد از اینکه فشارسنج را به ورودی ها متصل کردید، باید شلنگ زرد (لوله ورودی که در وسط قرار دارد) به ورودی پمپ خلاء وصل کنیم. ایجاد کردن خلاء مناسب در لوله بر رفتار کولر گازی تاثیر زیادی میگذارد.

در ادامه با دلایل ایجاد خلا مناسب در لوله ها و چگونگی تاثیر آن بر میزان شارژ گاز کولر گازی را بررسی می کنیم:

  • باعث از بین رفتن هوای اضافی در لوله می شود.
  • باعث حذف رطوبت هوا از لوله ها می شود.
  • باعث سرعت بخشیدن به مراحل شارژ گاز کولر گازی اسپیلت می شود.

در مراحل آموزش گاز زدن به کولر گازی، مرحله  پمپ خلا اگر به درستی انجام شود، همان طور که گفته شد باعث سرعت بخشیدن در کار و همین طور بهره وری بیشتر آن می شود.

شارژ گاز کولر گازی

پس از اتصال باید بگذاریم پمپ وکیوم برای مدتی کار کند. حال این مدت زمان چه قدر است؟ این مدت زمان به اندازه دستگاه، طول لوله ها و موارد این چنینی بستگی دارد. همچنین به ظرفیت لوله خلاء و نوع نشتی گاز و مدت زمانی که دستگاه بدون گاز قرار گرفته است، نیز بستگی دارد. با این وجود، فک میکنید نمیتوانید مدت زمان مشخصی را تعیین کنید، نگران نباشید. میتوانید مدت زمان بیشتری را برای پمپ خلا در نظر بگیرید.

به طور کلی، اگر کولر گازی به طور کامل گاز خود را از دست ندهد، امکان ورود هوا و رطوبت امکان پذیر نیست، زیرا هر مقدار گازی که در دستگاه باقی مانده باشد نیازمند فشار و خلاء مورد نیاز خودش است. پس هوا و رطوبت نمیتوانند به داخل محفظه آن ورود کنند.

شارژ گاز کولر گازی

بعد از اتمام کار پمپ خلاء شروع به شارژ گاز کولر گازی میکنیم. میزان شارژ گاز کولر گازی بستگی به نوع گازی که انتخاب میکنید و همین طور نوع دستگاه شما دارد. امروزه گاز های برودتی مختلفی در بازار موجود هستند که هر کدام بر میزان شارژ گاز کولر گازی تاثیر میگذارد.

برخی از این گاز ها آذئوتروپیک هستند و برخی خیر. ما سعی داریم به گونه ای شارژ کردن گاز کولر گازی را آموزش دهیم که برای تمام گاز ها این روش قابل استفاده باشد.

ابتدا باید میزان گنجایش گاز دستگاه را بدست آورده و سپس با در اختیار داشتن بطری گازی برودتی خود و تهیه آن گاز به صورت مایع، عملیات شارژ گاز را شروع کنیم.

قبل از بدست آوردن گنجایش دستگاه، باید نکاتی در رابطه با بطری دستگاه را بدانید:

شما باید بطری دستگاه خود را بشناسید. ببرخی از بطری ها دو ورودی مجزا برای گاز و مایع دارند و برخی دیگر دارای یک ورودی هستند. اگر قصد تعویض بطری را دارید، باید بدانید که کاربرد بطری با دو ورودی پرکاربردتر است.

برای بدست آوردن گنجایش گاز دستگاه کافی است بطری را به ورودی زرد رنگ متصل کرده و سپس مقیاس سنج را روی صفر کیلوگرم قرار داده آنگاه ظرفیت دستگاه با کاهش وزن بطری بدست می آید.

بعد از تمام تنظیمات بالا باید باید درب بطری و فشارسنج را باز کرده تا مقداری گاز خارج شود، سپس شروع به شارژ گاز کولر گازی کنیم. زمان شارژ گاز به دما، فشار بطری و مقدار گاز مورد نیاز بستگی دارد.

زمان شارژ گاز بین پنج تا ده دقیقه کافی است، مگر اینکه فشار هر دو (بطری و دستگاه) متعادل باشد و مانع ورود گاز به داخل دستگاه شود. در این حالت لازم است دستگاه را روشن کنید تا فشار پایین بیاید و گاز را مکش کند.

نکته مهم در نحوه شارژ گاز کولر گازی این است که باید شارژ در فشار پایین انجام شود.

سخن پایانی

در بحث شارژ گاز کولر و آموزش گاز زدن به کولر گازی، نکته مهم انجام کار به روش صحیح است. اگر بخواهید به گونه ای عمل کنید که بعد پایان کار به نشتی گاز بخورید این جریان هزینه سنگینی برای شما میگذارد. پس سعی کنید با در نظر گرفتن میزان شارژ گاز کولر گازی و فشاری که باید برای وارد کردن گاز در نظر بگیرید، به بهترین شکل ممکن کار را انجام دهید.

6دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران بدون دیدگاه

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه