ترموستات
انواع ترموستات و نحوه کارکرد

انواع ترموستات و نحوه کارکرد

برای شروع این بحث، در ابتدا بهتر است تفاوت بین یک دماسنج و یا ترموستات را در نظر بگیریم. دماسنج وسیله ای برای اندازه گیری دمای محیط است، ولی ترموستات را می توان ابزاری نامید که با استفاده از آن دمای محیط را می توان کنترل کرد. فرقی نمی کند کدامیک از انواع ترموستات را مد نظر بگیرید، به صورت کلی کارکرد ترموستات کنترل دما است و استفاده از این ابزار برای تنظیم دمای محیط های مسکونی و کاری کاملاً ضروری است. در ادامه ی این متن قصد داریم نگاه دقیق تری به این ابزار داشته باشیم، اینکه ترموستات چیست؟ انواع ترموستات را به شما معرفی کنیم و کارکرد کلی ترموستات را نیز شرح دهیم.

ترموستات چیست؟

این بحث را با یک سوال آغاز می کنیم. شما دمای منزل خود را چطور تنظیم می کنید؟ البته امروزه گزینه ها و امکانات مختلفی برای این کار طراحی شده اند؛‌ از اپلیکیشن های گوشی های هوشمند گرفته که به سیستم کنترل دمای منزل شما متصل می شوند، تا دستگاه های کنترل دمای قدیمی که در گوشه‌ای از خانه نصب می شوند. در واقع تمام اینها نوعی از ترموستات هستند! به صورت بسیار خلاصه و ساده، عنصر اصلی و هسته ای به کار رفته در سیستم های کنترل دمای محیط، همین ترموستات است. تنها کافیست دمای مورد نظر خود را در این دستگاه وارد کنید تا ترموستات دما را در همین مقدار مورد نظر شما حفظ کند. البته این دما ممکن است در محیط کاری، منزل و یا حتی کتری آب باشد! چراکه از انواع مختلف ترموستات در تمامی مصارف و صنایع با همین هدف استفاده می شود. اگر دمای محیط از دمای مورد نظر شما کمتر شد، ترموستات وسیله گرمایشی را روشن می کند تا دمای محیط بیشتر شود. و از سوی دیگر، اگر دمای محیط از حد مشخص شده بیشتر شد، ترموستات دستور خاموش شدن دستگاه گرمایشی را صادر می کند تا دمای محیط بیش از اندازه بالا نرود.

مطالبی که پیش‌تر بیان شد، سازوکار کلی یک دستگاه ترموستات است که به صورت بسیار ساده بیان شد. ولی پیش از اینکه به تشریح نحوه کارکرد و سازوکار ترموستات بپردازیم، باید انواع مختلف ترموستات هایی که در خانه مورد استفاده قرار میگیرند را بشناسیم. امروزه عموماً در منازل از ترموستات های دیجیتالی استفاده می شود، ولی در گذشته استفاده از ترموستات های مکانیکی  متداول تر بود. به صورت کلی این موارد را نیز در خاطر داشته باشید:

بعضی از انواع ترموستات بی سیم هستند و با باتری کار می کنند.

برخی از انواع ترموستات سیمی بوده و این سیم به دستگاه گرمایشی متصل می شود.

برخی از انواع ترموستات قابل برنامه ریزی هستند. شما قادر خواهید بود به این نوع ترموستات ها یک برنامه زمانی ارائه کنید تا در طی ساعات مشخصی از روز سیستم گرمایشی را روشن کنند.

ترموستات های هوشمند محصولات جدیدتری هستند. ترموستات های هوشمند قابلیت یادگیری دارند و عادات شما را یاد گرفته و بر همان اساس عمل می کنند.

ما بهترین نکات و طلایی ترین نکات را در صفحه مربوط به تعمیر کمپرسور یخچال فریزر برای شما فراهم کرده ایم

ترموستات چطور کار می کند؟

همانطور که پیش‌تر بیان شد، ترموستات دمای محیط را تحت نظر دارد و بر همین اساس دستور شروع به کار و یا توقف فعالیت وسایل گرمایشی و سرمایشی را صادر می کند. اولین ترموستات در اوایل قرن هفدهم و توسط مردی هلندی به نام کونیلس دیبل اختراع شد. در آن زمان او یک شناور را داخل دماسنجی جیوه‌ای قرار دارد و دستگاه را به ورودی سوخت یک بخاری متصل کرد. ولی دما به حد مورد نظر رسید، جیوه بالاتر آمد و جسم شناور روی جیوه باعث شد تا مسیر ورودی سوخت بسته شده و بخاری خاموش شود.

کارکرد ترموستات های امروزی نیز اساساً به همین شکل است، ولی تکنولوژی به کار گرفته شده در آن ها نسبت به اولین ترموستات ساخته شده بسیار تغییر کرده است. ترموستات های امروزی اصولاً یک کلیدِ حساس به حرارت هستند. این کلید ها یک حسگر دما دارند و کلید با توجه به دما باز و یا بسته می شود. باز و بسته شدن کلید در واقع یک جریان الکتریکی را کامل و یا قطع می کند و به همین صورت فعالیت تجهیزات گرمایشی و یا سرمایشی کنترل می شوند. البته این کار هم به صورت مکانیکی و هم به صورت الکترونیکی ممکن است انجام شود. درک کارکرد ترموستات های الکترومکانیکی کمی پیچیده تر است. یک ترموستات الکترومکانیکی معمولاً شامل یک نوار فلزی و یا یک زغالی دو تکه است. با تغییر دما، این تکه زغال و یا فلز تکان می خورد و باعث می شود جیوه‌ی داخل محفظه‌ي ترموستات به سمت دیگر رفته و باعث قطع و وصل شدن کلیک سرمایش و یا گرمایش می شود.

انواع ترموستات های مدرن امروزی قابلیت های بسیار جالب و عجیبی دارند. برای مثال انواع ترموستات هوشمند امروزه روانه بازار شده است که قابلیت یادگیری سلایق و عادات رفتاری شما در داخل خانه را دارد. بنابراین، سازوکار ترموستات و تنظیمات مربوطه را خودش بر اساس همین اطلاعات به دست آمده تنظیم می کند. برای مثال این ترموستات ها می توانند یاد بگیرند که دمای منزل شما را در طول روز و یا در طول شب در مقادیر مختلفی تنظیم کنند، و یا اینکه زمانی که شما در منزل نیستید، دمای هوای خانه را در مقدار خاصی حفظ کنند. این ترموستات ها قابلیت اتصال به سیستم وای‌-فای خانه را هم دارند و بدین طریق آن ها را از راه دور از طریق اینترنت و با کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و یا هوشی های هوشمند می توانید کنترل کنید.

 

چطور ترموستات مناسبی انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب بهترین ترموستات برای منزل خود، موارد مختلفی را می توانید در نظر داشته باشید. مهم ترین آن ها نیازهای شما است. به عبارت دیگر، ترموستات را باید بر اساس نیازهای خود انتخاب کنید.

گرمایش و سرمایش منطقه‌ای: ترموستات های معمولی و دستی امکان تنظیم دمای کل ساختمان را دارند. ولی با استفاده از ترموستات های قابل برنامه ریزی می توانید دمای هر بخش از ساختمان را جداگانه تنظیم کنید. این ترموستات ها معمولاً از طریق سیم به یک دستگاه مرکزی نصب می شوند. یعنی از طریق یک سیستم کنترل مرکزی می توانید دمای بخش های مختلف منزل را تعیین کنید.

سازگاری ترموستات: از هر نوع ترموستات نمی شود با هر هدفی استفاده کرد. برای مثال از ترموستات یخچال نمی توان برای مصارف خانگی استفاده کرد. هنگام انتخاب ترموستات مناسب برای سیستم گرمایش/سرمایش منزل خود، دقت کنید که این سیستم با چه نوع ترموستات هایی سازگار است.

ویژگی های مورد نظر: همانطور که پیش تر بیان شده بود،‌ برخی از انواع ترموستات ها ویژگی های خاص و منحصر به فردی دارند. هنگام انتخاب ترموستات برای منزل خود ممکن است یکی از این موارد را هم مد نظر داشته باشید. برای مثال برخی ترموستات ها را می توان به نحوی برنامه ریزی کرد که در هریک از روزهای هفته دمای مشخصی داشته باشند. برخی از طریق وای-فای به اینترنت متصل می شوند و آن ها را از راه دور می توان کنترل کرد. بنابراین هنگام انتخاب ترموستات دقت داشته باشید که مدل انتخابی شما چه ویژگی هایی دارد.

 

ترموستات یخچال چه وظایفی دارد؟!

همانطور که می دانیم استفاده از ترموستات فقط برای مصارف خانگی و کنترل دمای منزل مرسوم نیست. در حقیقت از ترموستات در بسیاری از تجهیزات و لوازم خانگی شما استفاده می شود. برای مثال می توان به اجاق گاز، چای ساز، یخچال، فریزر و یا کولر اشاره کرد. ترموستات یخچال در واقع تنها یک وظیفه‌ی اصلی دارد و آن هم کنترل خاموش و روشن کردن سیستم سرمایشی یخچال و فریزر است. ترموستات یخچال از همین طریق دمای داخل یخچال را همیشه بین ۰.۵ تا ۴.۵ درجه سانتی گراد حفظ می کند. البته در یخچال هایی مجهز به تکنولوژی بدون برفک، در واقع دو عدد ترموستات در داخل یخچال قرار دارد که یکی از آن ها مسئول کنترل چرخه های یخ‌زدایی است. در ترموستات یخچال عموماً در داخل یخچال و یا فریزر و پست دیواره های آن ها قرار دارند و بخشی از حسگر آن ها به داخل یخچال می آید تا دمای محیط داخلی را کنترل کند. به صورت کلی ۳ نوع ترموستات یخچالی وجود دارد:‌ مدل هایی که با فشار بخار کار می کنند. ترموستات دو قطبی و ترموستات جامد و الکتریکی. در ادامه به معرفی این مدل های ترموستات یخچال خواهیم پرداخت.

 

ترموستات یخچال مدل فشار بخار

این مدل از ترموستات یخچال کارکردی هم مکانیکی و هم الکترونیکی دارد. این مدل دارای میله‌ای شیشه ای است که درون آن با مایعی مانند الکل پر شده است که واکنش زیادی به تغییرات دما می دهد و می تواند سریعاً بخار شود. این ظرف شیشه ای توسط لوله ای نازک به یک دیافراگم متصل می شود. با افزایش دما، مایع نیز منبسط می شود و به دیافراگم فشار وارد می کند. این فشار منجر به روشن شدن کلیدی می شود که مسئول راه اندازی سیستم سرمایشی یخچال است. از سوی دیگر، با کاهش دمای یخچال، مایع داخل لوله منقبض شده و باعث کشیده شدن دیافراگم و در نتیجه روشن شدن موتور یخچال می شود.

 

ترموستات یخچال مدل دو قطبی

این مدل ترموستات یخچال از یک نوار حسگر، شامل دو فلز متفاوت تشکیل می شود. این دو فلز در دماهای مختلفی منبسط و منقبض می شوند. یکی از این دو فلز حساسیت بسیار بالایی به تغییرات دما دارد، ولی فلز دیگر خیر. افزایش دما باعث می شود که این فلز در یک سمت منبسط شود و کلید روشن شدن موتور سرمایشی یخچال را فعال کند. از سوی دیگر، با کاهش دما، نوار از سمت مخالف جمع می شود و در نتیجه باعث می شود تا سیستم سرمایشی یخچال خاموش شود.

 

ترموستات یخچالی جامد و الکتریکی

در این نوع از ترموستات یخچال که به ترموستات الکترونیکی و یا ترموستات دیجیتالی هم شناخته می شود، از یک عنصر الکترونیکی استفاده می شود که در دماهای مختلف قابلیت رسانایی و هدایت الکتریسیته در آن افزایش و کاهش پیدا می کند. یک پردازنده‌ی کوچک هم برای این نوع ترموستات تعبیه شده ات که حساسیت این قطعه را بررسی کرده و آن را با دمای مورد نظر شما مقایسه می کند. بعد از انجام مقایسه، اگر دمای مورد نظر شما بیشتر از دمای محیط یخچال بود، این پردازنده دستور روشن موتور یخچال را صادر می کند. و از سوی دیگر، اگر دمای محیط یخچال کمتر از دمای دلخواه شده بود، پردازنده به موتور یخچال دستور توقف می دهد.

 

مشکلات ترموستات یخچال

انواع مختلف ترموستات یخچال معمولاً برای سال ها بدون هیچ مشکلی کار می کنند، اما ترموستات هم ممکن است خراب شود. همانطور که می دانیم، استفاده از ترموستات این امکان را به شما می دهد تا دمای فضای داخلی یخچال را تنظیم کنید، ولی اگر ترموستات یخچال خراب شود،‌ دیگر این امکان را نخواهید داشت. بنابراین اگر ترموستات یخچال خراب شود، دو حالت ممکن است ایجاد شود. حالت اول اینکه موتور یخچال پس از رسیدن به دمایی مشخص خاموش نشود، که در نتیجه دمای فضای یخچال بسیار کمتر از دمای مورد نظر شما خواهد شد و وسایلی که نباید یخ بزنند هم احتمالاً یخ خواهند زد. البته اگر به موقع متوجه این ایراد نشوید، ممکن است موتور یخچال شما به علت فشار وارده به خاطر فعالیت طولانی مدت و بدون مکث آسیب ببیند. حالت دومی که در اثر خراب شدن ترموستات یخچال ممکن است ایجاد شود، روشن نشدن موتور یخچال است. در این حالت دمای فضای یخچال بالاتر از دمای مورد نظر شما خواهد شد و احتمالاً مواد غذایی فاسد شوند. بنابراین، اگر متوجه سرمای بیش از حد معمول، و یا ایجاد بخار آب و یا جای شدن آب در بخش فریزی یخچال خود شدید، در نظر داشته باشید که احتمال خراب شدن ترموستات وجود دارد. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در بیشتر مواقع ترموستات خراب شده را نمی توان تعمیر کرد و باید آن را تعویض کنید.

شرکت سرمایش، به عنوان متخصص فروش انواع محصولات، تجهیزات و قطعات سرمایشی و برودتی، انواع مختلفی ترموستات ها را ارائه می کند. شما می توانید ترموستات مورد نظر خود را میان انواع ترموستات ها و مارک های موجود در بخش فروشگاهی مجموعه ی سرمایش انتخاب کرده و آن را  به صورت آنلاین سفارش دهید. پس از ثبت سفارش، قطعه‌ی مورد نظر را در اسرع وقت در آدرس مورد نظر خود تحویل خواهید گرفت.

11دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران 5 دیدگاه

  • رضا حافظ

    میشه یکی بگه دماینج ترموستاتی چجورب کار مبکنه

    پاسخ دهید

  • ارش کماندار

    خوب بودسپاس

    پاسخ دهید

  • قربانعلی
 شکیبا

    نویسنده این متن کیه؟ 😍😍😍

    پاسخ دهید

  • میلاد
 کرمانی

    afarin matlab khobi bood 😍😍😍

    پاسخ دهید

  • عبدالحسین
 باستانی

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه