نکات اساسی تعمیر کمپرسور یخچال فریزر

نکات اساسی تعمیر کمپرسور یخچال فریزر

کمپرسور یکی از مهمترین عناصر هر یخچال است در نتیجه تعمیر کمپرسور یخچال نیز به دنبال آن مسئله مهمی به حساب می آید. کمپرسور بخشی از یخچال است که وظیفه اطمینان از خنک شدن مبرد را در دمای مناسب برای فرایند یخچال به عهده دارد، و همچنین وظیفه تداوم جریان سیستم و فرآیند یخچال را به عهده دارد. خرابی کمپرسور یخچال می تواند بسیار مهم باشد، زیرا می تواند یخچال را از کار بیاندازد.

از این رو شناخت برخی از اصول اولیه تشخیص مشکلات این بخش و تعمیر کمپرسور یخچال از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رایج ترین خرابی های کمپرسور یخچال فریزر

گرچه تمام ایرادات و مشکلات یخچال خاص نیستند، علائم معدودی وجود دارد که نشان می دهد کمپرسور یخچال دارای مشکل است و شما باید به تعمیر موتور یخچال بپردازید. دقیق ترین این موارد زمانی است که صدای کمپرسور هنگام کار تغییر می کند. بیشتر یخچال های جدید طوری طراحی شده اند که وقتی دچار مشکل می شوند علامت هشداری را به کاربران خود نشان می دهند.

هدف ما در این مقاله سه موضوع زیر است:

  • معرفی خرابی های رایج در کمپرسور یخچال فریزر
  • علت خرابی های رایج در کمپرسور یخچال فریزر
  • راه حل برطرف کردن خرابی کمپرسور یخچال فریزر

ابتدا بیایید با هم نشانه های خرابی کمپرسور یخچال فریزر را بررسی کنیم:

نشانه های زمان تعمیر کمپرسور یخچال فریزر

مواردی که در ادامه به شما نشان می دهیم نشانه هایی برای فرا رسیدن زمان تعمیر کمپرسور یخچال فریزر است. البته قطعات دیگر یخچال فریزر نیز در رابطه با نشانه های زیر، دخیل هستند، اما:

  • صداهای غیر معمول از کمپرسور یخچال فریزر
  • افزایش دمای داخل یخچال فریزر
  • برفک بیش از حد در بخش هایی از یخچال
  • از کار افتادن فن کمپرسور یخچال فریزر
  • استارت زدن بیش از حد کمپرسور یخچال فریزر

این مواردی است که نشانه خرابی کمپرسور یخچال فریزر و همین طور نشانه زمان تعمیر موتور یخچال است. سعی کنید قبل از انجام اقدام خاصی، حتما این موارد را با یک فرد خبره، در میان بگذارید. در این صورت می توانید با اطمینان دست به تعمیر یا رفع خرابی، بزنید. در ادامه این مقاله ما این نشانه های خرابی را برای شما بررسی کردیم:

1) صداهای ناهنجار از کمپرسور یخچال فریزر

یکی از علائمی که به شما هشدار می دهد که باید برای تعمیر کمپرسور یخچال فریزر، اقدام کنید، صداهای ناهنجار از کمپرسور. به طور معمول زمانی که متوجه می شوید که صدای کمپرسور تغییر کرده است بدانید که نیاز به تعمیر کمپرسور یخچال دارید. صداهای ناهنجار ممکن است از بخش های دیگر یخچال فریزر باشد، برای مطمئن شدن از اینکه صدا، از کمپرسور یخچال فریزر است، سعی کنید دسترسی کامل به کمپرسور داشته باشید و تا مطمئن شوید از خرابی کمپرسور یخچال.

علت خرابی

معمولا در صورتی که فن کمپرسور دچار خرابی شده باشد، صدای ناهنجار نشانه زمان تعمیر کمپرسور یخچال فریزر است. معمولا فن کمپرسور یا به طور کلی کمپرسوری در صورتی که با کارکرد بالا، مواجه شود، دچار مشکل می شود و از خود صداهای ناهنجار تولید می کند. این فن کمپرسور و اواپراتور زمانی که فرسوده شود ممکن است بخش های از آن، شکسته یا ترک بردارد. این شکستگی ممکن باعث اختلال در سیستم خنک سازی شود. چون در صورتی که فن کمپرسور، بخ وبی کار نکند، کمپرسور به مرور زمان داغ شده و ممکن است بسوزد.

روش تعمیر

بهترین راهکار تعویض فن کمپرسور یخچال فریزر است. در نتیجه باید ابتدا به فن دسترسی پیدا کرده تا متوجه شوید که یخچال فریزر، از چه نوعی استفاده می کند. در این صورت پیشنهاد ما، تماس با شرکت سرمایش و ارتباط با تکنسین های تعمیر کمپرسور یخچال فریزر است.

در این صورت آن ها بهترین راهکار را به شما پیشنهاد می دهند. در صورتی که خودتان نیز نمی توانید دست به تعویض آن، بزنید بهتر است که از یک تکنسین خبره، کمک بخواهید.

برای اینکه بهتر با این مشکل یخچال فریزرها آشنا شوید، می خواهم صداهای عجیب یخچال فریزر را بر اساس مکانیت آن برای شما بررسی کنیم:

صدا نامعمول از داخل یخچال فریزر

این صدا معمولاً به فن گردش مربوط به پشت صفحه دسترسی در پشت یخچال نسبت داده می شود. کلید سوئیچ را در فریزر فشار دهید، اگر سر و صدا بلندتر شود، احتمالاً فن گردش آن است. تعویض فن تنها راه حل است.

صدای نامعمول از پایین یخچال فریزر

این صداها احتمالاً به دلیل ظرف تخلیه است که در جابجایی ها از مکان خود خارج شده و با استارت های پی در پی کمپرسور یخچال، جابجا شده و صدا تولید می کند. کافیست ظرف تخلیه را بررسی کرده و آن را سر جای خود، قرار دهید.

صداهای نامعمول از پشت یخچال فریزر

این نشانگر وجود خرابی کمپرسور که مربوط به فن کندانسور یا تایمر یخ زدایی است. اگر فن کندانسور توسط گرد و غبار و آوار پوشانده شده باشد، به احتمال زیاد ناشی از آن است و می توان با لوازمی مانند مسواک کهنه به راحتی موانع را برطرف کرد. اگر به نظر می رسد برای کمپرسور یا تایمر یخ زدایی است، تنها راه حل جایگزینی آنها یا تعمیر آن است.

2) تغییرات دما یخچال فریزر

یکی از رایج ترین خرابی کمپرسور یخچال فریزر افزایش دمای داخل یخچال فریزر است. تغییرات دما نیز از دیگر علامت های خرابی کمپرسور است. زمانی که کمپرسور عملکرد مناسبی را به خوبی از خود نشان ندهد، یکی از نشانه های آن، افزایش دمای یخچال است. البته دلایل دیگری نیز برای افزایش دمای یخچال فریزر وجود دارد، اما یکی از مهم ترین دلایل آن، خرابی کمپرسور یخچال فریزر است.

در زمان تغییرات دمای یخچال فریزر چه اقدامی انجام دهیم؟

قبل از اینکه به تعمیر کمپرسور یخچال فریزر برای این خرابی، بپردازید، بیایید چند نکته مهم را با هم بررسی کنیم. اگر دمای یخچال شما مدام تغییر می کند، سعی کنید منافذ یخچال فریزر را بررسی کنید، سیم پیچ ها را تمیز کنید و درزگیر را بررسی کنید. همچنین ممکن است دمای یخچال به دلیل باز بودن درب که فرد دیگری تنظیمات دما را تغییر داده است، تغییر کند. همچنین ممکن است یک بخش برقی آن خراب باشد.

اما به طور کلی تغییرات دما یخچال فریزر می تواند بنا به دلایل زیر باشد:

  • بالا رفتن تعداد دفعات باز کردن درب یخچال فریزر
  • تغییرات بیش از حد در تنظیمات دمایی
  • دریچه های یخچال یا حسگرهای دمایی مربوط به ترموستات، مسدود شده باشد
  • کثیفی کویل های کمپرسور یخچال فریزر (خرابی کمپرسور یخچال فریزر)
  • مهر و موم نبودن به اندازه کافی درب یخچال
  • مشکلات مربوط به قطعات الکتریکی

3) داغ شدن موتور یخچال فریزر

یکی از دلایل که شما باید به تعمیر موتور یخچال فریزر بپردازید، داغ شدن بیش از حد موتور یخچال فریزر است. به طور معمول، کمپرسورها هنگام کار گرما تولید می کنند. اگر علائمی وجود داشته باشد که آنها بالاتر از حد معمول گرما تولید کنند، این نشان دهنده این است که کمپرسور خراب شده است. در هر صورت، برای شما عاقلانه خواهد بود به تعمیر موتور یخچال فریزر پرداخته و درصدد رفع مشکل باشید.

در صورتی که می خواهید نکات ویژه ای درباره داغ شدن موتور یخچال فریزر بدانید، خواندن مقاله لینک شده را توصیه می کنیم.

4) یخ زدگی بیش از حد یخچال فریزر

همچنین می توانید متوجه تغییر در ظرفیت خنک کننده یخچال شوید. به عنوان مثال، یخچال با وجود ترموستات بدون تغییر باقی مانده ممکن است گرم تر از حد معمول باشد. با شروع یخ زدگی در یخچال ممکن است از افزایش یخ زدگی مواد غذایی یا نشت از یخچال نیز متوجه شوید. این مخصوص کمپرسور نیست. سایر بخش ها نیز می توانند در این امر نقش داشته باشند.

بخشی از یخچال شما که وظیفه متعادل سازی جریان هوا از محفظه فن اواپراتور را دارد، به این نام ها می باشد:

  • دیفیوزر
  • میراگر هوا

در بیشتر یخچال ها، این مکان در محلی قرار دارد که هوای سرد به قسمت نگهداری مواد غذایی از یخچال وارد می شود و به نظر می رسد پرده های لوور شده است. این واقعیت را می توان از کنترل سرما تشخیص داد که کنترل دمپر ورودی هوا روی دکمه آن تنظیم “خاموش” ندارد. باید بتوانید به راحتی با استفاده از دستگیره آن را باز و بسته کنید. اما اگر صدمه ببیند یا به درستی به دکمه کنترل آن متصل نشود، هوای سرد زیادی به یخچال وارد می شود و خیلی سرد خواهد شد. دمپر ورودی یا بافل ورودی هوا در پلاستیک های پوشیده شده از پلی فوم قرار دارد.

در بعضی از یخچال ها، نشت هوا از طریق یک کف فوم – که می تواند سفت و سخت باشد – کاهش می یابد ، بنابراین هنگام دست زدن به دستگیره ، از شکستن آن جلوگیری کنید تا ببینید آیا بسته می شود. اگر دمپر ورودی هوا گیر کرده است یا کل راه را نمی بندد، آن را تعویض کنید. اگر لامپ خودکار دما را متصل کرده اید، مطمئن شوید که برای اندازه گیری درجه حرارت داخل یخچال قرار گرفته و وظیفه خود را برای تنظیم کنترل انجام می دهد یا خیر. در این صورت بهتر است که دست به تعمیر کمپرسور یخچال فریزر بزنید.

5) فن کمپرسور یخچال فریزر از کار افتاده است

یکی از مواردی نشان دهنده زمان تعمیر کمپرسور یخچال فریزر است، مشکلاتی که به خاطر فن کمپرسور ایجاد می شود. این مشکل معمولا زمانی رخ می دهد که سال های زیادی از استفاده این دستگاه گذشته و شما هیچ کاری برای سرویس های دوره ای آن، انجام نداده اید.

متاسفانه یکی عادت های بد کاربران، این است که تصور می کنیم یخچال فریزر هیچ وقت نیاز به سرویس ندارد و فقط زمانی که با مشکل روبرو شد، باید آن را تعمیر کنیم.

راه حل تعمیر: یخچال فریزر را از دیوار جدا کنید و آن را از برق بکشید. اگر با محل قرارگیری فن کمپرسور در یخچال فریزر خود آشنا نیستید، کافی است آن را در کتابچه راهنمای آن جستجو کنید. همچنین می توانید با مشاهده مارک و مدل یخچال، آن را در گوگل جستجو کنید و اطلاعات دقیقی درباره محل قرار گیری آن، بدست آورید. بعد از اینکه محل فن را پیدا کردید، باید بررسی کنید که آیا فن سوخته است یا گیر کرده است. اگر سوخته باشد که به راحتی می توانید از یک فروشگاه لوازم برودتی، این فن را تهیه کرده و تعویض کنید. این فروشگاه ها معمولا تکنسین هایی را در این زمینه به شما معرفی می کنند. در صورتی که فن گیر کرده بود، می توانید گیر آن را برطرف کرده و با تمیز کردن گرد و خاک ها و کثیفی، آن را سر جای خود قرار دهید و با روشن کردن یخچال آن را تست کنید.

راهکارهای اساسی برای پیشگیری از خرابی کمپرسور یخچال فریزر

ما چند راهکار اساسی را برای شما شرح می دهیم که هر کدام می تواند مانع ده ها خرابی متداول کمپرسور و دیگر بخش های یخچال فریزر شود:

  • یکی از کارهایی که می توانید برای کاهش ریسک مشکلات کمپرسور انجام دهید قرار دادن یخچال در جای مناسب است. یخچال نباید در فضایی قرار داشته باشد که کمپرسور و اجزای مرتبط با آن بیش از حد گرم شوند. این می تواند منجر به مرور زمان باعث آسیب به اجزای قسمت پشت یخچال شود. همچنین تمیز کردن پشت یخچال به طور دوره ای حائز اهمیت است.
  • در قسمت پشت یخچال گرد و غبار بیشتری انباشته می شود، که ممکن است کمپرسور را دچار مشکل کند. این مشکل ناشی از ناتوانی کمپرسور در دفع گرما است. همیشه این مورد را در نظر بگیرد که تعمیر موتور یخچال همیشه نمی تواند کارساز باشد و ممکن است شما را وادار به تعویض موتور کند. پس همیشه سعی کنید از موتور یخچال خود به خوبی نگهداری کنید.
  • سعی کنید همیشه در انتخاب و خرید یخچال مدل و نوع کمپرسور آن را نیز در نظر بگیرد. اگر در همان ابتدا کار بتوانید با توجه به تجربیات کارشناس و تعمیرکار کمپرسور یخچال فریزر، یک یخچال فریزر مناسب انتخاب کنید، در آینده نزدیک، دچار مشکل نمی شوید.
  • بیشتر اجزای موجود در یخچال از جمله کمپرسور برای نگهداری نیاز به سرویس و نگهداری خاصی ندارند. در نظر گرفتن برخی نکات باعث طولانی شدن عمر آنها می شود. البته در نظر گرفتن نکاتی در تعمیر کمپرسور یخچال خالی از لطف نیست.

توجه به ضمانت نامه برای تعمیر موتور یخچال

کمپرسور مسلماً یکی از گران ترین قسمت های یخچال است که هم برای تعمیر و هم برای تعویض آن باید هزینه بالایی به نسبت دیگر قطعات بپردازید. در هنگام خرید یخچال فریزر به مورد در ضمانت نامه توجه کنید. یک ضمانت نامه خوب قطعا برای تعمیر کمپرسور یخچال نیز خدمات ویژه ای در نظر گرفته است. ضمانت خوب نه تنها به این معنی است که دیگر نیازی به هزینه زیادی برای تعمیرات نخواهید داشت، بلکه این اطمینان به شما می دهد که سازنده نسبت به طراحی آنها اطمینان کامل دارد. به یاد داشته باشید، تولید کننده ضمانت های جذاب را ارائه نمی دهد مگر اینکه اطمینان کاملی از جنش خود داشته.

در ادامه نکات طلایی برای تعمیر کمپرسور یخچال فریزر برای شما شرح می دهیم:

نکات طلایی در تعمیر کمپرسور یخچال فریزر

هنگامی که کمپرسور به تعمیر نیاز دارد، همیشه سعی کنید که از سرویس دهندگانی استفاده کنید که به آن ها اعتماد کامل داشته باشید. آنها تنها کسانی هستند می توانند تعمیر موتور یخچال را به درستی انجام دهند.

یک تعمیر کولر گازی در مشهد که توانایی تعمیر موتور یخچال را نیز دارد می تواند به عنوان مشاور برای شما عمل کند. به عنوان مثال، در صورت داشتن یخچال بسیار قدیمی، شاید منطقی نباشد که هزینه زیادی را برای تعمیر یا تعویض کمپرسور صرف کنید. در برخی موارد، صرفاً خرید یخچال جدید منطقی تر خواهد بود زیرا برای شما قابل اطمینان تر است و نیاز به رسیدگی کمتری دارد. پیمانکار تعمیرات تمام توصیه های فنی مورد نیاز خود را برای تصمیم گیری صحیح به شما ارائه می دهد.

جنبه دیگر تعمیر کمپرسور که باید به خوبی مورد توجه قرار گیرد این است که چه موقع انجام تعمیرات انجام شود. هنگامی که برای اولین بار متوجه مشکلی مانند اینکه کمپرسور نسبت به معمول صدای بیشتری دارد، می توانید در صورت به خطر افتادن عملکرد یخچال، خدمات تعمیر را برای آن در نظر نگیرید. با این وجود تاخیر فقط به سایر قسمت های یخچال آسیب می رساند. این بدان معناست که کل دستگاه نه تنها طول عمر کوتاه تری خواهد داشت بلکه شما در نهایت هزینه بیشتری را نیز برای تعمیر آن صرف خواهید کرد. رسیدگی به مشکلات به محض توجه به آنها مهم است.

این مقاله با نکاتی خاص درباره تعمیر موتور یخچال فریزر ادامه دارد ….

12دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران بدون دیدگاه

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه