تفاوت گاز r600a و r290 | تمامی نکاتی که باید بدانید!

تفاوت گاز r600a و r290 | تمامی نکاتی که باید بدانید!

گازهای مبرد امروزه به عنوان یکی از مهم ترین عناصر سیستم های سرمایشی و گرمایشی معرفی می شوند. اگر اندکی در مورد سیستم های سرمایش مانند کولر گازی، یخچال فریزرها و … اطلاعات داشته باشید، متوجه می شوید که این دستگاه ها بدون داشتن گاز برودتی نمی توانند فرآیند سرماسازی خود را به نحو احسن به انجام برسانند. یکی از چالش هایی که مخاطبان با آن روبرو هستند این است که کدام گاز برودتی را انتخاب کنند. ما در این محتوا به معرفی دو گاز برودتی می پردازیم و تفاوت های بین آن دو را بررسی خواهیم کرد.

ما سعی داریم در این محتوا به سوالات زیر پاسخ دهیم:

گاز برودتی R600a یا R290؟ کدام برای کولر گازی ما مناسب است؟

گاز برودتی R600a یا R290؟ کدام برای یخچال فریزر ما مناسب است؟

گاز برودتی R600a یا R290؟ کدام برای پمپ حرارتی ما مناسب است؟

از جنبه زیست محیطی، باید تأکید کرد که آنها به لایه اوزون آسیب نمی رسانند و تقریباً به میزان ناچیزی در گرمایش جهانی نقش دارند (یک مزیت قابل توجه نسبت به بسیاری از جایگزین های دیگر که اکنون در بازار وجود دارد). مزیت دیگر این گازها این است که استفاده از آنها بازدهی سیستم خنک کننده شما را بهبود می بخشند. برای کسانی که هنوز با انواع گازهای مبرد آشنا نیستند، شایان ذکر است که R600a یا ایزوبوتان عمدتاً در یخچال‌های خانگی و برخی از انواع تجهیزات تجاری استفاده می‌شود، در حالی که R290 یا پروپان جایگزینی است که به طور فزاینده‌ای در تجهیزات تجاری مانند یخچال فروشگاه های بزرگ و در کل سیستم های برودتی تجاری وجود دارد. هنوز هم نگرانی برخی از متخصصان و شرکت ها در رابطه با استفاده از هیدروکربن ها وجود دارد، زیرا آنها قابل اشتعال هستند. اما این یک نگرانی خیلی مهمی نیست. دانستن اینکه چگونه با آنها کار کنید، هیچ خطری وجود ندارد. به عنوان مثال چندین کشور اروپایی این را ثابت کردند و در آنجا ایزوبوتان و پروپان سالهاست که استفاده می شود.

اطلاعات دیگری نیز وجود دارد که باید بر آنها تأکید کرد تا مشخص شود استفاده از آنها تا چه حد ایمن است. اول اینکه کل مدار الکتریکی این محصولات برای گازهای قابل اشتعال مناسب است تا از ایجاد جرقه جلوگیری شود. علاوه بر این، مهم است بدانید که میزان مورد نیاز گاز هیدروکربن در یخچال بسیار کم است، حدود 80 گرم برای سیستم های خانگی و 150 گرم برای سیستم های تجاری. بیایید مقایسه کنیم: جرم هیدروکربنی یک یخچال حدود 1٪ از کل موجود در یک سیلندر گاز 13 کیلوگرمی است که معمولاً در آشپزخانه ها استفاده می شود. از آنجایی که سیستم های تبرید آب بندی هستند، گاز با محیط تماس پیدا نمی کند.

از گاز شهری در سیستم های برودتی استفاده کنیم؟

گاز مایع (LPG) که به عنوان گاز پخت و پز نیز شناخته می شود، نمی تواند به عنوان مایع مبرد در تجهیزات تبرید استفاده شود. برای این استفاده، فقط هیدروکربن های ایزوبوتان (R600a) و پروپان (R290) نشان داده شده است. LPG مخلوطی از بوتان و پروپان است که دارای ویژگی های متفاوت هم برای R600a و هم برای R290 است و استفاده از آن می تواند در میان مشکلات دیگر باعث ایجاد رطوبت در سیستم شود. علاوه بر ترکیب شیمیایی متفاوت، افزودنی دریافت می کند تا بویی داشته باشد که به راحتی متوجه نشتی می شود و همچنین این افزودنی می تواند با عناصر موجود در سیستم تبرید واکنش دهد.

اقدامات احتیاطی مهم در استفاده از گازهای R600a یا R290

هنگام انجام تعمیر و نگهداری تجهیزاتی که در آنها از انواع گازهای برودتی استفاده می شود، مهم است که از ویژگی های این مایعات مبرد آگاه باشید. از آنجایی که آنها قابل اشتعال هستند، برخی اقدامات احتیاطی را نباید فراموش کنید:

  • قبل از شروع، مهم است که با تکنسین های حرفه ای مشورت کنید و دانش خود را در مورد بهترین شیوه ها و اقدامات احتیاطی که باید انجام دهید، تقویت کنید.
  • در عملیات جوشکاری، تمام مبرد را از سیستم تبرید در محلی با تهویه مناسب رها کنید یا در ظرف دربسته جمع آوری کنید. قبل از استفاده از مشعل جوشکاری مطمئن شوید که لوله کاملاً عاری از ایزوبوتان یا پروپان باشد. برای این کار می توان بار نیتروژن را از طریق لوله عبور داد.
  • لوله فرآیند را با انبر قفلی ببندید.
  • مراقب وسایل الکتریکی که باید با اشتعال پذیری این مبردها مناسب باشند، باشید.

یک دستورالعمل کلیدی این است که ایزوبوتان و پروپان فقط باید در کمپرسورهایی استفاده شود که برای استفاده آنها طراحی شده است. این چیزی است که عملکرد خوب سیستم و ایمنی عملیاتی را تضمین می کند. معمولا بر روی سیستم های برودتی مانند کمپرسور یخچال ها، کمپرسور سیستم سرمایشی خودروها، کمپرسور یخچال ها و … نوشته است که باید از چه گازهایی به عنوان مبرد استفاده کنید.

اطلاعات مهم دیگر در مورد فیلتر خشک کن ها است که باید حاوی ماده خشک کن باشد. برخی از ویژگی های سیستم تبرید هنگام استفاده از هیدروکربن ها تغییر می کند و از برخی جنبه‌ها، تفاوت‌های مهمی بین سیستم‌های دارای R600a و سیستم‌هایی که برای استفاده با R290 طراحی شده‌اند، وجود دارد. به عنوان مثال، یک کمپرسور R600a دارای جابجایی تقریباً 70٪ بیشتر از یک مدل مشابه با R134a است R600a .همچنین دارای فشار بخار کمتری نسبت به R12 یا  R134a در همه محدوده‌های دما است.

در حالی که در مورد پروپان وضعیت متفاوت است. در کمپرسورهای R290 حجم جابجا شده همیشه کمتر است و در مقایسه با مدل‌های R134a تا 40 درصد کاهش می‌یابد. پروپان با فشارهای بالاتر در مقایسه با R600a یا R134a عمل می کند. در مورد شارژ گاز، مشخصه برای R600a و R290 یکسان است: در هر دو مورد معمولاً 40٪ در مقایسه با سایر مبردها کمتر است (دلیل دیگری که باعث می شود هیچ ترسی در مورد ایمنی عملیاتی هیدروکربن ها وجود نداشته باشد). در سایر جنبه ها، تغییرات کمی وجود دارد.

در مورد لوله های مویین و مبدل های حرارتی (اواپراتورها و کندانسورها)، تقریباً همیشه همان مشخصات سیستمی که با سایر مبردها کار می کنند حفظ می شود. در نهایت، یک توصیه کلیدی: در سیستم‌هایی که برای استفاده از هیدروکربن‌ها طراحی شده‌اند، هرگز آنها را با سایر سیالات مبرد جایگزین نکنید.

نکته: اگر شک دارید یا می خواهید دانش خود را در این زمینه افزایش دهید، ویدیوی مربوط به تعویض کمپرسورها را که در وب سایت باشگاه (refrigerationclub.com) موجود است، تماشا کنید. کمپرسور نشان داده شده در آنجا از هیدروکربن استفاده می کند.

6دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
حسین موسوی نیا

حسین موسوی نیا 13پست تا امروز

دیدگاه کاربران 7 دیدگاه

  • اسلام برنا

    قیمت گاز یخچال ۱۳۴ چنده

    پاسخ دهید

  • سلطانی

    درود خدمت همکاران گرامی ساید بای ساید هیتاچی مشکل داره و قسمت فریزر خوب سرد نمیکنه و روی صفحه هیچ خطای نمیزنه آیا با این مشکل مواجه شده اید درصورت امکان راهنمای بفرمایید متشکرم

    پاسخ دهید

  • اصغر
 مجد

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

    پاسخ دهید

  • جمشید
 قشقایی

    هزینه تبلیغات توی سایت شما چنده؟ 😍😍😍

    پاسخ دهید

  • مستعان

    R600 همون گاز مایع هست میشه تو کولر ماشین کنیم

    پاسخ دهید

  • سیاوش میرزایی

    با عرض سلام و خسته نباشید.حدود یکسال هستش که یخچال فریزر جنرال ایدو رو از فروشگاه حیدری که ظاهرا معتبر بود خریدم..چند تا مشکل داره که ممنون میشم بابت هرکدوم راهنماییم کنین:
    1) با وجود گذاشتن درجه یخچال روی اعداد بالا اما متاسفانه برودت هر دو قسمت به مقدار دلخواه نمیرسد.ینی خیلی کم سرد میکن
    2) کمپرسور خیلی بیش از حد کار میکند آن هم بدون وقفه.مثلا 4 ساعت پشت سر هم تا یخچال را به دمای مطلوب متوسطی برساند.و بعد از آن داغ شده تا چند ساعت دیگر روشن نمیشود که همین باعث میشه دوباره دمای یخچال و فریزر به شدت بره بالا.من خودم فکر میکنم شاید بار زیادی در یخچال گذاشتم ولی بحث سر این هست که درجه رو روی میانگین 5.5 گذاشتم(بازه از 1 تا 9 هست).جدا ازینکه برودتش به نسبت بقیه یخچال ها کمتر است بیش از حد هم کمپرسورش کار میکند.نمیدونم دلیلش چی میتونه باشه
    3) بعد از خاموش شدن کمپرسور صداهای تق تقی از یخچال میاد درست مثه شکستن قولنج که شب ها ما رو حتی بیدار میکنه.
    نمیدونم چیکار کنم.خدا ازشون نگذره با این جنس آشغالی که بهم انداختن.خواهشا راهنماییم کنین.
    سپاس

    پاسخ دهید

  • نیما امین

    خیر هر گاز متناسب با روغن کمپروسور است و کمپروسورها معمولا با روغن خاص خود پرشده اند

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه