آموزش تست و تعویض رله سنگی یا رله PTC یخچال

آموزش تست و تعویض رله سنگی یا رله PTC یخچال

شاید برای شما هم سوال باشد که رله ptc یخچال و چه کاربردی در یخچال دارد؟ شاید هم به دنبال آموزش تعویض رله یخچال هستید و می‌خواهید خودتان انجام دهید و با خرید رله یخچال جدید رله یخچال قدیم را تعویض کنید. شاید برایتان پیش امده است که یخچالتان به خوبی قبل خنک نکند و یا دمای آن دائم در حال تغییر باشد؟

هدف ما در این مقاله آموزش تعویض رله سنگی یا ptc به شماست تا بتوانید آن را به راحتی بررسی و یا حتی تعویض کنید.

رله استارت یخچال چگونه کار می کند؟

انرژی اصلی یخچال از مسیر رله استارت که در خارج از کمپرسور یخچال قرار گرفته است، تأمین می شود. تمام توان کمپرسور یخچال و فریزر به رله استارت بستگی دارد. وقتی با مشکل رو به رو شود، تمام عملکرد یخچال تحت تاثیر قرار می گیرد و یخچال عملا از کارکرد خارج می شود باید توجه داشته باشید که قدرت کمپرسور در یخچال های گوناگون متفاوت است و به قدرت رله استارت بستگی دارد. وظیفه رله ptc یخچال در یخچال تولید هوای سرد است. تا محتویات داخل یخچال خنک بماند. برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است که با کارشناسان ما در بخش فروشگاه لوازم برودتی در تماس باشید.

خوشبختامه تعویض رله یخچال کار آسانی است و در صورت نیاز می توانید به راحتی آن را بررسی و یا تعویض کنید.

چگونگی دسترسی به رله یخچال

یخچال را از دیوار فاصله دهید و کابل برق یخچال را از پریز برق جدا کنید. قابل ذکر است محتویات داخل یخچال به مدت 4 ساعت و فریزر به مدت زمان 24 ساعت خنک و سرد خواهد ماند ، برای جلوگیری از گرم شدن سریع یخچال و فریزر از باز کردن درها خودداری کنید. محافظ و یا عایق پشت یخچال را باز کنید تا بتوانید به رله یخچال دسترسی داشته باشید. می توانید محافظ را در پشت و قسمت پایین یخچال جستجو کنید، با استفاده از پیچ گوشتی پیچ های محافظ را باز کرده و آن را جدا کنید. در این قسمت باید به دنبال کمپرسور باشید ، در کنار کمپرسور به دنبال یک قطعه پلاستیکی مشکی که چند سیم از آن خارج شده است بگردید.

به آرامی آن را از کمپرسور جداکنید تا رله ptc یخچال را ببینید. ممکن است یخچال شما پوششی پلاستیکی بر روی رله یخچال نداشته باشد. سیم ها را با انبردست نوک تیز از رله ptc یخچال جدا کنید ، ممکن است یک سیم با پیچ روی رله وصل شده باشد اول پیچ را باز کنید و بعد سیم را جدا کنید.

نکته: قبل از جدا کردن سیم های رله از ترتیب سیم ها عکس بگیرید تا به یاد داشته باشید که چگونه رله سالم را نصب کنید.

پیچ های متصل به رله را باز کرده و از داخل کمپرسور بیرون بکشید، رله باید به راحتی از پیچ ها جدا شود در غیر این صورت پیچ گوشتی را بین کمپرسور و رله قرار دهید و رله را بیرون بکشید. مراقب باشید و این کار را به آرامی انجام دهید تا پیچ ها روی کمپرسور خم و یا شکسته نشوند.

رله ptc یخچال را با مولتی متر چک کنید

رله را بازرسی کنید ، ببینید آیا در اطراف درگاه های متصل به کمپرسورعلامت سوختگی پیدا می کنید؟

اگر پیدا کردید که رله نیاز به تعویض دارد در غیر صورت رله را بصورت عادی تست کنید. رله PTC را تکان دهید. اگر می توانید صدایی در داخل آن را بشنوید، نشان می دهد که ممکن است شکسته شود. مولتی متر را تنظیم کنید و رله ptc یخچال را به راحتی آزمایش کنید. می‌توان از یک اهم متر یا مولتی متر برای اندازه گیری مقاومت پایه‌های رله استفاده نمود. اهم پایه‌ های رله را به صورت دو به دو اندازه بگیرید، تنها یک جفت از این پایه‌ها باید مقدار داشته باشد. رله ‌ها معمولا سه پایه دارند که با نام‌های L ، M  و S علامت گذاری شده‌اند. برای تست صحت اتصال اهم متر را روی پایه‌های M و S قرار دهید. مقدار صفر باید نمایش داده شود.

در حالی که پراب‌ها هنوز به پایه‌ها متصل‌اند رله را برگردانید یک صدای کلیک باید شنیده شود و مقدار بی نهایت روی اهم متر نمایش داده شود. این عمل را بین پایه‌های L و S نیز تکرار کنید همین نتیجه را بایستی بگیرید. حال بین پایه‌های L و M این کار را انجام دهید این بار در هردو حالت باید مقدار صفر خوانده شود. خواندن تحقیق در مورد برچسب مصرف انرژی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در واقع باید بررسی نمود قطعی داخل سیم پیچ و یا بین پایه‌ها تا سیم پیچ وجود نداشته باشد. هممچنین دو پایه ای از رله به کمپرسور وصل می‌شود وقتی کلید هنوز باز است اتصال کوتاه نشده باشند. در صورت خراب بودن رله مدل و شماره آن را برداشته و آن را با یک رله جدید تعویض کنید.

با اهم متر مقاومت اهمی بویین رله استارت را تست کنید رله ۱۲ ولتی می باشد که باید با اهم متر عدد ۱۰۰ اهم را نشان دهد. در این شرایط اگر عدد کم نشان داده شد به این معناست که اتصال کوتاه شده است ولی اگر عدد خیلی بزرگ باشد نشان می دهد که بویین قطع شده است. توجه داشته باشید قبل از تست حتما رله ptc یخچال  را با مسواک تمیز کنید تا کثیفی بر اندازه گیری مقامت تاثیری نداشته باشد

در تست رله ptc یخچال، استفاده از تکنیک های طلایی بخش تعمیر کمپرسور یخچال فریزر نیز برای شما کاربردی و مفید خواهد بود.

تست کمپرسور یخچال

سیم های کمپرسور را ابتدا چک کنید. برای این کار باید مقدار مقاومت دو سر سیم بررسی شود. در حالت نرمال مقاومت سیم پیچ  کمپرسور خطی 6 تا 8 اهم است. بنابراین پایین تر و یا بالاتر بودن میزان اهم نشان دهنده خرابی کمپرسور یخچال است. ترمینال ها را به مدت پنج ثانیه روی مولتی متر نگه دارید تا یک عدد دقیق دریافت کنید.

در این مقاله شما با رله ptc یخچال آشنا شدید و مراحل تعویض آن را یاد گرفتید و همچنین از نوع کاربرد آن در یخچال اطلاع پیدا کردید اما باز هم به شما پیشنهاد می کنم که کار تعویض رله یخچال را به متخصص این حرفه بسپارید .

6دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران یک دیدگاه

  • اسماعیل
 معصومی

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه