تفاوت گاز r22 با r410 و نکات مهم درباره آن ها

تفاوت گاز r22 با r410 و نکات مهم درباره آن ها

ما در این مطلب قصد داریم شما با تفاوت گاز r22 با r410 و راه های شناخت بهترین گازها برای کولر گازی آشنا کنیم. کولر گازی ها از گازهایی زیادی برای انجام فرایند سرما استفاده می کنند. متداول ترین گازهایی که مورد استفاده دستگاه های کولر گازی قرار می گیرد گازهای r22 و r410 است. اگر به خوبی تفاوت گاز r22 با r410  را به خوبی درک کنید متوجه می شوید که کدام گاز ویژگی های بهتر داشته و آن را برای دستگاه خود انتخاب می کنید.

البته این اطلاعات با وجود تکنسین های کولر گازی در فروشگاه ها و تعمیراتی ها شاید آنچنان کاربردی نباشد ولی اگر بدانید که گاز r22 بهتر است یا r410 قطعا تکنسین های کلاه بردار دیگر نمی توانند اطلاعات اشتباه و به دنبال آن گاز کولر گازی نامرغوب را به شما بدهند.

از قدیم الایام گاز مبرد r22 مورد استفاده کولر گازی قرار می گرفت و توانسته بود عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد و بسیاری از کارشناسان آن را مرغوب ترین گاز موجود در بازار معرفی کردند. اما با پیشرفت تکنولوژِ و علم دنیا، متخصصان و دانشمندان به این نتیجه رسیدن که لایه اوزون و جو زمین توسط یک گاز که در بیشتر منازل استفاده می شود، دچار آسیب شده است. زمانی که تحقیقات آن ها کامل شد نتیجه گرفتند که گازی که به جو زمین آسیب می رساند چیزی نیست جز گاز r22.

از همین جهت از سال 2012 تولید این گاز برودتی ممنوع شد و برای این گاز جایگزین هایی به بازار آمد که متداول ترین آن گاز مبرد r410 است. گاز مبرد r410 دارای نقطه جوش پایین تری نسبت به گاز r22 است. در ادامه ما به بررسی این دو گاز می پردازیم تا شما کاملا با تفاوت گاز r22 با r410 آشنا شوید. این آشنایی می تواند به شما در خرید این نوع گازها از فروشگاه لوازم برودتی کمک بسیاری کند.

معرفی گاز مبرد r22

گاز r22 کولر گازی دارای مزایا و معایبی می باشد. ما در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی هر دو گاز r22 و r410 بپردازیم تا شما بتوانید راحت تر به این نتیجه برسید که گاز r22 بهتر است یا r410.

معایب گاز r22

  • این گاز با نام فرئون در بازار رایج است و در کولر گازی هایی که سیستم قدیمی تری دارند استفاده می شود.
  • این گاز نسبت به گاز های جدید قدرت کمتری در انجام فرآیند سرمایش و گرمایش را دارد. در نتیجه این موضوع نشان دهنده بازدهی کمتر این گاز نسبت به گاز r410 می باشد.
  • گاز r22 سازگاری کمتری با محیط زیست دارد و طبق تحقیقات انجام شده نه تنها نتوانسته است سازگاری مناسبی با محیط زیست برقرار کند، بلکه باعث تخریب آن نیز شده است.
  • شما نمی توانید از این گاز در کولر گازی ها با تکنولوژی روز دنیا استفاده کنید.
  • این گاز به تدریج و به مرور زمان کم خواهد شد و تهیه دوباره آن برای شما هزینه بر خواهد بود.

مزایا گاز r22

  • این گاز دارای ویژگی خاص شیمیایی است که هم در سیستم های برودتی با دمای بالای صفر درجه و همین طور سیتم هاب برودتی پایین صفر درجه کاربرد دارد.
  • شما برای تهیه گاز r22 هزینه کمتری را نسبت به دیگر گازها می پردازید. البته قیمت کم این گاز نشان دهنده به صرفه بودن آن نیست. گاز r22 به دلیل قدیمی بودن و استقبال کمی که از آن می شود قیمت کمی دارد.

در مجموع این گاز اگر هم در گذشته مزیت هایی داشته، امروزه با توجه به انقلابی که در گازهای مبرد به وجود آمده است این گاز مبرد دیگر محبوبیت قدیم خود را نخواهد داشت. به هر حال هر چیزی در این دنیای رو به پیشرفت، شاید روزی محبوبیت و مزایای خاصی داشته است، اما پیشرفت علم جایگزینی برای او می آورد که جلو محبوبیت آن را می گیرد.

معرفی گاز مبرد r410

اگر اندکی با علم روز آشنا باشید متوجه می شوید که تفاوت گاز r22 با r410 را کاملا حس می کنید. گاز r410 جایگزینی منطقی برای گازهای قدیمی و پیش پا افتاده صنایع برودتی است. در ادامه برخی از ویژگی های گاز r410 متوجه تفاوت گاز r22 با r410 می شوید.

ویژگی های گاز مبرد r410

  • این گاز نوع جدید گازهای مبرد برای صنابع برودتی همچون یخچال های جدید و کولر گازی ها است که با نام پرئون در بازارهای تجاری شهرت دارد.
  • R410 می تواند به صورت کارآمد تر گرما را جذب کند و در نتیجه بازدهی بیشتر نسبت به قدیم خود خواهد داشت.
  • سازگاری r410با محیط زیست بسیار بیشتر از گاز r22 است. این سازگاری به گونه است که نه تنها آسیب به محیط زیست نمی رساند بلکه در برخی از موارد می تواند برای محیط زیست مفید باشد.
  • این گاز برای بسیاری از کولر گازی ها و صنایع برودتی جدید مناسب بوده و به راحتی می توانید از این گاز در کولرهای جدید خود استفاده کنید.
  • باعث تخریب لایه ازن نمی شود. این جریان همان سازگاری خوب این گاز با محیط زیست است.
  • دوام بالا این گاز به صورتی است که از گرمای بیش از حد و خراب شدن جلوگیری می کند.
  • R410 آنتالپی بالاتر در کنار نقطه جوش پایین نسبت به گاز r22 دارد. این فاکتورها عملکرد بهتری از r410 نسبت به گاز r22 ایجاد می کند.
  • کمپرسوری که مبرد R410 در آن به کار گرفته شده است، فشار بیشتری نسبت به کمپرسور های حاوی گاز R22 به سیستم و لوله ها انتقال می دهد که باعث بهبود سرمایشی می شود که توسط کولر گازی ایجاد خواهد شد.

تفاوت گاز r22 با r410

خب تا اینجا کار شاید به طور کلی با تفاوت گاز r22 با r410 آشنا شدید. خب در ادامه به اصلی ترین نکاتی که باعث این تفاوت می شود می پردازیم.

کدام گاز در جذب گرما و تولید سرما بهتر عمل می کند؟

یکی از عمده ترین کارهایی که کولر گازی ها برای تولید سرما انجام می دهند، دریافت گرما اتاق و انتقال آن به بیرون و تولید سرما است. بخشی از این عمل توسط گازهای مبرد انجام می شود. گاز r410 عملکرد بهتری در این زمینه داشته و می تواند گرما بیشتری جذب کند.

کدام گاز با محیط زیست سازگاری بیشتری دارد؟

گازهای مبرد به خاطر ارتباط مستقیمی که با هوای اطراف دارند، باید به گونه ای باشند که به محیط زیست آسیب نرسانند. خب گاز مبرد r22 به گونه با محیط اطراف واکنش ایجاد می کرد که باعث تخریب لایه ازون می شد. گاز r410 سازگاری بهتری با محیط زیست داشته و هیچگاه باعث آسیب به محیط زیست نمی شود.

کدام گاز را می توان در صنایع برودتی جدید استفاده کرد؟

گاز r22 برای صنایع جدید برودتی استانداردهای لازم را نخواهد داشت و برای همین کاربردی برای این صنایع نیز ندارد. ولی گاز r410 توانسته است به راحتی استانداردهای امروزی را پاس کرده و شما می توانید برای کولر گازی های جدید خود و یخچال ها نیز از این گاز استفاده کنید.

به طور کلی گاز r22 بهتر است یا r410 ؟

قطعا با ویژگی هایی که گفته شد شما متوجه تفاوت گاز r22 با r410 شدید. گاز مبرد r410 که به نام گاز r410a نیز در بازار رواج دارد، بسیار بهتر از گاز مبرد r22 است و به دلیل ویژگی های ممتازی که دارد به عنوان رایج ترین گاز مبرد موجود در بازار می باشد.

6دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران یک دیدگاه

  • حامد

    سلام
    من کولری دارم که بر روی پلاک و پنل کولر نوشته شده است r410 حتی روی یکی از قطعات داخلی هم نوشته شده است r410 ولی به اظهار تکنسین کدلر روی موتور دستگاه ۲۲ نوشته شده است ، من از چه گازی باید استفاده کنم ؟؟؟
    آیا اگر بجای گاز ۲۲ از ۴۱۰ استفاده شود ، کولر آسیب می بیند ؟؟؟؟
    ممنون میشم راهنمایی بکنید …

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه