تشخیص سیم پیچ مسی از الومینیومی
تشخیص سیم پیچ مسی از آلومینیومی

تشخیص سیم پیچ مسی از آلومینیومی

در این مقاله میخواهیم تفاوت سیم پیچ مس و آلومینیوم را با یکدیگر توضیح دهیم. اولین تفاوت مربوط به وزن سیم پیچ میباشد.معمولا وزن مس از الومینیوم بیشتر است.در نتیجه همیشه سیم پیچ مسی از سیم پیچ الومینیوم سنگین تر میباشد.در صورتیکه 2 عدد سیم پیچ با قدرتی یکسان و وزن های متفاوت دارید،سیم پیچ سنگین تر مسی میباشد.

مورد دوم مربوط میشود به رنگ سیم پیچ،به راحتی و با تراشیدن یک رشته سیم متوجه مسی بودن یا نبودن سیم پیچ خواهید شد.معمولا رنگ سیم پیچ مسی بعد از تراشیده شدن به رنگ مسی(مایل به قرمز) میباشد.اما در سیم پیچ الومینیوم،بعد از تراشیدن به رنگ سفید دیده خواهد شد.همچنین از روی رنگ سیم پیچ هم میتوان تا حدودی به این مساله پی برد.

مورد بعدی امپر سیم پیچ میباشد. معمولا امپر اولیه و امپر در حین کار کمپرسوری که سیم پیچ مسی دارد بیشتر از امپر سیم پیچ آلومینیومی میباشد.در صورتیکه 2 موتور با قدرت های یکسان دارید اما برند های متفاوتی دارند،موتوری که امپر اولیه وامپر حین کارش بیشتر است،از سیم پیچ مسی استفاده می نماید.
راهکار بعدی برای تشخیص سیم پیچ مسی از الومینیومی تست حرارت میباشد.به دلیل اینکه سیم مسی توان حرارتی بسیار بالایی دارد ،بسیار مقاوم میباشد در برابر حرارت.اما در سیم الومینیوم اصلا اینطور نیست.به محض اینکه حرارت را به سیم الومینیومی نزدیک میکنید به سرعت آب میشود و تحمل حرارت را ندارد.به همین دلیل طول عمر سیم پیچ مسی بسیار بالاتر از سیم پیچ آلومینیومی میباشد.

در راحت ترین الت برای تشخیص مسی بودن یا نبودن سیم پیچ وزن کردن کمپرسور(موتور)میباشد.در صورتیکه 2 موتور با قدرت های یکسان دارید ویکی سنگین تر از دیگری است حتما موتور سنگین تر دارای سیم پیچ مسی میباشد. البته با استفاده از شماره فنی روی بدنه کمپرسورها هم میتوانید متوجه این موضوع بشوید. در حال حاضر کمپرسورهای سیم پیچ الومینیومی از قیمت پایین تری نسبت به کمپرسورهای سیم پیچ مسی برخوردار هستند.

در صورتی که نیاز به اطلاعات دقیق تری از درباره قیمت کمپرسور کولر گازی و یخچال فریزر دارید می توانید با سرمایش در تماس باشید.

مزایا و معایب سیم پیچ مسی و آلومینیومی

در ابتدا به خواص فیزیکی مس و آلومینیوم میپردازیم.

خواص

مس

آلومینیوم

واحد

وزن مخصوص

9/8

7/2

kg/dm3

مقاومت کششی

240… 450

80… 180

N/mm2

نقطه شکست

35… 1

35… 2

%

مدول الاستیسیته

120

70

KN/mm2

نقطه ذوب

1083

658

šC

ضریب انبساط حرارتی

6/16

8/23

šC/106

رسانایی در 20 درجه سانتیگراد

IACS

100… 97

62… 61

%

مقاومت در 20 درجه سانتیگراد

01786/0

02857/0

افت جریان در سیم‌پیچ‌ها تحت تأثیر تناسب حجم سیم‌پیچ استفاده شده و میزان جریان مورد نیاز قرار دارد. برخی ویژگی‌های نسبی سیم پیچ‌های آلومینیومی و مسی به صورت مختصر در ذیل آمده‌است:

  • حجم مورد نیاز سیم پیچ‌های آلومینیومی برای تولید جریان یکسان تقریباً 6/1 سیم‌پیچ‌های مسی می‌باشد.
  • آلومینیوم  در مواجهه با محیط‌های نمکی و مرطوب زودتر از مس خورده می‌شود. بنابراین در محیط‌های شرجی و مرطوب، توصیه می‌شود از  سیم‌پیچ مسی استفاده شود.
  • مس دارای مقاومت کششی بالاتری نسبت به آلومینیوم است. سیم‌های آلومینیومی شکننده‌تر هستند. سیم‌پیچ‌های مسی انعطاف‌پذیر تر از سیم پیچ های مسی هستند.
  • راندمان سیم‌پیچ‌های مسی یکی دیگر از مزایای اقتصادی سیم‌های مسی می‌باشد که باعث کاهش افت جریان در سیم‌پیچ‌ها می‌شود.
  • چگالی آلومینیوم ۳/۵ برابر کمتر از مس است
  • هدایت الکتریکی آلومینیوم ۱/۵ برابر کمتر از مس است.

در ادامه به این ویدیو توجه بفرمایید.

3دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران 6 دیدگاه

  • حمیدیاوری

    ممنونم از اطلاعات مفیدتون.ببخشید کمپرسور پاناسونیک سیم پیچش مسی هست یا الومینیوم؟

    پاسخ دهید

    • sarmayesh

      در حال حاضر سیم پیچ الومینیومی هست

      پاسخ دهید

  • سپهر

    سلام ودرود بیکران
    سپاس از اطلاعت مفیدتون
    یه سوال کمپرسور های پلمپ رو چطور باید متوجه شد مواردی که توضیح دادین دو کمپرسور رو با هم مقایسه کردین ولی اگه فقط یه کمپرسور باشه چی و از کجا باید متوجه شد
    کمپرسور مد نظر من یک کمپرسور ۶۰ هزار اسکورول با مشخصات

    Zr72kc-tfd 522 هستش لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ دهید

    • sarmayesh

      سلام .وقت بخیر.یکی از راهها این هست که مدل مدنظرتون رو در داخل سایت سازندش پیدا کنید و با مدلی که میخواین بخرین مقایسه کنید.راهکار بعدی اهم گیری هستش که باید فنی باشین و اطلاعات کافی داشته باشید.معمولا مدل های مشابه اصلی از کیفیت ساخت پایینی برخوردار هستند.قسمت هایی از موتور که جوشکاری شده در نمونه اصلی بسیار تمیز و دقیق هست ولی در نمونه های کپی اصلا دقتی نشده روش.بعضا دیده شده روی لوله های مسی رو اسیدشویی میکنند و سمباده میکشن و کمپرسور استوک رو به جای نو میفروشن.بهترین گزینه خرید از مراکز معتبر و مشورت با تکنسین های کاربلد هست.

      پاسخ دهید

  • غلامحسین
 علوی

    چرا اینقد کم؟ 😍😍😍

    پاسخ دهید

  • علی جاهدی

    سلام موتوریخچال وقتی که خاموش میشود لرز داره به خاطر سرعت اگه خازن دایم کار سرراه بزاریم بهترنمیشه یاتاثیرداره لطف کنید راهنمایی گنید متشکرم

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه