با نشت مایع برودتی سیستم های سرمایشی چه کنیم؟

با نشت مایع برودتی سیستم های سرمایشی چه کنیم؟

نشت مایعات خنک کننده یکی از مشکلاتی هستند که نباید آن را دست کم بگیرید. در واقع، آن‌ها منجر به خسارات مالی می‌شوند، زیرا تعمیر و جایگزینی مایع نشت‌شده ضروری است. ما در این محتوا قصد داریم نکات مهم و موارد ضروری در مواجه با نشت مایع برودتی را بررسی کنیم.

در عین حال، در بسیاری از موارد منجر به آسیب‌های جدی زیست‌محیطی می‌شود. زمانی که CFCs،HCFCs  و HFCs به اتمسفر نشت می‌کنند، تأثیرات قابل‌توجهی بر لایه اوزون ایجاد می‌کنند و به گرمایش جهانی کمک می‌کنند. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه منظم به جلوگیری از نشت یا شناسایی آنها در هنگام شروع کمک می کند و خسارات را به حداقل می رساند.

برخی از علائم اصلی نشت گاز یا مایع مبرد عبارت اند از:

  • از دست دادن عملکرد دستگاه
  • وجود رطوبت در کمپرسور
  • وجود روغن در اطراف اتصالات

در سیستم‌ های خانگی، یک ضرر کوچک گذشته به دستگاه آسیب می‌زند. در مورد مبردهای طبیعی مانندR600a ، تأثیر هر گونه نشتی حتی بیشتر است، زیرا بار گاز کاهش می یابد و عملکرد را به خطر می اندازد.

در حالی که در سیستم های خنک کننده تجاری، به دلیل بار سیال بیشتر، نشتی های کوچک گاهی اوقات بیشتر طول می کشد تا شما متوجه شوید. به همین دلیل است که این سیستم ها نیازمند توجه بیشتر تکنسین ها و صاحبان موسساتی است که در آن نصب می شوند. این اقدام پیشگیرانه از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا نشتی علاوه بر هزینه مایع جایگزین، دارای ضرر مالی مستقیم است، همچنین باید برای تعویض آن توسط تکنسین هزینه ای پرداخت شود.

چندین مطالعه انجام شده در کشورهای آمریکاهیی نشان می دهد که بسیاری از سوپرمارکت ها فقط بر روی بارگیری مجدد دستگاه با مایع تمرکز می کنند، بدون اینکه به دنبال علل نشتی باشند.

لازم به تاکید است که این بارگیری مجدد وسایل قبل از یافتن علل نشتی و تعمیر سیستم، ممکن است نشتی بیشتری باز دوباره در آینده برایتان ایجاد کند. این عمل نادرست منجر به هزینه های غیرضروری می شود و اثرات زیست محیطی بر لایه اوزون و گرم شدن کره زمین ایجاد می کند. آن را در نظر داشته باشید و مشتریان خود را راهنمایی کنید: قرار دادن مایع خنک کننده بیشتر بدون از بین بردن علت مشکل خوب نیست، زیرا ممکن است منجر به نشتی جدید شود!

در مقاله لینک شده نکات مهمی درباره بهترین گاز برودتی بررسی شده است.

بررسی دلایل نشتی مایع مبرد

دلایل بروز نشتی در یخچال های خانگی بسیار متنوع است، اغلب منشأ آنها استفاده از ابزارهای سوراخ کننده (مانند چاقو یا پیچ گوشتی) برای از بین بردن یخ انباشته شده است. این عملی است که توصیه نمی شود و دفترچه راهنمای تجهیزات آن را به کررات بیان کرده اند. اما بسیاری از افراد همچنان این کار را انجام می دهند و با این کار باعث آسیب به اواپراتور می شوند. تکنسین به محض اینکه متوجه شد علت این امر بوده است، باید مشتری خود را راهنمایی کند که دیگر این کار را انجام ندهد.

لرزش یا طول عمر بیش از حد قطعات می تواند منجر به ایجاد ترک های ریز، چه برای کاربردهای تجاری و چه برای مصارف خانگی شود، که معمولاً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. همین امر با دست زدن به تجهیزات بسیار شدید، هم در استفاده معمولی آن (به ویژه در عملیات در مکان هایی مانند سوپرمارکت ها) و هم در حمل و نقل اتفاق می افتد. ریزنشت هایی که در این موارد رخ می دهد می تواند به سختی قابل تشخیص باشد، که گاهی اوقات باعث از آسیب رسیدن به تجهیزات می شود. این امر اهمیت بیشتری برای اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای جلوگیری از این مشکلات می کند.

بررسی نشتی های احتمالی باید با دقت انجام شود، به ویژه با تأکید بر مکان هایی که اغلب در آنها رخ می دهد:

  • کوپلینگ ها و اتصالات در امتداد لوله کشی، مانند مهره ها و فلنج ها، و همچنین نقاط اتصال.
  • نقاط جوشکاری (به دلیل اشتباهات فرآیند جوشکاری یا استفاده از مواد جوشکاری نامناسب)؛
  • نقاط انحنای لوله کشی (لوله در محل خم نازک تر است، که می تواند در هنگام حمل و نقل تجهیزات یا در اثر ضربه های مکانیکی، ترک های کوچکی ایجاد کند).
  • اواپراتورها و کندانسورها.

نشتی همچنین زمانی رخ می دهد که شیر در سیستم وصل بماند. این نکته مهمی است که باید در نظر گرفته شود! توصیه ضروری دیگر این است که هنگام انجام تعمیرات و نگهداری (که شامل تعویض کمپرسور می شود)، به سیال خنک کننده توجه کنید و جلو نشتی آن را بگیرید.

نکات مهم درباره نشتی گاز برودتی کولر گازی

نحوه تشخیص نشتی گاز برودتی

سنتی ‌ترین و شناخته ‌شده ‌ترین روش برای شناسایی نشت مایعات خنک‌کننده، آزمایش حباب است که در طی آن، آب همراه با صابون را در ناحیه مشکوک قرار می دهید: اگر حباب‌هایی تشکیل شود، نشانه نشتی است. این یک روش ساده برای بررسی نشتی است که شامل هیچ گونه هزینه فنی و مالی نمی شود، اما معمولا دقت خوبی دارد، به خصوص زمانی که نشتی ریز نباشد.

یک آزمایش مشابه، آزمایش غوطه وری است که شامل فرو بردن قسمت یا جزء مشکوک در آب است، جایی که حباب ایجاد می کند، نشان دهنده وجود سوراخ، شکاف یا ترک است.

مایعات تشخیص نشت، تکامل این روش ها هستند، همچنین از اصل تشکیل حباب پیروی می کنند.

اخیراً روش های مدرن تری توسعه یافته اند که با دقت بیشتری وجود مشکلاتی را نشان می دهد که منجر به نشت مایعات خنک کننده می شود.

به عنوان مثال، رنگ های فلورسنت هستند که در نور معمولی قابل مشاهده نیستند، اما فقط با نور ماوراء بنفش (UV) قابل مشاهده می باشند. به طور کلی، هنگامی که تعمیر و نگهداری در سیستم انجام می شود، آنها در روغن روان کننده کمپرسور قرار می گیرند. اگر مایع/روغنی حاوی رنگ از سیستم خارج شده باشد که با نور UV قابل مشاهده است، نشت تایید می شود.

همچنین مدل های مختلفی از نشتی یاب الکترونیکی وجود دارد. آنها دارای سنسورهایی هستند و معمولاً دارای یک صفحه نمایش LED برای نشان دادن نشتی می باشند. آنها را می توان به سه نوع مختلف طبقه بندی کرد:

  • دستگاه های نشت یاب Non-Selective: هر نوع انتشار یا بخار را بدون توجه به ترکیب شیمیایی آن تشخیص می دهند.
  • دستگاه های نشت یاب Halogen Selective: دارای حسگر خاصی هستند که به کاربر اجازه می دهد تا وجود عناصری مانند فلوئور، کلر، برم و ید را تشخیص دهد. بنابراین، آنها نشت احتمالی سیالات خنک کننده مانند CFCs، HCFCs و HFCs را تشخیص می دهند.

دستگاه های نشت یاب با ترکیبات خاص: آنها پیچیده ترین مدل و همچنین گران ترین آنها هستند و قادر به شناسایی حضور یک ترکیب واحد می باشند و دقت بیشتری در شناسایی نشت CFC ها، HCFCs و HFC ها دارند.

6دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
حسین موسوی نیا

حسین موسوی نیا 13پست تا امروز

دیدگاه کاربران 2 دیدگاه

  • امیرحسین
 طالقانی

    سایتتون محشرههههه 😍😍😍

    پاسخ دهید

  • ناصر
 سلطانی

    خیلی دنبال این موضوع بودم 😍😍😍

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه