کمپرسور کولر گازی
انواع کمپرسور کولر گازی و تفاوت های آن ها

انواع کمپرسور کولر گازی و تفاوت های آن ها

زمانی که وارد یک فروشگاه لوازم سیستم های برودتی جهت تهیه کمپرسور برای کولر گازی می شوید، با انواع کمپرسور کولر گازی روبرو می شوید که هر کدام دارای ویژگی ها، قابلیت ها و مشخاصت خاصی هستند. کمپرسور کولر گازی یکی از اصلی ترین بخش های آن بوده و نقش بسیار تاثیرگذاری در سیکل تبرید دارد و این دسته از کمپرسورها ساختاری بسیار مشابه با کمپرسورهای یخچال دارند. کمپرسورهای روتاری، اسکرال و پیستونی در کولرهای گازی کاربرد داشته و تفاوت هایی در نحوه عملکرد دارند. در این مقاله به بررسی کلی این سه نوع کمپرسور کولر گازی که در هر فروشگاه لوازم برودتی می توان یافت، می پردازیم.

این یکی از اهداف ما در این مقاله است. ما سعی داریم نکاتی را در این مقاله برای شما بیان کنیم که در انتهای آن، بتوانید بهترین کمپرسور کولر گازی را این فروشگاه ها، خریداری کنید. یک انتخاب منطقی و قابل تحسین که می تواند عملکرد کولر گازی شما را نسبت به قبل، چند برابر، بهبود ببخشد.

کار انواع کمپرسور کولر گازی در سیستم برودتی چیست؟

ابتدا قبل از اینکه با به تشخیص بهترین کمپرسور کولر گازی برسید، می بایست اهمیت وجود این قطعه در کولر گازی و سیستم برودتی آن را بدانید. اختلاف فشار عاملی است که کمپرسور با استفاده از آن جریان مبرد را از بخشی از سیستم سرمایشی به قسمت های دیگر انتقال می دهد و این اختلاف فشار در زمینه مکش مقدار ضعیفی داشته اما برای رانش عملکرد قوی دارد. کمپرسور نقش بسیار اساسی در یک سیکل تبرید دارد؛ چراکه گاز مبرد را از اپراتور گرفته و به کندانسور انتقال می دهد.

حال که اهمیت انواع کمپرسور کولر گازی را به خوبی متوجه شدید، بهتر است بدانید که انواع کمپرسور کولر گازی به طور کلی به سه نوع دسته بندی می شوند:

  • کمپرسور روتاری
  • کمپرسور اسکرال
  • کمپرسور پیستونی

هر کمپرسوری که در بازار و فروشگاه ها وجود دارد یکی از این انواع هست که بسته به نوع سیستم بر روی کولر گازی های مختلف با برندها و مشخصات مختلف قرار میگیرند.

در نظر گرفتن نکات بسیار کاربردی که در مقاله راهنمای خرید کمپرسور کولر گازی می باشد، به شما کمک می کند که به بهترین شکل، بهترین کمپرسور کولر گازی را برای خود، خریداری کنید.

کمپرسور کولر گازی روتاری

تیغه های موجود در این کمپرسورها چرخش کاملی داشته و به واسطه آن گاز مبرد را کمپرس می کنند. بنابراین پس از اینکه گاز وارد کمپرسور شد، با چرخیدن تیغه های موجود در کمپرسور روتاری، مبرد با فشاری شدید به سمت لوله های خروجی انتقال پیدا می کند.

ویژگی های شاخص کمپرسور روتاری کولر گازی

  • فشار بالای حاصل از چرخش 360 درجه ای تیغه های کمپرسور، باعث خروجی سریع و پرتابی گاز از قسمت های خروجی خواهد شد.
  • در صورتی که کولر گازی را برای مناطق با فشار هوای بالا، می خواهید، کمپرسورهای روتاری، بهترین گزینه برای شما هستند.
  • سر و صدای کمتر نسبت به دیگر انواع کمپرسور کولر گازی، یک مزیت ویژه این کمپرسورها است
  • مصرف برق پایین نیز کلیدی ترین ویژگی این کمپرسورها است که باعث شده در بیشتر کولر گازی های خانگی از این نوع کمپرسور، استفاده کنند.
  • کمپرسورهای روتاری طراحی پیچیده ای ندارند؛ همین باعث شده است که تعمیر انواع کولر گازی با کمپرسور روتاری، آسان و با هزینه های کمتر به نسبت دیگر کمپرسورها، باشد.

بهترین نوع کمپرسور کولرهای گازی روتاری

در حدود سال 2013، چند برند تجاری شروع به معرفی مدل های استاندارد انواع کولر گازی با کمپرسور اینورتر کردند. برندهایی مانند Carrier و Greenspeed و … اولین ها در حوزه استفاده از انواع کمپرسور کولر گازی اینورتر کردند. این فناوری باعث شد که کولر گازی های اسپلیت به کولر گازی اسپلیت های اینورتر، تغییر نام دهند. به قدری این تکنولوژی روز سیستم های تهویه و مطبوع و برخی سیستم های کاربردی خانگی، برای دانشمندان و کارشناسان این حوزه جذاب بود که رفته رفته استفاده از این تکنولوژی و فرمول کار با آن برای دیگر صنعت ها نیز به کار گرفته است.

اکنون اگر به بازار لوازم خانگی بروید، متوجه خواهید شد که عبارت Inverter بر روی لوازمی مانند ماکروویو، یخچال ها و برخی لوازم هایی که به تولید گرما می پردازند، دیده می شود.
در گذشته که هنوز فناوری اینورتر شهرت کافی نداشت از کمپرسور مدل های یک مرحله ای و دو مرحله ای استفاده می شد.

نیرو مستقیماً در مدلهای یک مرحله ای (100٪ قدرت) و دو مرحله ای (65٪ یا 100٪ قدرت) به کمپرسور ارسال می شود. اما زمانی که اینورتر به بازار جهانی معرفی شد و وقتی از فناوری اینورتر در سیستم های تهویه مطبوع، استفاده می شود، ابتدا برق به یک اینورتر ارسال می شود. اینورتر فرکانس خود را تنظیم می کند – بسته به مقدار انرژی الکتریکی است به کمپرسور می رسد. به نوبه خود، این سرعت جریان مبرد را تنظیم می کند.

در اکثر کولر گازی ها، می تواند تا 35٪ یا 40٪ پایین تر باشد. وقتی تقاضای زیادی برای خنک سازی وجود دارد، می تواند تا 120٪ از انرژی خود را ارائه دهد. به عنوان مثال ، یک واحد مینی اسپلیت 18000 BTU در فضای باز قادر است در مدت زمان نامشخص با حدود 6500 BTU و برای مدت کوتاهی در حدود 22،000 BTU کار کند.

تفاوت کمپرسور روتاری و کمپرسور پیستونی چیست؟

برتری که کمپرسور روتاری نسبت به کمپسور پیستونی دارد این است که مصرف برق بسیار کمتری دارند و همچنین صدای تولید شده حاصل از عملکرد آن، به مراتب کمتر می باشد. به طور کلی عملکرد و بازده بهتری نسبت به کمپرسورهای پیستونی دارند اما نکته ای وجود دارد این است که کمپرسورهای پیستونی قادرند که سرمای بسیار بهتر و بیشتری را تولید کنند.

در نتیجه بهترین کمپرسور کولر گازی را می بایست از بین کمپرسورهای روتاری، بیابید. به هر حال کمپرسورهایی که صدای کمتری تولید کنند و بازدهی بهتری داشته باشند، برتری بیشتری نسبت به دیگر انواع کمپرسور کولر گازی، خواهند داشت.

اگر به دنبال کولر گازی برای منزل یا محل کار خود یا مناسب برای آپارتمان های کوچک هستید، کمپرسور رفت و برگشتی یا همان روتاری، بهترین انتخاب برای شماست. برای خنک سازی یک فضای بزرگ با کار مداوم و منظم برای ساعت های طولانی، به دنبال یک AC با یک کمپرسور روتاری باشید.

کمپرسور کولر گازی پیستونی

کمپرسور پیستونی همانطور که از نامش پیداست، عملکردی شبیه به پیستون اتومبیل دارد و در واقع با هر رفت و برگشتی که پیستون انجام می دهد، گاز مبردی که در کمپرسور وجود دارد به فشار و تراکم زیاد، به سیکل تبرید انتقال داده می شود. این دسته از کمپرسورها در مناطق بسیار گرم کاربرد بیشتر و بهتری دارند.

کمپرسور پیستونی خود به دو دسته تک مرحله ای و دو مرحله ای تقسیم می شود. این دسته بندی با توجه به وضعیت و موقعیت مبردی که در اطراف پیستون ها قرار دارد تعیین می شود. اگر گاز مبرد تنها در یک سمت پیستون فشرده بشود، به آن کمپرسور پیستونی تک مرحله ای و اگر ابتدا در یک سمت فشرده و سپس به بخش دوم انتقال داده شود، به آن کمپرسور پیستونی دو مرحله ای گفته می شود. یکی از ویژگی های مهم این نوع از کمپرسورها این است که در تمامی صنعت ها کاربرد دارند؛ از یخچال های خانگی گرفته تا سردخانه های بسیار بزرگ.

مزایای کمپرسور پیستونی و روتاری

کارایی بهتر و بیشتر: انواع کمپرسور کولر گازی پیستونی، نسبت به کمپرسورهای روتاری کولر گازی، کارایی بهتری دارند. یکی از مهم ترین دلایل این برتری، نحوه آرایش پیستون و سیلندرهاست که به انواع مختلف، این آرایش ایجاد می شود که به کارایی بیشتر و بهتر آن، اشاره می کند.

تعمیر و نگهداری: یکی از نکاتی که در تهیه کمپرسور کولر گازی، باید به آن دقت ویژه ای داشته باشید، راهکارهای تعمیر و نگهداری آن است. بهترین کمپرسور کولر گازی، کمپرسوری است که شرایط تعمیر و نگهداری بهتری به نسبت بقیه داشته باشد.

معایب کمپرسور کولر گازی پیستونی

لرزش و سروصدا: شاید تنها مشکلی کمپرسور کولر گازی های پیستونی، دارد، سروصدای زیاد آن است. معمولا کمپرسورهای پیستونی لرزش بیشتری نسبت به دیگر کمپرسورها داشته و سروصدای بیشتری نیز، تولید می کند. این باعث شده است که این نوع کمپرسور را برای کولر گازی های پنجره ای و پرتابل، استفاده نکنند.

کمپرسور کولر گازی اسکرال

این دسته از کمپرسورها معمولا برای ظرفیت های بسیار زیاد کولرهای گازی مورد استفاده قرار می گیرند. کمپرسور اسکرال از دو بخش تشکیل شده است که یکی از این دو قطعه حلزونی به صورت ثابت و دیگری متحرک است. بخش متحرک با حرکت های حلزونی خود گاز مبرد را فشرده کرده و آن را آماده برای خروج می کند.

بازده فوق العاده، تولید صدای بسیار کم و عمر بسیار طولانی از مهمترین مزیت هایی است که کمپرسور اسکرال دارد و به همین سبب موارد استفاده آن را بیشتر در مناطق مرکزی کشور مشاهده می کنیم. این دسته از کمپرسورها در سیستم تهویه مطبوع نیز کاربرد خوبی دارند.

با توجه به مصرف برق و سیستم خنک سازی، باید بگوییم که کمپرسور اسکرال به مراتب عملکرد بهتری از خود نشان داده است و پیشنهاد می شود از این نوع کمپرسور استفاده کنید. امیدواریم که با استفاده از این مقاله توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در زمینه کمپرسور کولر گازی در اختیار شما بگذاریم.

مزایای انواع کمپرسور کولر گازی اسکرال

به دلایل زیادی کمپرسورهای نوع اسکرول در مقایسه با انواع دیگر کمپرسورها ذاتاً کارآمدتر هستند:

1) عدم وجود پیستون برای فشرده سازی گاز، کمپرسورهای اسکرال را قادر می سازد تا به بازدهی حجمی 100٪ رسیده و منجر به کاهش هزینه های انرژی شوند و از این جهت برخی عنوان بهترین کمپرسور کولر گازی را به آن خواهند داد.

2) عنوان انبساط مجدد، یک ویژگی معمول هر ضربه پیستونی است که در مدل های روتاری مشاهده می شود، در انواع کمپرسور کولر گازی اسکرال حذف شده است. علاوه بر این، از آنجا که شیرهای مکش و تخلیه (پورت ها) وجود ندارند، مشکلات مربوط دریچه ها (پورت ها) از بین می روند.

3) بعلاوه، به دلیل فقدان چندین قسمت متحرک، کمپرسورهای پیمایشی در مقایسه با سایر انواع کمپرسورها، به عنوان مثال از نوع روتاری، بطور قابل توجهی ساکت تر هستند. کمپرسورهای اسکرول معمولاً 5 تا 15 dBA سر و صدای کمتری نسبت به سایر کمپرسورها دارند.

4) به دلیل لرزش و صدا کمتر، نیازی به سیستم تعلیق فنر ندارند.

5) کمتر بودن قطعات متحرک، لرزش های کمتر و اصطکاک کمتر نیز به معنای دوام بیشتر این کمپرسورها است.

6) وزن و رد اثر آن در ساختار کندانسور در مقایسه با سایر انواع کمپرسورهای حجیم که امروزه استفاده می شود، بطور قابل توجهی کوچکتر است.

7) ضربان گاز نیز به حداقل می رسد ، اگر از بین نرود و در نتیجه می توانند با لرزش کمتری کار کنند.

معایب انواع کمپرسور کولر گازی اسکرال

1) کاملاً هرمتیک، شاید بزرگترین عیب کمپرسورهای اسکرال این باشد که عموماً به راحتی قابل تعمیر نیستند. نمی توان آنها را به راحتی نگهداری و تعمیر کرد.

2) بسیاری از کمپرسورهای روتاری در هنگام چرخش در هر دو جهت تحمل دارند. معمولاً در مورد کمپرسورهای اسکرال اینگونه نیست.

3) کنترل ظرفیت افزایشی در سیستم های دارای چندین کمپرسور پیمایشی نیز چندین بار ثابت کرده است که مشکل ساز نیز هستند.

این مقاله ادامه دارد …

10دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران 3 دیدگاه

  • yavar

    ممنون از مطالب خوبی که میزارید.

    پاسخ دهید

  • sarmayesh

    خواهش می کنم.

    پاسخ دهید

  • محمدی نیک

    با سلام آیا میشه در فضای ۱۳۰ متری کمپرسور پنل ۳۰۰۰۰ را روی کندانسور ۲۴۰۰۰ با گاز بیشتر نصب کرد برای خنکی وپرتاب باد بیشتر

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه