انواع-خازنها
انواع خازن

انواع خازن

خازن

کار انواع خازن ذخیره کردن بارهای الکتریکی می باشد که از دو صفحه هادی تشکیل شده و بین آنها عایق قرار دارد.این عایق ممکن است از جنس کاغذ خشک/کاغذ روغنی/سرامیک/میکا یا ماده شیمیایی باشد که یکی از انواع تقسیم بندی آنها بر اساس عایق بین آنها انجام می گیرد.

ساختمان خازن

1_بدنه پلاستیکی یا فلزی 2_عایق   3_صفحه هادی

انواع خازن

1_خازن خشک(راه انداز_استارت)

این خازن جهت کار متناوب و غیر دایم به کار می رود که دارای ظرفیت زیاد و ولتاژ کم نسبت به خازن  روغنی است و به طور لحظه ای وارد مدار می گرددو همراه سیم پیچ استارت از مدار خارج می شود.خازن خشک با سیم پیچ استارت سری بسته می شود و در موتور هایی که سیم پیچ استارت آنها از مدار خارج می شود کاربرد دارد در رله های جریانی و ولتاژی کاربرد دارند.حداکثر استارت خازن خشک 6تا 10 دفعه در ساعت می باشد. خازن 80میکروفاراد جنسن چینی

2_خازن الکترولیتی (روغن یا دایم کار)

این نوع خازن ها دارای ظرفیت کمتر و ولتاژ بیشتر نسبت به خازن خشک می باشد و به طور دایم در مدار قرار می گیرد به صورت موازی بین سیم پیچ های (S)استارت و (R)رارینگ بسته می شود و مورد استفاده آن در رله های ولتاژی و PTC می باشد.

ظرفیت خازن (کاپاسیتور)

مقدار نوانایی ذخیره سازی بارهای الکتریکی خازن را ظرفیت خازن گفته می شود که آن رابا C نشان می دهند و برابر است با اختلاف پتانسیلی که به 2 سرخازن داده می شود تا مقدار بارالکتریکی (Q) در آن ذخیره می شود .

C=Q/V واحد ظرفیت خازن فاراد (F) می باشد که برابر ذخیره یک کولن بار الکتریکی بین 2 صفحه خازن وقتی که اختلاف پتانسیل دو سر خازن یک ولت باشد.

عوامل موثر در ظرفیت خازن

1)سطح صفحات خازن(A):هرچه سطح صفحات بیشتر باشد به همان اندازه بار الکتریکی زیادتری می تواند ذخیره کند.

2)فاصله بین دو صفح

ه خازن(d):هرچه فاصله بین صفحات بیشتر باشد به همان اندازه نست اثر بار الکتریکی بر یکدیگر کم شده در نتیجه ظرفیت خازن کم می شود.

3)نوع عایق:هرقدر خواص عایقی ماده موجود بین دو صفحه خازن بیشتر باشد ظرفیت خازن بیشتر خواهد بود.

تست خازن

تست خازن

1)به وسیله جریان برق:2 سر خازن را به مدت 1تا 3 ثانیه به جریان برق وصل میکنیم سپس دو سر آن را به هم اتصال می دهیم اگر صدای تقه همراه با جرقه به رنگ آبی دیده شد خازن سالم است اما اگر جرقه ضغیف و به رنگ قرمز باشد خازن خراب است.در این روش باید نکات ایمنی را رعایت کنیم زیرا امکان ترکیدن آن وجود دارد.

2)به وسیله تست لامپ: در این روش یک لامپ 100 واتی را با خازن سری می کنیم سپس به جریان برق وصل میکنیم اگر لامپ روشن شد نشان دهنده سالم بودن خازن است در غیر این صورت خازن معیوب می باشد.

3)به وسیله اهم متر :در لحظه اول خازن را اتصال کوتاه می دهیم تا جریانی وارد اهم متر نشود سپس رنج مناسب برای اهم متر را انتخاب می کنیم اگر خازن نشتی داشته باشد عقربه اهم متر ابتدا به طرف صفر وبه سمت صفر رفته و روی آن می ماند.

3دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران یک دیدگاه

  • محمود
 اکبری

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه