7 علت خرابی موتور کولر گازی

7 علت خرابی موتور کولر گازی

تعدادی مسئله وجود دارد که می تواند باعث خرابی موتور کولر گازی شود. خوشبختانه، این خرابی هایی که ممکن است برای موتور کولر گازی به وجود آید، هزینه سنگینی برای شما ایجاد نمی کند. ممکن است که مشکل فقط یک سیم بیرون آمده از جای خود باشد که باعث قطع برق در سیستم تهویه مطبوع شده است یا می تواند فیلتر هوای مسدود شده کولر گازی که مانع از ورود و خروج جریان هوا به سیستم می شود.

از طرف دیگر، وقتی خرابی موتور کولر گازی باعث خراب شدن سیستم شما می شود، شما یک مشکل اصلی استفاده از خدمات اضطراری کولر گازی و هزینه زیادی که ممکن است برایتان ایجاد شود، را دارید. کمپرسور یک جزء مهم و گران قیمت کولر گازی است و ممکن است شما را مجبور به خرید کولر گازیی دیگر برای شما شود.

خبر خوب این است که 80 درصد از علل خرابی موتور کولر گازی در صورت اصلاح مشکلات به موقع ، قابل پیشگیری هستند. از به وجود آمدن این مشکلات می توان در طول نگهداری منظم و سرویس به موقع جلوگیری کرد.

کمپرسور کولر گازی چیست؟

کمپرسور برودتی کولر گازی قلب تپنده این سیستم نامیده می شود. در ادامه می خواهیم دلیل این که چرا این قطعه اینقدر برای سیستم کولر گازی اهمیت دارد را بررسی کنیم:

  • این سیستم اگر در فرایندکولر گازی وجود نداشته باشد هیچگاه کولر گازی کار نمی کند.
  • این قطعه تعیین کننده طول عمر کولر گازی است. زمانی که شما می خواهید کولر گازی خریداری کنید باید به کمپرسور آن و طول عمر آن خیلی دقت کنید.
  • کمپرسور کولر گازی اگر خراب شود هزینه سنگینی را بابت تعمیر آن باید بپردازید.
  • همان طور که قلب شما خون را به دیگر نقاط بدنتان پمپاژ می کند، کمپرسور وظیفه دارد که گاز یا مایع مبرد را به دیگر قطعات پمپاژ کند.

اکنون که می فهمید چرا نگه داشتن کمپرسور در حد مطلوبی بسیار مهم است و شناخت علت خرابی موتور کولر گازی چقدر اهمیت دارد. اجازه دهید نگاهی به برخی از مواردی که می تواند علت از کار افتادن موتور کولر گازی باشد و آنچه می توانید برای جلوگیری از آنها انجام دهید، نگاهی بیندازیم. این موارد حاصا تجربیات کارکنان ما در بخش اعزام تکنسین کولر گازی است.

مشکلاتی که باعث خرابی موتور کولر گازی می شود

هنگامی که مواردی علت خرابی موتور کولر گازی می شوند، اغلب به دلیل این که فکر می کنند مشکل غیر قابل حلی به وجود آمده است دچار استرس می شوند. دو مورد زیر می تواند در حل مشکل خرابی موتور کولر گازی به شما کمک بسیاری کند:

  • با شناسایی و رفع علت از کار افتادن موتور کولر گازی، از سوختن موتور کولر گازی جلوگیری خواهید کرد.
  • اگر نتوانید علت خرابی موتور کولر گازی را متوجه شوید و سریعا موتور کولر گازی را تعویض کنید ممکن است موتور جدید هم دچار مشکل شود یا اینکه حتی بسوزد.

اینها 7 مورد متداولی است که باعث خرابی موتور کولر گازی می شود:

کثیفی کویل کولر گازی

هنگامی که گرد و غبار، آهک و رسوبات مواد معدنی روی سیم پیچ کندانسور جمع می شوند، تهویه هوا نمی تواند گرمای کافی را از سیستم بیرون کشد و مجبور می شود انرژی زیادی را برای گرم یا سرد کردن اتاق صرف کند. افزایش فشار و دما می تواند علت از کار افتادن موتور کولر گازی شود.

مسدود شدن مسیر مکش هوا

هنگامی که مسیرهای انتقال گاز یا مایع مبرد تهویه مطبوع شما مسدود یا آسیب دیده می شود، اولین چیزی که توجه خواهید کرد اینست که واحد به اندازه ی کافی خنک نمی شود. اگر مشکل برطرف نشده است ، بار دیگر افزایش فشار و دما باعث گرم شدن بیش از حد و خرابی کمپرسور کولر گازی می شود.

شارژ کم گاز مبرد کولر گازی

اگر در مسیر مبرد سیستم شما سوراخ یا ترک ایجاد شده باشد، کولر گازی شما دچار نشتی گاز شده است. پس از مدتی سطح گاز به حدی کم می شود که کمپرسور برای پمپ کردن مبرد کافی از طریق سیستم برای خنک کردن فضای شما باید انرژی بیشتری مصرف کند. صرف انرژی زیاد در نهایت می تواند باعث فروپاشی کمپرسور شود.

اندازه لوله های مسیر گاز مبرد مناسب نباشد

اگر لوله های گاز مبرد شما دچار نشتی شده باشد و نیاز به تعویض دارد. حتماً از یک تکنسین کولر گازی متخصص و با تجربه برای انجام کار و رفع مشکل نشتی گاز بخواهید که به منزل شما بیایید. اگر لوله های گاز برای سیستم شما خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد می تواند باعث خرابی زودرس کمپرسور AC شود.

گاز کولر گازی بیش از حد شارژ شده باشد

ممکن است تکنسینی که برای شارژ گاز کولر گازی به منزل شما مراجعه می کند تجربه کافی نداشته باشد و گاز زیادی را به کولر گازی شما منتقل کند. خب این جریان می تواند علت خرابی موتور کولر گازی شما باشد.

مشکلات برقی

خرابی های مربوط به جریان الکتریکی می تواند منجر به ایجاد اسیدها شود که علاوه بر کمپرسور،  به سایر قسمتها نیز آسیب زیادی وارد می کند. اگر یک کمپرسور خراب دارید ، حتما تکنسین متخصص را برای حضور این اسیدها با خبر کنید تا بیشتر از آن برای دستگاه شما مشکلی ایجاد نشود. اگر او این مورد  را پیدا کند، فرسودگی الکتریکی باعث خرابی در کل سیستم شده است که احتمالاً ارزش تعمیر نخواهد داشت.

اما مشکلات الکتریکی معمولاً وقتی تکنسین با تجربه سیستم شما را بازرسی می کند به راحتی قابل پیشگیری است: او می تواند سیم های آسیب دیده ، فیوزها و موارد آسیب دیده را قبل از اینکه سیستم شما را بسوزاند، تعمیر کند و باعث خرابی کمپرسور AC شود.

روان کننده روغن موتور کولر گازی ناکافی

برای اینکه بتوانیم به خوبی روغن روان کننده را در سیستم قلب تپنده به چیز خاصی تشبیه کنیم بهتر است که روغن روان کننده مانند خونی که در سیستم بدن ما وجود دارد شبیه است. اگر خون در بدن ما کافی نباشد، سیستم نمی تواند به درستی کار کند و همه مشکلات ممکن است از جمله خرابی موتور کولر گازی حاصل شود. هنگامی که سیستم شما به طور مرتب توسط یک متخصص کولر گازی آموزش دیده انجام می شود، او سطح روان کننده و وضعیت پمپ روغن را بررسی می کند تا از بروز این مشکل جلوگیری کند.

امیدوارم با مواردی که علت خرابی موتور کولر گازی می باشد به خوبی آشنا شده باشید. در صورتی که علاقه زیادی به تعمیر موتور خود بالا بردن مهارت های خود در زمینه تعمیر این وسیله، افزایش دهید، می توانید از مقاله آموزش تعمیر کولر گازی رایگان استفاده کنید.

6دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران بدون دیدگاه

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه