چرا فن کولر گازی کار نمی کند؟

چرا فن کولر گازی کار نمی کند؟

دلایل زیادی برای این که چرا فن کولر گازی کار نمی کند وجود دارد. بسیاری از کاربران با مشکل خرابی فن کولرگازی خود برخورد کرده اند. هر کدام گزارشاتی را برای ما ارسال کرده اند. ما در این مقاله بر اساس گزارشات دریافتی سعی داریم به دلایل کار نکردن فن کولر بپردازیم.

ابتدا به شما پیشنهاد می دهیم که به تست فن کولر گازی بپردازید. تست فن کولر گازی اگر به درستی انجام شود ممکن است در همان ابتدا مشکل برطرف شود. یکی از مهم ترین دلایل این که چرا فن کولر گازی کار نمی کند، خازن دستگاه است. زمانی که خازن کولر گازی با مشکل مواجه شود، مشکلات زیادی را برای کولر گازی و فن ایجاد می کند.

زمانی که فن کولر گازی شما کار نمی کند، احتمال زیاد خازن شما خراب شده است. خبر خوب این که این مشکل را می توانید به راحتی بفهمید. ابتدا بهتر است با خازن کولر گازی آشنا شوید.

خازن چیست و چه وظیفه ای در کولر گازی دارد؟

خازن یک قطعه کوچک، استوانه ای شکل است که انرژی زیادی را در خود مانند باتری ذخیره می کند. این قطعه وظیفه انتقال برق به موتور برای شروع کار یا ادامه کار را دارد. در کولر گازی سه دستگاه اصلی دارای خازن اختصاصی هستند:

  • کمپرسور دستگاه
  • دستگاه یونیت داخلی
  • دستگاه یونیت خارجی

نکته ای که اینجا حائز اهمیت است، این است که قبل از تست فن کولر گازی بهتر است خازن را مورد تست قرار دهید.

خازن برای یونیت خارجی بر خلاف یونیت داخلی و کمپرسور انرژی بیشتری مصرف می کند. برای همین برای شروع کار، یونیت خارجی انرژی بیشتری را از خازن دریافت می کند.

بنابراین اگر خازن متصل به موتور دستگاه خراب باشد، فن دستگاه کار نمی کند. پس برای پاسخ به این که چرا فن کولر گازی کار نمی کند، باید به خازن توجه ویژه ای داشته باشید.

اولین راه چک کردن خرابی خازن

ابتدا یک چوب باریک را از طریق توری فن با فن کولر گازی برخورد دهید و ببینید آیا فن کولر گازی کار می کند. حتما برای این کار از یک وسیله نارسانا استفاده کنید. چون وجود جریان برق ممکن است شما را با مشکلاتی مواجه کند.

اگر فن خاموش و روشن شود این نشان می دهد که استارت خازن مشکل دارد و نمی تواند به خوبی فن را وادار به حرکت کند. البته با فشار زیاد شما ممکن است فن شروع به حرکت کند اما همیشه که فشار زیاد شما در دسترس نیست که بخواهد فن را واردار به حرکت کند. خب پس چاره چیست؟

اگر فن اصلا با فشار دست به چوب شروع به حرکت نکند، ممکن است مشکل از خرابی فن باشد. برای اینکه بفهمیم چرا فن کولر گازی کار نمی کند باید از هر لحاظ فن را مورد بررسی قرار دهیم. در این جریان موارد ابتدایی مانند کثیفی یاتاقان یا بلبرینگ نیز می تواند دخیل باشد. بهتر است قبل از هر چیزی این قطعات را تمیز کنید.

دومین راه چک کردن خرابی خازن

توجه کنید در این قسمت برای اینکه متوجه اینکه چرا فن کولر گازی کار نمی کند، شوید بهتر است که جریان برق را از کولر گازی جدا کنید. در صورتی که مهارت لازم دارید می توانید مطالبی که در ادامه به آن می پردازیم را در کولر گازی خود پیگیری کنید. چون در غیر این صورت جریان الکتریکی اشتباه می تواند شکی را به دستگاه شما وارد کنید که باعث خسارات سنگین می شود. خازن ها انرژی را در خود ذخیره می کنند و توان آن را دارند که جریان برق را به گونه ای به کولر گازی انتقال دهند که باعث سوختن آن شود. هیچگاه بدون داشتن تجربه و اطلاعات ترمینال خازن خود را دستکاری نکنید.

مراحل زیر برای چک کردن خازن کولر گازی است. لطفا هر مرحله را با دقت کامل انجام دهید.

  • جریان برق را به کلی از کولر گازی قطع کنید. ما پیشنهاد می دهیم که جریان برق کلی ساختمان را برای تعمیر کولر گازی دستگاه قطع کنید.
  • پنل جلویی دستگاه را خارج کنید.
  • خازن را پیدا کنید. یک قطعه کوچک استوانه ای شکل
  • وضعیت خازن را بررسی کنید. علائم خرابی خازن شاید به راحتی قابل یافتن نباشد ولی مواردی مانند نشت مایع یا زنگ زدگی یا خوردگی در انتهای آن می تواند نشانه هایی از خرابی این قطعه باشد.

هشدار: هیچگاه به ترمینال خازن که نشتی دارد دست نزنید.

چگونه خازن خود را تعمیر کنم؟

اگر مهارت کافی را برای تعمیر خازن ندارید، بهتر است که با یک تکنسین کولر گازی مشورت یا این که از او بخواهید که برای تعمیر دستگاه به منزل شما بیاید. این می تواند راحت ترین راه ممکن برای شما باشد.

اگر کولر گازی را به همان حالتی که قرار دارد، نگه دارید. خازن نیز به کار خود ادامه می دهد با این تفاوت که انرژی زیادی را هدر داده و به گونه ای کار بیهوده می کند. این جریان باعث می شود که خازن به موتور فشار وارد کند و نتیجه این فشارها سوختن کولر گازی است. در نتیجه زمانی که به این سوال که چرا فن کولر گازی کار نمی کند، برخورد کردید، حتما از ادامه کار کولر گازی خودداری کرده و برای تعمیر آن دست به کار شوید.

بسته به نوع کولر گازی، ممکن است یک خازن هم برای موتور کار کند، هم برای کمپرسور. در این صورت به این خارن، خازن دوگانه می گوییم. این خازن معمولا دارای سه ترمینال که یکی برای موتور دستگاه و دیگری برای کمپرسور و ترمینال آخر، برای هر دو مشترک می باشد.

برای تعمیر این نوع خازن ها اگر مهارت کافی نداشته باشید، فشار زیادی به کمپرسور وارد شده و این جریان می تواند باعث خسارت سنگینی به شما وارد کند.

در تست فن کولر گازی و تست خازن هیچگاه خطر نکنید. چون بدون تجربه وارد عمل شدن تبعات سنگینی را برای شما خواهد داشت.

من می توانم خازن را تعویض کنم؟

خب ما این جریان را قبلا برای شما مشخص کردیم. نداشتن تجربه و دانش اولیه می تواند برای شما گران تمام شود.

عوض کردن خازن کار امکان پذیری است اما باید با دقت و مهارت بالا انجام شود. چون شما قرار است با ولتاژ بالایی سرکار داشته باشید. در صورت نداشتن مهارت کافی ممکن است به خودتان آسیب وارد کنید.

قبل از باز شدن پنل جلویی کولر، جریان برق را خاموش کنید چون خازن انرژی ذخیره شده در خود را خالی می کند. اگر جریان برق متصل باشد، لمس همزمان خازن باعث ایجاد شوک الکتریکی خواهد شد. بیرون انداختن خازنی که تخلیه نشده باشد نیز حتی می تواند باعث آتش سوزی شود.

سخن آخر

امیدوارم با دلیل اصلی این که چرا فن کولر گازی کار نمی کند، آشنا شده باشید. همان طور که در ابتدا گفتیم این اصلی ترین دلیل خرابی فن است و اگر مهارت کافی را داشته باشید می توانید از این مقاله برای حل مشکل خود استفاده کنید.

6دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران بدون دیدگاه

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه