هر آنچه باید درباره برج خنک کننده بدانید!

هر آنچه باید درباره برج خنک کننده بدانید!

برج خنک کننده سیستمی است که از آن برای خنک کردن آب در فرآیند سردسازی سیستم های تهویه مطبوع، پالایشگاه ها، نیروگاه ها و.. استفاده میشود. در برخی از برج های خنک کننده کاهش دمای سیال سرویس صرفا تا دمایی نزدیک به دمای حباب خشک هوا امکان پذیر است.

برج های خنک کننده در چه ابعاد و اندازه ای وجود دارد؟

برج های خنک کننده در ابعاد و اندازه مختلفی وجود دارد. مدل هایی که از ابعاد و اندازه کوچکتر بهره می برند به مدل های پشت بامی معروف می باشند همانطور که از اسم آنها پیداست این مدل کولینگ تاور در بالای بام ساختمان های مسکونی نصب می گردد. اما نوع دوم که به اصتلاح برج خنک کننده عظیم گفته میشود و ظاهر هذلولی شکل دارد ارتفاعی بالغ بر 200 متر و همچنین دارای قطر یکصد متر می باشد. از برج های هذلولی اکثر در نیروگاه های هسته ای استفاده می شود.اما این موضوع بدان معنا نمی باشد که در زمینه های دیگر از این برج هذلولی استفاده نشود. از این برج علاوه بر استفاده در نیروگاه های هسته در واحد های شیمیایی بزرگ و سایر واحد های صنعتی  مورد استفاده قرار می گیرد.

نوع دیگری از برج های خنک کننده که به طور مستطیل شکل ظاهر شده اند دارای ارتفاع نسبتا بلندی می باشند. ارتفاع اینگونه برج های خنک کننده 40 متر می باشند و همچنین دارای طولی به اندازه 80 متر می باشند.

برج خنک کننده از چه اجزایی تشکیل شده است؟

برج های خنک کننده از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به به صورت موشکافانه به توضیح آنها می پردازیم. نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که برای تهیه این قطعات بهتر است که از باتجربه ترین فروشگاه لوازم برودتی در شهر یا منطقه خود، استفاده کنید.

اساس کار فن ها و انواع فن های کولینگ تاور

یکی از اصلی ترین و اساسی ترین اجزای تشکیل دهنده کولینگ تاور فن ها می باشند. فن های بکار رفته در برج خنک کننده از نوع سانتریفیوژ( فن محوری) می باشد. فن هایی که در برج خنک کننده از آنها استفاده میشود از لحاظ نحوه تولید و فرم هندسی به سه دسته تقسیم می شوند.

1) فن ضربی

این نوع فن ها از ورقه های فولادی ساخته میشوند و تسط قالب پرس تولید میگردند. فن های ضربی دارای قطر 5/0 الی 2/1 متر می باشد. لرزش ، یکی از نکات منفی که برای فن های ضربی محسوب میشود . در این نوع فن اگر قطر بیش از 1 متر شود فن دچار لرزش شدید می شود به همین دلیل است که  اندازه مشخص محدود شده اند.

2) فن پروفیل ایرفویل

فن پروفیل ایر فویل اغلب از جنس آلمینیوم می باشد.اینگونه فن ها دارای قطر 8/0 الی 3 متر می باشند. استفاده از آلومینیوم  برای کولینگ تاور ها نکات مثبتی را در بردارد که این نکات مثبت عبارتند از:

  • استحکام
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی
  • دمپ کردن ارتعاش

یکی دیگر از ویژگی های منحصربفرد این نمونه فن ها اندازه ثابت آن می باشد زیرا فن پروفیل ایر فویل همانگونه از نامش پیداست از پروفیل ایرفویل ساخته شده است.

فن کامپوزیت

فن های کامپوزیت دارای نکات فوق العاده و بینظیری می باشد که این نکات مثبت عبارتند از:

  • مصرف انرژی کم
  • وزن پایین
  • میزان هوادهی بالا
  • صدای بسیار کم

فن های کامپوزیت سابقه کمتری نسبت به دو نمونه فن های بالا را دارا می باشد. و یکی دیگر از ویژگی های فوق العاده فن کامپوریت سرعت بالای این نمونه  فن ها می باشد  و به دلیل چرخش پروفیل در شعاع فن و تغییر زاویه حمله، دبی یکنواخت تری نسبت به دو نوع قبلی دارد به همین دلیل است که فن های کامپوزیت از سرعت بالایی بهره می برند.

باسین (حوضچه)

مکانی است که محل جمع آوری آب های خنک شده می باشد و سپس به سمت سیستم های سردسازی هدایت می کند. باسین ها در قسمت زیرین برج خنک کننده ها قرار دارند.

مدیا (بکینگ)

برای بالا بردن تبادل حرارتی بین جریان آب و هوا  در داخل برج خنک کننده  از مدیا استفاده می‌ شود که با بالا رفتن سطح تماس جریان آب با هوا و همچنین کاهش سرعت جریان آب، در خنک‌سازی جریان آب نقش مؤثری دارند. پکینگ‌ها به صورت شبکه‌ای بوده و در دو نوع که عبارتند از

  • غشای
  • اسپلش

در برج خنک کننده ‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جنس ساختاری

برج های خنک کننده به سه طریق ساخته می شوند که عبارتند از:

  • فایبر گلاس
  • فلزی
  • بتنی

قطره گیرها

یکی از مهتری اجزای تشکیل دهنده برج خنک کننده تیغه گیر ها می باشند. تیغه های قطره گیر برای ممانعت از پخش ذرات آب و جلوگیری از خروج آن ها به محیط بیرون از برج خنک کننده بکار می رود.

جمع بندی

یکی از قدیمی ترین اختراع جامعه بشری که به قرن نوزدهم برمی گردد برج خنک کننده می باشد، که همانطور که گفته شد بر اساس اندازه به سه دسته تقسیم میشوند و مهمترین دسته آن ها برج خنک کننده هذلولی می باشد که در نیروگاه های هسته ای استفاده می شود. ما سعی کردیم در این محتوا شما را با ابعاد و اندازه و اجزای تشکیل دهنده برج خنک کننده آشنا سازیم.

5دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران 2 دیدگاه

  • مهدی
 امیدی

    خیلی زیبا بود مهندس

    پاسخ دهید

  • ایمان
 عرب

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین بنده ارسال کنین

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه