داغ شدن موتور یخچال | 10 دلیل بسیار مهم

داغ شدن موتور یخچال | 10 دلیل بسیار مهم

داغ شدن موتور یخچال یکی از مشکلاتی است که بعد از گذشت زمان و به دلیل استفاده نامناسب از این وسیله ممکن است برای یخچال به وجود آید. یخچال ها سیستم خاصی در فرایند سرمایش خود دارند. این سیستم در هنگام کار با مواردی روبرو می شود که نیاز به توجه شما دارد. یعنی شما باید در آن زمان کاری را انجام دهید که فرایند سرمایش یخچال بتواند به خوبی و در صحت کامل کار خود را انجام دهد. اگر به این نکته توجه کنید می بینید که بسیاری از چیزهایی که در این دنیا وجود دارند، در زمان های مشخص به رسیدگی هایی نیاز دارند که اگر به موقع به آن توجه نشود ممکن است شما را با مشکلاتی روبرو کند.

کمپرسور یخچال نیز یک از این موارد است که اگر به موقع سرویس نشود یا اگر به موقع به گاز مبرد آن رسیدگی نشود، درآینده شما را با مشکلاتی روبرو می کند. داغ شدن موتور یخچال یا داغ شدن کمپرسور یخچال زمانی اتفاق می افتد که قطعاتی مانند کندانسور، رله استارت، فن خنک کننده و … دچار مشکل شوند. حال به نظر شما چه زمانی ممکن است موتور یخچال داغ شود؟ داغ شدن کمپرسور یخچال به چه عواملی بستگی دارد؟ داغ شدن موتور یخچال چه میزان به یخچال آسیب می رساند؟ و سوالاتی این چنینی که ممکن است شما در زمان استفاده از یخچال با آن برخورد کنید.

در ادامه با هم بررسی می کنیم که علت داغ شدن موتور یخچال چیست. این علل برگرفته از تجربیات کارشناسان ما در بخش فروشگاه لوازم بروتی سرمایش می باشد.

دلیل اول) کمبود گاز برودتی

اگر کمپرسور در زمان کار تحت فشار زیاد قرار بگیرد ممکن است با مشکلاتی مانند داغ شدن روبرو شود. معمولا به دو دلیل علت داغ شدن موتور یخچال شما می تواند از خود موتور یا کمپرسور باشد. دلیل اول کم بودن گاز یخچال است. زمانی که گاز یخچال به مقدارمناسب نباشد به کمپرسور یخچال فشار وارد کرده و باعث ایجاد مشکلات می شود.

دلیل دوم) خرابی ترموستات سیستم

مورد دوم تنظیمات دمای ترموستات که اگر بر روی مقادیر کم قرار بگیرد دچار مشکل می شود. یکی از اشتباهاتی که در برخی از خانه ها رخ می دهد، باز ماندن درب یخچال است. در فرآیند سرمایش یخچال با توجه به دستور ترموستات در زمان های مشخص که یخچال نیاز به سرمای بیشتر دارد، موتور روشن شده سرما را در داخل یخچال ایجاد می کند. حال اگر در یخچال باز بماند موتور دائما کار می کند و این دائما کار کردن به موتور یخچال آسیب وارد می کند. اگر مشکل داغ شدن به موقع برطرف نشود ممکن است در طولانی مدت باعث سوختن آن شود. البته که این جریان طول عمر را نیز کاهش می دهد.

دلیل سوم) خرابی کندانسور یخچال فریزر

یکی دیگر از عواملی که می تواند باعث داغ شدن موتور یخچال شود دستگاه کندانسور است. کندانسور در یخچال وظیفه دارد که گاز مبرد که با فشار زیاد از کمپرسور وارد آن می شود را با جریان چگالیدن و کندانس آن را خنک کرده و به مایع تبدیل کند. خب این فرایند اگر به درستی انجام نشود یعنی اگر گاز مبرد به خوبی به مایع تبدیل نشود و یا حتی گازی که با فشار به کندانسور می آید به خوبی به کندانسور انتقال پیدا نکند، می تواند علت داغ شدن موتور یخچال باشد.

یکی از معمول ترین مشکلاتی که برای کندانسور به وجود می آید خرابی فن این دستگاه است. فن کندانسور وظیفه خنک کردن گاز مبرد که از کمپرسور به کنداسور می آید را دارد. حال این فن ممکن است به خاطر کثیفی زیاد دچار مشکل شود یا اینکه در اتصال برق آن مشکلی وجود داشته باشد. در این صورت فن دچار مشکل شده و نمی تواند گاز مبرد را به خوبی خنک کند. آنجاست که با کمی بررسی به راحتی متوجه می شوید که علت داغ شدن موتور یخچال چیست.

داغ شدن موتور یخچال، داغ شدن کمپرسور یخچال، علت داغ شدن موتور یخچال چیست، علت داغ شدن موتور یخچال

حالت دوم که ممکن است باعث داغ شدن کمپرسور یخچال شود کثیفی کندانسور است. کندانسور نقش رادیاتور خنک کننده را در یخچال ایفا می کند. رادیاتورها در صورت کثیف بودن و داشتن گرد و غبار نمی توانند هوا و گاز را به خوبی انتقال دهند. کندانسور یخچال در زمان سرویس یخچال باید مورد بررسی قرار بگیرد و اگر نیاز به نظافت داشته باشد آن را برطرف کند.

دلیل پنجم) خرابی رله استارت یخچال

رله استارت وظیفه دارد که انرژی را توسط جریان برق به کمپرسور برساند. این قطعه این کار توسط سیم پیچ انجام می دهد. اگر رله استارت مشکل داشه و نتواند کار خود را به خوبی انجام دهد، سیم‌پیچ کمکی برای ایجاد انرژی در کمپرسور کمک نمی‌کند و چون دیگر سیم پیچ کمکی که حکم استارت را دارد به  کمک سیم پیچ اصلی که برای راه اندازی وجود دارد، نمی‌آید. موتور هر 5 دقیقه یک بار تلاش می ‌کند روشن شود ولی چون نمی‌تواند سیم پیچ موتور بیش از اندازه داغ می‌شود.

دلیل ششم) پایان عمر کمپرسور یخچال فریزر

یکی دیگر از دلایل داغ شدن موتور یخچال، قدیمی بودن این قطعه مهم در سیستم برودتی است. اگر از عمر یخچال شما، بیش از 15 سال می گذرد، ممکن است کمپرسور یخچال فریزر شما دیگر توان روز های اول خود را نداشته باشد. از جهت ممکن است شما را با مشکلات مانند داغ شدن، خنک نکردن به اندازه کافی و  … کند. زمانی که یک قطعه، فرسوده شده باشد، تلاش زیادی می کند که همانند روزهای اول خود عملکرد خوبی را به نمایش بگذارد، این تلاش زیاد برای عملکرد بهتر، در طولانی مدت علت داغ شدن موتور یخچال فریزر است.

دلیل هفتم) عدم سرویس به موقع سیستم برودتی یخچال فریزر

به نظر بیشتر کارشناسان تعمیر کولر گازی و سیستم های برودتی، نداشتن سرویس های دوره ای، قطعا در طولانی مدت به سیستم برودتی شما، آسیب جدی وارد می کند. حال تفاوتی ندارد که سیستم بردوتی شما یخچال فریزر باشد، یا کولر گازی یا هر وسیله دیگری. اگر سرویس های دوره ای به موقع انجام نشود، هر مشکلی ممکن است برای موتور یخچال شما، ایجاد شود و از همه مهم تر، کم شدن عمر این قطعه بسیار مهم است.

عدم سرویس به موقع یخچال فریزر و کمپرسور آن، در طولانی مدت می تواند باعث مشکلاتی مانند داغ شدن کمپرسور یخچال فریزر شود.

دلیل هشتم) کار کردن یخچال در محیط گرم

یکی دیگر از عواملی که باعث داغ شدن موتور یخچال می شود، کار کردن یخچال در محیط های گرم است. شما با قرار دادن یخچال در حیاط خانه، زیر نور آفتاب، نباید انتظار داشته باشید که عملکرد مناسبی را به شما تحویل دهد. اولین مشکلی که برای یخچال که در محیط گرم قرار دارد، ایجاد می شود، داغ شدن کمپرسور یخچال است. البته که این مشکل بدترین اتفاقی است که برای هر سیستم برودتی، ممکن است بیوفتد. شما اگر دیر متوجه این جریان شوید، ممکن است هزینه یک کمپرسور برودتی به گردن شما بیوفتد.

عمدا یخچال فریزرها، برای قرار گرفتن در دمای بین 18 تا 28 درجه سانتی گراد طراحی شده اند، که در غیر این صورت، ممکن است به بخش های مختلف آن آسیب وارد شود.

بهترین جایگاه یخچال، در یک محیط بسته مانند آشپزخانه و به گونه ای که از پنجره خانه که آفتاب از آن ورود می کند، فاصله قابل توجهی داشته باشد.

همه موارد بالا باعث داغ شدن موتور یخچال می شود. یکی از دلایل اصلی خرابی کمپرسورها، داغ شدن بیش از حد آنها است و باعث داغ شدن قطعات و اجزاء مکانیکی داخلی می‌شود و نتایج نامناسبی بر روی قطعات کمپرسور دارد. در صورت کارکردن کمپرسور در دمای غیرعادی، روغن کمپرسور تجزیه و خراب می‌شود و باعث چسبیدن آن به جداره داخلی سیکل و در نهایت کمپرسور می‌سوزد و نیاز به تعویض موتور جدید می‌ باشد.

دلیل نهم) ولتاژ برق بالا

هر زمان که خانه شما با ولتاژ بالا روبرو می شود، احتمال بروز مشکلاتی مانند داغ شدن موتور یخچال می شود. کمپرسور یخچال فریزر شما نه تنها بر اثر ولتاژ بالا می تواند بیش از حد گرم شود، بلکه ممکن است مدار را نیز قطع کند و برق منزل نیز دچار مشکل شود. اگر بخش های مختلف یخچال فریزر شما در روشن شدن مشکلی دارد و مدام مدار را قطع می کند، بلافاصله برای تعمیرکار کمپرسور یخچال تماس بگیرید.

اتصال کوتاه در موتور یخچال بسیار نادر است، اما اتفاق می افتد. یکی از نشانه های این مشکل این است که بوی سوختگی از یخچال فریزر می رسد. چیزی که ممکن است بو کنید بیش از حد کمپرسور یا سوختن سیم ها است.

دلیل دهم) عایق ضعیف درب یخچال

یکی از مواردی که ممکن است باعث مشکلاتی مانند داغ شدن کمپرسور یخچال فریزر شود، ضعیف شدن عایق درب یخچال است. شما تصور کنید موادی مانند مربا یا عسل از ظرف خود، چکه کند و روی عایق درب ها که همان نوار دور یخچال است، ایجاد شود. در طولانی مدت به این نوار می چسبد و این نوار ضعیف یا حتی پاره می کند. این مشکل می تواند به موتور یخچال، فشار وارد کرده و حتی باعث داغ شدن آن شود.

این مقاله ادامه دارد…

8دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران 2 دیدگاه

  • علی اصغر
 آقایی

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

    پاسخ دهید

  • غلامحسین
 عباسی

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه