6 نکته طلایی از ترموستات یخچال که باید بدانید!

6 نکته طلایی از ترموستات یخچال که باید بدانید!

ترموستات یخچال یکی از مهم ترین قطعات یخچال فریزر و لوازم برودتی است که کاربردهای فراوانی دارد. اصلی ترین وظیفه این قطعه تنظیم دما یخچال بر حسب دمای دلخواه ما است. این ایجاد هماهنگی کار اصلی این قطعه است. ترموستات یخچال فریزر همانند بخش مرکز کنترل  عمل می کند. ترموستات یخچال به کمپرسور و دیگر قطعات درخواست تولید سرمای بیشتر یا درخواست کم کردن یا متوقف کردن تولید سرما را می دهد.

خب به نظر شما این فرایند به چه صورت انجام می شود؟

آیا ترموستات مهم ترین قطعه سیستم های برودتی است؟

درخواست تولید و متوقف کردن سرما چگونه انجام می شود؟

و سوالات دیگری که شما با مطالعه این مقاله به خوبی به پاسخ آن ها خواهید رسید. ما در این مقاله قصد داریم 6 ویژگی و نکته مهم در رابطه با ترموستات یخچال را برای شما ارمغان آوریم. با ما همراه باشید.

نکته شماره یک: انواع ترموستات یخچال

رایج ترین انواع ترموستات یخچال در سه مدل فشار بخار و دو قطبی و جامد الکتریکی است. این سه مدل هر کدام ویژگی هایی دارند که بر اساس خواسته و نیاز سیستم برودتی این ترموستات ها برای یخچال ها و کولر گازی ها طراحی شده اند.

ترموستات مدل فشار بخار که به صورت مکانیکی و الکتریکی انجام وظیفه می کند، دارای میله شیشه ای است که حاوی الکل می باشد. این مایع با تغییرات دما واکنش داده و بخار می شود. با افزایش دما این مایع منبسط شده و به دیافراگم فشار وارد می کند. این فشار منجر به روشن شدن کلیدی می شود که به یخچال یا کولر گازی مورد نظر برای ایجاد درخواست سرما دستور می دهد.

ترموستات یخچال مدل دو قطبی از یک نوار حسگر که از دو فلز تشکیل شده است ایفای نقش می کند. این دو فلز با منبسط شدن و عکس العمل نشان دادن در مقابل افزایش دما به موتور سرمایش دستور ایجاد سرما می دهند.

ترموستات یخچال فریزر مدل جامد الکتریکی که به ترموستات دیجیتالی نیز شهرت دارد، از یک قطعه الکتریکی تشکیل شده است که در دمای های مختلف قابلیت رسانایی و هدایت الکتریسته  را دارد. این قطعه توسط یک پردازنده حساس به دما دستور درخواست سرما و تولید سرما را به موتور سرمایشی دستگاه ارسال می کند. این یکی از دقیق ترین ترموستات هایی است که اگر در طولانی مدت دچار مشکل شود برطرف کردن آن کار دشواری است.

نکته شماره دو: اجزای تشکیل دهنده ترموستات یخچال فریزر

هر ترموستات در سیستم های سرمایشی از اجزایی تشکیل شده است تا بتواند به وظیفه خود یعنی کنترل دما داخل یخچال یا اتاقی که کولر گازی در آن قرار دارد به خوبی عمل کند. هر ترموستات شامل کنتاکت های اتصال، فنپاتوسک های حاوی گاز، اهرم و فنر ها، لوله بلو، لوله مویی و پیچ تنظیم می باشد.

این اجزا در  کنار هم زمانی که ترموستات به کمپرسور متصل باشد فرآیند این سیستم شروع به کار کرده و عملکرد مناسب خود را به نمایش می گذارد.

نکته شماره سه: چگونگی دسترسی به ترموستات یخچال فریزر

ترموستات در هر یخچال یا سیستم سرمایشی در جای خاصی قرار دارد. بنابراین نمی تواند جای مشخصی را برای آن در نظر گرفت. اما برای دسترسی به آن کافیست درجه دما یا پیچ تنظیم را از ترموسات خارج کنید. سپس با شل کردن شفت ترموستات می توانید به این قطعه را از یخچال خارج کنید.

نکته شماره چهارم: تشخیص خرابی ترموستات

یکی از مهم ترین مسائل در سیستم های سرمایشی مخصوصا یخچال تشخیص خرابی قطعات است. شاید با خودتان بگویید که با تماس با شرکت ارائه دهنده خدمات سرمایشی به راحتی خرابی قطعه را تشخیص می دهیم. اما گاهی اوقات ممکن است که شرکت ارائه دهنده خدمات در دسترس نباشد، یا اینکه خرابی به گونه باشد که شما نیز بتوانید مشکل را برطرف کنید و از هزینه های خود به کاهید. پس دانستن برخی اطلاعات می تواند برای شما مفید باشد.

همان طور که گفته شد ترموستات در زمانی که دمای داخل یخچال زیاد شود به کمپرسور دستور شروع به کار و تولید سرما برای کاهش دما داخل را می دهد. اما ممکن است که کمپرسور عملکرد خود را به درستی انجام دهد اما ترموستات مشکل داشته باشد. اگر کمپرسور خنک باشد نشان دهنده خرابی ترموستات یخچال است و شما برای تعمیر آن می توانید با کارشناس مربوطه در تماس بوده یا در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

نکته پنجم: تعمیر ترموستات

ممکن است به خاطر عملکرد مداوم در طولانی مدت ترموستات دچار مشکل شود. معمولا این خرابی می تواند به خاطر اتصال ضعیف و فرسوده بودن پلاتین های کلید ترموستات یخچال فریزر باشد. برای چک کردن این مورد کافیست پیچ تنظیم ترموستات را روی درجه صفر قرار دهید. اگر یخچال خاموش شود نشان دهنده سلامت ترموستات است ولی اگر تغییر در صدا و عملکرد یخچال ایجاد نشد، نشان دهنده خرابی این پلاتین ها و ترموستات است. شما باید ترموستات را یخچال جدا کنید و کلیدهای آن را با اهم متر چک کنید.

اگر سالم بود مشکل از جای دیگر است که بهتر است توسط یک تکنسین با تجربه بررسی شود.

نکته ششم: تنظیم درجه ترموستات یخچال

این تنظیم ترموستات یخچال برای فصول مختلف سال و برای مدل های مختلف یخچال متفاوت است. اما باید بدانید که دمای معمول بین یخچال فریزرها بین 2 تا 5 درجه سانتی گراد است. این دما مناسب ترین دما برای مواد غذایی داخل یخچال است که باعث سالم ماندن این مواد می شود. موردی که بسیاری از ما به آن توجه نمی کنیم قرار دادن مواد غذایی در جای مناسب خود در داخل یخچال است. بله هر مواد غذایی در داخل یخچال باید در جای مناسب خود قرار بگیرد. حال به طور کلی دمای یخچال برای فصول مختلف به شرح زیر می باشد:

فصل بهار: 1 تا 3 درجه سانتی گراد

فصل تابستان: 2 تا 4 درجه سانتی گراد

فصل زمستان: 1 تا 2 درجه سانتی گراد

فصل پاییز: 2 تا 3 درجه سانتی گراد

شما با توجه به این 6 نکته می توانید شناخت خوبی از ترموستات های سیستم های برودتی داشته باشد و با کمی کلنجار به سیستم برودتی خود مانند یخچال خرابی یا مشکل آن را برطرف کنید.

5دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران 2 دیدگاه

  • محمد

    با عرض سلام و احترام .
    وبا تشکر از مطالب مفیدی که مطرح کردید.
    ساید پروفایل دارم که به تازگی موتورشو عوض کردم به ظاهر همه چیز عالی است اما نمیدونم چرا اتومات نمیکند و یکسره در حال کارکردن است سرما خوبی دارد با ترموستات دیگری امتحان کردم باز اتومات نکرد انتظار دارم که راهنمایی بفرمایید که علت از چی میتونه باشه.
    با تشکر

    پاسخ دهید

  • حسین
 بیگی

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه