نحوه عملکرد کولر گازی
آموزش کامل نحوه عملکرد کولر گازی

آموزش کامل نحوه عملکرد کولر گازی

دانستن نحوه عملکرد کولر گازی می تواند تا حدودی برای تمامی افراد مفید و کاربردی باشد. طبیعتا شما می دانید که کولر گازی در هوا و دمای بسیار گرم می تواند محیط داخلی خانه و یا محیط کاری شما را خنک سازد.

دقیقا به همین علت است که در فصل تابستان همه به دنبال خرید کولر گازی می باشند. به هر حال بی ضرر نیست که اطلاعاتی در زمینه چگونگی نحوه عملکرد کولر گازی داشته باشید.

نکته جالبی که شاید بیشتر افراد از آن اطلاعی نداشته باشند، این است که معمولا کولر گازی و یخچال فریز عملکرد یکسانی دارند. تنها تفاوتی که این دو دستگاه با هم دارند این است که یکی از آن ها فضای محدودی را خنک می کند و دیگری یک محیط کاملا باز را می تواند تحت تاثیر قرار دهد و تعادل دما را برای شما به ارمغان بیاورد.

کولرهای گازی بخشی از سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی هستند. به عنوان مثال، در سیکل سرمایش کولر گازی، این دستگاه گرمای موجود در محیط را می کشد و به بیرون انتقال می دهد. به زبان ساده تر، کولر گازی هم برای سرمایش و هم برای گرمایش می تواند مفید واقع شود و طی فرآیندی، هوای گرم را دریافت می کند و آن را به هوای خنک جایگزین می کند. کلیت این فرآیند خنک سازی و ایجاد دمای مناسب بر اساس یک اصل علمی صورت می پذرید و بقیه روند کار، بر اساس روش های مکانیکی است. در ادامه بیشتر در مورد نحوه عملکرد کولر گازی توضیح خواهیم داد.

ماهیت پروسه خنک سازی محیط توسط کولر گازی

اینکه بدانید کولر گازی چگونه عمل می کند می تواند تا حد زیادی برای شما مفید باشد. واحدهای خنک کننده هوا از مواد شیمیایی استفاده می کنند که در طی سیکل سرمایش کولر گازی، از گاز به مایع تبدیل می شوند و این روند دوباره تکرار می شود. این مواد شیمیایی، گرما را از محیط خانه یا محل کار شما به بیرون هدایت می کنند.

اگر نصب کولر گازی به درستی انجام شده باشد باید سه قسمت اصلی در آن مشاهده شود؛ کمپرسور، کندانسور و اواپراتور. واحدهای کمپرسور و کندانسور به طور معمول در خارج از در خارج از سیستم کولر گازی می باشند و در محیط داخلی شما می توانید اواپراتور را مشاهده کنید.

مایه خنک کننده به عنوان یک خنک کننده به کمپرسور می رسد. کمپرسور یا گاز یا مایع را فشرده می کند و موجب می شود تا مولکول های موجود در مایع به هم نزدیک تر شوند. هرچه کمپرسور بیشتر این مولکول ها را به هم نزدیک کند، دما و انرژی نیز به همان میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

چگونگی تبدیل هوای گرم به هوای سرد توسط کولر گازی

سیکل سرمایش کولر گازی

مایعی که در بالاتر به آن اشاره شد، به عنوان گاز پر فشار و گرم خارج شده و به سمت کندانسور حرکت می کند. اجزای بیرونی یک کولر گازی، دارای باله های فلزی می باشند. این قطعات مثل رادیاتور در اتومبیل عمل می کنند و سبب می شوند تا گرما به سرعت بیشتری خارج شود.

هنگامی که مایع از کندانسور خارج می شود، دمای بسیار پائینی داشته و بسیار سرد است. دقت داشته باشید که فشار زیاد سبب شده است تا گاز به مایع تبدیل شود و این مایع در طی پروسه سیکل سرمایش کولر گازی، فشارش کاهش پیدا می کند. بعد از این روند، مایع شروع به تبخیر شدن و تبدیل به گاز می کند.

با این کار گرما از هوای اطراف استخراج می شود. این گرما برای جدا کردن مولکول های مایع در یک گاز مورد نیاز است. باله های فلزی موجود در تبخیر کننده نیز به تبادل انرژی حرارتی با هوای اطراف کمک می کنند.

هنگامی که مبرد از اواپراتور خارج می شود، بار دیگر به یک گاز سرد و کم فشار تبدیل شده است. این فرآیند از زمانی که وارد کمپرسور شود، دوباره از ابتدا شروع خواهد شد. یک فن وجود دارد که به اواپراتور وصل شده و هوا را در اطراف آن و در باله های اواپراتور گردش می کند.

کولر گازی از طریق یک دریچه، هوا را به مجاری موجود انتقال می دهد. این هوا برای خنک کردن گازی که در اواپراتور وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد. بعد از آن، مجاری مورد نظر هوا را به داخل خانه انتقال می دهند. این روند تا زمانی که هوای داخل منزل یا محل کار شما به دمای مطلوب برسد ادامه می یابد. هنگامی که ترموستات احساس کرد که دمای داخلی به حد مطلوب رسیده است، سیستم تهویه هوا را خاموش می کند. هنگامی که اتاق دوباره گرم شد، ترموستات سیکل سرمایش کولر گازی را دوباره به کار می اندازد تا دمای محیط به حالت مطلوب خود برسد.

اکنون که به خوبی متوجه شدید کولر گازی چگونه عمل می کند، می توانید در مورد خرید آن و نصب کولر گازی تصمیمات مهمی بگیرید. سرمایش در این زمینه می تواند یک انتخاب بسیار مفید و کاربردی برای شما باشد. کارشناسان ما در بخش فروش و خرید لوازم برودتی این اطلاعات را جمع آوری کرده اند.

5دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
مجتبی پورموسوی

مجتبی پورموسوی 79پست تا امروز

دیدگاه کاربران بدون دیدگاه

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه