چیلر صنعتی چیست؟

چیلر صنعتی چیست؟

زمانی که در صنعت سیستم های برودتی و تکنولوژی هایی که در این صنعت پیشرفت کرده است، بررسی هایی داشته باشید، متوجه حضور پررنگ چیلرهای صنعتی می شود. در اینجا ممکن است با این سوال روبرو شوید که چیلر صنعتی چیست. امروزه سیستم های برودتی با پیشرفت چشم گیری روبرو شده است و نمی تواند سیستم های تهویه مطبوع را محدود در یخچال ها و کولر گازی ها دانست. دانشمند و متخصصین این حوزه، سعی کردند متناسب با هر مکان سیستم ای تهویه مطبوع خاص خود را طراحی کرده تا بازخورد بهتری را برای استفاده کنندگان آن محیط داشته باشد.

تصور کنید آیا عقلانی است که ما برای تهویه مطبوع و خنک سازی یک کارخانه  5000 متر مربع در گوشه به گوشه این محیط، از کولر گازی های اسپلیت استفاده کنیم. قطعا عقلانی نیست. پس در نتیجه باید سیستم های پیشرفته تر و بزرگتری برای این محیط ها استفاده شود.

همان طور که می دانید ماشین آلات صنعتی معمولا گرمای بسیار زیادی را از خود تولید می کنند. اینجاست که چیلر صنعتی هنرنمایی می کند. بهترین وسیله که می تواند به خوبی این گرما را از بین برده و محیط را به خوبی خنک و مطبوع کند، چیلرهای صنعتی است. البته در ساخت چیلر صنعتی باید بدانید که انواع مختلفی وجود دارد.

ما در این مقاله سعی داریم شما را به خوبی با این تکنولوژی سیستم های برودتی آشنا کنیم:

چیلر صنعتی چیست؟

چیلرهای صنعتی به عنوان یک سیستم برودتی طبقه بندی می شوند که مایع فرآیند را خنک می کند و یا رطوبت و گرمای هوا را در تأسیسات تجاری و صنعتی از بین می برد. چیلر برای خنک شدن از فشرده سازی بخار یا چرخه جذب استفاده می کند. چیلرها دارای کاربردهای مختلفی از خنک کننده فضا گرفته تا کاربردهای بیشتر در حوزه فرآوردی های تهویه ای می باشد.

بررسی انواع چیلر صنعتی

حال برای اینکه بهتر متوجه شوید چیلر صنعتی چیست، می خواهیم انواع چیلر صنعتی و نوع دسته بندی و در جه بندی آن را برای شما شرح دهیم. اولین چیزی در بررسی ساخت چیلر صنعتی شما را جلب می کند، دسته بندی چیلر صنعتی بر اساس مقدار وزن تناژ آن است مثل چیلر صنعتی 10 تن، چیلر صنعتی 20 تن و … . این وزن بندی نشان دهنده وزن دستگاه نیست. معمولا چیلر صنعتی بین 1 تا 1000 تن که بر اساس انرژی خنک کنندگی آن، این وزن تعیین می شود، درجه بندی خواهد شد. معمولا چیلرهای صنعتی به سه دسته زیر تقسیم بندی می شود:

  • چیلر هوایی خنک
  • چیلر آبی خنک
  • چیلر تبخیری متراکم

این دسته بندی بر اساس نوع کندانسور این سیستم ها، صورت می گیرد. اما باید بدانید که هر کدام از این نوع چیلرهای صنعتی به چهار دسته دیگر تقسیم بندی می شوند:

  • چیلرهای رفت و برگشتی
  • چیلرهای گریز از مرکز
  • چیلرهای جذبی
  • چیلرهای پیچشی

سه نوع اول چیلرهای مکانیکی هستند. در ساخت چیلر صنعتی از موتورهای الکتریکی، بخار یا توربین های گازی استفاده شده است. چیلر جذبی از منبع گرما مانند بخار تغذیه می شود و از هیچ قسمت متحرکی استفاده نمی کند.

اجزای تشکیل دهنده چیلر صنعتی چیست؟

این چرخه فشرده سازی مکانیکی دارای چهار جز اساسی است که مبرد از آنها عبور می کند:

  1. اواپراتور
  2. کمپرسور
  3. کندانسور
  4. شیر انبساط

اواپراتور در چیلر با فشار کمتری و دمای پایین تر از کندانسور کار خواهد کرد. این اجزای بسته به نوع ساخت چیلر صنعتی، از انواع مختلفی از آن ها، استفاده شده است. به عنوان مثال در کمپرسورهایی که برای چیلرهای صنعتی استفاده می شود به سه نوع مختلف تقسیم بندی می شود.

نحوه عملکرد چیلر صنعتی چیست؟

در بخش برای اینکه به طور تخصصی متوجه شوید که چیلر صنعتی چیست، به طور کامل فرایند سیستمی این تکنولوژی را برای شما بررسی می کنیم:

در یک چرخه ایده آل ، کندانسور به عنوان یک جز دو برابر بیشتر از بقیه، عمل می کند. قبل از وقوع هرگونه تراکم، ابتدا باید بخار فشار بالا را به یک حالت اشباع (بیش از حد گرم) برسانید. باید گرمای کافی از ماده مبرد منتقل شود تا دمای آن تا دمای اشباع کاهش یابد. در این مرحله، تراکم می تواند آغاز شود. با ادامه انتقال گرما از بخار مبرد به هوا (یا آب ، در صورت استفاده از کندانسور آب)، کیفیت مبرد (درصد مبرد در حالت بخار) همچنان کاهش می یابد، تا زمانی که مبرد استفاده شود. در سیستم ایده آل کاملاً متراکم شده، این امر در خروجی کندانسور اتفاق می افتد. در دنیای واقعی، انتظار می رود مقداری خنک کننده در خروجی خازن باشد.

مبرد اکنون در حالت مایع و در فشار و درجه حرارت بالا قرار دارد. قبل از اینکه به یک محیط انتقال حرارت مفید منتقل شود، باید یک تغییر دیگر داشته باشد. کاهش دما است که این امر با کاهش فشار حاصل می شود. می توانید روی فشار مبرد و درجه حرارت حساب کنید. اگر فشار یک مایع اشباع کاهش یابد، قانون حاکم بر آن لازم است که دمای اشباع را در فشار جدید بدست آورد.

بنابراین در ساخت چیلر صنعتی و فرایند سیستمی آن برای کاهش دما، فشار باید کاهش یابد و برای این کار نوعی محدودیت لازم است. بهتر است این محدودیت بتواند خود را تنظیم کند، زیرا تقاضای بار سیستم تغییر می کند. این دقیقاً همان کاری است که شیر انبساط ترموستاتیک انجام می دهد. این یک محدودیت قابل تنظیم است که باعث کاهش فشار مبرد مایع می شود، اما در تلاش برای حفظ داغ شدن بیش از حد در خروجی اواپراتور، تعدیل خواهد شد. شیر انبساط ترموستاتیک یک کنترل فوق گرما است و فشار بخار ثابت را حفظ نخواهد کرد. این فقط محدودیت لازم برای کاهش فشار تا حد امکان را فراهم می کند که با اندازه کمپرسور، شیر انبساط ترموستاتیک، بار اندازه، تقاضای بار و شرایط سیستم چیلر صنعتی تعیین می شود. در صورت نیاز به دمای ثابت اواپراتور، می توان آن را به راحتی و با حفظ فشار مربوط به دمای اشباع مورد نیاز به دست آورد. این کار با اضافه کردن یک شیر تنظیم کننده فشار اواپراتور به سیستم انجام می شود.

چرخه ایده آل ما افت فشار شیر انبساط ترموستاتیک را تجربه کرده است. خنک کننده فرعی یا فوق گرم در جایی که مخلوط مایع و بخار وجود داشته باشد، نمی تواند قرار بگیرند. بنابراین هر مکانی در سیستم که مبرد در دو حالت وجود داشته باشد، برای فشار آن در دمای اشباع قرار خواهند گرفت..

مرحله نهایی در مسیر سیستم مبرد به عنوان مخلوطی از مایع اشباع شده و بخار است که از طریق لوله اواپراتور عبور می کند. هوای گرم از طریق اواپراتور دمیده می شود، جایی که محتوای گرمای آن به مبرد در حال جوش منتقل می شود. این یک افزایش گرمای نهان به مبرد است و بدون افزایش دما، در حالی که تغییر حالت را تجربه می کند. در چرخه ایده آل، آخرین مولکول مایع اشباع شده در خروجی اواپراتور می جوشد، که به ورودی کمپرسور متصل است. از این رو ، بخار ورودی کمپرسور اشباع می شود.

درست است که این توضیحات بسیار تخصصی است اما برای اینکه به طور کاملا تخصصی متوجه شوید که چیلر صنعتی چیست، بهتر است که با نحوه عملکرد و فرایند انجام کار آن، آشنا شوید.

نکاتی در مورد تعمیر و نگهداری انواع چیلر صنعتی

حال که به خوبی متوجه شدید که نحوه عملکرد چیلر صنعتی چیست، می دانید که در زمان تعمیر و نگهداری این سیستم تقریبا به چه مواردی باید توجه کنید. طراحی تخصصی سیستم چیلرهای صنعتی به گونه ای است که باید توسط یک تیم حرفه ای سیستم های برودتی مانند سرمایش، نگهداری و تعمیر شود. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با بخش مدیریت مجموعه سرمایش تماس بگیرید.

بهترین مکان برای قرارگیری چیلر صنعتی چیست؟

چیلرهای بزرگ صنعتی معمولاً در اتاقهای تجهیزات مکانیکی داخل ساختمان نزدیک به فرایند خنک شدن قرار می گیرد به همین دلیل در ساخت چیلر صنعتی می بایست به فاصله آن با محل مورد نظر برای خنک سازی، توجه ویژه ای داشته باشید. بعضی از چیلرهای صنعتی بسته به اندازه چیلر و کمپرسور ممکن است مستقیماً در کنار فرآیند قرار بگیرند. برخی حتی ممکن است کاملاً در فضای باز قرار بگیرند.

7دقیقه مطالعه

لینک اشتراک مقاله با دیگران

[ratemypost]
سرمایش

سرمایش 77پست تا امروز

دیدگاه کاربران 4 دیدگاه

  • سیدعلی
 صمدی

    عاااااااااااالی 😍😍😍

    پاسخ دهید

  • نادر
 بیاتی

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

    پاسخ دهید

  • اسماعیل
 فراهانی

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

    پاسخ دهید

  • امید
 جمالی

    چه سایت قشنگی دارین 😍😍😍

    پاسخ دهید

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه